Salomon S/max 10 &12, QST 92, XDR 80 en de Stockli Laser WRT

De Blast is wel wat pittiger dan de 12. Meer rebound, maar kost ook wat meer kracht en input om op dezelfde manier te skiën als de 12.

Gisteren ook even de S/Max 12 (1,75cm) uit het rack bij Duijvenstijn-Zoetermeer gehaald en geprobeerd. Net wat @DrPhil zegt, prima ski. Ontzettend veel grip en lijnvast. Perfect voor op de piste.
Heeft iemand ervaring met deze ski in de slush of iets diepere sneeuw? Las een review van @GiGi dat daar deze ski iets meer aandacht vraag…

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

Inmiddels heb ik de s/max blast. In slush gaat t prima, daar gaan ze dwars doorheen.

Diepere sneeuw/buckels zijn ze niet echt thuis. Dan vind ik t moeilijk controle te houden.

Inmiddels heb ik de s/max blast. In slush gaat t prima, daar gaan ze dwars doorheen.

Diepere sneeuw/buckels zijn ze niet echt thuis. Dan vind ik t moeilijk controle te houden.

kjiratsiekoedel op 14 aug 2019 10:17

Dank je voor je feedback. Diepe sneeuw snap ik…het is ook een piste ski, geen poederbak ;-) Maar wat bedoel je met controle houden bij buckels. Lukt het draaien niet, heb je geen grip, bijten ze teveel, buigen ze niet?
dank je.

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

Torvallig deze winter iemand op een s max blast probleemloos een zwarte buckelpiste zien skien…maarja dat was een technisch zeer goede skier…met andere woorden, als de techniek in huis hebt kunnen ze het prima.

Ik vond de s max 12 relatief vergevingsgezind voor een ski die zoveel performance in huis heeft, dus er zijn wel ski’s waar ik minder blij van zou worden in slechte omstandigheden. Maarja in diepe sneeuw zou ik sowieso liever een ander soort ski pakken.

De 12 en de Blast hebben beiden een lekker directe tip. In echt zachte sneeuw (waarin je verder wegzakt dan de hoogte van de tip), dan snijden beide ski's diepe troggen. Exact wat je verwacht van een pisteski inderdaad. Het zijn echter de weinig vergevingsgezinde tip en de rechte (als in: niet afgeronde) tail die maken dat je ook in die trog blijft hangen; je slipt niet makkelijk even de tail uit. Helemaal niet erg, maar iets om je bewust van te zijn. Je moet bewuster dingen doen in die omstandigheden.
Een ski als de Deacon of een Progressor of een Dynastar Speedzone hebben een wat meer afgeronde tail die ook wat meer opkrult dan de Salomons. Dat maakt het makkelijker om de tail te releasen, zoals dat in goed Nederlands heet ;) Dat is het verschil.

*bericht bewerkt door GiGi op 14 aug 2019 10:46

@elisabeth101 @GiGi; thanks, altijd een genot om te lezen hoe jullie, je praktische ervaringen omzetten naar tekst ;-)
Het ging mij vooral om de buckels (aangezien die ik vaker tegenkom dan de tiefsschnee…)

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

In buckels (overal eigenlijk) is de 12 wat vergevingsgezinder dan de Blast. Maar buckels is vooral een kwestie van techniek, en in mindere mate de ski. Als in: de ene pisteski met medium radius vs de andere pisteski met medium radius (als we een freeride ski met een SL gaan vergelijken is het een ander verhaal, en dan nog is het techniek waarmee je al dat ski-geneuzel teniet kan doen natuurlijk).

*bericht bewerkt door GiGi op 14 aug 2019 11:44

Wat Gigi zegt. Ze verbloemen gebrek aan techniek niet…
Je moet blijven opletten.

Maar: Daarom ook buckelclinic in de planning!

*bericht bewerkt door kjiratsiekoedel op 14 aug 2019 14:40

Plaats een reactie