Zelf waxen

voorheen bracht ik mijn ski’s altijd weg om te waxen/slijpen.
ik ben me langzaam aan het verdiepen om dit zelf te gaan doen, het lijkt me leuk om hier zelf mee bezig te zijn.
Nu kwam ik onderstaande setje tegen, is dit wat(voor een beginner) of is dit niet aan te raden?
en wat is er nog meer nodig naast dit setje, en een waxijzer?

https://www.decathlon.nl/p/koffer-wax-en-slijpmateriaal-vola…

Hmm, zou deze zo niet kopen. Bv dat plastic ding waar je de vijltjes in zet brrr. Ga gewoon naar één van de wax/slijpclinics toe en orienteer je een beetje. Kost niets en dan krijg je een aardige indruk van wat je nodig hebt, ook afhankelijk van waar je mee wilt beginnen, alleen waxen of ook meteen slijpen.

Edwin van Riel

Ik weet niet waar je woont maar ik kan je een wax/slijp clinic van http://www.waxenenslijpen.nl zeer aanraden.
Vorig jaar zelf ook gedaan in Zutphen, maar volgens mij is hij verhuisd want ik zie nu clinics in Harderwijk staan.

De clinic kost je 15 euro, maar daar krijg je ook een tegoedbon voor 15 euro voor in zijn webshop.
Wax zelf al jaren, slijpen deed ik nog niet, maar dit was voor beiden zeer leerzaam.

Ik zou zelf wat anders uitzoeken dan die set, niet alles is even bruikbaar.

Als je goed wilt waxen heb je nodig:
waxijzer (doe dit zelf al jaren met een gewone strijkbout, maar kan een goed waxijzer echt aanraden!)
Koperborstel (voor het waxen)
paardenhaar borstel (na het waxen)
Goede wax krabber
Wax, vaak voldoet universele wax voor de gemiddelde wintersporter wel

*bericht bewerkt door Rider_Dune op 15 jan 2019 11:20

Ik ben niet bekend met de producten van Vola. Ik heb een waxijzer en steunen van Toko. De borstels zijn van Holmenkol. Het kost even een paar centen, maar dan heb je kwalitatief goed spul. Overigens allen aangeschaft bij waxenenslijpen.nl Goede service en persoonlijk contact. Het waxen is relatief eenvoudig en kun je naar mijn mening prima leren door wat instructiefilmpjes te bekijken. Slijpen is een ander verhaal. Daar zou ik zeker een clinic voor volgen. Ben ik ook van plan om te doen.

Ik zelf ben sinds vorig jaar ook begonnen met waxen en slijpen. Heb geen cursus of zo gevolgd maar wel heel veel info van internet gehaald. Er is veel informatie te vinden al denk ik dat een cursus ook zeker aan te raden is. Ik ben uiteindelijk gewoon maar begonnen op een paar oudere skis. Qua materiaal heb ik alles ook via internet gekocht en ik zou niet het setje kopen want goed gereedschap is het halve werk (en dat setje is het net niet maar dat is mijn mening). Ik heb zelf eerste een (reis)strijkijzer gekocht en universele + rode wax, een koperen borstel en een schraper. Daarmee gaat waxen perfect. Ik slijp nu ook de ski’s zelf en heb daarvoor wel klemmen aangeschaft, een verstelbare houder (al slijp ik de ski’s allemaal op 88gr), een kanten vijl en een diamant vijl, en een soort wetsteen om de uiteinden wat botter maken. Ik ben net terug van een short-ski en ik moet zeggen dat de ski’s super lekker gaan. Of het zit tussen de oren (al was mijn zoon ook zeer te spreken) maar ik zou niet anders meer willen. Daarnaast is het ook superleuk om zo met je hobby bezig te zijn, de voorpret is al leuk!

MW Janssen

Dank voor de reacties, ik ben inmiddels de spullen van holmenkol ook al tegen gekomen op diverse sites…
Dank, en op waxenenslijpen.nl staat een hoop info…

Ik vond dit wel een topic met veel handige info: https://www.wintersport.nl/forum/topic/397682

Ik heb zelf net een waxsetje uit Duitsland binnen: https://www.amazon.de/dp/B019F2TZYU/ref=pe_3044161_185740101…

Slijpspullen hoop ik ook eerdaags allemaal binnen te krijgen

Ik heb zelf net een waxsetje uit Duitsland binnen: https://www.amazon.de/dp/B019F2TZYU/ref=pe_3044161_185740101…

Slijpspullen hoop ik ook eerdaags allemaal binnen te krijgen

HN65 op 15 jan 2019 12:24

Dat is niet duur, enige wat je er dan nog bij moet hebben om te waxen is en klemmenset, of in doe je de ski’s in je workmate?

Ik gebruik ook de wax (en waxkrabber) van vola. Prima spul. Echter de rode wax in je link ken ik niet. Ik zou zelf niet voor het slijpmateriaal van deze set kiezen. Daarnaast heb je nog een strijkijzer nodig (€5 bij de kringloop) en gaan met die banaan 😁

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

Zijn er hier veel mensen die hun waxkrabber scherp maken? Ik doe dat tijdens t krabben na elke 2-3 halen al, botte krabber is drama.

Maar lang niet iedereen lijkt het te doen

Tijd voor een uitpakparty?!

@Gaston, zo vaak mogelijk. Een botte krabber vind ik vreselijk en het duurt dan 2 keer zolang 😉

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

Ik heb zelf net een waxsetje uit Duitsland binnen: https://www.amazon.de/dp/B019F2TZYU/ref=pe_3044161_185740101…

Slijpspullen hoop ik ook eerdaags allemaal binnen te krijgen

HN65 op 15 jan 2019 12:24

Dat is niet duur, enige wat je er dan nog bij moet hebben om te waxen is en klemmenset, of in doe je de ski’s in je workmate?

Joost7 op 15 jan 2019 12:35

Ja workmate, niet ideaal. Ik ben nu aan het rommelen om een constructie te maken op een vervormbare ladder (??, als iemand snapt wat ik bedoel). Kan ik op goede hoogte voor mij werken.

Zijn er hier veel mensen die hun waxkrabber scherp maken? Ik doe dat tijdens t krabben na elke 2-3 halen al, botte krabber is drama.

Maar lang niet iedereen lijkt het te doen

Gaston op 15 jan 2019 12:52

Ik heb een kunststof krabber, is die te slijpen?

En daaraan toegevoegd de vraag of iedereen die slijpt ook een sidewall planer gebruikt? Heb je die echt nodig?

Zijn er hier veel mensen die hun waxkrabber scherp maken? Ik doe dat tijdens t krabben na elke 2-3 halen al, botte krabber is drama.

Maar lang niet iedereen lijkt het te doen

Gaston op 15 jan 2019 12:52

Ik heb een kunststof krabber, is die te slijpen?

ErikM op 15 jan 2019 13:47

Er zijn vast betere opties maar ik doe het met een 90gr hoek en grof schuurpapier, paar x er langs halen en klaar

En daaraan toegevoegd de vraag of iedereen die slijpt ook een sidewall planer gebruikt? Heb je die echt nodig?

HN65 op 15 jan 2019 13:54

Je bent hem niet nodig, maar het duurt langer en je moet je vijlen constant schoonmaken.

Ik heb een sidewall planer gekocht en gebruikt, maar in principe gebruik je hem dus alleen maar eenmalig als je nieuwe ski’s prepareert. Tot nu dus voor 3-paar ski’s gebruikt sinds aanschaf. Heb je hem nodig? Niet per se, maar het is wel handig. Anders moet je zoals Morzel al schrijft wat vaker je vijlen schoonmaken…

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

@ErikM kunstofschraper slijpers zijn ook te koop, een beetje stevige kost al gauw 40 euro. Of dit het waard is… Als ik het verbruik van mijn huidige schrapers bekijk heb ik zo’n ‘kunstofschraperslijper’ wellicht over 7-10 jaar uit… En of ze de schrapers weer zo scherp krijgen als nieuw weet ik niet.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Dank @Morzel en @Chonn. Nu snap ik dat plastic in vijlen wat ik soms in topics lees.

Kunnen we hier niet gezamenlijk gewoon een paar honderd schrapers bestellen? Heb je er tien liggen ofzo voor een paar tientjes, niks niet geen slijpen meer nodig.

Zijn er hier veel mensen die hun waxkrabber scherp maken? Ik doe dat tijdens t krabben na elke 2-3 halen al, botte krabber is drama.

Maar lang niet iedereen lijkt het te doen

Gaston op 15 jan 2019 12:52

ik wel, na iedere laag wax krabben eigenlijk. Heb gewoon een oude vijl ernaast liggen hiervoor.

Edwin van Riel

Waarom geen stalen/metalen scraper gebruiken eigenlijk? Ik zie die dingen soms wel voorbij komen naast de plastic/plexi scrapers

Heb bij gebrek aan beter ook wel eens zo’n 3 hoekig verfkrabbertje gebruikt. Ging ook prima met wat voorzichtigheid (had wel eerst de hoeken even wat afgerond met een slijptol)

Edwin van Riel

stalen/metalen schraper is voor belag reparatie, voor vooral het teveel van reparatie ptex eraf schrapen.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Ik haal na een paar paar skies de krabber over een stuk schuurpapier.
Mijn ervaring is dat dat tot nu toe voldoende werkt

Ook mijn ervaring met Vola is trouwens prima
En volgens mij komen al die accesoires van merken als Vola, Holmenkol, Toko, Swixx etc uit dezelfde fabriek.
De set van Decathlon die je aangaf heeft echter zaken erin zitten die je waarschijnlijk niet gaat gebruiken (ga je je belag zelf repareren bijv?)
Verder ga je ook slijpen?
Anders kan je ervoor kiezen om nu alleen in wax spullen te investeren en later je set uit te breiden.

Ik gebruik ook de wax (en waxkrabber) van vola. Prima spul. Echter de rode wax in je link ken ik niet. Ik zou zelf niet voor het slijpmateriaal van deze set kiezen. Daarnaast heb je nog een strijkijzer nodig (€5 bij de kringloop) en gaan met die banaan 😁

ReneG op 15 jan 2019 12:47

Geef dan een paar tientjes meer uit en koop een fatsoenlijk waxijzer waarmee je de temperatuur nauwkeuriger kunt aanpassen naargelang je verschillende soorten wax aanbrengt. Just my 2 cents…

En daaraan toegevoegd de vraag of iedereen die slijpt ook een sidewall planer gebruikt? Heb je die echt nodig?

HN65 op 15 jan 2019 13:54

Je bent hem niet nodig, maar het duurt langer en je moet je vijlen constant schoonmaken.

Morzel op 15 jan 2019 14:50

Als je hem niet gebruikt moet je wel een voldoende grove vijl gebruiken. Met een fijnere vijl pakt de vijl gewoon niet.
Deed het eerst ook nooit gebruiken, maar nu merk ik het gelijk als de vijl op het kunststof glijdt.

Ben nog steeds aan twijfelen voor dit setje van Demon te halen. 117 euro maar komt wel van Amerika :
https://www.amazon.com/Demon-Complete-Brush-Snowboard-Tuning…

*bericht bewerkt door Sidinic op 15 jan 2019 20:48

Ik wax sinds 2 jaar onze eigen skis en buiten de tijd kost het niet teveel vind ik. Eerste inverstering in materiaal: Tefal stijkijzer van Bol, Vola basiswas (geel), Swix glijwax (blauw: -5 tot -10 geloof ik), Swix schoonmaakmiddel, borstel, schrapertje: €75 totaal oid. Kan uit ervaring zeggen dat het schoonmaakmiddel goud waard is om alle vuil en oude wax uit je belag te halen. Niet te scheutig met de nieuwe waxlagen, dan hoef je ook niet teveel te schrapen :) De wax om de zoveel halen even met je nagel van de schraper afkrabben en je kunt door. Zie niet helemaal waarom daar een vijl voor nodig is, dat kan alleen maar je schraper verkloten. Het resultaat op de piste voelt altijd beter dan een machine, al is het maar omdat je weet dat je het zelf gedaan hebt!

Dit jaar voor het eerst de skis geslepen. Heb daar wel een Swix klemmenset, Swix hoekje+vijl, diamantvijl en schleifgummi voor bijgekocht. Kosten rond €150. Voor de instructies wat filmpjes geraadpleegd:



Nu midden in de skiweek in Schladming en zeer happy met het resultaat! Moest alleen een ski iets verder afbotten omdat de buitenkant te agressief hapte.

Mijn ervaring in het algemeen: neem de tijd en probeer het niet tussendoor te doen. Zeker het goed schrapen kan wat tijd kosten. Het slijpen is verhoudingsgewijs veel minder werk, maar moet wel nauwkeuriger.

PS: was het niet bevallen, dan had ik ze gewoon ter plekke overnight laten slijpen en volgende keer wat dingen aangepast. Dat moet je denk ik incalculeren als je er zelf aan begint :)

De wax om de zoveel halen even met je nagel van de schraper afkrabben en je kunt door. Zie niet helemaal waarom daar een vijl voor nodig is, dat kan alleen maar je schraper verkloten.

JelmerF op 15 jan 2019 22:05

@JelmerF ik denk dat jou het nut van de vijl niet helemaal duidelijk is. De schraper heeft een scherpe hoek als je hem koopt, en net als de staalkant van je ski, bot deze af. Plastic is zacht, dus dat is al bot na 5 minuten schrapen. Althans, dan merk je gewoon al verlies aan ‘schraapkracht’.
Ik heb zo’n plasticschraperslijper zoals hieronder, 32 euro. Ja prijsje, maar zo ongeveer na elke paar halen er even langs. Botte schraper schraapt niet lekker, dat maak je mij niet wijs dat dat wel zo is…
En dat onderstaande slijper je schraper kan verkloten is ook nergens op gebaseerd?

null

En daaraan toegevoegd de vraag of iedereen die slijpt ook een sidewall planer gebruikt? Heb je die echt nodig?

HN65 op 15 jan 2019 13:54

Bij mijn nieuwe ski zag ik dat het plastic de vijl ook kan wegduwen, waardoor je hoek kan veranderen. Sidewall scrapen is wel een dingetje hoor, let erg goed op met happen en koop er eentje met een rond mesje, als je een ski met een ABS Sidewall constructie hebt. Vierkant mesje is voor CAP constructie.

*bericht bewerkt door Gaston op 16 jan 2019 11:53

Tijd voor een uitpakparty?!

Ik gebruik ook de wax (en waxkrabber) van vola. Prima spul. Echter de rode wax in je link ken ik niet. Ik zou zelf niet voor het slijpmateriaal van deze set kiezen. Daarnaast heb je nog een strijkijzer nodig (€5 bij de kringloop) en gaan met die banaan 😁

ReneG op 15 jan 2019 12:47

Geef dan een paar tientjes meer uit en koop een fatsoenlijk waxijzer waarmee je de temperatuur nauwkeuriger kunt aanpassen naargelang je verschillende soorten wax aanbrengt. Just my 2 cents…

ErikM op 15 jan 2019 17:08

@ErikM hier zijn de meningen flink over verdeeld. Van de echte budget cracks die voor 5 piek een vakantie ijzertje scoren bij de kringloop, tot de pietje-precies cracks die een digitale waxijzer van bijvoorbeeld Swix of Toko kopen voor dik 100. Tot die laatste groep behoor ik. En beide cracks vinden het dikke prima. Tjaa.
Ik weet in ieder geval wel welke fijner werkt. Die smartwaxer vind ik al een zeer grote prul, laat staan een gewoon strijkijzer. Maar dat is mijn mening.

Tijd voor een uitpakparty?!

Ik heb een sidewall planer gekocht en gebruikt, maar in principe gebruik je hem dus alleen maar eenmalig als je nieuwe ski’s prepareert. Tot nu dus voor 3-paar ski’s gebruikt sinds aanschaf. Heb je hem nodig? Niet per se, maar het is wel handig. Anders moet je zoals Morzel al schrijft wat vaker je vijlen schoonmaken…

Chonn op 15 jan 2019 15:04

Serieus? Ik gebruik hem om de paar weken (net voordat de vijl plastic begint te happen).

@JelmerF, de vijl is nodig om je schraper scherp te houden. Na een aantal keer schrapen kom je er vanzelf achter dat het steeds moeizamer gaat en langer duurt.

Plaats een reactie