Lawinegevaar: hoe informeer je de skiër?

[/quote]
Ook waar. Ik snap in die zin ook niet waarom strandwachten in NL niet actief ingrijpen indien er een vlag wappert die bijvoorbeeld luchtbedden en bodyboards niet toestaat, terwijl ze dat bijvoorbeeld in Spanje en Australie wel doen. Het scheelt amper doden, maar ja…[post]Shane op 17 jan 2019 20:24[/post][/quote]
Persoonlijk weet ik niet welk NL strand jij dan bezoekt. Zit zelf bij de Reddingsbrigade en dat is juist iets dat zeer sterk in de gaten gehouden wordt op de stranden waar ik kom. Zowel dmv verrekijkers, met lopende patrouilles, varende patrouilles etc.
De opmerking dat het amper doden scheelt slaat kant nog wal in dit geval, als je weet hoeveel minder doden er op de bewaakte stranden in NL te betreuren zijn. Maar dat gaat wel erg off topic hier…

Let's go ski!

Ik ben toen ik jong was ook wel eens buiten de piste gegaan op een afgesloten piste, super stom natuurlijk. Ik nam die waarschuwing niet serieus genoeg. Kan me wel heel goed herinneren dat ik als kind een skileraar had die ons ook onder het touw door een piste op liet gaan die dicht was ivm lawinegevaar. Dat heeft mijn beeldvorming wel beïnvloed. Denk dat daar ook een grote kans ligt, bij het voorlichten van kinderen in de skiles.

Mijn kinderen gaan ook wel eens met de leraar een stukje door het bos. Dat gaat meestal om een klein stukje afsteken. Maar vind het door mijn eigen ervaring toch fijn als ze daar ook uitleg bij krijgen dat ze dat niet zomaar zelf moeten doen.

Die uitleg wordt misschien wel gegeven, maar verstaan ze natuurlijk niet. We vertellen ze het zelf natuurlijk wel, maar dat is toch anders.

@Alex ik wil niet zeggen dat dit topic is ontspoort eigenlijk. Het is goed dat iedereen z’n mening geeft toch? Dat maakt de discussie juist interessant.

@Jethro wil je daar nog conclusies aan verbinden? ;-)

@Schladminger94 dan heb je nog geluk gehad… En dan weet je wat voor een klein plakje hele grote gevolgen kan hebben. Kon je jezelf nog bevrijden?

@QmaartenQ en @Edwin. Ja, dat is zeker een ding. En dat is helemaal onbekend. Over de winterslachtoffers heeft iedereen z’n mening klaar, terwijl de zomer eigenlijk het grootste risico seizoen is. Blijkt dat uit de NL media niet echt de beste voorlichting te halen is wat het nieuws in de Alpen betreft terwijl 95% van de bevolking dit wel doet…

@Shane hoe moet een skigebied dit volgens jou aan de vakantieskiër onder ogen brengen dan? Maar je hebt gelijk, als Rogier mij hier niet op geattendeerd had, had ik het nu nog niet geweten…

Arjen5 op 18 jan 2019 09:00

Ja, gelukkig ging dit nog. Het was een klein stukje off-piste tussen twee piste in.Dit zag er natuurlijk heel onschuldig uit maar door de mooie poedersneeuw natuurlijk heel aantrekkelijk. De lawine was onstaan omdat er boven mij een vriend was gevallen.

@Rogier, weet jij hoe het zit met “buiten de gebaande paden” in de zomer? Hoe zit het dan met regels? Zijn er regels? Ook dan kun je jezelf en anderen in gevaar brengen. Wellicht weten locals daar meer over of mensen van de reddingsdienst.

*bericht bewerkt door Edwin. op 18 jan 2019 16:52

Not all who wander are lost

@Edwin. Met uitzondering van dieren/jacht reservaten en eventuele verboden tov erosie mag je eigenlijk alles. (iig in Frankrijk)

Click. Click. Peace

Een “bergpad” op hoogte is vaak alleen een markering op de rotsen of op een gletsjer (die dus beweegt).

Gisteren in Espace Diamant was het lawinegevaar na flinke sneeuwval en wind Stufe 4. Al het liftpersoneel in het hele gebied had gele hesjes aan met de tekst erop: “Pas op! Lawinegevaar 4/5”.
Dat was niet te missen, dus ik denk dat iedereen wel wist dat het lawinestufe 4 was. Wat dat betekent en welke risico’s dat met zich mee brengt, daar zal denk ik 98% van de mensen op de berg geen idee van hebben. Er werd dan ook veel in het terrein geskied in de verse sneeuw. De meeste rode en zwarte afdalingen waren niet geprepareerd, maar wel open. En daar hebben wij ook heerlijk in de poeder gespeeld. Maar vele malen hebben wij mensen vanaf de piste de het terrein in zien skiën. Nu was ook mijn persoonlijke inschatting (en kaarten-kennis van die hellingen) dat de helling ruim onder 30 graden steil was en erboven was niks steilers. Maar hele groepen van soms wel 10 man die tegelijkertijd de helling in vliegen zonder kijken, zonder 3-eenheid, zonder enig bewustzijn zo leek het…

Mensen melden dat het lawinestufe 4 is, is 1. Maar mensen zich bewust maken van de risisco’s die daar bij horen is weer een heel ander verhaal.

Nog nooit gezien op die manier, maar is zeker goed bedacht!

Edwin van Riel

Plaats een reactie