Skidragers auto - Tips gezocht

Wij gaan in februari op wintersport en willen met 4 personen in de auto passen. Daarom willen de ski’s en 1 snowboard op het dak van de auto leggen. Graag zou ik wat advies willen van mensen die hier ervaring mee hebben.

  • Hoe zit het met beschadiging van de ski’s / snowboard in wind en weer?
  • Hoe om leg je 1 snowboard, om de beschadiging te voorkomen lijkt me de onderkant naar onder maar voor de stroomlijn lijkt me andersom beter. Pak je eventueel je spullen in?
  • Bindingen op op je snowboard laten zitten of juist niet?
  • Merk je er veel van met rijden? Vooral in verhouding met een dakkoffer?

Overige tips en tics zijn zeker welkom! Bedankt alvast.

Groetjes,
Annette

Zou lekker voor een dakkoffer gaan, naar mijn idee is bijvoorbeeld pekel niet echt lekker voor de bindingen. Desnoods voor die vakantie een dakkoffer huren. Blijft alles heel en schoon.

Edwin van Riel

Jep, ik zou ook een dakkoffer doen. Mooi niet dat mijn snowboards al die kilometers buiten zitten, met inderdaad kans op steenslag en al die pekel. Denk dat je je belag ook helemaal mag gaan reinigen op die manier.

Nog een +1 voor dakkoffer. Of het nu om je eigen ski’s of huurmateriaal gaat, die dingen zien echt af tijdens zo’n lange rit.

Skidragers zou ik afraden voor lange afstanden, voor ter plekke als je lokaal van je verblijf naar de skipiste rijdt prima, maar om van NL/BE naar de alpen te rijden…

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

@Annniee,
Als je ski’s en een snowboard wil gaan meenemen dan heb je 2 ski/snowboard dragers nodig, qua kosten voor koop of huur gelijk aan het huren van een skibox dat zou dan mijn voorkeur hebben.
Je materiaal staat dan ook niet bloot aan zout en pekel en de boel blijft mooi schoon en droog.
Beetje grote skibox huur je voor € 90 - € 100

Groeten, Harald

Dakkoffer 👍
@Harald3 We hebben hier vaak last van een slecht geheugen . Maar 4x posten van het zelfde bericht is echt niet nodig om de boodschap over te laten komen 😂😂

Een skibox, dan kun je de skischoenen en evt andere dingen nog kwijt,

Skibox, dan kun je ook de skischoenen kwijt, en evt andere dingen, als je nog plek over hebt.

skibox. open op je dak kan goed gaan, maar ook een keer gehad dat de staalkanten er niet uitzagen van de (oppervlakte) roest.

Verder vervoer je snowboard bindingen 't best door ze van 't board af te halen en dan de schoenen in te strappen. Neemt nauwelijks meer ruimte in dan de schoenen

En gewoon meer lichte spullen in de box proppen.

Skibox kan je huren. Maar vaak ook wel lenen toch?

@marie-Louise ook last van geheugen verlies 😜😃

TIP: Zowel vanvoor als vanachter een spanriempje hangen tussen de 2 hendels die boven de deuren hangen waar je je aan kan vast houden. Dan kan je skis met de binding naar onder hier gewoon opleggen.

Zo blijft het verbruik van je auto hetzelfde, de skis uit de regen en je hoeft geen zotte kosten te doen.

Moest je vragen hebben stuur je me maar een PM!

En dan de ski’s in de auto bedoel je? Enig idee wat er dan bij een aanrijding in de rondte gaat vliegen in de auto? Als je dit echt bedoelt, heel slecht plan. Als ik het verkeerd begrijp, bij voorbaat excuses ;)

Edwin van Riel

.

*bericht bewerkt door evr66 op 15 jan 2019 19:26

Edwin van Riel

.

*bericht bewerkt door evr66 op 15 jan 2019 19:24

Edwin van Riel

Je bedoelt toch zeker niet IN de auto? Wat in geval van een aanrijding?

Hopelijk begrijp ik uw advies volledig verkeerd!

Edwin van Riel

.

*bericht bewerkt door evr66 op 15 jan 2019 19:23

Edwin van Riel

En dan de ski’s in de auto bedoel je? Enig idee wat er dan bij een aanrijding in de rondte gaat vliegen in de auto? Als je dit echt bedoelt, heel slecht plan. Als ik het verkeerd begrijp, bij voorbaat excuses ;)

evr66 op 15 jan 2019 19:15

Je begrijpt het helemaal goed hoor! In plaats van iedereen die hetzelfde zegt, geef ik een andere tip. Je doet er natuurlijk zelf mee wat je wilt.

Laat maar, in mijn optiek levensgevaarlijk, ik ga liever offpiste skien dan, stuk minder listig. Ieder zijn ding, maar ik ga nooit in een hok van een paar vierkante meter de (snel)weg op, omgeven door scherpe staalkanten.

PS: excuses voor de herhalingen, ging niet helemaal lekker op de site!

Edwin van Riel

Dakkoffer 👍
@Harald3 We hebben hier vaak last van een slecht geheugen . Maar 4x posten van het zelfde bericht is echt niet nodig om de boodschap over te laten komen 😂😂

Hooykaas op 15 jan 2019 17:22

Excuus was zeker niet de bedoeling, kreeg namelijk de melding dat hij niet geplaatst was vandaar.

Zie deze reactie ook niet gelijk terug.

*bericht bewerkt door Harald3 op 15 jan 2019 20:08

Groeten, Harald

@marie-Louise ook last van geheugen verlies 😜😃

Hooykaas op 15 jan 2019 18:54

😂😂😂😂

Die bug dat reacties niet meteen zichtbaar zijn is verholpen ;-) met dank aan de altijd beschikbare technische mannen!

Click. Click. Peace

Zelf doe ik mijn skis liefst in een dakkoffer.
Met 3 paar skis en 1 snowboard moet dat waarschijnlijk wel een groter exemplaar zijn dan de mijne (Jetbag 310, 219x47x33cm).
Deze hoeft volgens mij niet duurder te zijn dan 2 sets externe skiklemmen en je bent er veel meer mee (vb Thule ocean 700 voor 95 EUR op marktplaats). Je moet deze natuurlijk wel ergens kunnen stockeren buiten de vakanties.

Tijdens mijn laatste rit naar de Alpen ben ik ook een busje uit de UK voorbijgereden.
Die hadden een fietsdrager op de trekhaak gemonteerd met daarop een heel aantal skis vastgesjord, die eerst ingepakt waren in bubble wrap + plasticfolie (skis waren korter dan de breedte van de auto).
Als dit goed vastgelegd is lijkt me het alleszins een beter idee dan deze in de auto tegen het plafond te vervoeren.
Luchtweerstand en geluid achter de auto leken ook OK.
Bescherming tegen diefstal is natuurlijk wel nul (maar bij een dakkoffer is dit eigenlijk ook verwaarloosbaar, behalve dat een potentiële dief hierbij niet kan zien hoeveel en hoe dure skis erin steken).

Glide on!

Heel erg bedankt voor al jullie reacties en tips! Eigenlijk komt het er op neer dat niemand de voorkeur geeft aan skidragers maar juist wel een dakkoffer. Ik ga er over nadenken!

Heel erg bedankt voor al jullie reacties en tips! Eigenlijk komt het er op neer dat niemand de voorkeur geeft aan skidragers maar juist wel een dakkoffer. Ik ga er over nadenken!

Annniee op 16 jan 2019 10:58

Grappig dat je na zoveel tips nog moet nadenken :-P

When life gets too complicated.... SKI

TIP: Zowel vanvoor als vanachter een spanriempje hangen tussen de 2 hendels die boven de deuren hangen waar je je aan kan vast houden. Dan kan je skis met de binding naar onder hier gewoon opleggen.

Zo blijft het verbruik van je auto hetzelfde, de skis uit de regen en je hoeft geen zotte kosten te doen.

Moest je vragen hebben stuur je me maar een PM!

sanderwouters op 15 jan 2019 19:08

Lijkt mij niet echt veilig. Kan gordijnn airbag issue geven en sowiezo scherpe kanten en bindingen waar je je hoofd aan kan stoten.

Ik heb zelf zowel een koffer als klemmen. Voor de lange ritten skies in de koffer of diagonaal achterin (in beide gevallen met spanbanden vast). Ter plaatsen komen eventueel de klemmen te voorschijn, eventueel naast de koffer.

Skikoffer all the way.
Steken we dan nog vol met lekkere zware biertjes en trappisten van bij ons. Bij aankomst gelijk koud bier.
Ook steken we er ons diepgevroren eten in (denk aan spaghettisaus , vol-au-vent , stoofvlees enz…) . bij aankomst is dit ook nog steeds bevroren. dan alles op terras zetten voor de gratis frigo ;)

Haha @jessedeconinck, let even op de maximale daklast en stabiliteit van de auto dan. Mijn koffer heeft een volume van 400 of 500 liter geloof ik. Dat gaat niet meer goed komen als ik die vol gooi met bier en stoofvlees ;)

Edwin van Riel

Zoiets, maar dan met scherpe skis ipv koffers ;(

Edwin van Riel

Als je een redelijke stationwagen hebt past het ook wel door het skiluik.
Ik ben 1x met 4 volw op wintersport geweest en we hadden 1 paar ski’s en 1 snowboard achterin, maar ik had best ruimte over voor nog 2 paar ski’s. Dat was met een Skoda Octavia.

Maar een skibox huren op marktplaats kost ook niet de hele wereld.

Bij de reacties niet op de man spelen. Ik heb een onnodige reactie onzichtbaar gemaakt.

Click. Click. Peace

Plaats een reactie