All mountain freeride board kiezen

Lieve mede-boarders,

Mijn toekomstige board neem ik mee op wintersport en kan ik terug brengen als ik het toch net niet te gek vind, maar ik kan niet kiezen welke ik mee neem. Ik twijfel tussen:

  1. Ride - Hellcat
  2. CAPiTA - The Navigator
  3. GNU - Asym Ladies Choice C2X
  4. Jones - Dream Catcher of Flagship
  5. Jullie gouden tip?

Ik ben een All mountain freeride boarder. Ik ben vooral gefocust op snelheid en carven en wil een board wat ook geschikt is voor in de poeder. Ik rijd vrijwel geen switch, ben weinig in het park te vinden en ben zeker niet gebonden aan een Twin tip.

Ik ben heel benieuwd of jullie nog gouden tips hebben of wellicht al ervaring op een van deze boards hebben. Een mannenboard is trouwens ook welkom, maar veel groter dan 154 ga ik denk ik niet (maat 37, 55kg), tenzij me dat echt veel beter gaat maken.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

*bericht bewerkt door AQ op 16 jan 2019 13:21

Ik was zelf altijd fan van de Nidecker Megalight maar die maken ze niet kleiner dan 160. Maar ze hebben ook een dames model. De Nidecker Princess. Volgens de tekst moet dit het board voor jou zijn.
https://www.nidecker.com/snowboards/gear/boards/princess.htm…

Übung macht den meister!!!

Jones air heart hands down!!!
Dreamcatcher is een redelijk instapmodel, flagship daarentegen een stuk meer of piste gericht, dat kan dan juist wel weer goed zijn voor jou.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 16 jan 2019 21:25

Ik heb zelf de Flagship en die bevalt mij meer dan goed! Mijn focus ligt op snelheid en carven en offpiste. Ik heb de grenzen van dit board nog niet bereikt!

Bedankt RFKANGOO. Het merk Nidecker ken ik zelf eigenlijk niet, maar goed om te horen dat jij er enthousiast over bent. Ik ga op zoek of ik die ergens kan uitproberen.

Ik had begrepen dat de Airheart van Jones het minst gericht was op poeder. Nog steeds een fijne plank voor offpiste Tiny-M of denk jij daar anders over? Heb jij toevallig ook vergelijking met de Flagship?

Volgens mij worden de boards van jones ook door nidecker gemaakt. De flagship is niet specifiek poederboard. Het is een board wat alle soorten sneeuw/ijs aan kan. De meeste “offpiste” boards zijn heerlijk op de pistes. Zeker als je wisselde sneeuwcondities tegenkomt. Zelf heb ik een hovercraft. Heerlijk voor op de piste. Buckels/ijs/pap/groomed. Alles kan die aan. Ik zag zelfs dat ze er mee racen (slalom). Maw probeer de flagship eens denk dat je er erg gelukkig van wordt.

From a galaxy far far away.............

Op de piste vond ik de airheart echt veel fijner dan de flagship. Vraag is dus: ga je echt veel in de poeder of af en toe wat de poeder in? In het laatste geval zou ik de airheart doen. Flagship was ik persoonlijk wat minder van gecharmeerd op de piste. Zeker niet slecht, maar er zijn wat mij betreft betere opties.
En anders kun je altijd nog de rossignol diva doen. Zowel piste als off piste prima board.
Dreamcatcher vond ik echt slappe hap. Vind sowieso de ratings van Jones over stijfheid vrij vreemd. Twin sister is wat mij betreft ongeveer medium flex, dreamcatcher een stuk slapper en de airheart/flagship echt flink stijver. Bij de rating die Jones aangeeft, zou alles boven medium zitten…

*bericht bewerkt door Tiny-M op 17 jan 2019 01:14

Ik zou graag willen zeggen dat ik altijd in de poeder rijdt, maar dat is absoluut niet het geval natuurlijk. Dus de plank moet vooral ook op de berg erg fijn rijden en daarnaast prettig zijn voor de dagen dat er heerlijke poeder ligt.
Airheart en Diva komen op de lijst erbij.
Jullie hebben het verder niet over Capita en GNU (of Ride). Geen ervaring mee of zijn jullie er minder positief over dan bovenstaande merken?

Capita niet met dat board ervaring. Boards die ik heb getest was ik niet kapot van. Ride helaas geen ervaring, gnu niet dat board getest. Wel andere boards van mervin enige die ik echt fijn vond was de lib tech jamie Lynn Phoenix (mannen board), maar ik kwam erachter dat die inmiddels verdwenen zijn uit het assortiment. Anders had ik die nog genoemd.

Mocht iemand er trouwens nog 1tje hebben liggen in 154 of 156 hou ik me aanbevolen😁

Heb je de Diva ook zelf gereden Tiny-M? Of heb je XV Magtek geprobeerd en raad je de Diva als vrouwelijke variant aan?
Het werd me aangeraden om aan de onderkant van de gewichtsrange te gaan zitten, om de grenzen van het board niet te snel te bereiken, maar bij de meeste vrouwenboards zit ik al snel aan de bovengrens. Maar veel mannenboards zijn weer echt heel veel langer. Ik kan nog niet goed beslissen welke kant ik op ga.

Voor het geval je hem nieuw zou willen Tiny-M:
https://www.duijvestein-wintersport.nl/lib-tech-jl-phoenix-d…

*bericht bewerkt door AQ op 18 jan 2019 00:48

De diva is al jaren mijn hoofd snowboard (inmiddels op m’n 2e diva). Vind m heerlijk! Een van de weinige iets stijvere dames boards. Van wat ik verder getest heb, vind ik alleen Jones ook nog wat stijvere boards maken (air heart en flagship dus) voor vrouwen. Als ik nu zou moeten kiezen tussen de air heart en diva zou ik het moeilijk vinden.

Board wat je aangeeft is dus de dagmar versie met c2 profiel. Die andere had het c3 profiel en dat vond ik juist zo fijn. https://www.duijvestein-wintersport.nl/lib-tech-jl-phoenix-c…

Deze is dat, maar 160 gaat m echt niet worden.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 18 jan 2019 07:40

Ik begrijp je, daar heb ik met sommige boards ook last van. Ik heb veel tests en revieuws gelezen over mannenboards die me aanstonden, maar die zijn dan echt te groot en lang voor mij. En dan is er vaak geen vrouwenvariant. Of die variant is dan een slappe hap.
De Diva klinkt door jouw enthousiasme en omschrijving als een goede gegadigde, ik ga op zoek of ik die ergens kan testen. Ik ben namelijk heel benieuwd. En anders wordt het misschien toch een Jones.

*bericht bewerkt door AQ op 18 jan 2019 10:07

Tiny-M heb jij trouwens de ‘17 Diva of een oudere? Of de nieuwste? Waar heb jij hem aangeschaft?

Ik heb enkele jaren geleden een K2 Raygun uit 2012, gekocht in 2013 denk ik. Zit zelf vooral op de piste maar als ik de mogelijkheid krijg om iets van vers gevallen sneeuw mee te pikken naast de piste, doet hij het uitstekend. Snelheid is geen probleem en carven lukt hier ook wel aardig mee.

Snowboard ondertussen ook al lang (15 jaar) maar heb weinig ervaring met verschillende boards en al zeker niet vanalles gestest.
Erg tevreden van dus, al zal ik bij een volgende aankoop meer testen en weer meer leren vermoed ik.

null

Het is o zo hard genieten.

Tiny-M heb jij trouwens de ‘17 Diva of een oudere? Of de nieuwste? Waar heb jij hem aangeschaft?

AQ op 18 jan 2019 10:50

Ik heb nu de '17 versie inderdaad. Heb m toen bij ekosport besteld, omdat ik verder toch niet meer hoefde te testen. Ik ben zelf regelmatig zondagochtend in zoetermeer, mag je hem best een keer testen. Rossignol staat eigenlijk nooit bij die test events.

K2 zie ik overal voorbijkomen, maar heb ik zelf ook nog geen ervaring mee. Kreeg ik al wel een aantal keer aangeraden, dus goed om te horen dat jij er enthousiast over bent Hendrik5.

En thanks voor het aanbod Tiny-M! Welke lengte van de Diva heb jij? Past dat goed bij je lengte/gewicht of zou je langer aanraden?

152, daar zit jij aan de onderkant van de range als ik het het maattabel bekijk. Denk dat 148 waarschijnlijk wat lekkerder voor jou gaat zijn, maar kan dus wel.

lees de ervaring van deze dame:

https://wepowder.com/nl/forum/topic/263908

Tukker(ik)

lees de ervaring van deze dame:

https://wepowder.com/nl/forum/topic/263908

Tukker op 21 jan 2019 16:54

Inderdaad. Offpiste boards zijn vaak uitstekend voor op de piste. Ik heb ooit voor 25 euro een oude fish 156 gekocht (eigenlijk te klein voor mij om echt offpiste te gaan) maar op de piste was ie geweldig. Daarom al mijn boards verkocht en een jones hovercraft 160gekocht. Geweldig voor op de piste en Off piste. Buckels en steile pistes zijn geen probleem omdat hij ontzettend wendbaar is. Ijs no problem, hij carved er gewoon door heen. Slush en poeder = surfen. Maw. Kijk eens verder dat “piste” boards. Als ik nu weer een board zou kopen zou ik de flagship nemen.

From a galaxy far far away.............

Hoewel ik extreem blij ben met m’n k2 simple pleasures en hij het op de piste ook echt heel goed doet, ben ik blij dat het niet mn enige board is. Maar probeer het inderdaad vooral.

Inderdaad. Offpiste boards zijn vaak uitstekend voor op de piste. Ik heb ooit voor 25 euro een oude fish 156 gekocht (eigenlijk te klein voor mij om echt offpiste te gaan) maar op de piste was ie geweldig. Daarom al mijn boards verkocht en een jones hovercraft 160gekocht. Geweldig voor op de piste en Off piste. Buckels en steile pistes zijn geen probleem omdat hij ontzettend wendbaar is. Ijs no problem, hij carved er gewoon door heen. Slush en poeder = surfen. Maw. Kijk eens verder dat “piste” boards. Als ik nu weer een board zou kopen zou ik de flagship nemen.[post]IamJago op 21 jan 2019 19:13[/post][/quote]

Heb ook een Burton Fish 156, kon je destijds voor E 1,-- bij een Burton board kopen. De Fish 156 carved ook goed, is alleen te smal en mist de neusrocker. Daarnaast iets te stijf in puntje van de neus. Jones Flagship is ook een klassieker. Veel eigenaren van een Powfinder hadden daarvoor een Flagship. Er is mogelijkheid om de Powfinder een keer te proberen, liefst dan wel met echte pow en daarnaast ook piste condities om een objectief beeld te krijgen hoe die het doet in deze totaal verschillende omstandigheden.

*bericht bewerkt door Tukker op 22 jan 2019 10:39

Tukker(ik)

@AQ: ik ben ff heel benieuwd wat je uiteindelijk getest hebt en of je iets gekocht hebt (zoja wat en hoe bevalt het?)

Ben 2 weken geleden voor de 3e x met mijn Salomon Oh Yeah 2014 boardje op vakantie geweest maar past toch niet echt bij mij. Ik zit nooit in het park, rijd nooit switch, houd van hard rijden op de piste en in de poeder. Snowboard nu zo’n 8 jaar.
Vandaar een zoektocht naar een vergelijkbaar board als jij volgens mij.
Ik kom nu op de volgende opties:

  1. Jones Flagship (ik dacht eerst Jones Dreamcatcher maar als ik zo de meningen lees moet ik die niet hebben).
  2. Jones Air Heart
  3. Rossignol Diva
  4. K2 Raygun

Maar het seizoen is over dus je kan nergens meer testen of je kan wel testen maar ze hebben bovenstaande boards niet…iemand nog een geniale tip? wachten tot volgend seizoen ligt voor de hand, maar ik weet nú wat ik wel en niet wil etc omdat ik net terug ben van vakantie.

Heb een paar jaar geleden een Borealis Drakkar gekocht voor een hele leuke prijs. Ze hebben nu ook wat uitverkoop, destijds 50% korting gehad. https://www.borealis-snowboards.com/shop/Snowboards-c3391609…

Zag ze laatst ook bij MK Skiservice staan.

Borealis heeft zeker wat freeride materiaal. Heb mijn board (helaas) nog niet maximaal kunnen benutten. Had hiervoor een Never Summer West en dat was echt een mooie plank buiten de piste, maar ook op de piste.

@merelvanoven Als het ietsjes groter mag zijn heb ik nog een heerlijke Ride Highlife UL ter overname. Fantastisch om mee te racen, draait zijn bochtjes lekker makkelijk en gaat ook prima off piste (als je de juiste maat hebt, en niet zoals ik een maatje te klein).

Ik doe al een paar jaar seizoenswerk in de sneeuw en ik ben heel content met de K2 Wildheart, iedereen aan wie ik hem heb uitgeleend is er ook behoorlijk blij op. Hij is wat breder en korter en heel responsive, maar je kunt er ook goed mee carven op een strakke piste.

@merelvanoven Als het ietsjes groter mag zijn heb ik nog een heerlijke Ride Highlife UL ter overname. Fantastisch om mee te racen, draait zijn bochtjes lekker makkelijk en gaat ook prima off piste (als je de juiste maat hebt, en niet zoals ik een maatje te klein).

Bennie op 2 apr 2019 07:56

Hoi Bennie,
wat is de lengte van je snowboard? ik ben klein en licht, dus weet niet of het verstandig is aan een groot board te beginnen…

Thanks voor alle suggesties, ik heb nu echt wel een aantal opties. Nu wil ik ze alleen heel graag testen en dat lijkt nergens meer te kunnen. Misschien dan toch wachten op volgend seizoen…

@AQ: wat heb jij uiteindelijk gedaan?

Hoi Bennie,
wat is de lengte van je snowboard? ik ben klein en licht, dus weet niet of het verstandig is aan een groot board te beginnen…

merelvanoven op 2 apr 2019 21:55

Hmm, klein en licht, net zoals de OP dus. Dan is mijn plank een maatje te groot voor je met zijn 161…

null
reactie van m’n vriendin (board sinds '99) … “op deze Powfinder 149 lijkt rood wel blauw”

Tukker(ik)

Plaats een reactie