Fischer F18, welke lengte?

Hallo,

Ik ben van plan om de Fischer F18 te kopen, maar welke lengte kan ik het beste nemen? 160 of 167?
Ik ben een man, 1.68 m en 70 kg. Mijn niveau is 5. Ik kan parellel skiën op blauw en rood en probeer er al beetje bij te carven. Het carven en mijn skitechniek in het algemeen probeer ik in de toekomst nog zoveel mogelijk te ontwikkelen. Ik houd van snel van de piste af skiën. Ik heb niet per se een voorkeur voor lange of korte bochten, ik gebruik namelijk allebei. Mijn stijl is 80% krachtig, energiek en 20% lui.

En zouden jullie dan de voorkeur geven aan de Fischer F18 of F19 voor mij?

Alvast bedankt voor de moeite!

Kies misschien toch maar de F19 en dan die van rond de 160cm. Iets stabieler op snelheid door het metaal in de f19.

Ik denk dat ik toch voor de F18 ga, ik ben bang dat de F19 namelijk misschien te stijf is voor mijn gewicht.

Maar kan ik bij de F18 beter 160 of 167 nemen? De ene verkoper zei dat 160 beter was, omdat 167 misschien nog te lastig is voor mijn niveau (bij het maken van bochten). De andere verkoper zei dat 167 beter was, voor meer stabiliteit op hogere snelheid.
Ga ik het verschil tussen 160 en 167 echt veel merken? Of zijn de verschillen echt minimaal?

Met jouw wensen ga je wel merken dat de ski in 160 wat ‘wiebeliger’ voelt op snelheid. Daarom zou ik toch echt (ondanks beperkte techniek) de F19 nemen. Als je energiek skiet en daarnaast toch echt geen vedergewicht bent (sorry) is wat metaal op de lange duur prettiger.

Met jouw wensen ga je wel merken dat de ski in 160 wat ‘wiebeliger’ voelt op snelheid. Daarom zou ik toch echt (ondanks beperkte techniek) de F19 nemen. Als je energiek skiet en daarnaast toch echt geen vedergewicht bent (sorry) is wat metaal op de lange duur prettiger.

Bennie op 16 jan 2019 15:25

Waar baseer je dit nou weer op?

@smint: je hebt gelijk, de F18 is een prima doorgroeiski waar je ook niet snel aan het plafond van de ski zit. Wel voor lengte gaan en dus 167 kiezen, prima keuze waarop je veel plezier gaat krijgen

@BasTimmermans maar die 167 zal dus niet te moeilijk voor mij zijn qua bochten draaien? Ik heb voorheen altijd huurski’s gehad (korter dan m’n lichaamslengte), dus ik heb nog geen ervaring met ski’s op lichaamslengte.

Wat is daarnaast precies de reden dat vaak een wat langere ski wordt aangeraden? Ik ben benieuwd hoe men bij deze keuze komt.

Ik zou in dit geval (niveau 5, vrij licht) ook de F19 afraden.
De F18 kan zowel in 160 als 167. De kortere zal makkelijker draaien. De langere zal stabieler zijn op snelheid. Die keus moet je zelf maken. Ik ben 183 en heb de 167.

*bericht bewerkt door DrPhil op 16 jan 2019 16:00

Er zit voldoende rocker in dat deze meer dan makkelijk draait. Het zal best even wennen zijn , maar de ski is en licht en draait makkelijk en hierdoor ook stabieler op snelheid. En DrPhil ik denk dat jij beter skiet op de 174cm, zeker als je een weekje de gang hebt.

Dus als ik het goed begrijp, is de 167 ook meer toekomstgericht (waar ik langer plezier van zal hebben als ik technisch beter ga skiën)?

Het wennen aan de langere lengte, is dit echt een grote stap (waar ik de hele week skiën last van zou hebben) of zal dit wel meevallen? Ik heb voorheen namelijk altijd ski’s korter dan mijn lengte gehad. Die 7 cm extra in lengte, ga je dat wel echt merken bij (korte) bochten maken qua moeilijkheid?

Ik heb de F19 op 177 (ben zelf 1m82 groot, 79kg) en vond de langere lengte best wel aanpassen. Op grote brede pistes allemaal geen probleem, maar op kleinere paadjes/verbindingspistes en aan lage snelheid is het soms door mijn gebrek aan techniek wel moeilijker. Anderzijds merk ik wel dat de ski vergevingsgezinder is als ik fouten maak. Ik heb daarvoor meestal op lengte <170 geskied. Ik zou ook de grotere nemen, want dan verlaag je toch vooral de kans op fouten op hogere snelheid die meer impact zouden kunnen hebben.

Ik gebruik m als slalomski voor kalende mannen van middelbare leeftijd, @bastimmermans. Ik heb de 174 geprobeerd, maar ik vind de 167 veel prettiger.

*bericht bewerkt door DrPhil op 16 jan 2019 17:39

@DrPhil jij skiet dus 167 terwijl je 183 cm bent. Is de 167 dan niet per definitie te lang voor mij (ik ben 168 cm)? Of ligt dat meer aan jouw persoonlijke voorkeur dat je een zo veel kortere ski dan je lichaamslengte pakt?

Beide lengtes kunnen. heb zelf voorkeur voor kortere en stijvere ski dus ik had de f19 in 160 gekozen,zoals bennie al adviseerde…bij voorkeur voor kortere bochten is de 160 prima, bij iets rustigere langere bochten de 167. Ik zou het baseren op je skistijl.

@DrPhil jij skiet dus 167 terwijl je 183 cm bent. Is de 167 dan niet per definitie te lang voor mij (ik ben 168 cm)? Of ligt dat meer aan jouw persoonlijke voorkeur dat je een zo veel kortere ski dan je lichaamslengte pakt?

smint op 16 jan 2019 17:53

inderdaad mijn persoonlijke voorkeur. Ik ski vaak helemaal aan het uiterste randje van de piste, dan wil ik een ski die heel snel draait. Dus je kunt gerust de 160 nemen. Het voordeel van een langere ski is dat hij stabieler is als je harder skiet. Daarom denk ik dat 167 ook wel zou kunnen in jouw geval. Als je bang bent dat hij toch te lang is, kun je gerust de 160 kiezen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 16 jan 2019 18:34

Een slalomski voor mijn lengte zou ook op 165 uitkomen.

Maar blijven het snel draaien/korte bochten maken ook nog goed mogelijk met de 167? Of wordt dit door de extra lengte toch wel een stuk lastiger? Ga je dit verschil dan echt significant merken?

167 zal wel minder snel draaien dan 160. Of dat “een stuk lastiger” is, is afhankelijk van je skikunde. Voor een goede skier zal het niet veel uitmaken.
Als ik je reacties zo lees, twijfel je heel erg of de 167 te lang is. Daarom zou ik je de 160 adviseren. Daar kun je geen buil aan vallen, en dan hoef je niet bang te zijn dat hij te lang is.

Als alternatief kan je de Salomon S-Max 8 in 1m60 overwegen. Die zit in dezelfde klasse als de F18. De smax 8 is testwinnaar bij worldskitest:
https://www.worldskitest.com/en/results-tests-and-evaluation…

De s-max serie, heeft, in tegenstelling tot de F18, geen rocker. De 1m60 zit daarom tussen de beide lengtes van de F18 in. Ik vind de S-max serie echt ultramakkelijk skiën. Hier nog een duidelijke review:

Ik vermoed dat je de korte bochten nog niet snijd, dus merk je er nog niet heel veel van het radiusverschil. Alleen dat een korte ski tussen de buckels iets beter te hanteren is.
Stabiliteit lijkt me dan de prioriteit. Jij wil wat vlotter, van dr. Phil hoeft dat wat minder als het maar mooi gaat.
En ik heb vandaag bijvoorbeeld op een ski gestaan van 176 die ik net zo kort kon draaien als een ander type ski op 165… Type ski is daarin belangrijker dan lengte. En de f18 draait best kort.

*bericht bewerkt door Bennie op 16 jan 2019 18:50

Dat is zeker waar, Bennie. Maar ik vond dat de F18 in 174 toch duidelijk minder makkelijk draaide dan de 167. En aangezien de vraagsteller erg twijfelt of hij niet te lang is, zou ik voor de kortere gaan.
PS. Ik ski echt allesbehalve mooi. Effectief, dat wel.

De F18 staat dit jaar op 5 in de test die ik noemde. Nou zegt dat niet alles, maar de S-max 8 is dus zeker een goed alternatief.

Dat is zeker waar, Bennie. Maar ik vond dat de F18 in 174 toch duidelijk minder makkelijk draaide dan de 167.

DrPhil op 16 jan 2019 18:52

Als je de ski als slalomalternatief gebruikt een logische keuze. Zelf ook de Supershape iSpeed “te kort” gekocht omdat het in mijn ogen een toegankelijke slalomski is.

Dat is zeker waar, Bennie. Maar ik vond dat de F18 in 174 toch duidelijk minder makkelijk draaide dan de 167.

DrPhil op 16 jan 2019 18:52

Als je de ski als slalomalternatief gebruikt een logische keuze. Zelf ook de Supershape iSpeed “te kort” gekocht omdat het in mijn ogen een toegankelijke slalomski is.

Bennie op 16 jan 2019 19:00

Jazeker, maar ik skiede maandag de S/max 10 in 1m75. Die had ik eerder al in 1m65 geskied. Daar merkte ik dan weinig verschil in, qua draaigemak (draaide ook in 175 super makkelijk). Zoals gezegd geen rocker.

*bericht bewerkt door DrPhil op 16 jan 2019 19:03

Bedankt voor de vele antwoorden, hier heb ik zeker wat aan. Ik neig nu opzich wel wat meer naar de 167, ook toekomstgericht bekeken. Ik ben namelijk wel van plan om de komende jaren mijn techniek te verbeteren en ben bang dat ik bij de 160 ‘snel eruit groei’ qua niveau (omdat hij ook wat minder stabiel is op snelheid).
Echter ben ik tot nu toe nog maar 2x op wintersport geweest (niet veel ervaring dus, maar wel veel progressie geboekt door privéles waardoor ik prima parallel ski op blauw en soms rood + beetje begin te carven). Beide keren heb ik van de verhuur een korte ski gekregen van 155-160 cm. Ik heb dus nog nooit op een 167 gestaan, ook al is het inclusief rocker. Zou deze stijging van lengte het dan echt lastig voor mij maken met bochten enzo? Of valt dat wel mee? Zo ervaren ben ik namelijk ook zeker niet, maar de extra stabiliteit bij hogere snelheid (van de 167) spreekt mij wel erg aan.

Alvast bedankt!

*bericht bewerkt door smint op 17 jan 2019 08:32

Kijk, je kunt het ook zo zien. De langste lengte van de F18 is 174. Iemand van 1m80 is dus verplicht de 174 te skiën. De F18 is niet bedoeld om op lichaamslengte te skiën. Tenzij je steeds met 80km/u naar beneden dendert, is de 160 stabiel genoeg voor je. De F18 is ook niet bedoeld om met 80 naar beneden te skiën, daar is zijn radius te klein voor.

*bericht bewerkt door DrPhil op 17 jan 2019 10:15

Vergeet niet dat bij ski’s met neus rocker je deze van de effectieve lengte van de ski mag aftrekken.

Met je 70KG, 1.68M en 2 weken ski ervaring zou ik lekker de 160CM pakken. Geeft je veel meer rust en vertrouwen. Stabiliteit op hoge snelheid zit met de F19 en deze lengte wel goed. Over 3-4 jaar kun je altijd weer verder kijken.

Met je 70KG, 1.68M en 2 weken ski ervaring zou ik lekker de 160CM pakken. Geeft je veel meer rust en vertrouwen. Stabiliteit op hoge snelheid zit met de F19 en deze lengte wel goed. Over 3-4 jaar kun je altijd weer verder kijken.

JackE op 17 jan 2019 20:37

De F18 komt in 160, de F19 in 163. Over welke ski gaat het nou?

F19 en 163. Excuus =)

Vergeet niet dat bij ski’s met neus rocker je deze van de effectieve lengte van de ski mag aftrekken.

Schladminger94 op 17 jan 2019 15:19

Ergo, je maakt de rocker ongedaan…

I can stick uphill ice, on my saucer...

De F19 voor iemand met 2 weken ski-ervaring. Het moet toch niet gekker worden.

Plaats een reactie