Base repareren snowboard

Hallo,

Ik was afgelopen maandag in Winterberg en nam daar een weggetje die normaal eigenlijk altijd besneeuwd is. Helaas was dat dit keer niet het geval en hebben stenen behoorlijk diepe krassen in m’n board gemaakt. Nou heb ik weleens wat krassen met tpex gerepareerd. Maar nu heb ik er zoveel en sommige relatief ondiep dat ik denk dat dit niet echt (efficiënt) gaat werken. Ik ben bang dat ie gevlakt/geschuurd moet worden, maar het liefst (ook met het oog op de toekomst) zou ik dat zelf (leren) doen. Is dit mogelijk? Zijn er goede tools voor of is het onvermijdelijk dat ik langs de shop ga?

De randen kan ik zelf bijslijpen.

null

null

Zie ook: https://photos.app.goo.gl/4pPjNA3QCswXcNYv5

*bericht bewerkt door JWWietsma op 17 jan 2019 19:34

Je board is wel erg ver heen. Ik denk niet dat dit zelf te repareren is. Je kan het natuurlijk wel wat verminderen door er wat af te (laten) schuren, maar ik vermoed dat het beter is een nieuw board te kopen (desnoods een tweedehands).

Zeker het weggetje / de blauwe piste (naar rechts) die een bocht maakt vanuit een rode piste en daar later (zonder zijwegen) weer helemaal beneden op uit komt?

Waarom ben je dat kleine stukje niet gaan lopen? Het herstellen (als dat al kan) kost je nu een veelvoud van de tijd die je had kunnen lopen. (of een veelvoud van de tijd die je had moeten lopen in uurloon). Je had het zeker moeten horen krassen. Dit is geen geruisloze slijtage geweest!

*bericht bewerkt door boarderFrank op 17 jan 2019 20:02

Nee, denk niet dat wij dezelfde bedoelen. Het is echt een mini stukje bovenaan bij de 12. Ik had alleen al flink vaart en je gaat eerst een heuveltje over, had dus geen zicht op de kwaliteit erachter. Uiteraard zo snel mogelijk geremd, maar toen was het kwaad al geschied. Was voor het eerst in al de jaren dat ik er kom dat dit stukje niet voldoende sneeuw had.

Maar goed, ik ga zeker nog geen nieuw board kopen. Heb wel diepere krassen erin door stenen op de piste bij Stubai, die zijn er destijds ook uit gehaald. Ben er dan ook van overtuigd dat dit nu ook nog wel lukt. Maar het liefst doe / leer ik het zelf, dat daar dan een aantal uur werk in zit vind ik niet zo erg.

En ja het is jammer, maar soms heb je pech.

Zelf ga je het niet wegkrijgen. Even binnenbrengen en je zal zien het resultaat zal goed meevallen … zal wel wat kosten maar er is ook heel wat werk aan

Dan bedoelen we ieder een ander stuk. Ik heb het over een stuk van minimaal 500-800 meter. (Ik dacht een autoweg langs een piste waar ook een downhill circuit ligt voor de fietsers). Jouw situatie is wat meer “onvoorzienbaar” en beter te begrijpen.

Ik zag dat je al op vele wintersportplaatsen geweest was en vond het al raar. (Maar de domheid van mensen verbaasd me steeds minder). Dit kan helaas gewoon gebeuren.

In theorie zou het met een bandschuurmachine moeten kunnen. Maar om daar nou zelf aan te beginnen… (je maakt zo een diepe geul erin. Dus…(tip: niet aan beginnen of in een hele lage stand met heel fijn schuurpapier.)).

In winkels gebeurd het met een soort van vlakmachines. Die kunnen zeer critisch ingesteld worden en misschien over de hele breedte het belag even dik houden. Ik denk niet dat dit je zelf gaat lukken. Helaas. Daar heeft bijna niemand het gereedschap voor.

*bericht bewerkt door boarderFrank op 17 jan 2019 20:17

Die onderkant doet me pijn…

Denk dat het ook even wat te gek is, maar vraag een shop evt wat ze nog kunnen

Is allemaal makkelijk te repareren. Om het echt goed te doen heb je natuurlijk een schuurband of beter nog een base grid die ook structuur kan zetten. Goede shops kunnen dit makkelijk.

Schiheil ⛷🏂🎿

Ach, ziet er erger uit dan 't is.

Quick 'n dirty fix:
-vers stanleymesje er vlak over heen schrapen
-evt nog beetje op de hand schuren
-slijpen (base/edge)
-waxen
Klaar. Je zal nog wel krassen zien hoor. ptex zal idd ivm ondiepte niet blijven zitten verwacht ik.

Als je 't strak wil wegbrengen voor basegrind/grote beurt.

Het board ziet er niet zo extreem slecht uit hoor, uitgezonderd dan die dikke lange kras in het midden van je board.

Echter zelf repareren weet ik niet. Volgens mij is het handmatig vlakken/schuren niet ideaal en echt een rotwerk. Beter kun je hem wegbrengen voor groot onderhoud en je base dus laten schuren/vlakken. Dan ziet hij er daarna weer perfect als nieuw uit.

Uitgezonderd van die dikke kras in het midden dan. Daar zou ik wel mijn vraagtekens bij zetten, maar kan het niet zo goed zien op de foto’s.

Beetje jammer dat er stevige dikke krassen in zitten in de breedte. Gaat wel wat materiaal kosten voor dat allemaal weg geslepen is. Verder is dat ding gewoon weer als nieuw te krijgen met een flinke beurt. Als er krassen te diep zijn in het belag, die even vullen, mooi laten vlakken, slijpen waxen en gaan met dat ding.

Zou volgende keer gewoon even afstappen, dit is geen incidenteel steentje, deze zie je wel aankomen zeg maar ;)

Zelf doen is qua vlakken base volgens mij geen eenvoudige optie. Zou het voor die enkele keer gewoon even laten doen.

Edwin van Riel

Bedankt voor alle tips. Ga hem nu zelf waar mogelijk op knappen en laat 'm in Oostenrijk wel even onderhanden nemen. Ben daar in februari toch een maand lang en heb het idee dat (tot nu toe) de beurten daar stuk goedkoper zijn met dezelfde kwaliteit.

Ik heb wel erger gerepareerd dan dat tijdens mijn tijd bij een bekende sportieve supermarkt. Gaat zo in de P-tex machine en je ziet er amper nog wat van. In Oostenrijk zal het je meer geld kosten.

Niets zelf doen. Wegbrengen voor een goede stonegrind. En je diep gaan schamen. 😊

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Plaats een reactie