Skilerares aangeboden 10 t/m 17 maart

Dit onderwerp gaat over de bestemming SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental

De links naar de Oostenrijkse wettelijke regels heb ik hiervoor al gepost.

Het ging er meer om dat je je kinderen wel aan iemand meegeeft in het verkeer, waar dagelijks doden vallen, dan aan een skijuf op de piste, waar nauwelijks dodelijke ongelukken gebeuren.

DrPhil op 20 jan 2019 22:57

Ik geef mijn kinderen (toen ze klein waren toch 🙃) mee met mensen (of instellingen) in het vertrouwen dat die hun uiterste best doen om hen op de gepaste manier te beschermen. Je zaakjes op orde hebben maakt daar deel van uit.

Let’s just agree to disagree. We zijn al even aan het afwijken.

Het is niet om Jolien tegen te werken, maar om haar te helpen narigheden te voorkomen. Als ze niet aangemeld is bij een skischool, dan mag ze zulke diensten niet aanbieden (of ze moet Staatlich zijn). Anders wordt dit gezien als ‘zwart werk’ ,hier wordt wel degelijk vaker op gecontroleerd, en de boetes zijn niet mals.
Natuurlijk als ze aangemeld is via een skischool is er geen enkel probleem en kan ze via deze weg haar agenda zelf proberen op te vullen.

Stefski op 19 jan 2019 09:25

Europese wetten gelden niet in Oostenrijk?

Europese wetten gelden niet in Oostenrijk?

DSvier op 21 jan 2019 07:58

Vrijheid van dienstverlening is een Europese richtlijn, geen verordening. Dat betekent dat EU-landen de vrijheid hebben om zelf te bepalen hoe ze het doel van deze richtlijn implementeren in de lokale wet. En het is de lokale wet die je moet volgen.

Als je het niet eens bent dat de richtlijn op de juiste manier werd geïmplementeerd, kan je naar het Europees hof van justitie stappen om dat aan te vechten.

In de Alpenlanden vinden ze het bovendien onzinnig dat een land zonder noemenswaardige heuvels de kwalificaties die nodig zijn om zelfstandig les te mogen geven in de bergen lokaal kan bepalen en dat deze vervolgens automatisch gelijkgesteld worden met hun eigen kwalificaties.

Op dit ogenblik is er dus in praktijk geen eenduidige implementatie, waardoor je als kleine particulier heel erg afhangt van lokale toepassing en justitie, die zeker in Frankrijk en in mindere mate Oostenrijk behoorlijk streng kan zijn.

*bericht bewerkt door Morzel op 21 jan 2019 08:34

Europese wetten gelden niet in Oostenrijk?

DSvier op 21 jan 2019 07:58

In de Alpenlanden vinden ze het bovendien onzinnig dat een land zonder noemenswaardige heuvels de kwalificaties die nodig zijn om zelfstandig les te mogen geven in de bergen lokaal kan bepalen en dat deze vervolgens automatisch gelijkgesteld worden met hun eigen kwalificaties.

Morzel op 21 jan 2019 08:33

Om hier aan aan te vullen. We hebben het over anwarter en niet over een Nederlands diploma. Je mag zeker zelfstandig lesgeven als buitenlander, maar dan moet je de goede papieren hebben.

Click. Click. Peace

@morzel, ik wil best stoppen, maar dan moet je niet onjuiste informatie posten.

Dat betekent dat EU-landen de vrijheid hebben om zelf te bepalen hoe ze het doel van deze richtlijn implementeren in de lokale wet. En het is de lokale wet die je moet volgen.
EU-richtlijnen hebben in beginsel directe werking. Wanneer Nederland een richtlijn te laat omzet, of niet correct, dan kunnen richtlijnbepalingen rechtstreeks doorwerken als ze ‘voldoende duidelijk en nauwkeurig’ zijn en rechten toebedelen aan particulieren.

Als je het niet eens bent dat de richtlijn op de juiste manier werd geïmplementeerd, kan je naar het Europees hof van justitie stappen om dat aan te vechten.

Rechtstreekse werking wil zeggen dat ze particulieren en ondernemingen rechten geven waarop zij zich kunnen beroepen bij een nationale rechter.

Op dit ogenblik is er dus in praktijk geen eenduidige implementatie
Zoals hierboven beschreven, is Schneesportlehrer zo te zien een zgn EU-beschermd beroep.

*bericht bewerkt door DrPhil op 21 jan 2019 08:52

In de Alpenlanden vinden ze het bovendien onzinnig dat een land zonder noemenswaardige heuvels de kwalificaties die nodig zijn om zelfstandig les te mogen geven in de bergen lokaal kan bepalen en dat deze vervolgens automatisch gelijkgesteld worden met hun eigen kwalificaties.

Morzel op 21 jan 2019 08:33

En zijn hierom niet de Eurotest en de Eurosecurité in het leven geroepen. Om te zorgen dat de skileraren overal ongeveer dezelfde kwalificaties hebben. Maar dan hebben we het wel over Staatlich en in Frankrijk BE ski (daar kennen ze geen Anwarter).

Click. Click. Peace

Zelfstandig skileraar zijn:

  • mag het?
    Alleen met Staatlich of soortgelijk diploma uit een ander land. Niet met anwärter dus.

  • Gebeurt het wel?
    Ja, in de praktijk geven meer onbevoegde leraren les (al dan niet met anwärter of landesopleiding).

  • is er controle op?
    Ja, niet veel maar wel komt voor. Ik ben zelf wel eens aangesproken of ik les aan het geven was (was met vrienden aan het skiën en gaf wat instructie).

  • fiscale dingetjes?
    Als je je actief aanbiedt op een site als deze en geld vraagt voor je diensten ben je in beginsel btw ondernemer. Dat betekent btw aangiftes doen over je facturen. Veel landen kennen overigens een kleine ondernemersregeling dus als je niet boven een bepaalde drempel uitkomt dan kun je vrijstelling van aangifteplicht aanvragen. Inkomsten vallen onder de inkomstenbelasting (mogelijk in meer dan een land tegelijk, waarna je kunt verrekenen in het woonland, te technisch om op in te gaan verder).

  • loop je risico’s?
    Ja, aansprakelijkheid bij ongevallen, boete wegens niet de juiste papieren, fiscale boetes indien niet goed geregeld.

  • kan het wel als een soort vriendendienst?
    Ja, maar of alles goed gaat blijkt pas als het eens goed mis gaat. Of je klant je dan nog steeds als ‘vriend’ ziet (of waarschijnlijker de verzekeraar van de klant) is dan nog maar de vraag. En ook: zodra je een vergoeding vraagt is het al gauw geen vriendendienst meer. Een onkostenvergoeding maakt het wat makkelijker maar is grijs gebied.

Uiteindelijk moet je voor jezelf de afweging maken om zo te werk te gaan.

*bericht bewerkt door Hessel op 21 jan 2019 09:39

@Hessel: Als jij nu de volgende keer de samenvatting gewoon maakt vóór wij de discussie aangaan zijn zo’n topics in het vervolg veel sneller afgerond 😉.

En zijn hierom niet de Eurotest en de Eurosecurité in het leven geroepen. Om te zorgen dat de skileraren overal ongeveer dezelfde kwalificaties hebben. Maar dan hebben we het wel over Staatlich en in Frankrijk BE ski (daar kennen ze geen Anwarter).

Rogier op 21 jan 2019 08:49

(Laatste off-topic uitstapje 😉)

Eurotest bestaat volgens veel instructeurs waar ik mee sprak vooral om bergbewoners een voetje voor te geven bij de opleiding omdat zij vaak als jongere al competitieskiën en reuzenslalom trainen, terwijl dat voor veel aspirant-instructeurs uit andere landen geen evidente stap is. Zeker niet als je (zoals vaak hier gebeurt) vorming en ervaring als instructeur een jarenlang hobbytraject is i.p.v. een intensieve opleiding op jonge leeftijd.

Euro sécurité daarentegen vind ik iets dat je niet snel genoeg kan doen.

En zijn hierom niet de Eurotest en de Eurosecurité in het leven geroepen. Om te zorgen dat de skileraren overal ongeveer dezelfde kwalificaties hebben. Maar dan hebben we het wel over Staatlich en in Frankrijk BE ski (daar kennen ze geen Anwarter).

Rogier op 21 jan 2019 08:49

(Laatste off-topic uitstapje 😉)

Eurotest bestaat volgens veel instructeurs waar ik mee sprak vooral om bergbewoners een voetje voor te geven bij de opleiding omdat zij vaak als jongere al competitieskiën en reuzenslalom trainen, terwijl dat voor veel aspirant-instructeurs uit andere landen geen evidente stap is. Zeker niet als je (zoals vaak hier gebeurt) vorming en ervaring als instructeur een jarenlang hobbytraject is i.p.v. een intensieve opleiding op jonge leeftijd.

Euro sécurité daarentegen vind ik iets dat je niet snel genoeg kan doen.

Morzel op 21 jan 2019 12:39

Ik ken genoeg niet bergbewoners die hier met vlag en wimpel voor geslaagd zijn. Kwestie van trainen. Ik vind het, als je zelfstandig-skileraar wilt zijn (staatlich / BE-ski etc), niet raar dat je de sport in de finesse moet kennen. Daar hoort dit bij. Dat locals het sowieso makkelijker hebben heeft weinig te maken met de Eurotest. Als jij op ski’s geboren bent en vanaf je 3/4 2 a 3 keer per week op de ski’s staat, natuurlijk wordt je dan eenvoudiger een skileraar of een pisteur… Net als dat Nederlanders over het algemeen beter fietsen dan Fransen…

Click. Click. Peace

Eurotest ken ik, securité niet, wat is daar grofweg de inhoud van?

Edwin van Riel

Grof gezegd het kennen en kunnen toepassen van veiligheidsregels op en naast de piste.

Dus van het kennen van de pisteregels tot EHBO voor de piste
Herkennen van gevaren op en naast de piste
En off-piste kennis (off-piste terrein / pieps zoeken / EHBO etc)

Click. Click. Peace

Plaats een reactie