sneeuwkanonnen aan in Solden?

Hallo,

Ik checkte zojuist (21-01-19 15.50 uur) een webcam in Solden. Staan er twee sneeuwkanonnen aan. Dat lijkt mij vreemd. Weet iemand waarom?

Om sneeuw te maken

Hallo,

Ik checkte zojuist (21-01-19 15.50 uur) een webcam in Solden. Staan er twee sneeuwkanonnen aan. Dat lijkt mij vreemd. Weet iemand waarom?

Skifan74 op 21 jan 2019 15:58

Ondanks dat het gigantisch gesneeuwd heeft kan het zo zijn dat bepaalde delen van pistes niet genoeg sneeuw krijgen met kans op sneller kale of ijzige plekken. Verder is de enige echte reden natuurlijk het antwoord van @Soost

🏂

De vraag is eerder waarom niet.

  • Elektriciteit is vaak al van tevoren afgekocht, dus geen finaciele reden om niet te spuiten.
  • Water heeft het skigebied zelf in opslag.

En er kan nog zoveel sneeuwvallen, als je zometeen wekenlang Foehn krijgt of het wordt een heel sneeuwarm voorjaar dan kun je beter een goede base aan kunstsneeuw hebben dan natuursneeuw.

De tijd dat je sneeuwkanonnen alleen gebruikt werden om ‘gaten te vullen’ ligt ver achter ons.

Click. Click. Peace

Sölden krijg gemiddeld weinig neerslag. (inneralpien)
Blijkbaar zijn ze nog niet zeker van hun zaak

Misschien om de sneeuwkanonnen in goede toestand te houden en te testen op correct functioneren? Stilstand is immers achteruitgang…

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

@Rogier, en het verhaal dat kunstsneeuw langer goed blijft bij hogere temperaturen, klopt dit of is dat maar een fabeltje ?

Edit: laat maar, na wat zoeken antwoord al gevonden:

https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/5546/hoe-wordt-kun…

Maar vanaf het begin is kunstsneeuw vier keer compacter dan natuursneeuw. Hierdoor blijft kunstsneeuw ook veel beter geconserveerd dan natuursneeuw. Ook kan kunstsneeuw temperatuurwisselingen veel beter aan. En als laatste slijten kunstsneeuwkristallen ook minder hard door skiërs en pistebully’s. Dit komt omdat deze kristallen geen ‘armen’ hebben en niet stervormig zijn. Deze mooie armen kunnen er dus ook niet afgereden worden.

*bericht bewerkt door R.L. op 22 jan 2019 09:00

Plaats een reactie