Advies waar te beginnen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Gardena

Beste mensen,

Dit jaar gaan wij voor het eerst met een groep van 7 man (bestaand uit beginners en iets gevorderd) voor een week naar Val Gardena en/of Corvara en/of Alta badia. We hebben allemaal weleens 1 of meerdere keren geskied en les gehad. Ons programma hebben wij voornamelijk gebaseerd op de ervaringen van anderen op het internet. Omdat wij ten westen van Ortisei verblijven lijkt ons dat ook meteen de beste opstap plaats omdat je daar via skiliften het hele gebied kunt bereiken tot aan Alta Badia. Het doel is uiteindelijk om de Sella Ronda te skiën maar eerst maar eens oefenen op de wat gemakkelijkere pistes. Corvara lijkt de meest blauwe pistes te hebben dus logischerwijs zou dat het meest geschikt zijn om te starten? Maar tussen Ortisei en Corvara ligt Val Gardena en de vraag die ons bezigt is dan ook waarom naar corvara als je ook dichterbij kunt beginnen? Ondanks ons relatief kort verblijf willen we er toch het maximale uit halen, met als hoogtepunt de Sella Ronda! Wat raden jullie ons aan? Welke volgorde zou bij ons passen? En welke tochten zijn voor ons haalbaar? Alvast heel veel dank voor de reacties :)

*bericht bewerkt door Youss_54 op 23 jan 2019 09:55

Beginnen op de Seiseralm? Dat is heel goed voor beginners…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Inderdaad Seiseralm

Sella Ronda en vooral beginners…ik weet niet of dat een goede combi is???🤔

Voor mij alleszins de SR : Been there ,done that en hoeft niet meer opnieuw, te veel zitten en staan in de liften.

Als beginner zeker Santa Croce doen vanuit La Villa.

Waarom verblijven jullie ten westen van Ortisei als jullie vooral blauw willen ?
Is me als beginner nogal een trip van Ortisei naar Alta Badia om daar dan wat “blauw” te doen en weer terug te keren.

Born to run. B.S.

Seiseralm lijkt inderdaad het beste om te beginnen. Als er relatief veel beginners in de groep zitten, lijkt me de Sella Ronda doen, zeker als je vanuit Ortisei start, vrij ambitieus.
Overigens zijn m.i. de leukste pistes van het gebied juist buiten de Sella Ronda te vinden…

Lekker naar de Seiseralm gaan!

Mr. Slow

En op zich is Alta Badia ook wel erg leuk en goed te doen, maar ik zou eerder met de bus of auto gaan dan skiën met beginners. Aan de kant van Santa Croce liggen dan wat simpelere en rustige rode pistes (het rood op Seiseralm mag over het algemeen die naam niet hebben), terwijl je op het plateau zelf ook goed alle kanten op kan.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Sella Ronda en vooral beginners…ik weet niet of dat een goede combi is???🤔

Voor mij alleszins de SR : Been there ,done that en hoeft niet meer opnieuw, te veel zitten en staan in de liften.

Als beginner zeker Santa Croce doen vanuit La Villa.

Waarom verblijven jullie ten westen van Ortisei als jullie vooral blauw willen ?
Is me als beginner nogal een trip van Ortisei naar Alta Badia om daar dan wat “blauw” te doen en weer terug te keren.

dan58 op 23 jan 2019 10:43

We hebben vrij laat geboekt (medio december) en voor ons budget waren de mogelijkheden beperkt. Daar willen we best wat eerder ons bed voor uitkomen/ langer onderweg zijn.

Ten westen van Ortisei is dus lager in het Gardena dal toch? Dan is het al genoemde Seiser Alm de enige echt logische keuze en perfecte omgeving om lekker te skiën voor beginners. De doorsteek naar Alta Badia gaat niet met OV in de winter meen ik en skiënd met beginners (zeker terug) niet zo eenvoudig. Dus ofwel Seiser Alm en/of de auto naar La Villa of Piz Sorega/San Cassiano zou ik adviseren. Hoe dan ook, geen straf hoor.

Seiseralm op gaan inderdaad

@HN65

we zitten op dezelfde lijn.😉

Born to run. B.S.

Inderdaad, Seiseralm, de seiserrunde doen. Volgende dag vanuit Ortisei richting Seceda, combineren met Col Raiser. Keertje La Longia terug naar Ortisei proberen. Dan een dagje via Selva (pak de gratis skibus) plan de Gralba, daar omhoog heb je ook genoeg blauwe pistes. via het Grödnerjoch richting Colfosco…er is zoveel te skiën buiten de Sella Ronda

Seiseralm zou ik ook doen. Wij komen er al jaren en het voordeel is dat het er relatief rustig is, compact, leuke hutten, diverse moeilijkheidsgradaties qua pistes. Ondanks dat wij al heel wat jaren ski-ervaring hebben en ook best aardig kunnen skiën blijft dit een mooi gebied. Ook de skitopper (Peter Fill) skiet hier nog gewoon. ;-)
Nadeel is dat vanuit Ortisei het eerste stuk niet direct het meest eenvoudige stuk is, smal pad en verbindingspiste, maar laat je niet afschrikken.

Verder is de Seceda kant (Ortisei) erg leuk, boven kun je ook een paar keer een kortere piste nemen om vervolgens de dal afdaling richting S. Christina te doen of de dal afdaling richting Ortisei. Zou dit niet gelijk op dag 1 doen en je moet er wel zeker van zijn dat je een iets steilere rode piste aan kan. Tandradbaan is ook leuk en dan tussendoor door het bos afdalen richting de Seceda cabine. Dit is wel afhankelijk van de hoeveelheid sneeuw, denk op dit moment te weinig.

Alte Badia en Val di Fasse zijn ook aanraders. Zodra je buiten de pistes die op de ronde zitten merk je gelijk dat het rustiger wordt.
Wat al eerder aangegeven is je moet wel even rekening houden met je snelheid en terugkomst. Als je verder in Val di Fassa of Alte Badia zit moet je wel terug kunnen komen naar je eigen dal. Er rijden in Val Gardena wel skibussen, tot een bepaalde tijd, maar deze zitten wel vaak vol.

Seiseralm zou ik ook doen. Wij komen er al jaren en het voordeel is dat het er relatief rustig is, compact, leuke hutten, diverse moeilijkheidsgradaties qua pistes. Ondanks dat wij al heel wat jaren ski-ervaring hebben en ook best aardig kunnen skiën blijft dit een mooi gebied. Ook de skitopper (Peter Fill) skiet hier nog gewoon. ;-)
Nadeel is dat vanuit Ortisei het eerste stuk niet direct het meest eenvoudige stuk is, smal pad en verbindingspiste, maar laat je niet afschrikken.

wdj75 op 23 jan 2019 14:18

Dat klopt wel, dat is voor echte beginners denk ik niet een heel fijn stuk, maar gelukkig kort. Ik zag overigens ook best wat mensen met de stoeltjeslift naar beneden gaan daar…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

[post]wdj75 op 23 jan 2019 14:18[/post][/quote]
Dat klopt wel, dat is voor echte beginners denk ik niet een heel fijn stuk, maar gelukkig kort. Ik zag overigens ook best wat mensen met de stoeltjeslift naar beneden gaan daar…[post]Roy83 op 23 jan 2019 14:44[/post][/quote]

Dat klopt zover ik weet ook, dan hoef je het pad niet te nemen en kom je onderaan uit bij de lift vd piste.
Nadeel van deze piste dat dit een gewone piste is en een verbindingspiste met de rest van het gebied. Deze combinatie (diverse skirichtingen) en zuidhelling zorgt ervoor dat er vaak veel bulten ontstaan.
Ik dacht dat dit jaar de lift bij die piste vervangen is, wellicht dat de piste hierdoor ook wat aangepast is?

De lift is inderdaad vervangen, maar de piste is niet aangepast. Je ontkomt er dus niet aan de dag te beginnen met een voor beginners pittig stuk. Als je vroeg begint en de piste er nog strak bij ligt scheelt dat gelukkig wel een hoop. En nog even de heads up: om aan het eind van de dag terug te komen bij de lift naar Ortisei moet je nu een smal pad nemen boven bij de Mezdi lift. Dat pad eindigt in een wat steiler stukje dat op zoveel plekken is afgezet met netten dat werkelijk niemand er fatsoenlijk naar beneden kan komen. Ik heb er even zitten kijken en zo’n 80% van de mensen zien vallen/ski’s uitdoen en lopen/stuntelen… Ik zal de filmpjes die ik daar gemaakt heb eens naar de liftmaatschappij sturen in de hoop dat ze inzien dat het echt niet kan zo.

Er zijn 2 lastige stukjes herinner ik me nu, eerst dat stukje blauw pad. Dan kan je daar gewoon lekker skien bij de sleeplift en die stoeltjeslift (als je in het middenstation uitstapt). Doe je dat niet, en stap je helemaal bovenin uit, dan moet je idd een paar bochten maken op een wat lastiger stuk (idd snel veel bulten). Staat volgens mij als rood/zwart op de pistekaart (dat is overigens wel wat overdreven…).

Of laat mijn geheugen me nu in de steek?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

De lift is inderdaad vervangen, maar de piste is niet aangepast. Je ontkomt er dus niet aan de dag te beginnen met een voor beginners pittig stuk. Als je vroeg begint en de piste er nog strak bij ligt scheelt dat gelukkig wel een hoop. En nog even de heads up: om aan het eind van de dag terug te komen bij de lift naar Ortisei moet je nu een smal pad nemen boven bij de Mezdi lift. Dat pad eindigt in een wat steiler stukje dat op zoveel plekken is afgezet met netten dat werkelijk niemand er fatsoenlijk naar beneden kan komen. Ik heb er even zitten kijken en zo’n 80% van de mensen zien vallen/ski’s uitdoen en lopen/stuntelen… Ik zal de filmpjes die ik daar gemaakt heb eens naar de liftmaatschappij sturen in de hoop dat ze inzien dat het echt niet kan zo.

Lein op 23 jan 2019 17:22

volgens de locals gaan ze volgend jaar een eenvoudiger pad maken van de eerste nieuwe stoeltjeslift verder het gebied in.

Er zijn 2 lastige stukjes herinner ik me nu, eerst dat stukje blauw pad. Dan kan je daar gewoon lekker skien bij de sleeplift en die stoeltjeslift (als je in het middenstation uitstapt). Doe je dat niet, en stap je helemaal bovenin uit, dan moet je idd een paar bochten maken op een wat lastiger stuk (idd snel veel bulten). Staat volgens mij als rood/zwart op de pistekaart (dat is overigens wel wat overdreven…).

Of laat mijn geheugen me nu in de steek?

Roy83 op 23 jan 2019 17:27

Die lift in 2 gedeeltes is vervangen.

Met de komst van de nieuwe lift bestaat het middenstation niet meer. Maar het zou mooi zijn als er inderdaad een nieuw pad komt zoals Wouter zegt. Anders is het misschien ook nog het overwegen waard de Seiseralm op te gaan vanaf Seis, dan ontloop je al die vervelende stukken.

Allemaal heel erg bedankt voor de reacties tot nu toe. We hebben een mooi lijstje van plekken in de buurt van Ortisei, die tevens dichterbij liggen dan Alta Badia. We laten ons verrassen en kijken dan of we de Sella Ronda wel of niet doen. In the mean time zijn meer suggesties zeer dan welkom!

Plaats een reactie