Winter Park, Colorado lang weekend

Afgelopen weekend hadden mijn kinderen een lang weekend vrij vanwege Martin Luther King Jr.-day, we hebben seizoens passen voor Winter Park en Copper Mtn, en onze ski vrienden hadden goedkope tickets naar Denver gescoord. Dus, op naar Colorado!

Denver is voor ons een kleine 2 uur vliegen, en om niet nog meer werkdagen te missen namen we een avond vlucht. Na een veel te korte nacht in een hotel in Denver wilden we vroeg op pad om de andere lang-weekend skiers voor te blijven, zeker omdat het aardig sneeuwde en dat lijdt dan gauw tot files op de weg.
Het is zo’n 150km rijden, waarvan de laatste 50 km geen snelweg maar tweebaans weg over Berthoudpass, 3445m. Enigzins spanned in een huurauto zonder winterbanden, maar gelukkig wel AWD. Pas toen we de snelweg verlieten begon het echt hard te sneeuwen maar desondanks geen problemen om de pas over te komen.

We konden gelukkig al meteen ons appartement aan de piste in en na even omkleden stonden we uiteindelijk om 9:00 aan de nieuwe gondel in Winter Park.

Winter Park is voor Amerikaanse begrippen een vrij groot gebied, maar in de Alpen zou je het zo niet noemen.
Ik heb wel eens een cijfer van 150km pistes gezien, maar omdat skiresort in Amerika daar niet mee werken, weet ik niet of dat ook enigszins klopt.

Hier een shot van Mapfrappe, de omtrek van het skigebied in Winterpark geprojecteerd op St.Anton:
!undefined

De nieuwe sneeuw begon al een aardig laagje te vormen en het was heerlijk skien:

https://cdn.wintersport.nl/forum/23/17c037382356ddf716ea1ad2...

https://cdn.wintersport.nl/forum/23/a4e1d518cdc320a2214edf95...

Veel liften hebben geen veiligheids beugel. Toch wel jammer, omdat de 11jarige op de foto, laatst aan tafel zomaar van haar stoel gleed…
!undefined
Midden januari zaten ze dit jaar precies op gemiddelde sneeuw diepte, maar hier is goed te zien dat dat nog veel scheelt met maximale snieeuwdipete, die meestal pas in April bereikt wordt:
!undefined

*bericht bewerkt door Slim op 25 jan 2019 20:08

In Colorado zit je erg hoog. In Winter Park bijvoorbeeld is het dalstation op 2800m, de hoogste lift eindigt op 3675m.
Maar het klimaat is anders dan de alpen. Dit betekent dat de boomgrens bijvoorbeeld pas op zo’n 3300m ligt, waar je in de Alpen al lang boven de bomen zit.

Het nadeel is dat je vaak staat te puffen en moet uithijgen, het voordeel is dat er, in combinatie met het droge klimaat, nauwelijks kans op regen is, en de sneeuw in goede conditie blijft.

Het andere verschil tussen Noord-Amerika en Europa is het “boundary” concept, i.t.t. Het “piste” concept. De skipatrol controleert het hele skigebied en probeert lawines te voorkomen. Hierdoor is skiën in ongeprepareerde sneeuw ook voor kinderen en andere minder veiligheids-bewuste skiers mogelijk.

Zaterdag was het droog, met een beetje verse sneeuw op de grond die 's nachts gevallen was, dus weer heerlijk skiën. Af en toe kwam zelfs de zon tevoorschijn.

null

null

Zondag werd het heerlijk zonnig, door de warmte was de sneeuw erg veranderlijk, soms koud, soms vochtig, maar zeker hogerop en in de dichte bossen heerlijk skien.

null

null
null

*bericht bewerkt door Slim op 27 jan 2019 18:31

Maandag nog lekker een kort dagje skien en toen moesten we weer naar huis ;-(

null

Tijdens de lunch begon het stevig te sneeuwen dus de terugweg was niet echt fijn over de pas, maar omdat we voor de drukte weg waren was het toch geen probleem.

null

Lekker tripje @Slim. Altijd leuk om te zien hoe anders alles er daar uit ziet.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Lekker tripje @Slim. Altijd leuk om te zien hoe anders alles er daar uit ziet.

Shane op 28 jan 2019 21:11

Precies, dat is wat ik ook een beetje hoopte, dat het leuk zou zijn voor mensen om te zien hoe dat er voor de normale vakantieganger uitziet, dus niet gesponsord door de VVV.

Dit was dus een familie trip met mijn vrouw, dochters van 8 en 11 en bevriend gezin met kids van 14 en 16.
Wij zijn gevorderde skiers (dit is inmiddels het 7e jaar dat we skiën), maar zeker geen experts.

*bericht bewerkt door Slim op 28 jan 2019 21:18

Ziet er leuk uit inderdaad. Vergelijking met St Anton lijkt me die 150km inderdaad ruim, maar toch nog een leuk gebiedje.
Blijf het bijzonder vinden dat in Amerika waar van alles met zoveel mogelijk beveiliging is, de stoeltjesliften geen beugels hebben.

Zo te zien pak jij vooral het deel buiten de geprepareerde pistes, hoeveel pistes zijn er eigenlijk die wel geprepareerd zijn?

Ziet er leuk uit inderdaad. Vergelijking met St Anton lijkt me die 150km inderdaad ruim, maar toch nog een leuk gebiedje.

Tiny-M op 28 jan 2019 21:44

Het IS ook een leuk gebied. Veel afwisselend terein, veel sneeuw gemiddeld, hoog en droog klimaat. en een “normale” sfeer, geen bontjassen en dure auto’s maar gewoon Jan-met de-skipet.

Voor de duidelijkheid, ik bedoelde niet dat het (ook maar enigszins) in de buurt kwam van St. Anton. Het was maar om een skigebied in de alpen te vinden waar veel mensen de maat van kenden.
Persoonlijk vindt ik het perfect voor 5 dagen, maar wij skiën niet zo hard. Ben je van het op hoog tempo door-raggen dan ben je mischien na 3 dagen al klaar.
Ik raadt het ook niet aan als bestemming voor Nederlanders, dit was meer als trip report. In mijn Amerika thread staan adviezen over waar heen te gaan als Nederlander. ( undefined )

Zo te zien pak jij vooral het deel buiten de geprepareerde pistes, hoeveel pistes zijn er eigenlijk die wel geprepareerd zijn?

Tiny-M op 28 jan 2019 21:44

Ja daar houden wij van. Wij rijden ook liever MTB dan racefiets. En vooral mijn vrouw skiet liever op matige snelheid (maar sneller dan ik) buckels, dan op hoge snelheid piste. Als we poeder kunnen vinden dan natuurlijk het allerliefste.

In Winter Park kun je eigenlijk zeggen dat alleen groene en blauwe pistes geprepareerd worden, alle blauw-zwarte, zwarte en dubbel-zwarte zijn ongeprepareerd.
Op de piste kaart hier onder heb ik de ongeprepareerde pistes zwarte afgestreept. En natuurlijk zijn de bowls en bossen ongeprepareerd.
Hierin is Winter Park echter ook in Amerika wel een beetje een uitzondering, het staat echt bekend als HET buckelpiste paradijs van Amerika. Eigenlijk is de hele Mary Jane kant buckels of bos(=buckels met boomstammen er in :-) ).
De slogan is dan ook: “No Pain - No Jane!”

https://cdn.wintersport.nl/forum/23/e1355bb7797a5df5fe842962...

https://cdn.wintersport.nl/forum/23/803a53febf0bfa32b016bf98...

*bericht bewerkt door Slim op 28 jan 2019 23:31

Plaats een reactie