Skiadvies gemiddelde dame

Hi,

Ik zoek een paar nieuwe ski’s voor mijn moeder. Ze is 1,65 meter lang en weegt ongeveer 75 kilo en is al wat op leeftijd. Ze kan best aardig skiën, maar is vooral op wat hardere pistes, losse sneeuwhopen en dat soort dingen niet erg zeker. Qua niveau zou ik zeggen 5, waarbij de groei er waarschijnlijk wel grotendeels uit is. Het plafond van de ski hoeft derhalve ook niet heel hoog te zijn.

Ze skiet uitsluitend op de piste, maar wel in alle condities. Ze skiet niet bepaald snel, hoewel dit afhankelijk is van de kleur van de piste. Op blauw sneller dan op steil rood of zwart.

Bochten zijn vooral geslipt.

Ze heeft een paar weken geleden de Salomon XDR Focus van seizoen 17/18 gehuurd en die bevielen naar eigen zeggen wel goed. Nu heb ik een aanbieding gezien om deze nieuw te kopen voor 200 euro incl bindingen. Goede keus, of is een andere ski beter op haar lijf geschreven? Overjarig mag ook!

https://www.spomi.de/wintersport/ski-alpin/allround-carver/3…

Alvast hartelijk dank.

Mr. Slow

Upje

Mr. Slow

@Quick, ik ben ook geen tiener meer, en herken het helemaal wat je schrijft Ik skie nu sind een paar jaar op deze skies, met ulimate grip En bevalt mee uitstekend.

null

*bericht bewerkt door marie-louise op 26 jan 2019 17:31

null

En wat voor ski’s mogen dat dan wel zijn @Marie-Louise? De foto is wat onscherp ;)

Mijn moeder is van een vergelijkbaar profiel als de uwe, Mr. Slow, en had eerder veel plezier van een iets kortere Atomic Cloud 11. Dit jaar te korte Blizzard Elevate 77 gehuurd. Die waren best fijn zei ze, maar te zoekerig. Daarna op Atomic Heavens overgestapt van 158 en die voldeden een stuk beter. Ze zijn er ook in 162. Een lichte beginners/intermediate ski met vooral foam in de kern, en belangrijk, voldoende grip op ijs. Ze was sneller dan mijn vader onder moeilijke omstandigheden, wat begin van de week nog omgekeerd was. Echter een quick-search doet vermoeden dat deze ski niet zo makkelijk verkrijgbaar is en vooral in de verhuur is gegaan. Enkele details: https://www.glisshop.co.uk/ski_set/atomic/heaven_e_lithium_1…

Thanks @Bennie. Daar kan ik wat mee! Die Salomon XDR Focus ken je niet, of past niet goed bij haar profiel?

Mr. Slow

Rossignol 6 uniqu

Thanks @Bennie. Daar kan ik wat mee! Die Salomon XDR Focus ken je niet, of past niet goed bij haar profiel?

Quick op 26 jan 2019 18:03

Die ken ik niet. Ik weet alleen wat ze de afgelopen jaren heeft geskied, en heb de goede onthouden. De eerste ski was een enorm slap Salomonnetje die na een bange dag werd ingeruild voor een Cloud 10. Enorme stap voorwaarts. Jaar erop de Cloud 11 en in één keer goed. Dankzij een aantal privélessen dit jaar heb ik haar zelfs kunnen overtuigen dat de ski’s langer dan tot net onder de kin mogen zijn. Na de goede ervaringen van dit jaar zal dat de volgende keer waarschijnlijk ook gebeuren. Kopen doen ze niet meer, want het gemak van huren is toch wel groot.
Vaak toegang tot een skidepot direct bij de lift, de mogelijkheid ski’s te wisselen en het gebrek aan gezeul en bagage.

*bericht bewerkt door Bennie op 26 jan 2019 18:14

Ah, deze dus:

Snap ik. Ik vind die Atomic Cloud 11 er best goed uitzien ook. Enige nadeel is wel dat ze een flink pak duurder zijn dan die XDR Focus. 380 euro t.o.v. 200. Maargoed, als ze goed bevallen… desnoods kunnen we (een dagje) naar die ski’s vragen tijdens onze volgende vakantie in maart (Cervinia).

Mr. Slow

Zou de Fischer Progressor F18 wellicht een betere keuze zijn dan de Salomon XDR Focus? Ik neem aan in 160…
https://www.spomi.de/marken/fischer/4228/fischer-progressor-…

Mr. Slow

De meest aangeraden ski hier, dus waarom niet?

Daar ben ik me van bewust, maar wellicht dat het niet bij het profiel van mijn moeder past. Ik ben (helaas) een complete leek op het gebied van ski’s uitzoeken ;)

Mr. Slow

Het probleem is dat jij kan denken dat het een goede ski is, maar je moeder dat zo niet kan ervaren. Zo had ik een ski voor mijn zus uitgezocht, zelf getest, nog eens overwogen, gekocht en er na een week weer mee in de handen gestaan want het was toch geen match volgens haar… Mocht je de progressor overwegen kan het denk ik geen kwaad de binding één standje naar voren te verplaatsen. Dus voor een schoenmaatje naar voren en achter ook.

Daar heb je een punt. Ze heeft een week op die Salomons geskied een paar weken terug en vond het prima ski’s. Dus daar kan ik op afgaan, behalve dat ze er nog minder verstand van heeft dan ik heb. Ik krijg haar denk ik niet mee naar een locatie waar ski’s daadwerkelijk te testen zijn, behalve dan wellicht de verhuur in Cervinia.

Jouw advies zou dus zijn het daar op locatie gewoon aan te kijken en verschillende ski’s te proberen, om uiteindelijk de ski die het beste bevalt te kopen, al dan niet nieuw via internet?

Mr. Slow

Dat zou een goede strategie zijn. Helpt haar ook in het vertrouwen op die specifieke aangekochte ski, want een bekende.

Afgelopen weekend voor een bodem huurprijs op een setje spiksplinternieuwe xdr focus latten geskied, vond ze voor dat geld eigenlijk wel lekker skiën. We hadden een beginner bij dus de snelheden kwamen zelden boven de 50p/u en dan beviel het gemak wel waarmee ze zich laten sturen.

@pod.events Dank! Ik zal eens een klein lijstje maken wat we kunnen huren in Valtournenche, zodat we één en ander kunnen testen en tegen elkaar kunnen afzetten. Sta open voor andere suggesties! De Atomic Cloud 11 staat daar in elk geval op, en de F18 ook.

Verder misschien wat damesski's, zoals wellicht de Fischer My Turn of de Head Super Joy? Overjarige opties zijn ook welkom.

Mr. Slow

Hoi Quick. Ik heb zelf kort geleden de Elan Delight Supreme uitgeprobeerd in Zoetermeer. Deze was erg makkelijk in het gebruik zonder rommelig te worden. Licht aan de voeten (voor mij belangrijk want moeilijke knieën), mooie bochten, ze gaven echt vertrouwen. Ik had wel het gevoel dat ze niet met me mee zouden groeien (ik ben een 5 a 6), daarom heb ik voor het serieuzere zusje de Elan Insomnia gekozen. Maar je gaf aan dat zij aan haar plafond zit, dus dan zou ik van harte de Elan Delight aanbevelen! Super vrolijk, licht, stabiel en makkelijk…

Liever technisch mooi van blauw dan krampachtig van rood :-D

@Bennie momenteel skiet ze rond op gehuurde Head i.Shape Pro in 165 van 2017/18 en deze bevallen haar goed. Goede ski’s voor haar?

Of lijkt deze qua model en eigenschappen op een ski die hierboven is aangeraden, of de Fischer Progressor F18?

*bericht bewerkt door Quick op 20 mrt 2019 17:57

Mr. Slow

Als het goed bevalt is het altijd een goede ski, toch? Verder geen idee hoe die skiet, behalve dan dat het een verhuurtopper is. Zal een niet te moeilijke opstartski zijn met nog enig plafond. Qua shape lijkt ie op de iSpeed GS varianten.

Hmm ja maar ik kan hem op internet weinig vinden helaas. Daarom mijn vraag of er vergelijkbare ski’s zijn? Misschien dat @GiGi dat weet?

Mr. Slow

De Head i.Shape Pro heb ik niet geskied. Maar op papier lijkt de doelgroep van die ski en van de F18 ongeveer dezelfde; ook de eigenschappen. Meer kan ik er niet over zeggen helaas.

Even een terugkoppeling: uiteindelijk hebben we de ski’s voor 200 euro kunnen meenemen en hoefden we de huurprijs ad 100 euro niet te betalen. Effectief dus 100 euro voor deze ski’s, leek ons een prima deal. Uiteraard wel gebruikssporen, maar de kanten, belang en bindingen zagen er goed uit.

Mr. Slow

Plaats een reactie