Verwarmde zolen

Na weer een week skiën met ijskoude voeten ben ik er wel klaar mee, er moet (hoop ik) een oplossing komen. In november nieuwe schoenen gekocht in een goede zaak met goede adviezen. Laten vormen om m’n voeten, nog een keer terug geweest voor een laatste drukpunt, Sidas winter low erin. Zit perfect, skiet super, maar na 1 afdaling toch weer koude voeten. En dan niet zodanig dat ze tijdens de lunch wel weer opwarmen, maar in de categorie ‘2 uur na uittrekken van m’n skischoen komt er als het mee zit weer eens wat leven in’. Verwarmde skischoenen was geen optie want pasten niet met mijn smalle voet.

Nu zoek ik dus zooltjes met een elektrisch verwarm systeem. In dit oudere topic las ik er al het één en ander over en inmiddels ook een aantal in real life bekeken.

https://www.wintersport.nl/forum/topic/337951

Maar alles is zo plat als een dubbeltje! Heeft niemand daar last vast? Ik ben nu juist zo blij als ik die platte flodder zool uit m’n skischoenen (en wandelschoenen en dagelijkse schoenen) kan gooien en er iets met wat meer voetbed in kan doen. Kent iemand goede verwarmde zolen die gevormd zijn/betere ondersteuning bieden en een volledige dag op de piste mee gaan qua warmte afgifte?

Ik kwam bijvoorbeeld deze tegen:
https://www.thermo-soles.nl/a-22696294/thermosoles/thermo-so…

Die lijken iets gevormd te zijn, maar kent iemand ze? Vergelijkbaar met Sidas low? En gaan ze een dag mee? 3-6 uur lijkt niet erg veel, 6 uur haal je dan in de praktijk waarschijnlijk niet eens…

Kijk eens voor koperzalf . Kreeg ik als advies van fysio. Zelf alleen helaas nog niet geprobeerd . Ik kwam er alleen van de week achter dat je alleen op recept kan krijgen . Of als je dichtbij Duitsland woont heb je daar bij de apotheek ook( niet op recept ).
Hopelijk als ik maandag bel en de ha wil recept uitschrijven dan hoop ik het de volgende week te kunnen gebruiken. Is ook stuk goedkoper.

Kupfer salbe. En je krijgt ook nog van je verzekering terug. ( alternatieve geneeswijzen )
Dus wordt vervolgt.

.

Heb ook goede verhalen gehoord over verwarmde sokken ipv zooltjes. Blijft de pasvorm vd schoen gewoon gelijk.

Edwin van Riel

Heb je al eens gedacht aan verwarmde skisokken. Niet goedkoop maar enthousiaste reactie bij medeforumleden.

https://www.therm-ic.com/en/20-socks

Bestaande zooltjes kun je laten beplakken met een verwarmingselement dat met een draad onder de voet achter door je binnenschoen naar boven wordt geleidt. achterop je schoen zit dan een batterij. Een andere oplossing is een verwarmde sok.

De sok zo is me uitgelegd is uiteindelijk duurzamer. Beide oplossingen zijn niet goedkoop! de prijs wordt bepaald door de accu. Wil je een goede accu die het een hele dag uithoudt dan heb je een 2400Mah Lithium accu nodig. Reken op 200 euro per set. De sokken zijn 80 euro per paar en de merken zijn Sidas en Thermic. Beide overigens van Sidas en de sokken worden gemaakt bij X-socks. De totale set accus’s en sokken worden ook voor aanbiedingsprijzen van 200 tot 230 euro totaal aangeboden. Niet iedereen vindt de X-socks fijn maar de verwarming werkt wel!!

MBT de zooltjes. Beide fabrikanten (of moet ik zeggen beide merken van dezelfde fabrikant) hebben ook zooltjes. Zowel vlak als voorgevormd en ook dus van die plakkers die op de customzool kan worden geplakt. Dat plakken moet echt ff door de vakman worden gedaan want het vereist wat snijwerk.

Ik herken me in jouw verhaal en heb na jaren de knoop doorgehakt en de set met sokken gekocht. En ja ze werken en nee het kan best voorkomen dat je nog frisse voeten krijgt maar veel minder erg dan voorheen en de sok kent 3 standen. Meestal is stand 1 of 2 voldoende.

Je portemonee heeft pijn maar je voeten niet meer.

Heb ook goede verhalen gehoord over verwarmde sokken ipv zooltjes. Blijft de pasvorm vd schoen gewoon gelijk.

evr66 op 27 jan 2019 15:53

Dit dus, warme voeten zonder dat de pasvorm veranderd.
Ik ben er afgelopen weken heel blij mee geweest. Heb maar 1 dag de middelste stand nodig gehad, voor de rest was de minst warme stand voldoende.
Aanrader!

Winter is coming

Sokken zou kunnen, maar ik zie het dan al helemaal voor me dat ik elke avond die sokken sta uit te wassen… Ik neem aan dat je niet 6 paar van die sokken koopt? Aan de andere kant, je moet er iets voor over hebben ;-)

Dus nog niet eerder aan sokken gedacht inderdaad, er ligt eigenlijk nog een verzameling prima Falke sokken. Ik ga er eens wat over lezen!

Voel je geen draden lopen in die sokken o.i.d.? Geen last van de batterij die aan je beent ‘bungelt’?

En wat betreft het beplakken van de huidige zolen, dan doel je op zoiets denk ik?
https://www.therm-ic.com/en/skiing/61-insole-heat-kit.html…

Jaren gesukkeld met koude voeten en alle soorten zooltjes en bootfittings geprobeerd zonder al te veel succes.
Heb me een paar jaar geleden Lenz heat socks aangeschaft en kan nu ganse dagen zonder problemen en kou skien. Is voor mij een geweldige verbetering. Die draad voel ik niet tijdens het skiën en zweten doe ik er eigenlijk nooit in. (en als het toch te warm is zodat je zweet, kan je even goed andere sokken aandoen :-) )

Wat bij echt koud weer ook helpt zijn “bootgloves” , een soort van Neopreen overschoen. Ziet er misschien wat raar uit maar helpt echt super en is echt super handig.

*bericht bewerkt door Winter-addict op 27 jan 2019 17:46

Die draden voel je niet, zo dun zijn ze. De batterijen zitten aan de bovenkant van de sokken, dus ruim boven je skischoenen. Heb je dus ook geen last van. 😃
Ik heb de sokken elke 2 dagen gewassen, maar je kan zo losse sokken bijkopen. Afhankelijk vh merk van het systeem kosten ze los ongeveer 60.- tot 80.-

Winter is coming

Die Neopreen covers zijn geen gek idee. Die werken voor mtb ook super!

Stel, je gaat een flink rondje wandelen in je snowboots. Heb je dan ook ijskoude voeten? Zo ja, dan kun je naar een verwarmingsoplossing zoeken. Zo nee, dan zet je je schoenen sowieso te strak.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik weet niet of dat vergelijkbaar is, @shane. Met wandelen wikkel je je voet af (betere doorbloeding?). Verder is het op de berg vaak kouder en heb je de windchilfactor. Last but not least zit er weinig warnteisloatie bij je teen in een skischoen (minder dan in een snowboot, denk ik)

@Shane, ik heb heel vaak koude voeten. Thuis op de bank, in bed, tijdens een wandeling op snowboots. You name it en ik heb koude voeten (en handen, maar dat is met een paar donzen wanten inmiddels redelijk te overzien).

Ik ga op pad in een merino shirt + dikke fleece + donzen jas en dan heb ik het nog niet echt warm. Terwijl vriend met alleen een merino shirt + jas + alle ventilatie ritsen open het nog te warm heeft.

Oftewel, koukleum eersteklas. Schoenen proberen we ook heel bewust niet TE strak te doen.

@Shane, ik heb heel vaak koude voeten. Thuis op de bank, in bed, tijdens een wandeling op snowboots. You name it en ik heb koude voeten (en handen, maar dat is met een paar donzen wanten inmiddels redelijk te overzien).

Ik ga op pad in een merino shirt + dikke fleece + donzen jas en dan heb ik het nog niet echt warm. Terwijl vriend met alleen een merino shirt + jas + alle ventilatie ritsen open het nog te warm heeft.

Oftewel, koukleum eersteklas. Schoenen proberen we ook heel bewust niet TE strak te doen.

Marloes op 27 jan 2019 19:46

Heb ik ook tegenwoordig : kreeg als tip van de fysio tenen bewegen, wisselbad , koper zalf

*bericht bewerkt door miepmiep op 27 jan 2019 19:49

€ 1,36 19%OFF | 8*18 cm USB Verwarmingselement Film Heater Verwarmde Inlegzolen Winter Outdoor Sport Ski Verwarming Inlegzolen Warm Houden voor mannen Vrouwen Schoenen
https://s.click.aliexpress.com/e/8GygDC4

Heb deze low cost oplossing. Nog niet gebruikt tijdens skiën (Het was warm buiten rond 31 december). Wel gebruikt als schoen droger dat ging prima. 3 euro per paar…
Usb stekker dan op powerbankjes

*bericht bewerkt door indesneeuw op 27 jan 2019 20:02

Ik heb een kennis die deze gebruikt:
https://www.bol.com/nl/p/alpenheat-bootcover-schoenisolatie-…
Hij heeft hierdoor geen koude voeten meer. Dus misschien dat je dat ook kunt overwegen.

Stel, je gaat een flink rondje wandelen in je snowboots. Heb je dan ook ijskoude voeten? Zo ja, dan kun je naar een verwarmingsoplossing zoeken. Zo nee, dan zet je je schoenen sowieso te strak.

Shane op 27 jan 2019 19:20

Sowieso zou ik externe verwarming als laatste oplossing proberen. Stop eerst met roken, ga het hele jaar sporten en draag tijdens de wintersport in ieder geval een muts. En o ja, eet en drink genoeg!

@Martin7182, ik rook niet, sport het hele jaar, draag en helm en drink genoeg. Daar zal het dus niet aan liggen lijkt me. Maar bedankt voor de tips.
@miepmiep, ik lees inderdaad dat die koperzalf goed is voor de doorbloeding. Kan ik allicht eens testen.

[
@miepmiep[/mention], ik lees inderdaad dat die koperzalf goed is voor de doorbloeding. Kan ik allicht eens testen.

Marloes op 27 jan 2019 21:32

Als ik meer info zoek. Over koperzalf gaan bij mij alle alarm bellen rinkelen. Ik zou eerder kijken naar de andere oplossingen die hier genoemd zijn.

From a galaxy far far away.............

Het was meer in het algemeen bedoeld @Marloes, niet persoonlijk. Mijn insteek is altijd: probeer het onderliggende probleem op te lossen i.p.v. het symptoom. Bij koude voeten is dat meestal een slechte doorbloeding. Maar dat wist je natuurlijk al.

[

@miepmiep[/mention], ik lees inderdaad dat die koperzalf goed is voor de doorbloeding. Kan ik allicht eens testen.

Marloes op 27 jan 2019 21:32

Als ik meer info zoek. Over koperzalf gaan bij mij alle alarm bellen rinkelen. Ik zou eerder kijken naar de andere oplossingen die hier genoemd zijn.

IamJago op 27 jan 2019 21:59

Koperzalf is een homeopatisch middel . En ook nog eens biologisch afbreekbaar . Dus mag ook nog eens op bij compost . Dus geen schadelijke stoffen voor het milieu.
Ben benieuwd wat je gevonden hebt ?

*bericht bewerkt door miepmiep op 27 jan 2019 22:05

Wat is er volgens jou mis met koperzalf, @iamjago?

Ik kan niets wetenschappelijks vinden hierover. Het “homeopatisch” kan je ook een vraagteken bij zetten. Het nijgt naar het zilverwater verhaal. Maar dit is mijn mening. Ik vertrouw het niet zo.

From a galaxy far far away.............

Ik kan niets wetenschappelijks vinden hierover. Het “homeopatisch” kan je ook een vraagteken bij zetten. Het nijgt naar het zilverwater verhaal. Maar dit is mijn mening. Ik vertrouw het niet zo.

IamJago op 27 jan 2019 22:21

Waar lees je dat over zilverwater ?
Helaas is alleen nog in Duitsland te verkrijgen. In Nederland alleen op recept van huisarts ( antroposofische ) of als je een aardige gewone huisarts hebt, hoop dat ik recept krijg via hen.

*bericht bewerkt door miepmiep op 27 jan 2019 22:31

Ik kan niets wetenschappelijks vinden hierover. Het “homeopatisch” kan je ook een vraagteken bij zetten.

IamJago op 27 jan 2019 22:21

Bespaar je de moeite. Zodra de wetenschap er uitspraak over doet verhuist het naar geneeskunde dan wel kwakzalverij.

Plaats een reactie