Klapperende ski's

Een, van de vele, oefeningen om genoeg druk op je goede ski te houden, is te proberen om erg ronde bochten te maken. Bochten die zelfs weer omhoog de piste oplopen. Continu druk op je dalski houden. En maak de bochten zo rond mogelijk. Al kun je je sporen zien, zie idealiter twee parrallle strakke skisporen die overal rond zijn, dus nergens een rechte lijn, en nergens een uitgesmeerd (rutschen) spoor. Door deze oefening veel te doen leer je goed druk te zetten op je dal ski. En het is druk naar voren op je ski’s, druk richting de punten van je ski’s toe.

Click. Click. Peace

@dan58 Lees mijn opmerking hierboven even. Geen ruzie maken. Dit topic is daar (voor heel veel skiërs) te interessant voor.

Click. Click. Peace

Zoals het mij werd uitgelegd: na de stokinzet in feite je zwaartepunt hierover heen projecteren het dal in (met druk voor 90%op de juiste ski, blijft er 70-80% over in de praktijk). Klinkt ook al wat zweverig, maar werkt wel.

Echt, voor dit soort dingen is een goede trainer goud waard.

evr66 op 28 jan 2019 19:29

Een, van de vele, oefeningen om genoeg druk op je goede ski te houden, is te proberen om erg ronde bochten te maken. Bochten die zelfs weer omhoog de piste oplopen. Continu druk op je dalski houden. En maak de bochten zo rond mogelijk. Al kun je je sporen zien, zie idealiter twee parrallle strakke skisporen die overal rond zijn, dus nergens een rechte lijn, en nergens een uitgesmeerd (rutschen) spoor. Door deze oefening veel te doen leer je goed druk te zetten op je dal ski. En het is druk naar voren op je ski’s, druk richting de punten van je ski’s toe.

Rogier op 28 jan 2019 19:36

Bedankt voor deze tips, daar ga ik mee aan de slag. Daar moet ik vast wel iets mee kunnen.

Zoals het mij werd uitgelegd: na de stokinzet in feite je zwaartepunt hierover heen projecteren het dal in (met druk voor 90%op de juiste ski, blijft er 70-80% over in de praktijk). Klinkt ook al wat zweverig, maar werkt wel.

Echt, voor dit soort dingen is een goede trainer goud waard.

evr66 op 28 jan 2019 19:29

Ik dacht eerst; serieus, wat schrijft hij nou…maar toen ik het even probeerde te visualiseren klopte het toch wel en was 't herkenbaar ;).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Het is ook best lastig, omdat de meeste ski’s toch wel de bocht om willen. Dat geeft ook al snel het idee dat je goed bezig bent (en jezelf “gevorderd” gaat noemen 😉)

Zeker op makkelijke pistes kun je de ski’s lekker door bochtjes laten lopen zonder je bewust te zijn van een verkeerde houding.
Als ik zelf ongefocust/nonchalant ski trap ik ook nog wel eens in die valkuil 😀

Op wat steilere pistes ga je het verschil echter gegarandeerd merken. Of, zoals @Rogier zegt, bij het heel lang doorsturen van bochten.

Je kunt het bijvoorbeeld ook trainen met je stokken dwars voor je naar voren houden, maar eigenlijk alleen met een trainer die je daarbij de juiste houding laat zien…
Ochtendje privéles en dan speciaal hier op trainen is ideaal.

Yup, of de stokken verticaal voor je en door het venstertje naar dal blijven kijken. Zijn heel veel varianten, maar je hebt inderdaad wel iemand er naast nodig die houding controleert zodat je kunt corrigeren.

Edwin van Riel

Yup, of de stokken verticaal voor je en door het venstertje naar dal blijven kijken. Zijn heel veel varianten, maar je hebt inderdaad wel iemand er naast nodig die houding controleert zodat je kunt corrigeren.

evr66 op 28 jan 2019 19:57

Ja maar, daarmee kun je prima rutschend naar beneden komen, toch? En het doel is juist dat rutschen af te leren?

Click. Click. Peace

Goed punt, alhoewel goed en gecontroleerd rutschen soms best handig kan zijn ;)

Alles tezamen: zoek een goede trainer

Edwin van Riel

@Rogier: buiten de piste heb je misschien niet veel aan slippen, maar op de piste of in de bulten zijn die geslipte bochten toch echt wel nodig hoor 😉.

@morzel: sterker nog, als het buiten de piste maar stijl en hard genoeg is, best prettig als je dit dan goed beheerst

Maar goed: het was ts erom begonnen om op de piste minder te rutschen natuurlijk ;)

Edwin van Riel

@Morzel Ook buiten de piste heb je heel veel aan geslipte bochten. Ik ben het met je eens. Goed slippen is een zeer belangrijk, en een zeer onderschatte ski-techniek. Maar als je ‘denkt’ hard te carven en je ski’s klapperen dan komt dat vaak natuurlijk door een doorslippende ski. Daar ging mij mij oefening, en het weghalen van dat rutschen om.

Waar het om gaat is dat je leert goed te carven wanneer je wilt carven, en goed te slippen wanneer je moet slippen.

En dit geeft precies aan waarom goede lessen zo belangrijk zijn. Want dan kan alles op het goede moment uitgelegd en gebruikt worden.

Edit: om hier aan toe te voegen, ook bij slecht gerutschte bochten klapperen ski’s, en bij goed gerutschte bochten klapperen ze niet.

*bericht bewerkt door Rogier op 28 jan 2019 20:18

Click. Click. Peace

Daar zijn we het over eens 🙃.

Eigenlijk kan je twee derde van alle posts in het forum beantwoorden met:

  • Ga lessen
  • Ga naar een bootfitter
  • Koop een paar overjarige Fischer F18/F19 voor een prijsje op het internet.

😛

Dat wordt morgen een saai dagje hier ;)

Edwin van Riel

Daar zijn we het over eens 🙃.

Eigenlijk kan je twee derde van alle posts in het forum beantwoorden met:

  • Ga lessen
  • Ga naar een bootfitter
  • Koop een paar overjarige Fischer F18/F19 voor een prijsje op het internet.

😛

Morzel op 28 jan 2019 20:20

Topgrap van @Morzel 😂. Denk je alles wel weer gezien te hebben hier… 👍
Alhoewel, die wiegende snijboon mocht er ook zijn.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Dat wordt morgen een saai dagje hier ;)

evr66 op 28 jan 2019 20:22

Want?

Insider Joke op grap van @Morzel

Laten we weer verder on-topic gaan.

Click. Click. Peace

Plaats een reactie