Staalkanten ski repareren.

Hoi,

Vorige week heerlijk geskied in westendorf/ski welt.

Ik pakte me skies op om een gondel in te stappen en toen zag ik dat er een deuk zat in de zijkant van me ski. Het belag stond naar buiten. Toen meteen naar een ski zaak geweest en die zei dat het niet te maken was. Hij heeft toen nog wel met een hamer het belag weer terug geslagen.

Nu thuis zit ik mijn opties te overwegen.

Het gaat om een fischer motive 86 TI

Hebben jullie tips?

Met deze link kan je de foto’s bekijken.
https://photos.app.goo.gl/8rXhB24418o8hYVa7

*bericht bewerkt door Marco_ski op 28 jan 2019 18:08

Kan gewoon gerepareerd worden bij de juiste speciaalzaak.

Ik ken geen referenties in Nederland, maar dat zal door de rest wel aangevuld worden. 😉

Wat jammer dat die gast als een maloot op je ski’s heeft geslagen (zo te zien). Zo jammer dat veel winkels niet meer willen repareren (of het zelfs niet meer kunnen). Voor de hamerschade was het een fluitje van cent nu is lastiger… (maw hij heeft meer kapot gemaakt dan goed gedaan)

Dit is echter nog redelijk te repareren… beste winkels in nl weten anderen vast beter. Of kom langs in fr doe ik het voor een fles whiskey ;-)

Kijk wat ik vorige week gedaan heb:

https://cdn.wintersport.nl/forum/23/17765d0c7383ee20ba27bdd8...
https://cdn.wintersport.nl/forum/23/57eb68752bae6d8185ed29b8...

*bericht bewerkt door Rogier op 28 jan 2019 18:26

Click. Click. Peace

[quote]Wat jammer dat die gast als een maloot op je ski’s heeft geslagen (zo te zien). Zo jammer dat veel winkels niet meer willen repareren (of het zelfs niet meer kunnen). Voor de hamerschade was het een fluitje van cent nu is lastiger…

Dit is echter nog redelijk te repareren… beste winkels in nl weten anderen vast beter. Of kom langs in fr doe ik het voor een fles whiskey ;-)

Kijk wat ik vorige week gedaan heb:
[mention=“1032”]
@Rogier -> Netjes! !!! Is heel veel werk en levert niet altijd het gewenste resultaat op.

*bericht bewerkt door Tukker op 28 jan 2019 18:23

Tukker(ik)

@Tukker in de winkel waar ik lang heb gewerkt maakte wij er een sport van om alles te repareren wat er binnen kwam. Als het veilig kon (dus niet inwedige van meteriaal kapot). En heel eerlijk gezegd lukte het altijd. Ik vind het leuk om dit soort reparaties te blijven doen, om er handig in te blijven.

Het belangrijkste is: tijd nemen en materiaal een beetje kennen ;-)

Click. Click. Peace

Als je de foto’s ziet, had die er beter af kunnen blijven ja. Net werk, rogier!

Edwin van Riel

Inderdaad knap. Hoe lang ben je daarmee bezig?

@DrPhil Dat is lastig te zeggen. Alles bij elkaar, want het repareren bestaat uit verschillende momenten. Eén a twee uur in totaal. Deze ging eigenlijk vrij snel. Het is vooral heel belangrijk om rond de kapotte kant het belag weg te halen en dat heel nauwkeurig en strak te doen. De ene keer gaat dat veel sneller dan de andere keer. Ook is het met beleid terug slaan een dingetje. Dat duurt niet lang. Maar alles moet je voorzichtig en met beleid doen.

Click. Click. Peace

Heeft iemand mijn oude ski’s lopen mollen?!

@Rogier: voor zover ik begrepen had zat de staalkant naar binnen (onder het belag), en heeft de persoon in de ski winkel de staalkant net terug naar buiten geduwd. Voor een quick fix vond ik het er nog behoorlijk uitzien, maar misschien zie ik dat verkeerd?

@Morzel Ik zie een keiharde hamerslag naar binnen toe, (met sporen in de zijkant van de ski) en ik lees in de openingspost "Het belag stond naar buiten. " dus vandaar dat ik het zo interpeteer. Klopt dat? @Marco_ski

Dat zeggende hou ik met dit soort serieuze klachten niet van quick-fixes. Omdat dat vaak meer kapot maakt, en da’s zonde van zulke mooie ski’s.

Click. Click. Peace

Iemand zegt dat iets niet te repareren is en komt vervolgens met een hamer… Volgende keer wegrennen!!!

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

@Sneeuwbaard: werktuigkunde 101 - als een hamer je probleem niet oplost heb je een grotere hamer nodig.

*bericht bewerkt door Morzel op 28 jan 2019 20:40

Ik heb zelf gevraagd voor de hamer methode… '-_-

@rogier De staalkant is naar binnen ingedeukt waardoor het belag 1 cm ernaast zich naar buiten/onder vouwde.
Ik had dus een bobbel van 5mm aan de onderkant van de ski. Om toch door te kunnen skien leek het me handig om die iig weer beetje vlak te laten maken…

Ik ga morgen avond langs mijn locale skishop met de ski om te vragen of hij het kan maken.

@gigi Skies hebben helaas geen lang leven bij mij… de top sheet ziet er ook al niet meer uit. hoe houden jullie je skies allemaal zo netjes…

*bericht bewerkt door Marco_ski op 28 jan 2019 22:17

Op de een of andere manier ben ik nooit in gebieden waar mongolen massaal over je ski’s heen glijden. Zelf glij ik ook alleen over het belag, dat scheelt 😉

Edwin van Riel

Op de een of andere manier ben ik nooit in gebieden waar mongolen massaal over je ski’s heen glijden. Zelf glij ik ook alleen over het belag, dat scheelt 😉

GiGi op 29 jan 2019 07:43

Ik kan me anders nog wel een afgeschreven ski van jou herinneren hoor. 😉

Übung macht den meister!!!

@Rogier, heb je jouw reparatie niet gefilmd? Zit op zo’n filmpje te wachten om m’n snowboard te repareren. Op YouTube is er niks te vinden over het terugslaan van het metaal/belag. Ik wil graag weten onder welke hoek ik moet slaan, met welk soort hamer, wat voor soort tikjes, … enz.
Welk merk whiskey? ;)

Het enige filmpje dat ik heb: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/334389/zelf-je-kap…

En daar sla ik geen staalkant terug, helaas. Als ik zo’n reparatie tegenkom dan zal ik het filmen.
Verder is het terugslaan iets dat je met beleid moet doen, de ene keer zijn dat harde klappen, de andere keer meer tikjes. De gebogen staalkant moet zo goed mogelijk op zijn oude plek terugkomen. Soms geleid ik hem al met een paar klemmen als ik hem terug sla. Dat is per keer anders. En dit is een beetje het gevoel van de timmerman ;-)

@Marco_ski Ah zo, wat ik dan meestal doe is de deuk eruitbuigen met een bankschroef. maar vaak haal ik dan belag weg en lijm ik alles opnieuw vast. Soms schroef ik zelfs de staalkant vast. (Ik heb ooit een bak staalkant schroefjes gevonden bij een oude skiwinkel waar ze vroeger ook nog houten skis van staalkanten voorzagen ;-)

Click. Click. Peace

ja, ik dacht er eerst ook aan om hem terug te slaan icm met schroeven draaier maar dan blijft er wel een kier over in het belag naast de staalkant. die kan ik uiteraard vullen met repair strips. maar mijn ervaring is dat dat spul er naar een paar dagen uitvalt🤔

Dan snijd je er beter een strookje uit en vervangt dit. Zie je ook goed in de foto’s van Rogier. Netjes pas maken, liefst beetje afgeronde hoeken. Als je tijd hebt, zelf even een malletje maken en dit gebruiken

Edwin van Riel

Vergeet inderdaad die repair strips belag in plakken. Bekijk het filmpje dat ik heb gemaakt. In mijn reactie hierboven.

Click. Click. Peace

Vandaag even langs me locale skishop geweest. Eigenaar durfde er niet aan omdat het gedeelte van de staalkant wat onder het belag zit omhoog is gekomen. Heb wel een stuk belag mee gekregen dus ga denk na me vakantie proberen om het zelf te maken dmv je filmpje Rogier.

Ik ga vrijdag en moet rest van de week werken heb geen tijd meer om het nu te maken.

Ik zal tegen die tijd nog wel een update sturen :)

Bedankt voor de reactie @Rogier. Het filmpje in je antwoord was me al bekend. Moest je ooit eens tijd hebben om er een van dat hamerwerk te maken, dan kom ik die fles persoonlijk brengen :D
Ik wil namelijk een board repareren dat ik op eBay heb gevonden en dat erg zeldzaam is. Ik wacht om eraan te beginnen tot ik over de juiste info beschik. Enkel de staalkant staat paraplu.

*bericht bewerkt door Gnurider op 29 jan 2019 21:03

. Of kom langs in fr doe ik het voor een fles whiskey ;-)

Alleen dit is al een reden om je skies kapot te maken ;-)
Goed excuus voor een tripje naar Frankrijk
2 Flessen mee, 1 voor @Rogier en 1 om samen op te drinken (wel nadat ie de reparatie gedaan heeft ;-) )

Vandaag even langs me locale skishop geweest. Eigenaar durfde er niet aan omdat het gedeelte van de staalkant wat onder het belag zit omhoog is gekomen. Heb wel een stuk belag mee gekregen dus ga denk na me vakantie proberen om het zelf te maken dmv je filmpje Rogier.

Ik ga vrijdag en moet rest van de week werken heb geen tijd meer om het nu te maken.

Ik zal tegen die tijd nog wel een update sturen :)

Marco_ski op 29 jan 2019 20:54

Schroom om niet om tips te vragen als je ermee begint…

Click. Click. Peace

Plaats een reactie