Eigen ski's kopen. Fischer F19 TI?

Hallo,

Ik ben momenteel aan het uitkijken om zelf ski’s aan te schaffen, na in het verleden altijd gehuurd te hebben.
Ik ben 38 jaar, zeer sportief en ski reeds +20jaar à ratio van 1 week per jaar Saalbach + een occasionele keer short-ski, Winterberg of Snowworld. Volgens de schaal van @GiGi schat ik mezelf tussen niveau 7 en 8.
Reden voor altijd ski’s te huren (via Mietski), was dat je altijd recente ski’s aan een goedkope prijs kon hebben. Ik heb het meeste ervaring op de Salomon Max6, maar heb eigenlijk al een aantal jaren het gevoel dat eigen (betere ski’s) mij meer plezier gaan bezorgen.
Ik ski voor 95% op de piste met een occasionele uitstap naast de piste. Buiten mijn eigen niveau is het ook belangrijk om weten dat ik meestal 75% van de dag samen met mijn vrouw ski (niveau 5) en dan is het meestal rustig en relax skiën.
Ik ben dus op zoek naar een ski die enerzijds stijf en stabiel genoeg is wanneer ik op hogere snelheid ski en op zwarte pistes ski, maar die anderzijds ook makkelijk te sturen is op lagere snelheid wanneer ik samen met mijn vrouw ski. Techniek is een mengeling van 50% klassiek en 50% carve. Het is maar waar ik op dat moment zin in heb.

Na alle opzoekingswerk op verschillende sites en op dit forum dacht ik aan de Fischer F19 TI in lengte 177 of de Fisher Pro MNT 80 TI in 173. Waarom eventueel deze laatste? Voor de 5% dat ik eens naast de piste ski en het feit dat we meestal later op het seizoen gaan skiën (begin maart) en dan in de namiddag de pistecondities al eens slechter durven te zijn. Geen idee of dit verder steekhoudt?
Reden voor Fischer is dat ik hier best wel goeie dingen over gelezen heb en ze relatief makkelijk online verkrijgbaar zijn (heb ook geen zin om me in alle merken en hun modellen te verdiepen 😊).

Wat denken jullie van bovenstaande?

Misschien ook nog de F18 aan de vergelijking toevoegen. Vooral wat betreft het gedeelte 'rustig met de vrouw skiën"?

Ik had hetzelfde skiniveau en ongeveer dezelfde wensen als jij toen ik mijn eerste paar skis wou kopen.
Gigi heeft mij toen de F19 ti aangeraden en ik heb het mij nog nooit beklaagd.
Hoewel: tussen metershoge harde buckels op een zwarte “nature” piste had ik wel wat moeite met deze pisteskis van 1m82, maar dat zijn uitzonderlijke omstandigheden.
(ik ski wel nauwelijks buiten de piste behalve eens een vlakke korte doorsteek van 10 meter of zo).

Voor de lengte zal je je eigen grootte en gewicht nog moeten opgeven.

Glide on!

Was ik inderdaad even vergeten:
Lengte: 190cm
Gewicht: 78kg

@Vivace: Hoe gedragen de ski’s zich als je echt rustig met de vrouw wil skiën?

Ik heb zelf de Fischer Pro Mnt 80 gehad in 173cm en ik was er te licht voor : 1.78cm en 70 kg. Voor jou gewicht zou het waarschijnlijk een betere ski moeten zijn - en ook de Fischer F19 Ti zou moeten kunnen.

Ik heb nu de Fischer Progressor 18 / 167cm en moet zeggen dat dit voor mij een fijnere ski is. Wat meer vergeving gezind, op snelheid stabiel en ook afsteken van piste naar piste in 30 tot 60 cm diepe sneeuw ging goed afgelopen week. En ook als ik met m’n vrouw ga skiën is het ook prima. Wel ben ik aan het kijken naar een iets meer off piste ski voor er naast.

Hoe gedragen de ski’s zich als je echt rustig met de vrouw wil skiën?

Klec op 29 jan 2019 14:27

Ik ondervind hier geen problemen van. De F19’s laten ook geslipte bochten zonder al te veel problemen toe en in de praktijk pas je je skilijn gewoon aan aan de snelheid van je medeskiërs.
b.v. als je te kort nadert op je voorligger, maak je wat meer of kortere bochtjes of slip je met opzet wat meer dan dat je volle bak zou gaan.
Als ik op een een brede open piste bent, durf ik ook wel eens overdreven te carven, waarbij ik dan met opzet een stuk de berg terug op ski (goede techniekoefening trouwens). Op die manier ben je in de praktijk ook niet snel beneden.

ter info: ik heb de F19ti in 1m82, maar heb wat meer kg’s in de schaal met 90kg @ 1m84 (zonder al te veel vet, maar ik heb wel redelijk stevige beenspieren).

Glide on!

Alvast bedankt voor de info mannen, dit bevestigt mijn idee over de F19.

Misschien nog iemand met ervaring met zowel de F18 als de F19?

De F18 is iets lichter, iets lichter te draaien ook. Maar in lange bochten kan hij wat minder stabiel aanvoelen dan de F19. Die oom nog licht is en skiet voor een ski met metaal erin. Net iets rustiger en stabieler en gedempter, maar zeker geen ski waar je bergen techniek of mach 3 voor nodig hebt.

Twijfel heel erg tussen de F19 en de F18.
Ben overtuigd dat wanneer ik alleen ski de F19 perfect is voor mij.
Ik heb alleen schrik dat wanneer ik (heel)rustig in groep wil skiën de F19 moeilijker te controlleren is en de F18 hiervoor beter is doordat deze minder input nodig heeft?

Ik zou gerust de F19 nemen, dat is echt wel een brave ski en kan je ook rustig skien.

De F19 is echt geen raceski. Je kan echt heel prima stapvoets cruisen op die latten.

ok, klinkt overtuigend :)
Heel erg bedankt voor jullie advies!

Nu nog een goeie deal zoeken. Heb ze op sport-robl.at zien staan voor 345€, moet enkel nog nagaan of ze ook naar België verzenden.

Net bericht gehad van Sport-Robl. Incl. verzenden naar België komen ze op 369€. Goede deal denk ik?
Zal ze daar bestellen, kan ze binnen een maand in Saalbach alvast gebruiken

Prima deal

Nog laatste vraag: 177 of 182 (ben zelf 190)?
Zelf denk ik 177, merk dat ik een voorkeur voor iets korte ski’s heb. In het verleden ook steeds met ski’s van lengte -15cm gekied.

Zal de ski makkelijk handelbaar blijven op lage snelheid in 182?

*bericht bewerkt door Klec op 30 jan 2019 12:58

Die handelbaarheod is top. Die 5 cm ga je in dat opzicht niet merken. De langere ski geeft je wel wat meer stabiliteit.

Sinds vandaag geeft Sportokay.com weer 10% korting op de nieuwe F19 TI. Ik kon het niet laten en heb ze besteld. Inclusief verzending naar NL voor minder dan €340.

Plaats een reactie