Skischoen, heel veel gepast, allemaal te smal..

Vorige maand ben ik mij zoektocht begonnen naar nieuwe skischoenen.
Ik heb vele winkels bezocht (welke op dit forum worden aangeraden) en heel veel gepast, helaas zonder succes.
Het probleem is dat ze allemaal beginnen te knellen aan de zijkant (breedste gedeelte) van mijn linkervoet als ik ze langer dan 20 min aan heb.
Er zijn zelfs zooltjes op maat gemaakt, ook dat hielp niet.

Ik ben 90 kg, 188cm lang en skiniveau 6.
Mijn maat zit rond MP28/28.5 en de voet is 110mm breed.

In alle winkels heb ik geen skischoen kunnen vinden welke breder is dan 104mm.

Is er iemand bekend met een skischoen welke nog breder is?
Er werd mij aangeraden om evt. 1 of 2 maten groter te gaan (worden ze ook breder) en/of een lagere flex.

Echter, mijn mijn gewicht/lengte/niveau lijkt het me niet handig om een flex onder de 100 te nemen? (100 is misschien al aan de lage kant?)
En 2 maten groter dan je eigenlijk zou moeten hebben lijkt me ook niet ideaal?

Iemand met de goude tip?

Schoenen welke ik al heb gepast:

  • Atomic hawx + Magna (100 en 120)
  • Technica Mach 1 HV+MV 110
  • Fischer Cruzar 100 (zaten nog het “beste” van allemaal)
  • Fischer Cruzar 90
  • Fischer RC Pro 110
  • Lange SX120
  • Head/Salomon…

Wat niet eigenlijk… Bootfitten heeft alleen zin als de schoen al voor 95% goed zit maar helaas nog niet kunnen vinden.
Wie heeft tips?

Bedankt alvast!

104mm is bij mondo 26.5. Bij jouw maat zou dat dus eigenlijk al voldoende moeten zijn (je voet is niet exorbitant breed overigens) en dat laatste stukje kunnen ze gewoon oprekken… Zeker met de vele custom shells van tegenwoordig zou dit toch geen probleem moeten zijn.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Hawx Magna waren voor mij ook te smal.
https://www.head.com/shop-us/us-US/ski/boots/allride/advant-… Bij Maat 27.5 is de breedte 104mm
Deze schoen werkt wel voor mij en ik heb ook nog eens een brede wreef.

*bericht bewerkt door Dreezzz op 29 jan 2019 23:42

Is t niet gewoon te rekken of te frezen? Zooltjes helpen inderdaad niet als een schoen te smal is

Is t niet gewoon te rekken of te frezen? Zooltjes helpen inderdaad niet als een schoen te smal is

kjiratsiekoedel op 29 jan 2019 23:44

Soms helpt een zooltje wel, als je voet “uitzakt” dan wordt hij vaak breder, een steunzooltje helpt daar tegen, en helpt dus op die manier (soms) wel bij brede voeten.

Flex is niet genormeerd, maar met 90 kg en 188 zou ik toch wel gauw aan het stijvere (>120) einde van de modellen gaan zitten. Bijkomend voordeel dat dat meestal betere schoenen zijn ook.

Waarom adviseerden ze jou om een lagere flex te nemen met brede voeten?

*bericht bewerkt door Slim op 29 jan 2019 23:52

Ik had een aantal maand terug hetzelfde probleem, ik ben uiteindelijk voor de K2 BFC gegaan met 1 maatje extra: https://www.duijvestein-wintersport.nl/k2-bfc-120.html…

Volgens de website van Duijvestein is dat de breedste skischoen: ik heb daar geen andere kunnen vinden boven de 103mm. (Atomic Magna is 102mm)

Met zo’n brede voet gaat geen een schoen bij jou meteen lekker zitten. Dat moet echt op maat gemaakt worden dmv het uitdeuken van de voorvoet.

Zolen zijn wel gewenst, als je voet ook maar iets doorzakt dan wordt je voet nog breder.

Ik zou dus met maatzolen gaan passen en dan de schoen kiezen die het lekkerst zit bij de enkel en wreef. Dan zie schoen laten uitdeuken, liner verwarmen en dan zou t goed moeten komen.

Gouden tip is strolz schoenen. Die worden gewoon op jou voeten gemaakt. Maar misschien raden ze bij Austria sport wel iets anders aan.

From a galaxy far far away.............

Niet zo gek dat veel schoenen niet passen. De custom shells van Salomon zijn bv standaard 100, maar kunnen worden verbreed tot 106 (in 26,5). Als je die dus “standaard” in 28,5 past, zijn ze uiteraard te smal voor je.

Ik liep hier ook altijd tegenaan, ik heb nu de K2 BFC 120. Daarin heb ik standaard Sida zolen mid arc. Aan het eind van de dag voel ik mij rechter voet nog licht maar pijn mag ik dat niet noemen. Mijn voet is zelfs 115 breed

Ik denk ook dat de breedte wel meevalt. Je zal waarschijnlijk geen schoen vinden die direct perfect zit, maar iets verbreden kan bijna altijd wel en dat kunnen ze denk ik in elke fatsoenlijke winkel wel.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik heb zelf ook een brede/moeilijke voet. Heb de Fischer hybrid 120 vaccuum full fit. Doe niks met de wandel-optie, maar deze paste het best.

Ook hier brede voeten (110 of zo) en kwam uit op de XPro 100
Heeft bij mij wel wat sleutel werk gekost alvorens ze perfect waren (maar komt meer omdat ze het voorzichtig wilde opbouwen aangezien kleiner maken niet echt mogelijk is).

@robertos, mijn zwagers hebben hetzelfde probleem, en zelfs nog bredere voeten (114 mm), na vorig jaar beiden te hebben afgezien, en de 1e skiweek dit jaar dit jaar ook nog één van de twee, zijn ze beiden naar Norbert Maier geweest.
Deze heeft ze Atomic Magna’s aangemeten, overigens onafhankelijk van elkaar.
Bij de één dus al voor onze 1e skiweek, voor kerst, en naar volle tevredenheid. De ander heeft die week nog afgezien op zelf aangeschafte schoenen, maar is dus toch ook voor maatwerk gegaan, hij meldde dat ze al beter aanvoelen (zowel in de winkel als na er een tijdje in huiskamer op rondgelopen te heben, of dit echt zo is zal in maart, bij de 2e skiweek, blijken.
Dus mijn advies zou zijn: ga je melden in Rotterdam en meldt je bij Norbert Maier, grote kans dat hij je naar tevredenheid helpt.
Succes.

Ik had hetzelde probleem maar ben heel happy met mn Dalbello Panterras. Alhoewel ik betwijfel of die 110 zijn.

*bericht bewerkt door Des op 01 feb 2019 07:22

Hier ook een voet van 110mm en de Fischer Hybrid 120 gekocht bij de dutchbootfitter. Zitten als pantoffeltjes. Gewicht en lengte ook gelijk. Kan ik je dus van harte aanbevelen.

Hier een voet van 112L en 113R mm die heerlijk zitten in Salomon xpro 120 (2019 model)
Maar een Magna zou je ook helemaal naar je voet moeten kunnen laten zetten.
K2 spyne werkte bij mij niet die gingen na het verwarmen weer terug naar de oude breedte.

Als ze bij outdoor.org in Roosendaal niet kunnen helpen dan zou ik het ook niet meer weten.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Wat ik dan vreemd vind is dat je bij winkels bent geweest die hier aangeraden worden. Als je bij een goede winkel gaat zou er zeker een goed advies uit moeten komen.

zoals hierboven gezegd, 110 is breed maar niet bijzonder breed.

Mijn eigen ervaring (108mm bij MP 27.5) is ook Fischer Hybrid bij Dutchbootfitter. Maar nogmaals alle goede winkels moeten hier een oplossing voor hebben, alleen niet uit de doos, er zal wat moeten worden aangepast.
De oplossing is zeker niét om groter te gaan.

*bericht bewerkt door Gaston op 01 feb 2019 09:05

Tijd voor een uitpakparty?!

Ik heb ook brede voeten. De Wit in Schijdel heeft mij destijds daarom Nordica Speedmachines aangeraden. Die zaten aanvankelijk goed maar zijn toch nog opgerekt en ik heb andere zooltjes gekocht die het midden van je voet als het ware omhoog duwen. Met deze schoenen had ik echter weinig contact met de ski en wat blijkt na een goede meting bij een bootfitter? Deze schoenen zijn een hele maat te groot. Let daar dus goed op. Overigens zou ik me niet teveel laten leiden door het flex verhaal, want dat is zoals je misschien weet geen gestandaardiseerde norm.

Tot afgelopen week altijd last. Afgelopen week voor het eerst met Strolz gaan skieën.
Alle problemen zo goed als opgelost. Ben er echt blij mee. En ze zijn wel wat duurder maar dan is het ook in één keer opgelost.

Tot afgelopen week altijd last. Afgelopen week voor het eerst met Strolz gaan skieën.
Alle problemen zo goed als opgelost. Ben er echt blij mee. En ze zijn wel wat duurder maar dan is het ook in één keer opgelost.

Drikus op 1 feb 2019 09:51

Als ik zo vrij mag zijn: hoeveel is “wat duurder” ?

iemand dan ervaringen met Dahu of Apex?

is dat ook wat voor de brede voet en eventueel hoge wreef?

Strolz: Een paar vakkundig op maat gemaakte skischoenen is er vanaf € 899,95 inclusief correctiezolen. Het is mogelijk uw Strolz skischoenen op maat uit te breiden met extra opties zoals verwarmingselementen en glijzolen. Deze zijn tegen meerprijs verkrijgbaar, informeer hiervoor bij een van onze medewerkers.

Genoemde prijzen zijn onder voorbehoud.

Als alleen de breedte het probleem is (en dan valt het probleem volgens mij echt wel mee), dan is nu direct voor die hele dure schoenen gaan echt wat overkill.

Ik deel dan ook echt de mening van een aantal anderen: een fatsoenlijke winkel kan de TS echt wel helpen. Niet met een schoen direct uit het schap, wél met een schoen die wat breder gemaakt is. Zo spannend is dat niet, meeste zaken hebben volgens mij wel van die houtblokken liggen, dan is het kwestie van heel goed verwarmen, blok erin, en weer afkoelen. Misschien een klein beetje bijfrezen om geen hoekjes/randjes te hebben, wellicht een iets breder zooltje en jetz geht’s los.

@robertos: ben je al bij een goede winkel geweest?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Nemrah @ErikM
Reken op € 1000,- Veel geld maar goedkoper dan de verkeerde schoenen kopen. En het plezier van gewoon je schoenen dichthouden tot ‘s avonds zonder last was het mij wel waard.

En wat @Roy83 zegt kan natuurlijk ook. Ik was er eigenlijk zó klaar mee en had geen zin om er nog veel tijd in te stoppen. Dus vandaar mijn keuze.

*bericht bewerkt door Drikus op 01 feb 2019 11:01

@Drikus: snap ik. Uiteindelijk is 1x € 1000,- net zo duur als pas de 2e of 3e keer een goede aankoop, met als groot nadeel dat je dan ook 2 weken met pijn geskied hebt. Wat voor problemen had jij dan?

Maar ik kan me eigenlijk niet heel erg aan het idee onttrekken dat de topicstarter goed zittende schoenen vanuit het schap (dus wellicht via internet) wil hebben. Dat gaat niet lukken, terwijl de aanpassing niet heel spectaculair lijkt.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Je zou eventueel nog kunnen kijken naar de Atomic Live Fit.
Deze heeft een rubber deel precies bij de voorvoet en is daarom ontworpen voor brede voeten.

Don`t eat yellow snow

@Roy83
Pijn onder de voorvoet. Soms moest ik echt stoppen met skiën.
Naar de bootfitter, zooltjes laten maken. Daarna naar de podotherapeut/orthopedisch schoenmaker, nog duurdere zooltjes. Het werd allemaal wel beter maar met de lunch moesten de schoenen echt los.
Afgelopen week gewoon de schoenen gewoon dicht gelaten. Héérlijk.
In het dagelijkse leven nooit last van mijn voeten, ook niet met sporten.

*bericht bewerkt door Drikus op 01 feb 2019 11:11

Strolz is inderdaad een goed tip. Zijn specifiek ook goed in brede voeten.
Op naar Nijmegen of Lech zou ik zeggen!

@Wunderkammer
Jij naar Lech zou ik zeggen 😀

@Drikus
Zeker, in maart!
M’n Strolzen zijn er al (hebben overzomert in de skikelder) ;-)

Plaats een reactie