Skischoen, heel veel gepast, allemaal te smal..

@Roy83
Pijn onder de voorvoet. Soms moest ik echt stoppen met skiën.
Naar de bootfitter, zooltjes laten maken. Daarna naar de podotherapeut/orthopedisch schoenmaker, nog duurdere zooltjes. Het werd allemaal wel beter maar met de lunch moesten de schoenen echt los.
Afgelopen week gewoon de schoenen gewoon dicht gelaten. Héérlijk.
In het dagelijkse leven nooit last van mijn voeten, ook niet met sporten.

Drikus op 1 feb 2019 11:10

onder de voorvoet?

ik heb dat ook alleen bij mn linker. normaal en bij sporten ook nooit last maar dat zijn veterschoenen. Ik heb een hoge wreef waardoor de druk daarop zo groot is dat het knelt, gevoelloos wordt en idd door naar de voorvoet gaat… schoen uit doen is dan een verademing en skien bijna niet meer mogelijk. ik ben bang dat een dure strolz dat niet op lost. Een veterschoen in een schaal zoals dahu of apex zou ook een optie kunnen zijn…

anyway, of dit voor de ts interessant is? een brede voet, zo breed dat een op maat gemaakte schoen uitkomst biedt?

Herkenbare klachten @Drikus. Bij mij gaat het ook steeds beter (laatste keer bijna nergens last van), maar helemaal weg is het nooit (en het komt pas aan 't einde van een skidag). In mijn beleving hebben die duurdere schoenen vooral zin als je problemen komen door de vorm van je voet (bijvoorbeeld hoge wreef, dunne enkels etc), terwijl bij mij het probleem lijkt te komen door de wat beperkte mobiliteit in mijn enkels (waarmee er onevenredig veel druk op mijn voorvoeten komt).

Maar fijn dat ze zo fijn zitten!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik merk bij sommige mensen toch wat angst om naar een bootfitter te gaan. Ik denk zelf dat een bootfitter vaak goedkoper is dan gelijk maar hele dure strolz schoenen te kopen, met uiteindelijk waarschijnlijk nog beter resultaat ook. Bij een bootfitter koop je gewoon doorsnee skischoenen die voor je op maat gemaakt worden, vaak zonder extra meerprijs. Je krijgt er alleen geen korting op zoals je dat bij normale zaken en op internet soms wel hebt. Maar zonder korting zijn deze schoenen vaak nog een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld een Strolz met korting… En omdat ze dus helemaal naar je voet gevormd worden zitten ze uiteindelijk nog beter ook!

Born to Ride

Met snowboarden heb ik zelfs last van mijn voeten. Algelopen jaar besloten om te gaan leren skieen. Huur schoenen doen te veel pijn. Dus op zoek naar koop schoenen. Op internet lees ik zoveel verhalen van mensen die meerdere keren terug moesten met hun schoenen voordat ze tevreden waren of totdat ze deze weer verkochten. Daar had ik geen zin in. Dus ben naar Austria sport in malden gegaan. En om advies gevraagd. Daar het al gauw duidelijk dat er voor mij maar 1 oplossing is. En dat is strolz.

Voeten opgemeten. En 3 weken later laten foamen.
Nu heb ik geen enkel pijntje meer. Ze zitten heerlijk

Ik heb de freeride versie vanwege mijn brede kuiten.

Het zijn top schoenen met een levenslange garantie. Gaat er iets kapot dan wordt het kosteloos gemaakt. Ook krijg je een pasgarantie.

Als je al zoveel geprobeerd hebt. Is dit de investering wel waard. 900 euro incl zolen.

https://cdn.wintersport.nl/forum/23/4d5dc25bf28930093261c42b...
https://cdn.wintersport.nl/forum/23/e93d027b883d86a5f718b94b...
https://cdn.wintersport.nl/forum/23/cf0ac9d30a9454c157e81b6a...

From a galaxy far far away.............

Voeten van mijn vriend zijn nog breder, 117mm zelfs met daarbij nog eens behoorlijke kuiten. Hij heeft vorig jaar bij Daka in Rotterdam de Atomic Hawk Magna’s aangeschaft. Met een zooltje erin (nog niets eens een op-maat-gemaakte maar zo’n standaard superfeet skizooltje) en warm maken en daarna nog 1 keertje terug voor een drukpunt heeft hij sinds hele lange tijd geen last meer van z’n voeten en de skischoen met de juiste flex. Een ervaren verkopen, van origine Oostenrijker, heeft hem daar geholpen.

Wat voor skisokken gebruik je? Als die erg dik zijn dan zou het wellicht een optie kunnen zijn om die te vervangen voor een dunnere skisok… Kan net het verschil maken.

Succes met het vinden van een passend paar skischoenen!

*bericht bewerkt door Sheila op 01 feb 2019 13:11

@Roy83

Pijn onder de voorvoet. Soms moest ik echt stoppen met skiën.
Naar de bootfitter, zooltjes laten maken. Daarna naar de podotherapeut/orthopedisch schoenmaker, nog duurdere zooltjes. Het werd allemaal wel beter maar met de lunch moesten de schoenen echt los.
Afgelopen week gewoon de schoenen gewoon dicht gelaten. Héérlijk.
In het dagelijkse leven nooit last van mijn voeten, ook niet met sporten.

Drikus op 1 feb 2019 11:10

onder de voorvoet?

ik heb dat ook alleen bij mn linker. normaal en bij sporten ook nooit last maar dat zijn veterschoenen. Ik heb een hoge wreef waardoor de druk daarop zo groot is dat het knelt, gevoelloos wordt en idd door naar de voorvoet gaat… schoen uit doen is dan een verademing en skien bijna niet meer mogelijk. ik ben bang dat een dure strolz dat niet op lost. Een veterschoen in een schaal zoals dahu of apex zou ook een optie kunnen zijn…

anyway, of dit voor de ts interessant is? een brede voet, zo breed dat een op maat gemaakte schoen uitkomst biedt?

Nemrah op 1 feb 2019 12:26

maak een afspraak in malden en vraag het hun. Het kan ook zijn dat ze een ander merk adviseren. Ze hebben meedere merken

From a galaxy far far away.............

Wat een hoop reacties, bedankt!

Ik ben vorige maand bij een winkel geweest die hier op het forum vaak wordt aangeraden (zal de naam van de winkel niet noemen). Ik had weinig verstand van voeten/schoenen dus we hebben meerdere schoenen gepast, en degene waarvan ik moest aangeven die het “lekkerst” zat zijn we mee verder gegaan. Deze schoen is verwarmd, plakkers op mijn voeten, uitgedeukt, uitgevreest, binnenschoen aangepast (bij elkaar 3x geweest voor aanpassingen) maar uiteindelijk alsnog de schoen naar de winkel teruggebracht omdat deze echt niet goed zat, ondanks al het “bootfitten”. Zonde van de schoen…

Omdat ik dit redelijk bizar vond, ben ik met deze schoen voor een second opinion naar een andere winkel gegaan. Die winkelier begon gelijk te lachen. Ik had namelijk een Tecnica mach 1 110 MV (leest 100mm bij MP26,5). Hij zei een tecnica schoen is niet gemaakt voor verwarmen etc. en jij hebt geen tecnica (italiaanse) voet. De neus van een tecnica schoen loopt vrij snel schuin weg, wat bij mij dus voor extra knellen zorgt.

Hij gaf aan dat ik sowieso naar een breedste maat schoen moet kijken (103-105 mm bij MP26,5), en dan een schoen nemen welke goed verwarmbaar/aanpasbaar is (Fischer) en dan evt. een maatje groter als het echt nodig zou zijn.

Tot slot raadde hij aan om evt. naar lagere flexwaarden te kijken, volgens hem zijn de modellen met een lagere flex vaak in bredere leestmaten beschikbaar zijn.

Met mijn 90 kg, 1,90m lengte en niveau 5 à 6 lijkt het me alleen niet handig denk ik om een lagere flex dan 100 te kiezen? Wellicht is dit al laag?

Die Fischer 120 hybrid wordt hier een aantal keer genoemd, hier ga ik eens naar kijken :-)

… ben ik met deze schoen voor een second opinion naar een andere winkel gegaan. …

robertos op 2 feb 2019 11:45

@robertos

Voor de vakantie nieuwe schoenen aan laten meten, meerdere kere geweest. Bootfitten, zolen alles er op en er aan. In de winkel voelde het goed.

Maar helaas na 1 (kleine) afdaling: koude, dove, gevoelloze tenen.

Naar “zaak 1” in het dorp geweest, binnenschoenen nog weer verwarmt, het moest nu goed zijn.
Helaas mocht dit niet helpen.

Na wat speuren online naar een merkdealer in de buurt, bleek er een dealer in dorp te zitten. Daar naar toe, verhaal gedaan. Meneer zag het in 1 sec schoenen waren te klein en was pruts werk geleverd.

Toch raar want de oude schoenen die ik had zijn een 0.5 maat groter en die zijn volgens alle geleerden te groot en dat vind ik zelf ook maar dat was destijds het beste wat aan mijn voeten paste.

De vakantie uit geskied op oude schoenen.

Bij het inleveren van de huur skis mijn voeten eens laten meten en wat bleek mijn nieuwe schoenen hebben de perfecte maat.

Conclusie, als je “10 mensen” vraagt zul je (waarschijnlijk) 10 antwoorden krijgen.

Maar al met al zitten we nu met een paar nieuwe gebootfitte schoenen. Volgende week contact leggen met de verkoper en opzoek naar een oplossing.

⛷🎿

Wederom bedankt voor alle reacties!

Uiteindelijk ben ik heel goed geholpen in een skiwinkel in Delft, ging speciaal voor mij nog even open ondanks zomersluiting.
Mooie Fischer Cruzar 100 schoenen gekocht, deze zaten bijna in één keer goed en worden na een keertje skiën in SnowWorld (met de verkoper) nog netjes aan mijn voet aangepast.Hij kijkt hoe ik ski, hoe ik op me voet sta, en waar ik na het skiën nog drukpunten voel. Daarna gaat de ski de vacuüm en verwarming in, en wordt evt. nog verder aangepast indien nodig. Super service!

null

Plaats een reactie