Is Murren de moeite waard?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Mürren

Volgende week donderdag gaan mijn man en ik 3 dagen naar Grindelwald. Wij zijn al een keer eerder in Grindelwald geweest en hebben toen alleen in Grindelwald/Wengen en Grindelwald First geskied. Nu zat ik naar de kaart van Murren te kijken. Ziet er ook fantastisch uit, maar iets beoordelen vanaf een skikaart is toch lastig.

Heeft iemand ervaring met skiën in Murren? is het de moeite om vanuit Grindelwald daar heen te gaan voor een dag? Waar start je dan precies, want ik neem aan dat je daar met de auto heen moet en er zijn meerdere dorpjes zo te zien?

En ik vroeg me nog af of die zwarte piste vanaf de Schilthorn te doen is voor een gemiddelde skiër. Ik kan prima een gemiddelde zwarte piste af en ben sportief, maar is dit nou echt hele andere koek? Als ik er heen ga zoo ik dat toch wel willen doen, maar als het echt extreem is dan is het niet mijn ding.

*bericht bewerkt door Michelle13 op 30 jan 2019 22:28

zeker doen als je er bent.
piste is gewoon zwart niets speciaals.
behoorlijk eigenzinnig gebiedje.

Prachtig gebied. Zeker de moeite. Zwarte afdaling is voor gemiddelde skiërs zeker te doen. Wil je mooi uitzicht op de Jungfrau gehad hebben, zeker langsgaan daar.

Beetje afhankelijk van of de dalafdaling naar Lauterbrunnen open is (volgens mij momenteel wel!) kun je de keuze maken om daar te beginnen of in Stechelberg te parkeren.

Vergeet behalve het bovenste stuk ook zeker de pistes bij Schiltgrat en Gimmeln niet, links op de kaart. En aan de andere kant Winteregg! Leuk gebied!

*bericht bewerkt door Quick op 31 jan 2019 06:21

Mr. Slow

Ik ben 4x op wintersport geweest in het Jungfrau skigebied. Ik raad je zeker aan om een keer naar Murren te gaan. Het dorpje is fantastisch mooi, en geheel autovrij. En de afdaling vanaf de Schilthorn is prachtig. Ga er dus wel heen op een zonnige dag. Over de uitzichten nog maar te zwijgen. Dat is echt fantastisch. Het is niet bijster groot, na 1 dag heb je het wel gezien in dit deelgebied. (Maar hetzelfde geldt voor het First skigebied). Als je een gemiddelde zwarte piste afkomt, dan kom je de schilthorn ook wel af. Murren-Schilthorn is wel wat uitdagender dan de andere 2 gebieden, maar alles is prima te doen.

De reis er naar toe: ik heb daar in het verleden een topic over geopend. https://www.wintersport.nl/skigebieden/jungfrau/forum/topic/…
Ik heb het 1 jaar via de manlichen gondel gedaan, en aan de andere kant naar wengen met de gondel naar beneden. En vanuit daar de trein naar lauterbrunnen en vervolgens de gondel omhoog, en vanaf grutschalp weer het treintje nemen naar winteregg. De reis is fantastisch mooi (dat zijn de tandradtreintochten daar altijd), maar je levert enorm veel in op het skien (kost erg veel tijd). Ik raad je dus aan om er met de auto heen te gaan, als je voor het skien gaat. Rijd dan ook meteen door Stechelberg. Dan kan je direct door naar de Schilthorn. Veel plezier!

''Powder to the people''

Ik vond Murren echt fantastisch mooi! Maar dan heb ik het ook meer over de totaal beleving. De weg door het dal met die gigantische berg muren ( 😉 ) om je heen, de tocht naar het dorp (of dat nu de trein of de fantastische lift is), het schitterende auto vrije dorp waar je je echt in een soort sprookje bevind en dan nog het skigebied. Ik was al verkocht zonder ook maar 1 meter op de piste te zijn geweest.

Ondanks dat de video meer op off-piste is gericht kun je hier in ieder geval de video bekijken die ik destijds voor wepowder heb geschoten:

Mürren is absoluut een leuk deelgebied met een unieke sfeer en de Schilthorn biedt natuurlijk een grandioos uitzicht, bekend als “Piz Gloria” in de James Bond klassieker “On Her Majesty’s Secret Service”.

Wel moet ik erbij schrijven dat het deelgebied vrij klein is. Als je puur voor het pisteskiën komt, heb je het in een dag meer dan gezien. De pistes zijn niet zo uitnodigend als bijv. in de deelgebieden Scheidegg of First, maar je vind hier en daar best wel wat mooie afdalingen, waaronder de zwarte afdaling van de Schilthorn natuurlijk een aanrader is (met vlak eindstuk, vaart meenemen). Off-piste is natuurlijk een ander verhaal, daar heb je in Mürren een tal van mogelijkheden (zie video van @Rene).

Vorig jaar was ik nog een dag in de Jungfrau Region en ben in de late middag nog van het Scheidegg-gebied naar Mürren gewisseld. @AMONIVES heeft absoluut gelijk dat het met de trein wat tijd kost, maar als je via de zwarte Lauberhorn-piste (m’n favoriet in dit gebied) afdaald heb je er al wel een erg mooie afdaling opzitten en valt de reistijd met de trein mee als je de dienstregeling van te voren even bestudeerd en niet te vroeg op het station staat.

In Mürren hoef je overigens geen haast te maken en kan je rustig tot het einde van de dag skiën. 's Avonds zijn er tot 20 uur treinen naar de Kleine Scheidegg en daarna nog via Wilderswil naar Grindelwald.

*bericht bewerkt door Frans op 31 jan 2019 10:15

Jullie maken me enthousiast voor een dagje Murren! als het weer goed is wellicht de laatste dag en dan met de auto. Moet toch uitchecken in Grindelwald. Klinkt allemaal top, we gaan het zien!

@Michelle13 Mürren is een hele mooie omgeving om een keer te doen.

Zie hier wat foto’s van vorig jaar :

https://cdn.wintersport.nl/forum/23/927aed19a02b08d58b80b254...

https://cdn.wintersport.nl/forum/23/d55208591c1c80d76061a81b...
https://cdn.wintersport.nl/forum/23/5be29554589c1319ec9eca16...

Paul

Ja absoluut doen! Mooi gebied met prachtig uitzicht. Niet heel groot, maar door het grote hoogteverschil wel lekker afwisselend. Verder een heerlijk terras bij Winteregg, of juist spectaculair terras bij Birg.

De Schilthorn heeft een prachtig uitzicht, gratis James Bond museum en een lekker steile zwarte piste. Gebied ligt in een soort kom die vanuit het dal niet te zien is. Door de ligging blijft de sneeuw heel de dag goed (ik was er in maart).
Toen we de skipas kochten in Grindelwald kregen we de vraag of we ècht het hele gebied wilden (dus incl Mürren). Dit zegt wel iets over de bereikbaarheid, ik zou met de auto naar het dalstation in Stechelberg gaan!

Wie had gedacht dat een beetje glijden zo leuk kon zijn?

Plaats een reactie