Skilessen vol: nieuw fenomeen?

Voor het tweede jaar kan ik geen skilessen voor de kinderen meer reserveren voor de voorjaarsvakantie. Vorig jaar liep dit ook al mis in de kerstvakantie. Is dit een nieuw fenomeen? Jarenlang boekten we gewoon ter plekke en dat was nooit een probleem.
Wegens werk weet ik altijd pas kort van te voren of ik in de vakanties weg kan. Ik heb net een vakantie geboekt, maar kennelijk nu alweer te laat voor skiles, wat vooral voor onze jongste van 5 vervelend zou zijn.
Is dit een nieuw fenomeen of heb ik de afgelopen jaren altijd geluk gehad?
Vorig jaar was Oostenrijk, dit jaar gaat het om een Franse bestemming.

Vreemd idd. Maar ze kunnen de klasjes ook niet onbeperkt volproppen. Bij een gebrek aan personeel is er maar 1 optie: nee verkopen.

Dit is vast gebieds, en skischool afhankelijk maar komt zeker vaker voor.
De school waar ik voor gewerkt heb zat in de kerstvakantie en voorjaarsvakantie stampvol en daarbuiten halfvol tot vrijwel leeg.

Tenzij een school extra vakantiekrachten in kan zetten is er natuurlijk een maximum aan leraren wat in de vakanties beschikbaar is. Nog meer leraren betekent dat die allemaal niets te doen hebben in het laag seizoen. Dat werkt niet, zelfs als ze een 0-uren contract hebben want ze kunnen niet van de lucht bestaan.

to ski or not to ski, thats no question

Heb je geen kennis die je dan meeneemt en de kids wat les kan geven? Gebeurt bij meerdere mensen die ik ken.

Zimoski, dat snap ik. Maar ik mag toch van een skischool verwachten dat ze de vraag in de drukke weken aan kunnen? Daar moeten ze het immers van hebben, niet van het buitenseizoen. Als 2 weken van te voren reserveren al niet voldoende is, wat is dan nog de waarde van reserveren?
Ik vind het vooral opvallend dat we hier nooit eerder problemen mee hebben gehad en nu voor het tweede jaar achtereen en dan ook nog in totaal verschillende gebieden.
Ik hoop niet dat dit overal zo wordt, want ik boek altijd maar max. 2 weken van te voren.

Zelf les geven doe ik liever niet. Ik ski best aardig, maar ik vind mijzelf niet goed genoeg om les te geven. Daarnaast is vooral de les van de jongste van 5 een moment om even zelf met mijn man te gaan skiën (na jaren van elkaar afwisselen).

Welke gebieden betreft het? Zijn er meerdere skischolen?

Konigsleiten ook altijd een probleem. Meeste acco’s zijn daar van zondag op zondag en als je dan komt voor les is het vol. Een aantal gaan dan dag eerder (dan lukt het wel) maar dan heb je niks aan het voordeel van zondag tot zondag aankomen…sta je dan met je kleine kinderen…

Königsleiten ging het ook een keer bijna mis ja (3 jaar geleden). In de paasvakantie nota bene en we stonden er al op zaterdagmorgen vroeg, dus ik had geen problemen verwacht. Toen had de concurrent nog wel plaats gelukkig.

*bericht bewerkt door Maritte op 02 feb 2019 22:30

Ik heb helemaal geen problemen met reserveren, maar als dan al in 2018 voor feb 2019 moet gaan reserveren…
Morgen ga ik bellen en ik hoop er maar het beste van.

Waar ga je heen @maritte?

Welk skigebied is dit?

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Bizar! Nog nooit meegemaakt… Zal plaats afhankelijk zijn, maar skilesvoor de kinderen is voor ons wel een voorwaarde voor de vakantie eigenlijk. Dat zou betekenen dat je voor je een accommodatie boekt de skilessen moet reserveren.

Ja en om het nog erger te maken, bij de Obermosers in Konigsleiten kan je niet reserveren! 1x wel gelukt maar de andere x werd gewoon doodleuk verteld dat ze niet aan reserveren deden. Helaas alles dus vol, ook de blauwe dus zoontje van mijn vriendin (was eerste x les) dat jaar dus niet kunnen skiën.

Pasen 2018 Livigno zat ook stampvol, kleindochters bij een Belgische reisorganisatie ter plaatse in een hotel laten aansluiten.

Born to run. B.S.

Dat zou voor mij echt een no-go zijn zeg. Zoontje van 5 kan nu blauw en rood af maar heeft echt wel les nodig. Maar als je je hotel al geboekt hebt dan kan je niet meer annuleren natuurlijk. In Zwitserland nog nooit meegemaakt dit. Misschien een tip voor volgend jaar dan.

Ik ben dit jaar begonnen met indoor-lessen, in Nederland. Ik heb zo’n 15 lessen gehad en dat heeft mijn techniek veel goed gedaan.

Bij die indoor-lessen kwam ik ook geregeld kinderen tegen. Wellicht is dat een oplossing…

Wacht op de Nederlandse berg

Wij hadden dit 3 jaar geleden in Saalbach. Het was wel in de Carnavalsweek dus extra druk. Gelukkig hadden onze kinderen al zo’n 6 jaar skiles gehad en we konden ze prima zelf meenemen. Maar als ze nog niet goed meekunnen is dat veel lastiger. Balen zeg!

Zimoski, dat snap ik. Maar ik mag toch van een skischool verwachten dat ze de vraag in de drukke weken aan kunnen?

Maritte op 2 feb 2019 21:12

Ik vind het wel logisch dat het vol kan zijn in de hoogseizoensweken.
Net als een restaurant op bv. kerstavond, moet je ook eerder reserveren dan dat je daar op een willekeurige avond in het jaar zou willen eten.
Zouden de drukte ook aan moeten kunnen, maar als alle tafels gereserveerd zijn, is er niemand die daar iets aan kan veranderen.
Alle leraren geboekt, of alle skilklasjes vol, dus is het niet meer te boeken…

Bij ons in de skischool komt het ook voor dat (bepaalde) groepen vol zijn, of alle privelessen verkocht zijn in deze (kerstvakantie idem) weken.

*bericht bewerkt door ieniemienie op 03 feb 2019 08:23

Ieniemienie, maar ik reserveer dus 2 weken van te voren, en dat is kennelijk al niet voldoende vroeg. Ik snap dat een skischool graag een inschatting wil kunnen maken van het aantal kinderen dat komt lessen in een bepaalde week. En ik snap dat het op een gegeven moment vol kan zijn. Maar als ik een skivakantie boek verwacht ik eigenlijk wel dat mijn kinderen (vooral die van 5) op les kunnen. Dat zou net zoiets zijn als dat mijn bij de kassa zou zeggen dat er geen skipassen meer worden uitgegeven, omdat het gebied vol zit.

Daarnaast ken ik het probleem ook niet van vroeger (toen was reserveren sowieso niet de gewoonte), dus ik vroeg mij af of het iets van de laatste jaren is.

Ik ga vandaag of morgen met de skischool bellen, dus voor die tijd wil ik het skigebied nog niet noemen. Misschien is er nog iets te regelen of geeft de website verkeerde info. Ik wil ze ook niet valselijk beschuldigen.

I’ll keep you updated.

Ja en om het nog erger te maken, bij de Obermosers in Konigsleiten kan je niet reserveren! 1x wel gelukt maar de andere x werd gewoon doodleuk verteld dat ze niet aan reserveren deden. Helaas alles dus vol, ook de blauwe dus zoontje van mijn vriendin (was eerste x les) dat jaar dus niet kunnen skiën.

Evelien2 op 2 feb 2019 22:57

Het voordeel van Obermoser was toen wel weer dat mijn kinderen er alsnog terecht konden (bij Unterw. was reserveren een must kennelijk). Sowieso bij U. een slechte ervaring, maar dat is een ander verhaal.

Het ljjkt me persoonlijk niet gek dat bepaalde skiklassen twee weken voor de drukste periode van het jaar al vol zitten. En het verbaast me dat je daar geen rekening mee houdt, als je het al twee keer eerder hebt meegemaakt.

Pasen 2018 Livigno zat ook stampvol, kleindochters bij een Belgische reisorganisatie ter plaatse in een hotel laten aansluiten.

dan58 op 2 feb 2019 23:10

Oei, meen je dat? Vorig jaar ook geweest in de eerste week en zonder problemen een skischool gevonden. Welke probeerde je dan en wanneer probeerde je in te schrijven?
Dit jaar gaan we opnieuw en je doet me twijfelen om niet op voorhand in te schrijven.

grts

Zelf nog niet meegemaakt, maar op=op. Als de vraag groter is dan het aanbod, dan moet je nee verkopen. Het is niet zo dat je een groepje skileraren achter de hand kan houden just in case.

Stel in een dorpje met 10000 bedden is 80% gevuld. Zijn 8000 gasten. In schoolvakanties heeft misschien 40% kinderen. Dat zijn met 1,5 kind per gezin 914 gezinnen. Wanneer die week 5% besluit om de kids toch op les te doen, terwijl ze dit normaal niet doen, dan heb je dus opeens meer dan 60 extra kinderen die les willen. De meeste klasjes hebben 8 tot 10 max. Meer wil je als ouder denk ik ook niet. Dan wordt het dus nee verkopen.

Economie draait goed, er is veel geld te besteden, andere EU-landen in het oosten worden kapitaalkrachtiger, dus die vraaggroei snap ik wel. Denk dat we over het hoogtepunt heen zijn, dus over een paar jaar kan het probleem zich zelf opgelost hebben.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Hebben wij vorig jaar voor het eerst in Saalbach meegemaakt, dit was de eerste keer dat wij dit meegemaakt hadden.

Ieder jaar nooit vooraf lessen geboekt, nu weer niet dus ben benieuwd.

Ieniemienie, maar ik reserveer dus 2 weken van te voren, en dat is kennelijk al niet voldoende vroeg. Ik snap dat een skischool graag een inschatting wil kunnen maken van het aantal kinderen dat komt lessen in een bepaalde week. En ik snap dat het op een gegeven moment vol kan zijn. Maar als ik een skivakantie boek verwacht ik eigenlijk wel dat mijn kinderen (vooral die van 5) op les kunnen. Dat zou net zoiets zijn als dat mijn bij de kassa zou zeggen dat er geen skipassen meer worden uitgegeven, omdat het gebied vol zit.

I’ll keep you updated.

Maritte op 3 feb 2019 09:32

Je geeft aan dat je verwacht dat je kinderen op les kunnen, maar vanwaar die aanname? Uiteraard heeft het aantal skileraren in een gebied een relatie met het aantal toeristen tijdens hoog en laag seizoen. Maar een school heeft geen verplichting om elke gast maar les aan te kunnen bieden.

Een skischool is ook gewoon een bedrijf en een skileraar moet aan het eind van de week ook gewoon de huur betalen. Als je twee weken voor kerst een restaurant probeert te reserveren kan dat ook wel eens vol zitten, erg vervelend maar je kunt het het restaurant/skischool niet kwalijk nemen.

Waar ik werkte werden maximaal vakantiekrachten ingezet, maar die zijn ook maar beperkt beschikbaar, zeker als je ook nog een bepaald niveau eist.

De vergelijking met skipassen snap ik ook niet echt, als ze meer passen verkopen worden alleen de rijen voor de liften langer. Maar een extra skiles zonder beschikbare leraar gaat echt niet en er is nou eenmaal een maximum aan de groepsgrootte (wel verschillend per school). Dat heeft niet alleen met kwaliteit van de les te maken maar ook met de veiligheid van de kinderen.

to ski or not to ski, thats no question

Wij hebben toevallig ook vandaag geboekt. Gisteren belde ik even met een andere vraag maar daar werd aangegeven dat ze voor de krokus al vol begonnen te raken en dat er geen garantie was op de dag zelf.

10 jaar geleden al meegemaakt, gelukkig wel andersom! We hadden de tekst van de skischool door google translate gehaald (mijn frans is redelijk maar niet optimaal) en daarbij opgemerkt dat het erg werd aangeraden om te reserveren voor de lessen, dus dat hebben we toen gedaan. Bij het ophalen van de leskaarten op zaterdagmiddag bij de balie van de skischool kreeg iedereen te horen dat de lessen al vol waren, dus wij waren erg blij dat we hadden gereserveerd. Jaren daarop altijd gereserveerd, super handig ook, je hoeft niet meer op zaterdag achter de lessen aan. Leskaart hebben we ook wel thuisgestuurd gekregen.

Vorig jaar konden kinderen niet meer terecht bij Skischool Maria Alm. Gelukkig had skischool Edelweiss nog wel plek. Ik hoorde van een moeder van een kindje bij mijn zoon in de groep dat mensen bij de skischool echt niet blij waren met het bericht dat groepen vol zaten. Maria alm begon met de skilessen op de A berg en Edelweiss in het dorp bij de Simmlerlift. Mensen met accommodatie op de A berg waren daarom behoorlijk pissig. Moesten ze 's morgen eerst naar het dorp toe.

Bij skischool Brandnertal in burserberg is het ook elk jaar hommeles met volle skiklassen. Jarenlang naar burserberg geweest en door die ervaring met de skischool reserveren wij altijd van te voren.

Het ljjkt me persoonlijk niet gek dat bepaalde skiklassen twee weken voor de drukste periode van het jaar al vol zitten. En het verbaast me dat je daar geen rekening mee houdt, als je het al twee keer eerder hebt meegemaakt.

DrPhil op 3 feb 2019 10:23

Niet iedereen heeft de luxe om al minimaal 3 maanden van te voren te weten of ze in de vakanties vrij kunnen nemen. Ik weet het meestal maximaal 3 weken van te voren. En dat was tot 2-3 jaar geleden ook nooit een probleem (volgens mij was het toen ook nog niet echt gewoonte om te moeten reserveren).

Bij deze skischool moet je ook nog een fiks bedrag aanbetalen bij reserveren en ik ga natuurlijk geen 100- 200 euro vooruit betalen als ik nog niet eens geboekt heb.

Ik snap ook echt wel dat een skischool vol kan zitten, maar ik vraag mij wel af waarom dit echt iets van de laatste jaren lijkt te zijn. En vooral ook hoe ik dit op ga lossen de komende jaren in mijn situatie.

En hoe ga je met een kleuter oefenen, want in het kinderland mag je doorgaans alleen komen als je les hebt en de gewone beginnerspiste is nog een brug te ver voor een kind met amper ervaring (er al vanuit gaande dat die beginnerspiste er is, want ik ken het gebied waar we heen gaan totaal niet).

*bericht bewerkt door Maritte op 03 feb 2019 12:48

Bij deze skischool moet je ook nog een fiks bedrag aanbetalen bij reserveren en ik ga natuurlijk geen 100- 200 euro vooruit betalen als ik nog niet eens geboekt hebt.

Je kunt het toch eerst controleren voordat je je accomodatie boekt?
Zeker als je het al 2x keer hebt meegemaakt.

*bericht bewerkt door DrPhil op 03 feb 2019 12:54

Plaats een reactie