Via welke autobahn naar München ?

Beste forumleden.
Welke autobahn is de beste om van Brussel naar München te rijden?
optie 1: via Karlsruhe, Stuttgart, Ulm, Augsburg
optie 2: via Köln, Frankfurt, Würzburg , Nürnberg, Ingolstadt

alvast bedankt

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 27 aug 2020 15:33

Welke dag? Welke tijdstip?
In het hoogseizoen op zaterdag (middag) is de A8 tussen Karlsruhe en Ulm niet echt aan te raden, maar is ook de A9 tussen Nürnberg en München aardig druk. Buiten de drukke dagen (dus ook de vakantieperiode in NL) zou ik via Luxemburg en Karlsruhe gaan…

Wij vertrekken op 9/2 nl. zaterdagavond rond 21:00 vanuit Brussel.

Oh, dus 's nachts rijden om zondagochtend aan te komen. Dan zal je hoe dan ook weinig last hebben van verkeer Vanaf 0:00u geldt ook het vrachtwagenverbod, dus ook die zul je het grootste deel van de rit niet zien
Dan zou ik gewoon de navigatie volgen. Goeie reis!

Wij gaan komende dinsdagavond ook richting Oostenrijk en zullen via Karlsruhe naar Munchen rijden. Dit op basis van het feit dat volgens de routeplanner van de ADAC er minder wegwerkzaamheden zijn op deze route t.o.v. de route via Nürnberg.

Ik rij vaak vanaf NL via Venlo en A61. Dan kort voor Hockenheim even op Google Maps kijken of via Heilbronn of Karlsruhe drukker is richting Stuttgart. Op het stuk naar Heilbronn zijn wat wegwerkzaamheden, maar Karlsruhe / Stuttgart is helaas ook niet perfect.

A3 Frankfurt - Nürnberg is de laatste jaren erg verbeterd maar er is een groot risico dat er een ongeluk gebeurd met erg weinig uitwijkmogelijkheden waardoor ik bijna altijd voor A61 / A6 / A81 / A8 kies. Maar Google Maps / Waze gebruiken helpt enorm.

Precies wat @Des zegt! Wij zijn net terug en zijn voor het eerst via de A61 gegaan, zowel heen als terug. Heel goed bevallen, ook omdat het in mijn beleving veel rustiger rijdt (geen racers zoals op de A3). De A3 heb ik heel vaak gereden (ook zomers) en het was vaak kommer en kwel met veel files veroorzaakt door ongelukken. Bovendien krijg je geen vettige aanslag op je ruiten omdat je niet door het Ruhrgebied rijdt :)

Google Maps is super. Wij werden gisteren in de buurt van Stuttgart automatisch omgeleid via een klein dorpje om een file te ontwijken.

Wij denken eraan om langs luxemburg en stuttgart te gaan.
We zouden rond 02:30 's nachts in Stuttgart zijn en denken eraan om in een hotel dichtbij Stuttgart airport te overnachten. Dan zondag ochtend rond 8u terug vertrekken richting val gardena.
Is dit een goed idee of kan het zijn dat er zelfs zondags files zijn ?

*bericht bewerkt door BaY op 06 feb 2019 22:14

En voor de Fernpass?

De 61 is voor mij (regio Nijmegen) sowieso praktischer, ook omdat ik de weg daar ken. Maar is daarna de 8 verstandig of de 6/81? Ik reis op een vrijdag eind maart.

Tevens, is de route via Ulm binnendoor (b10/b23) tegenwoordig zonder Umweltstekker onmogelijk? Of moet je op de 8 blijven om op de 7 te komen.

Als je om 21:00 vertrekt zie ik niet echt de noodzaak om een hotel te pakken. Je bent dan juist in het tijdgebied waarin je meters kunt maken. En zeg om 2:30 hotel in, 3 uur voordat je slaapt, wekker om 7:30, heb je net geen slaap gehad waar je op kunt teren. Dan liever in 1x doorrijden, koffie en aspirine er in en heerlijk een dag extra skiën.

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Ik wou slapen in een hotel omdat ik een kind heb van net 2 jaar oud. Ik zou zelf altijd in 1 keer doorrijden. Maar gaat dat niet slecht en teveel zijn voor een kind van 2?

Is de route na luxemburg volledig autosnelweg of niet? Die route gaat langs karlsruhe, stuttgart, ulm, augsburg…

*bericht bewerkt door BaY op 07 feb 2019 11:07

ik reed altijd via Frankfurt , maar vorig jaar was ik wel verplicht om Karlsruhe , Stuttgart te nemen omdat ik naar Livigno ging , ik vind Frankfurt beter je kan er ook sneller rijden en Stuttgart is ook meer file gevoelig vond ik vorig jaar , ik ga nu dezelfde richting uit maar ga deze keer niet langs Keulen maar via Luxemburg zo naar Karlsruhe dus ik ben benieuwd ??

Ik wou slapen in een hotel omdat ik een kind heb van net 2 jaar oud. Ik zou zelf altijd in 1 keer doorrijden. Maar gaat dat niet slecht en teveel zijn voor een kind van 2?

Is de route na luxemburg volledig autosnelweg of niet? Die route gaat langs karlsruhe, stuttgart, ulm, augsburg…

BaY op 7 feb 2019 11:05

ik heb zelf 3 kinderen. Wij hebben tot nu toe altijd hun vaste ritme aangehouden, zo veel als mogelijk was.

In de praktijk betekende dat:

Vrijdag overdag vertrekken als de optie er was, rijden tot avondeten, lekker eten en dan het bed in. Wij zelf ook op de bedtijd van de kinderen naar bed. Voordeel: volgende dag normaal opstaan, ontbijten en iedereen fit! Hoe lang je dan nog ook moet, we kwamen die dag altijd voor het avondeten op bestemming aan.

Bij geen optie om op vrijdag te vertrekken gingen wij in de nacht van vrijdag op zaterdag rijden. Vrijdagavond tegelijk met de kinderen naar bed, wekker op 02:00 snachts, laatste dingen inpakken, auto aan met kachel. Lekker warm stoken en de kinderen gelijk vanuit bed direct de auto in en rijden. Dit doen we tevens altijd met de zomervakantie. De kinderen slapen allemaal (incl vrouw naast mij) binnen een half uur na vertrek weer. Wakker worden en de eerste stop rond 07h en dan de dag vol rijden tot bestemming.

Persoonlijk zou ik nooit om 02:30 met een slapend kind stoppen en een hotel in gaan. Dan eerder stoppen en beter slapen of doorrijden… Met oudere kinderen zou ik wel overwegen om savonds wat langer door te rijden met de wetenschap dat de vermoeide kinderen de volgende dag wel uit kunnen zingen. Kleintjes kunnen dat toch minder…

Zelf rijden wij vanuit oost NL naar de 7, volgen die tot aan Ulm en gaan dan de 8 op naar Munchen. Daar bekijken we of we de stad in rijden en bij zuid de 8 weer oppakken of de 99 rondom munchen nemen of de snelweg naar Garmisch en dan via de bayerische alpenstrasse richting de tegernsee, vanwaar we doorsteek maken richting Zillertal (Aachenpass).

succes met je keuze, alle keuzes zijn goed!

zijn er hier mensen die al eens via luxemburg, karlsruhe, stuttgart, ulm gereden hebben?
is deze weg volledig snelweg of niet ?

Op 50km na is dat geheel snelweg… heb ik zojuist opgezocht via Google maps… 🤔

Deze week optie 2 zowel heen als terug gereden, dikke prima en nauwelijks file. Terug alleen iets meer wegwerkzaamheden…

Ik wou slapen in een hotel omdat ik een kind heb van net 2 jaar oud. Ik zou zelf altijd in 1 keer doorrijden. Maar gaat dat niet slecht en teveel zijn voor een kind van 2?

Is de route na luxemburg volledig autosnelweg of niet? Die route gaat langs karlsruhe, stuttgart, ulm, augsburg…

BaY op 7 feb 2019 11:05

Kinderen van twee slapen juist heerlijk in de auto. Tenminste, dat was zo bij die van ons. Vond het voor onszelf altijd een stuk zwaarder.

Wat Anki zegt, kinderen van 2 slapen prima in de auto en door juist rustig door te rijden weet je zeker dat je kind in ieder geval voldoende nachtrust heeft gehad.
U gebruikt toch wel een autostoeltje voor de kleine?

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Kleintje slaapt in kinderstoel idd. We gaan denk ik doorrijden. De langere route langs frankfurt nurnberg munchen wss

Zonet nogmaals gechecked op viamichelin.com
Welke van deze 3 routes zouden jullie mij aanbevelen ?
We vertrekken vanavond rond 21u

null

*bericht bewerkt door BaY op 09 feb 2019 17:05

Route 1 is wat minder van kwaliteit, route 2 is het lekkerste doorrijden. Ligt ook aan wat je zelf wil. Ik zou zelf voor de route kiezen waarbij ik het meeste het gas open kan houden, maar als je toch de cruise op 140 zet maakt het weinig verschil en zou ik de qua km's kortste route kiezen. Kun je zelfs nog even in Luxemburg iets minder duur tanken.

Groeten uit Val Gardena.
Route via Luxemburg Karlsruhe Stuttgart Ulm fernpass is 1 groot DRAMA. Tem Luxemburg is het goed. Maar daarna is het miserie tot je op de A12 richting Innsbruck komt.
Ons retour wordt via munchen nurnberg frankfurt koln

*bericht bewerkt door BaY op 10 feb 2019 20:45

Waarom was het één groot drama?

Ik ben ook benieuwd wat er mis ging. Als je op zaterdagvond rond 21u vertrekt, hoe druk was het dan? Of veel sneeuw onderweg?
Een mooie vakantie in ieder geval…

Zeer slechte wegen.
Van luxemburg tem 70km voor Stuttgart zijn her precies bergwegen waarip je nauwelijks gas kan geven. En na stuttgart veel baustellen en weer geen mogelijkheid om gas te geven.
Wel 3x geflitst geweest…

Plaats een reactie