Sneeuwzeker

Dit onderwerp gaat over de bestemming Winterberg

Wij hebben in gedachten half maart naar Winterberg te trekken . Is het er andere jaren dan nog te doen er te skiën of is dit al te laat op het seizoen?

Normaal gesproken de beste tijd om te gaan. Je moet wel van wat zwaardere sneeuw houden.

Ik ben 3 jaar geleden de tweede week van maart geweest: perfect. Lekker warm (snowboarden in t-shirt), geen sneeuw/regen en pistes waren perfect.

Wel goed insmeren als de zon schijnt :)

Wij gaan normaal volgende week 25 februari tem. 2 maart en alles zag er goed uit, 80cm sneeuw etc. Nu zien we dat het deze week en volgende week best wel warm gaat zijn, zouden we beter ons verblijf afzeggen of zouden ze de sneeuw goed kunnen houden doorheen de warmere twee weken? Iemand die kan helpen met een mening zou enorm op prijs gesteld worden, we weten echt niet wat doen momenteel.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/458518/wat-doen-de…
[post]Roy83 op 18 feb 2019 18:03[/post]

Heel erg bedankt, interssant om te lezen. Hopelijk klopt die theorie ook wat en hebben we volgende week nog wat sneeuw.

Wij gaan normaal volgende week 25 februari tem. 2 maart en alles zag er goed uit, 80cm sneeuw etc. Nu zien we dat het deze week en volgende week best wel warm gaat zijn, zouden we beter ons verblijf afzeggen of zouden ze de sneeuw goed kunnen houden doorheen de warmere twee weken? Iemand die kan helpen met een mening zou enorm op prijs gesteld worden, we weten echt niet wat doen momenteel.

DenisValcke op 18 feb 2019 17:50

Ik zou me er niet zo druk om maken. Mocht het echt te warm worden kunnen ze tot +12 graden nog sneeuw maken.

Tot +12 maar. Ik dacht tot +35.
Of was dat nou in Fantasialand.

Dag allemaal,

Afgelopen weekend zijn we in winterberg geweest. Het weer was fantastisch en er ligt volop sneeuw! Sneeuwzeker is het zondermeer momenteel. Geen reden om thuis te blijven als je het mij vraagt. Echter de kwaliteit van de pistes laat wel te wensen over. S ochtends om 9:00uur is de piste keihard, om 10:00uur begint deze wat te ontdooien en om 13:00 wordt de sneeuw papperig. Door de drukte lijden de pistes behoorlijk veel! Mijn tip is om gebruik te maken van de avondski of om doordeweeks te gaan. Ook met heel de week +10graden ligt er komend weekend nog sneeuw zolang er maar geen regen valt.

null

Dag allemaal,

Afgelopen weekend zijn we in winterberg geweest. Het weer was fantastisch en er ligt volop sneeuw! Sneeuwzeker is het zondermeer momenteel. Geen reden om thuis te blijven als je het mij vraagt. Echter de kwaliteit van de pistes laat wel te wensen over. S ochtends om 9:00uur is de piste keihard, om 10:00uur begint deze wat te ontdooien en om 13:00 wordt de sneeuw papperig. Door de drukte lijden de pistes behoorlijk veel! Mijn tip is om gebruik te maken van de avondski of om doordeweeks te gaan. Ook met heel de week +10graden ligt er komend weekend nog sneeuw zolang er maar geen regen valt.

Sanderboon89 op 18 feb 2019 20:32

We maken ons best wat zorgen met het weer in de komende week. Wat nog frustrerender is, is dat het de week na we terug vertrokken zijn terug gaat vriezen volgens het weerbericht. 't zag er tot vorige week nochtans enorm goed uit. Hopelijk blijft de sneeuw wat liggen dan, anders gaan we nog spijt hebben dat we onze Airbnb niet gaan opzeggen.

*bericht bewerkt door DenisValcke op 18 feb 2019 21:15

Het ligt aan je verwachtingen die je stelt. Als je perfect geprepareerde pistes wil ga dan inderdaad niet naar winterberg maar naar Oostenrijk. Zeker met het weer van deze week. De pistes zijn begaanbaar maar het is niet de kwaliteit zoals in de alpen. Vergelijk het met een de piste kwaliteit van een indoor skihal.

Het ligt aan je verwachtingen die je stelt. Als je perfect geprepareerde pistes wil ga dan inderdaad niet naar winterberg maar naar Oostenrijk. Zeker met het weer van deze week. De pistes zijn begaanbaar maar het is niet de kwaliteit zoals in de alpen. Vergelijk het met een de piste kwaliteit van een indoor skihal.

Sanderboon89 op 18 feb 2019 21:45

Met die kwaliteit kan ik leven, als er maar sneeuw ligt en ik mijn board niet openhaal omdat het te dunne sneeuw is.
(edit: zoals ik elk jaar zeg maar geen enkel jaar op tijd in orde breng, volgend jaar wordt het zeker Oostenrijk :D)

*bericht bewerkt door DenisValcke op 18 feb 2019 21:48

A.s. donderdag hebben de kids studiedag op school. Dus ideaal om eens op een rustige dag op en neer te rijden naar Winterberg. Maar ik twijfel door de hoge temperaturen. Op de webcams zie ik wel dat er gewoon geskied wordt. Maar wat is de kwaliteit van de sneeuw? Is het de 'moeite' waard om donderdag daar te gaan skiën?

*bericht bewerkt door lve op 19 feb 2019 07:08

Liefhebber van sneeuw, bergen en extreem weer.

Tot +12 maar. Ik dacht tot +35.
Of was dat nou in Fantasialand.

DrPhil op 18 feb 2019 19:11

@DrPhil

http://www.metkinderenopwintersport.nl/zal-de-all-weather-sn…

*bericht bewerkt door dekkie op 19 feb 2019 08:37

Het ligt aan je verwachtingen die je stelt. Als je perfect geprepareerde pistes wil ga dan inderdaad niet naar winterberg maar naar Oostenrijk. Zeker met het weer van deze week. De pistes zijn begaanbaar maar het is niet de kwaliteit zoals in de alpen. Vergelijk het met een de piste kwaliteit van een indoor skihal.

Sanderboon89 op 18 feb 2019 21:45

Sorry, maar dat klopt niet. De pistepreparatie in Winterberg is vaak beter dan in sommige Oostenrijkse skigebieden. OK, de Kappe en Büre-Herrloh laten soms daadwerkelijk wat de wensen over, maar dat ligt aan hun chauffeurs. Het punt is de hoge temperatuur. 's Ochtendsvroeg keiharde pistes, dan ontdooiend tot een soort slush in de middag. Richting de avond dan weer aanvriezend. Het is een fenomeen dat je ook in de Alpen kunt aantreffen, vooral op de lagere pistes in het voorjaar.

Winterberg ligt gewoon laag en daardoor is de kans op voorjaarscondities al snel gegeven. Maar er ligt sneeuw in overvloed om de zaak een lange poos te laten overleven, plus genoeg kansen dat het in maart nog een keer weer winter wordt. Afgelopen zondag was ik in Portes du Soleil, daar waren sommige afdalingen nu al bijna in "end-of-season" toestand. Dat kan dus overal gebeuren en in Winterberg voorlopig nog lang niet het geval. Neu- en Altastenberg is echter een totaal ander geval, daar kan het nu daadwerkelijk rapide slechter worden.

*bericht bewerkt door Frans op 19 feb 2019 09:37

Het ligt aan je verwachtingen die je stelt. Als je perfect geprepareerde pistes wil ga dan inderdaad niet naar winterberg maar naar Oostenrijk. Zeker met het weer van deze week. De pistes zijn begaanbaar maar het is niet de kwaliteit zoals in de alpen. Vergelijk het met een de piste kwaliteit van een indoor skihal.

Sanderboon89 op 18 feb 2019 21:45

Sorry, maar dat klopt niet. De pistepreparatie in Winterberg is vaak beter dan in sommige Oostenrijkse skigebieden. OK, de Kappe en Büre-Herrloh laten soms daadwerkelijk wat de wensen over, maar dat ligt aan hun chauffeurs. Het punt is de hoge temperatuur. 's Ochtendsvroeg keiharde pistes, dan ontdooiend tot een soort slush in de middag. Richting de avond dan weer aanvriezend. Het is een fenomeen dat je ook in de Alpen kunt aantreffen, vooral op de lagere pistes in het voorjaar.

Winterberg ligt gewoon laag en daardoor is de kans op voorjaarscondities al snel gegeven. Maar er ligt sneeuw in overvloed om de zaak een lange poos te laten overleven, plus genoeg kansen dat het in maart nog een keer weer winter wordt. Afgelopen zondag was ik in Portes du Soleil, daar waren sommige afdalingen nu al bijna in "end-of-season" toestand. Dat kan dus overal gebeuren en in Winterberg voorlopig nog lang niet het geval. Neu- en Altastenberg is echter een totaal ander geval, daar kan het nu daadwerkelijk rapide slechter worden.

Frans op 19 feb 2019 09:34

Pistekwaliteit beter dan in sommige Oostenrijkse skigebieden?? Dan vraag ik me af welke paupergebieden er zijn die slechtere pistes hebben. Als je dat van te voren weet, waarom zou je dan trouwens naar Oostenrijk gaan als je weet dat de pistes er slecht zijn. Een verre afstand als je het mij vraagt om naar een slecht gebied te rijden. Ik zou dan eerlijk gezegd voor een ander gebied kiezen.

De temperaturen van de afgelopen dagen en de drukte op winterberg komt de kwaliteit niet ten goede. We hebben vaak 15 minuten moeten wachten voordat je in de lift zat om vervolgens weer in 3 minuten beneden te staan. In de vroege vroegte is de pistekwaliteit redelijk/goed. Zorg wel dat je om 9:00uur op de piste staat. Tot een uur of 10:30 is t best te doen. Let wel op dat je niet hard valt wat de piste is dan nog net als beton met een laagje sneeuw er over

Het ligt aan je verwachtingen die je stelt. Als je perfect geprepareerde pistes wil ga dan inderdaad niet naar winterberg maar naar Oostenrijk. Zeker met het weer van deze week. De pistes zijn begaanbaar maar het is niet de kwaliteit zoals in de alpen. Vergelijk het met een de piste kwaliteit van een indoor skihal.

Sanderboon89 op 18 feb 2019 21:45

Sorry, maar dat klopt niet. De pistepreparatie in Winterberg is vaak beter dan in sommige Oostenrijkse skigebieden. OK, de Kappe en Büre-Herrloh laten soms daadwerkelijk wat de wensen over, maar dat ligt aan hun chauffeurs. Het punt is de hoge temperatuur. 's Ochtendsvroeg keiharde pistes, dan ontdooiend tot een soort slush in de middag. Richting de avond dan weer aanvriezend. Het is een fenomeen dat je ook in de Alpen kunt aantreffen, vooral op de lagere pistes in het voorjaar.

Winterberg ligt gewoon laag en daardoor is de kans op voorjaarscondities al snel gegeven. Maar er ligt sneeuw in overvloed om de zaak een lange poos te laten overleven, plus genoeg kansen dat het in maart nog een keer weer winter wordt. Afgelopen zondag was ik in Portes du Soleil, daar waren sommige afdalingen nu al bijna in "end-of-season" toestand. Dat kan dus overal gebeuren en in Winterberg voorlopig nog lang niet het geval. Neu- en Altastenberg is echter een totaal ander geval, daar kan het nu daadwerkelijk rapide slechter worden.

Frans op 19 feb 2019 09:34

Pistekwaliteit beter dan in sommige Oostenrijkse skigebieden?? Dan vraag ik me af welke paupergebieden er zijn die slechtere pistes hebben. Als je dat van te voren weet, waarom zou je dan trouwens naar Oostenrijk gaan als je weet dat de pistes er slecht zijn. Een verre afstand als je het mij vraagt om naar een slecht gebied te rijden. Ik zou dan eerlijk gezegd voor een ander gebied kiezen.

De temperaturen van de afgelopen dagen en de drukte op winterberg komt de kwaliteit niet ten goede. We hebben vaak 15 minuten moeten wachten voordat je in de lift zat om vervolgens weer in 3 minuten beneden te staan. In de vroege vroegte is de pistekwaliteit redelijk/goed. Zorg wel dat je om 9:00uur op de piste staat. Tot een uur of 10:30 is t best te doen. Let wel op dat je niet hard valt wat de piste is dan nog net als beton met een laagje sneeuw er over

Sanderboon89 op 21 feb 2019 09:08

De pistepreparatie en kunstsneeuwproductie van Winterberg is gewoon bijna ongeevenaard. Technoalpin voert hier niet voor niets ook heel veel testen uit. Aan de kunstsneeuwproductie en pistepreparatie kunnen inderdaad heel veel gebieden in de Alpen nog een puntje zuigen. De sneeuw is echt geen reden om de alpen boven Winterberg te verkiezen. Het is de lengte van de pistes, drukte op de pistes en de omgeving die de Alpen weer de voorkeur doen hebben boven Winterberg. De pistekwaliteit gaat bij gelijke temperaturen, luchtvochtigheid en drukte in de Alpen zeker niet beter zijn dan in Winterberg. Dat hogere pistes in de Alpen door de gemiddeld lagere temperatuur langer goed blijven is een heel ander verhaal.

Born to Ride

Voor de duidelijkheid:

Er ligt in Winterberg tot ver in maart opnagenoeg alle pistes ruim voldoende sneeuw.
De pistes zijn om 9 uur vrij hard, heel goed van kwaliteit.
In de middag worden de steilere pistes hobbelig, de vlakkere blijven algemeen tot het einde redelijk tot goed.
Bij avondski zijn de pistes gewoon goed.

Een kwartier wachten is onzin. Gemiddeld deze krokus tot nu toe geen of weinig wchttijden, bij Kappe, lift 10 en 12 op spitsuren soms tot ca. 10 minuten, maar meestal rond de 5 minuten.

Ik verwacht dat het bij de carnavalsvakantie mogelijk iets drukker is,

Wat betreft de sneeuwkwaliteit: als iemand mij deze sneeuwkwaliteit bij deze temperaturen ergens in de Alpen kan aanwijzen, dan zie ik dat graag,

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Volgende week zal wel nog meevallen zeker gezien de 'buffer' van +60cm?
Ik zit meer in met de week nadien van ma 4/3 (krokus België). net dan gaan wij 5d ginds.
Vermits de warme temperaturen van volgende week (+10°C) en de megadrukte gaat hetsneeuwvolume wellicht slinken gelijk niks. De kannonen gaan ze wellicht niet heel dra aanzetten zeker, gezien de ongunstige, hoge temperaturen?

##tikkiebezorgd

Volgende week zal wel nog meevallen zeker gezien de 'buffer' van +60cm?
Ik zit meer in met de week nadien van ma 4/3 (krokus België). net dan gaan wij 5d ginds.
Vermits de warme temperaturen van volgende week (+10°C) en de megadrukte gaat hetsneeuwvolume wellicht slinken gelijk niks. De kannonen gaan ze wellicht niet heel dra aanzetten zeker, gezien de ongunstige, hoge temperaturen?

#tikkiebezorgd

bartmatthijs op 22 feb 2019 11:32

Gisteren heeft het geregend en is er een behoorlijk laagje verdwenen (70cm naar 60cm) maar het is nu ondertussen al anderhalve week behoorlijk "warm" en er is al een aantal weken geen sneeuw meer gevallen en 't is in totaal nog maar gezakt van 80 naar 60cm. We hebben ontdekt dat we onze Airbnb niet kunnen opzeggen dus we gaan gewoon het risico moeten nemen maar om eerlijk te zijn heb ik er wel een goed oog op. Desodanks de warme temperaturen volgende week gaat het 's nachts wel elke keer rond het vriespunt blijven en aan de comments hier op mijn vraag te zien zou dat toch een groot verschil kunnen maken. Hopelijk zitten de weerberichten er gewoon naast en komt er ineens een sneeuwstorm ofzo uit het niets :'-)

Hoe gaat het vandaag en de komende dagen zijn? Gezien het zelfs in de nacht niet meer koud is.

Hoe gaat het vandaag en de komende dagen zijn? Gezien het zelfs in de nacht niet meer koud is.

MauriceSki op 25 feb 2019 11:37

Afgelopen dagen hebben de sneeuwkanonnen snachts nog flink staan draaien. Er is ligt een hoop kunstsneeuw op de pistes dus de pistes zijn gewoon goed. Het zijn alleen voorjaarscondities. Smorgens harde pistes, smiddags zacht.

Born to Ride

Hoe gaat het vandaag en de komende dagen zijn? Gezien het zelfs in de nacht niet meer koud is.

MauriceSki op 25 feb 2019 11:37

Afgelopen donderdag een dagje in Winterberg geskied. Over het algemeen waren de condities goed. In de ochtend gladde pistes. In de middag waren de meeste pistes omgedoopt tot buckelpistes. Maar 'papperig' was de sneeuw niet.

Liefhebber van sneeuw, bergen en extreem weer.

Het probleem is niet zozeer de sneeuwkwaliteit of de hoeveelheid daarvan. Beide is in Winterberg gewoon top, ook nu nog.
Door de korte pistes is het overal relatief druk. Veel mensen op weinig oppervlakte. Neem daar de combinatie van gemiddeld wat meer beginners en je krijgt snel opeenhopingen van sneeuw.

Ik ben twee weken geleden een paar dagen in Winterberg geweest. Toen was het iets minder warm overdag maar zag je in de loop van de ochtend op veel pistes al bulten ontstaan. Eigenlijk alleen de blauwe pistes van de Bremberg bleven enigszins bultvrij.
Kappe was drama. Vooral de rode piste. Bosjes mensen achter elkaar onderuit, een waar 'slagveld'.
Eind v/d dag was er gelukkig niemand meer dus toen maar even van geprofiteerd :)

Sneeuw ligt er genoeg maar die hoge temperaturen zorgen niet voor de meest strakke pistes door de dag heen ondanks dat ze echt megastrak prepareren en 's-ochtens biljartlakens zijn.

Vanaf donderdag lagere temperaturen maar door vochtig weer wat meer dooi. Hopelijk niet te veel regen.

Wij gaan normaal volgende week 25 februari tem. 2 maart en alles zag er goed uit, 80cm sneeuw etc. Nu zien we dat het deze week en volgende week best wel warm gaat zijn, zouden we beter ons verblijf afzeggen of zouden ze de sneeuw goed kunnen houden doorheen de warmere twee weken? Iemand die kan helpen met een mening zou enorm op prijs gesteld worden, we weten echt niet wat doen momenteel.

DenisValcke op 18 feb 2019 17:50

Ook al 2x naar Winterberg geweest, telkens voor max 2 dagen. Langer kan ik het er echt niet uithouden… Ik doe het volledige gebied op een voormiddag, dan is een week echt wel too much voor mij.

Wij gaan normaal volgende week 25 februari tem. 2 maart en alles zag er goed uit, 80cm sneeuw etc. Nu zien we dat het deze week en volgende week best wel warm gaat zijn, zouden we beter ons verblijf afzeggen of zouden ze de sneeuw goed kunnen houden doorheen de warmere twee weken? Iemand die kan helpen met een mening zou enorm op prijs gesteld worden, we weten echt niet wat doen momenteel.

DenisValcke op 18 feb 2019 17:50

Ook al 2x naar Winterberg geweest, telkens voor max 2 dagen. Langer kan ik het er echt niet uithouden… Ik doe het volledige gebied op een voormiddag, dan is een week echt wel too much voor mij.

huggie80 op 26 feb 2019 10:03

Nogmaals: meer dan voldoende sneeuw en nagenoeg alle pistes blijven gewoon open. Vanaf zondag helaas wel regelmatig regen en sneeuw, maar uiteraard zijn er ook droge perioden. Met name volgende week dinsdag en woensdag kunnen wel eens verrassend winters uitpakken

Dat je je na 2 dagen verveelt in Winterberg… ok, ik vermaak mij er al 34 jaar wel, ieder zijn lol, maar heb geen “Alpenverwachtingen”

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Plaats een reactie