Zeker acht skiërs omgekomen door lawines in Italiaanse Alpen

Acht skiërs zijn afgelopen weekend door lawines in de Italiaanse Alpen om het leven gekomen.

De autoriteiten hebben maandag bekendgemaakt dat de slachtoffers allen buiten skipistes onderweg waren toen ze door lawines werden getroffen.

De meeste doden vielen in de regio Vallei van Aosta ten noorden van Turijn. Onder de doden is een 24-jarige Belg die in de bergen 80 kilometer ten noorden van Milaan op zijn snowboard door een lawine werd verrast.

Het afgelopen weekend kreeg Italië te maken met hevig winterweer. Dat leidde ook op de wegen tot grote problemen. Zo stonden duizenden voertuigen urenlang muurvast op de weg en blokkeerde een lawine een deel van een belangrijke snelweg.

Meer dan tweehonderd mensen moesten vanwege de vrieskou worden geëvacueerd uit hun auto.


Vraag me dan alleen af waarom ze die Belg apart benoemen?! De rest dan?

Not all who wander are lost

Vraag me meer af wat al die mensen in deze omstandigheden buiten de piste te zoeken hebben.

Zowel in bv de Aosta regio als rondom Livigno is de situatie momenteel erg ongunstig door een combinatie van verse sneeuw, harde wind en het feit dat het daar al behoorlijke tijd niet gesneeuwd heeft.

Edwin van Riel

@Edwin: misschien omdat persbureau’s berichten aanpassen in functie van hun (Nederlandstalig) publiek, en er tot nader order nog steeds een hoop Belgen zijn die Nederlandstalig zijn?

Verder zou ‘die Belg’ zomaar even deel kunnen uitmaken van (de uitgebreide kennissenkring van) dit (deels Belgische) forum.

Sneeuw die lang uitblijft + een dikke dump blijkt weer eens een risicovolle situatie 🙄.

Sterkte aan de mensen die daardoor getroffen zijn.

*bericht bewerkt door Morzel op 04 feb 2019 12:43

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20190204_04151713/belgische-snowb…

dan58 op 4 feb 2019 12:45

Zo dan, dat zul je maar de rest van je leven moeten meedragen… :(

De vertaling uit het Italiaans kan wel beter volgens mij.

In het Nederlands wordt er geïmpliceerd dat de vriend het slachtoffer achterliet omdat hij last had van zijn knie. In de Italiaanse tekst staat (voor zover mijn beperkte kennis van het Italiaans reikt) dat de vriend eerst beneden kwam, en daar wachtte op het slachtoffer waarvan hij initieel dacht dat hij wat achtergebleven was omdat hij last had van zijn knie, en daarna de hulpdiensten alarmeerde toen dat langer duurde dan verwacht.

Dat interpreteer ik toch niet hetzelfde als ‘achterlaten’.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20190204_04151713/belgische-snowb…

dan58 op 4 feb 2019 12:45

Zo dan, dat zul je maar de rest van je leven moeten meedragen… :(

Harm op 4 feb 2019 14:45

Wat een (sorry voor mijn taalgebruik) idiote beslissing is dat nu? Iemand alleen achterlaten, met mogelijk letsel, in off-piste terrein met zo’n omstandigheden?
Mijn God, ik acht die zogenaamde vriend aansprakelijk of op zijn minst mag die aangeklaagd worden voor nalatigheid. Dit valt niet te begrijpen…

Morzel zijn reactie zorgt reeds voor de nodige nuances…

*bericht bewerkt door sven311 op 04 feb 2019 18:01

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

@ Allen, laten we zonder de feiten precies te kennen niet te hard oordelen…

Click. Click. Peace

En zeker niet blind varen op krantenartikelen en dergelijke. Vaak klopt het artikel al nauwelijks, laat staan dat er nog wat overeind blijft na een goedbedoelde google-translate-achtige vertaling.

Edwin van Riel

@KevinV Al lees ik die bron, geldt hier nogmaals (waar weleens laconiek over wordt gedaan) elke centimeter buiten de piste is off-piste.

Wat een naar verhaal.

Click. Click. Peace

@Rogier Klopt elke centimeter naast de piste is off-piste. Vroeger gingen we wel eens naast de piste skiën of een doorsteek maken nooit iets meegemaakt (al een geluk). Maar met hier al enkele jaren het forum en jullie website te volgen, mij wel veel bewuster geworden van de gevaren. Waarvoor dank. Dus de laatste jaren blijf ik mooi op de piste.

Triest, de tweede al in korte tijd die vlak naast de piste om het leven komt.

Verder heeft Rogier natuurlijk 100% gelijk. Een beetje off-piste bestaat niet.

*bericht bewerkt door evr66 op 05 feb 2019 15:08

Edwin van Riel

Plaats een reactie