Groepsles of privéles voor gevorderde?

Hallo Allen,

Mijn vriendin en ik gaan al zo’n 8 jaar op wintersport samen. Zelf heb ik altijd veel les gehad, en later ook een instructeursweek gedaan. Daardoor is Snowboarden zo’n beetje hetzelfde als fietsen geworden: Je hoeft er niet over na te denken. Mijn vriendin heeft echter 1 jaar les gehad en daar een slechte ervaring mee opgedaan (geen leuke leraar, 3 dagen op een oefenpiste in het dorp). Sindsdien heb ik zelf “les” gegeven en nu heeft ze de techniek best goed onder de knie.

Maar… Ze wordt nog altijd voorbij geboard door mensen die slechts 2 jaar ervaring hebben. Niet altijd met de mooiste techniek, maar ze vind het vervelend dat we steeds op haar staan te wachten. Zelf vind ik dat niet erg, maar ik snap dat je dan ook weinig rust krijgt als iedereen weer gaat als jij net aankomt.

Ik heb het idee dat het een beetje de angst voor snelheid en vallen is. Ze KAN best sneller, maar ze remt toch voor de zekerheid weer af. Ondanks dat ze nooit valt.

Mijn idee was nu om een weekje goedkoop weg te gaan (Valfrejus voor een prikkie, klein gebied maar prima voor les) en dan snowboardles te nemen. Nu kunnen we samen gaan in een groepsles met gevorderden. Maar we kunnen ook een privéleraar nemen, al zijn de kosten dan ook 2x zo hoog. Plus dat een leraar wel wacht, en een groep (denk ik) ook wel dwingt om “mee te gaan”.

Wat zouden jullie in dit geval aanraden?

Als je het kunt trekken zou ik voor priveles gaan. Werkt in mijn ervaring gewoon efficienter en een goede leraar ziet echt wel kans het maximum er uit te halen, wellicht beter dan in groepsverband. Het kan zijn dat ze daar op haar tenen zou moeten lopen, maar ook andersom natuurlijk, dat er gewoon nog een paar bij zitten die minder zijn.

Edwin van Riel

6 uren groepsles kost 98 euro p.p. zie ik. 12 uren kost 119.
Priveles 6 uren kost 225 euro totaal, 12 uren kost 444.

Opzich valt de prijs voor privéles mij nog mee, aangezien we (met 2 personen) dus 112.50 p.p kwijt zijn voor 6 uren en 222 voor 12 uren. Nog even kijken hoeveel les we eigenlijk nodig hebben, maar het idee was sowieso om er een “trainingstripje” van te maken zodat we daar de volgende jaren profijt van hebben. De duurste optie zijn we nog geen 500 euro kwijt, inc. skipas, verblijf en busreis. goedkoopste privéles 372,50.

Aangezien ik nog nooit skiles van een instructeur uit het gebied heb gehad: Mensen ervaring met Valfrejus en ski-instructeurs? zit er verschil tussen ESF en ESI? En kan je gewoon mailen om te vragen of ze ook NL/EN sprekende instructeurs hebben?

Is er bij jullie in de buurt een tapijtbaan? Dan zou je daar lessen kunnen boeken. Heb zelf dit najaar een aantal skilessen genomen, en daar heb ik best profijt van gehad. Als ze angst heeft maar het wel kan, heeft ze aan een groepsleden mss niet zoveel. En als ze in Nederland lest kan ze straks mss wel lekker met jullie mee de piste op.

Is het nodig dat jij erbij bent?

Volgens je beschrijving is jullie niveauverschil zo groot dat jullie niet in dezelfde groep zouden passen. En dan zou zij mogelijk terecht komen in een groepje boven haar niveau (of te ver buiten haar comfortzone) waar ze uiteindelijk ook niets aan heeft.

Zelfde voor de privéles: als jullie samen een privéleraar boeken gaat die nog steeds voor twee verschillende niveau’s moeten lesgeven.

Geen les op tapijtbaan/rollerbaan.
Privé les voor haar alleen op locatie.
Kost wat maar dan heb je ook wat 👍

Kan jij je eigen dingen doen.

PS
@Morzel heeft 100% gelijk.

@Suuski Bedoel je zo’n rollende baan waarbij je zelf stil staat? daar heb ik wel naar gekeken, en aangezien snelheid het probleem is en niet zozeer techniek denk ik dat dat niet veel helpt. Aangezien je geen echte snelheid hebt dan.

Een tapijtbaan zitten we niet echt in de buurt. En gezien de relatief lage kosten vind ik dan echt even weg ook wel leuk.
@Morzel goed punt. Wat mij betreft mag ze lekker zelf lessen ;-) maar ik denk dat ze daar zelf anders over denkt. Natuurlijk is groepsles lastig inderdaad met een groot niveauverschil. Dus dan hoef ik niet mee. Met privéles hoef ik ook niet per se mee. Maar aangezien de prijs hetzelfde is (en haar engels niet top is) zou ik eventueel kunnen tolken. Al is het toch vooral veel nadoen denk ik.

Als ik meega, mag de leraar zich volledig op haar richten. Al zou een kleine tip hier en daar mij vast ook nog wel helpen.

Kwa niveauverschil:
https://www.wintersport.nl/forum/topic/314935
Zij zit op een 5, ik op een 8. Dus dat is inderdaad wel een verschil in niveau

Verschil in niveau is te groot, om veel vooruitgang te maken, zal de instructeur jou ook meenemen naar het best geschikte terrein om jouw techniek bij te schaven, het is dus niet alleen dat persoon 1 deze oefeningen doet en persoon 2 andere…

Glide on!

Als de instr zich op jouw vriendin richt, wil dat niet zeggen dat jij ook niet aan de techniek kunt werken met een paar tips van hem. Het terrein zal dan niet al te intensief zijn, maar wellicht goed om technisch nog eens even de puntjes op de i te zetten.

Edwin van Riel

@vivace de nadruk ligt toch op mijn vriendin. Vind mijn eigen techniek prima genoeg nog. Een tip hier en daar zou voor mij genoeg zijn. En zo niet, ook niet erg.

En ze hoeft ook nooit een 8 te worden. Als ze het maar naar haar zin heeft. En dat is het doel: Meer plezier door relaxter snowboarden en minder angst.

De snelheid wordt beter naar mate je de techniek beter beheerst. Mijn advies is privéles.

Ik heb het idee dat het een beetje de angst voor snelheid en vallen is. Ze KAN best sneller, maar ze remt toch voor de zekerheid weer af. Ondanks dat ze nooit valt.

Waah op 4 feb 2019 13:48

Heb je het idee dat het door angst komt, of geeft ze dit zelf ook aan?
Ik ga ook regelmatig eerder op de rem dan anderen met minder techniek doordat ik vaker punten als ‘onoverzichtelijk’ beschouw terwijl anderen volgas doorgaan. Speelt vermoeidheid ook mee (omdat je aangeeft dat ze weinig rust krijg)? Als mijn benen vermoeid raken, kost het me ook moeite om op tempo netjes te boarden, terwijl ik anderen ken die gewoon punt van het board naar beneden zetten en gewoon gaan (techniek zit er dan niet echt bij).

Anyway, in dit geval zal ik wel kiezen voor een privéles, juist ook om geen druk van de groep te hoeven voelen. Band zou ik doen als de techniek beter moet, maar als ik lees wat jij aangeeft is de techniek zelf niet zo het probleem.

Dit verhaal komt mij heel bekend voor. Het enige verschil is dat wij al 15 jaar snowboarden, maar mijn vriendin zit nog steeds op niveau 5 en gaat met brede driftende bochten, blauwe en rode pistes af. Bij steilere stukjes gaat ze zelfs backside slippend (Ryan Knapton style, maar dan langzaam) naar beneden. Zwart krijg ik haar sowieso niet af.
Ze kan het wel, maar durft gewoon niet sneller en steiler.

Mijn vriendin vindt dit overigens niet zo erg hoor. Ze heeft het naar haar zin en vindt het prima zo. Ze vindt het wel vervelend als ik op haar moet wachten, maar daar hebben wij inmiddels een prima oplossing voor. We nemen samen een lift naar boven en dan spreken we af waar we heen gaan. Zij gaat dan in één keer daar op haar tempo naartoe en ik pak ergens nog een extra liftje waardoor we ongeveer gelijk aankomen. Echt samen snowboarden doen we dus niet, maar we zitten wel regelmatig samen in de lift.

Wij zitten ook wel aan een paar privé-lessen te denken, maar ik weet niet of dat haar van die angst af gaat helpen. De basistechniek heeft ze wel, maar ze past dat gewoon op een hele langzame manier toe. Een leraar kan haar ook niet dwingen sneller te gaan.
Ik heb inmiddels wel de hoop opgegeven dat het vanzelf beter zal gaan worden. Volgens mij zit ze al 10 jaar op dit niveau en komt er geen verbetering meer. Ik ben daarom heel benieuwd naar jullie ervaringen en wat voor methodes die leraar dan gebruikt om haar sneller te laten gaan.

We zouden natuurlijk ook met z’n vieren kunnen gaan. Kunnen de dames samen op privéles ;)

Annoying skiers since 2003

Ik zou toch naar een rolbaan gaan. Daar leer je goed korte bochten te maken. Die je nodig hebt om meer snelheid en steilere pistes aan te kunnen.

Is ze misschien bang om te vallen. Dan is extra bescherming aan te raden. Valbroekje en kniebeschermers, helm raad ik minimaal aan. Eventueel een rugbeschermer en pols.

From a galaxy far far away.............

@Yahoo snelle korte bochten kan ze wel. Maar de heelsidebocht remt ze veel meer af dan de toeside (board meer overdwars TOV de vallijn).

Ze heeft al een helm en rugprotector. Valbroek wil ze niet aan (ga ik zelf wel kopen nog) maar kan nog een poging wagen. Maar het is inderdaad de angst voor vallen geeft ze aan. Maar wel onbewust, ze is er niet bewust mee bezig. Rolbaan zie ik dan ook niet zo zitten, zeker als ik dan net zoveel kwijt ben als een weekje op wintersport.
@sterko juist samen boarden vinden we leuk. Haar alleen laten gaan is niet de oplossing. Ik heb zelf een geen moeite mee om mij aan te passen. Het feit dat we samen dit kunnen doen vind ik al prachtig. Maar bedankt voor de tips!

Enne, 9 maart valfrejus :-p koopje

Ik denk dat we dan voor 3 dagen privéles gaan. Als er dan nog geen vooruitgang is dan is het niet anders. Dan gaan 3 extra dagen het verschil ook niet maken.

Ik zou toch naar een rolbaan gaan. Daar leer je goed korte bochten te maken. Die je nodig hebt om meer snelheid en steilere pistes aan te kunnen.

Yahoo op 4 feb 2019 17:41

Op een rolbaan sta je stil en ervaar je de snelheid niet. Prima om de basistechniek te leren en ook om techniek te verbeteren, maar niet om angst voor snelheid weg te nemen.
Wij zijn ooit begonnen met snowboarden op een rolbaan. Op de rolbaan was mijn vriendin beter dan ik, maar op wintersport was het al snel andersom.

Is ze misschien bang om te vallen. Dan is extra bescherming aan te raden. Valbroekje en kniebeschermers, helm raad ik minimaal aan. Eventueel een rugbeschermer en pols.

Yahoo op 4 feb 2019 17:41

Mijn vriendin draagt een valbroekje, kniebeschermers en helm, maar daar gaat ze niet sneller van.

Annoying skiers since 2003

Enne, 9 maart valfrejus :-p koopje

Waah op 4 feb 2019 18:07

Hè jammer. Dan zit ik al met mijn vrienden in Fieberbrunn.

Ik ben wel benieuwd of het geholpen heeft en met wat voor oefeningen, dus hou ons op de hoogte.

Annoying skiers since 2003

Je gaat inderdaad niet sneller van bescherming dragen. Maar tussen de oren kan het wel helpen. Tenslotte als je harder gaat kan je ook harder vallen.

From a galaxy far far away.............

Misschien dwingen vreemde ogen meer, en gaat ze lekker mee in de flow van de les. En prive les zou ik voor dat prijsverschil zeker doen.

Wil ze zelf echt harder? Of is dat alleen maar omdat ze het vervelend vindt dat jullie op haar moeten wachten?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83 dat laatste is een reden voor dat eerste toch?

Maar ja, ze wil zelf ook wel harder. Ze is ook al begonnen met kleine sprongen van side-hits. Maar ook daar mist ze de snelheid vaak voor. De wil is er wel.

Met wakeboarden gaat ze veel harder dan op een snowboard. Maar dan kun je niet remmen en wordt het tempo voor je bepaald. Nu heb je het zelf in de hand. Dat scheelt ook.

De wens is lekkerder te kunnen boarden. En elke keer als je wat snelheid hebt remmen maakt ontzettend moe. Dus ook daar wil ze vanaf.
@sterko ik heb zelf er een hekel aan als mensen niet even melden wat ze doen in een topic. Dus eind maart komt er zeker een update!

*bericht bewerkt door Waah op 04 feb 2019 19:59

Wat extra snelheid kan het vaak ook zo veel makkelijker en minder zwaar maken inderdaad. Het is moelijk om door die comfortzone heen te breken.
Ik zou haar eerst lekker alleen met een priveleraar op pad laten gaan (vreemde ogen dwingen, geldt voor alle leeftijden). Jij moet absoluut niet mee! Geeft dat niet het gewenste resultaat na een paar dagen, dan kun je nog de groep proberen. Maar nogmaals, jij moet niet mee.

*bericht bewerkt door Shane op 04 feb 2019 20:12

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Roy83 dat laatste is een reden voor dat eerste toch?

Maar ja, ze wil zelf ook wel harder. Ze is ook al begonnen met kleine sprongen van side-hits. Maar ook daar mist ze de snelheid vaak voor. De wil is er wel.

Met wakeboarden gaat ze veel harder dan op een snowboard. Maar dan kun je niet remmen en wordt het tempo voor je bepaald. Nu heb je het zelf in de hand. Dat scheelt ook.

De wens is lekkerder te kunnen boarden. En elke keer als je wat snelheid hebt remmen maakt ontzettend moe. Dus ook daar wil ze vanaf.

@sterko ik heb zelf er een hekel aan als mensen niet even melden wat ze doen in een topic. Dus eind maart komt er zeker een update!

Waah op 4 feb 2019 19:58

Ik bedoelde of ze ook echt vanuit zich zelf wel harder wilde (vanuit een positieve drive). Dat lijkt me sowieso al beter dan dat ze alleen maar harder wil omdat jullie het irritant vinden om te wachten (ff lekker zwart wit gezegd :)). Maar dat zit dan wel goed. Ik zeg dan ook priveles, zonder jou erbij.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Nog een andere tip buiten de lessen om: neem dezelfde piste en paar keer achter elkaar, dan leert ze de piste kennen en wordt het makkelijker harder te gaan een 2e, 3e of 4e keer.

Ik heb geen ervaring met boarden maar wel met het samen privéles nemen met een verschillend niveau.

Als ik de wens zo lees dan kan samen lessen prima. Maak de instructeur duidelijk dat het primair voor haar is maar dat je graag af en toe wat tips wil. Dan kun jij ook mooi wat opsteken maar de les is voor haar.

Verder zou ik geen hele of halve dagen privé les nemen. Dat is erg inspannend. Mijn ervaring is dat 3 dagen anderhalf uur ruim voldoende is om heel gericht en intensief onderricht te krijgen. De rest van de dag kun je elkaar er op coachen.

Als laatste nog 1 tip: Mijn ervaring is dat na 2 a 3 keer de chemie met een instructeur op is. Je kunt dus ook prima 4 keer anderhalf uur nemen en dan na 2 dagen wisselen van instructeur.

Goed uitleggen wat je wil is ook heel belangrijk anders draaien ze hun standaard af. Succes!!

Dit topic lijkt wat op het mijne van een paar jaar terug. Ik was zoals je vriendin. In dat topic heb ik echt goede tips gekregen, en misschien dat jij er wat aan hebt om wat inzicht te krijgen in de psyche van je vriendin.
Het topic heette: goed kunnen skiën maar ik ben hardstikke bang!
Lees het eens door, ik denk dat jij (en je vriendin) daar best eens wat aan kan hebben!
Veel plezier!

*bericht bewerkt door Superskier op 04 feb 2019 22:20

Ik heb geen ervaring met boarden maar wel met het samen privéles nemen met een verschillend niveau.

Als ik de wens zo lees dan kan samen lessen prima. Maak de instructeur duidelijk dat het primair voor haar is maar dat je graag af en toe wat tips wil. Dan kun jij ook mooi wat opsteken maar de les is voor haar.

Verder zou ik geen hele of halve dagen privé les nemen. Dat is erg inspannend. Mijn ervaring is dat 3 dagen anderhalf uur ruim voldoende is om heel gericht en intensief onderricht te krijgen. De rest van de dag kun je elkaar er op coachen.

Als laatste nog 1 tip: Mijn ervaring is dat na 2 a 3 keer de chemie met een instructeur op is. Je kunt dus ook prima 4 keer anderhalf uur nemen en dan na 2 dagen wisselen van instructeur.

Goed uitleggen wat je wil is ook heel belangrijk anders draaien ze hun standaard af. Succes!!

SPAM op 4 feb 2019 21:34

Geliefden die elkaar “coachen” gaat in 90% van de gevallen gewoon faliekant mis, zelfs als er 1 een paar jaar les heeft gegeven… Wel fijn dat Spam bij de gelukkige 10 procent hoort, maar het kan dus wel eens tegenvallen. Ook omdat jij je partners escape kan zijn. Degene die ervoor zorgt dat ze ook niet hard “hoeft”. Dat is de mannelijke/vaderlijke beschermrol.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Wat fijn dat jij toch telkens weer de moeite neemt om te reageren op een bijdrage van mij.

Jammer dat je zelf kennelijk mindere ervaring hebt met het “coachen” van een partner of is dat percentage uit een onderzoek?

@sterko en alle anderen. We zijn ondertussen op vakantie geweest en zijn vanmiddag net thuisgekomen… Dus voor de liefhebbers: het eindresultaat.

Dag 1: condities goed, iets wat Slush. Heb vrouwlief gefilmd tijdens het boarden. Techniek prima (wat weinig hoog/laag) met een snelheid van tussen de 18 en 8km/u (gemeten met de GoPro zelf). Waarbij de topsnelheid bij het maken van de bocht zit, en de laagste snelheid daarna. Dus meteen remmen (angst) na de bocht.

Om half 1 tot 2 les. Ben zelf niet meegegaan, want vreemde ogen dwingen etc.

Na terugkomst vrouwlief doodop van de les (kok maar met de grapjes :-p ). Leraar nam geen rustpauzes, ze heeft gevlogen volgens haar eigen woorden. Want ze wilde hem niet laten wachten. Nam het zelf met een korrel zout. Want haar idee van “snel” is trager dan een fietser ;-)

Dag 2: samen weer de piste op. Omstandigheden gelijk. Weer ff zelfde piste gefilmd: snelheid tussen de 26 en 30 km/u. Nog geen hoog/laag verbetering, maar de snelheid is dus meer dan verdubbeld en een stuk constanter! Na 1 dag al zo’n resultaat. Het geld meer dan waard! Op stukjes waar snelheid gehouden moest worden voor een vlak/omhoog lopend stuk zelfs de 40 km/u aangetikt.

De dagen erna niet veel verandering in snelheid, maar wel in toegenomen plezier. Veel dingen gedaan buiten haar comfort zone (rondjes leren draaien, stukje switch etc). 4e en 5e dag zelf meegewerkt en dankzij een klein laagje sneeuw en wind ook offpiste geweest met de leraar. Naast de piste was een mix van keihard hobbelig ijs en prachtige poeder. Dus best lastige omstandigheden. Maar de angst is overwonnen! Voor haar was het puur een psychisch iets dat ze zelf niet kon doorbreken, ook niet met hulp van mij. Maar vreemde ogen dwingen inderdaad in dit geval. Vaker dezelfde piste, beschermende kleding… Hielp allemaal niks. Het is (of was) de angst voor de snelheid zelf.

Dus privéles: zeker aan te raden voor een meer gevorderd iemand. Zeker als de techniek al goed is en de remmende factor vooral de angst is. Rood pakt ze nu ook en maakt overal haar bochtjes ongeacht hoe steil.

Dus komende jaren gaan we sowieso elk jaar 1 a 2 dagen privéles nemen van 1 a 1,5 uurtje. Puur om even in te komen. Zo kunnen we de andere dagen optimaal genieten.

Fantastisch resultaat dus! Heel fijn!

Edwin van Riel

Plaats een reactie