Lawine triggeren op een open piste

Ook ik was vorige week in Frankrijk (Les Sybelles) waar veel pistes open waren met verse poeder. Het was zaterdag, rond een uur of 11 toen ik op een zijtak belande van een rode piste waar nog geen enkel spoor in stond. Zo breed als de piste was. De piste was gewoon gemarkeerd en er stond geen bordje of markering wat waarschuwde voor een gesloten piste of (lawine)gevaar. Er zat best een stijl stuk in die piste (weet niet hoeveel graden) en om de een of andere reden schoot er bij mij de angst voor een lawine op de piste in. Ik droeg geen pieper, dus mocht ik zijn bedolven dan werd het moeilijk zoeken. Ik was bovendien alleen. Er is gelukkig niets gebeurd (behalve dat ik een stukje verder 30 m2 mocht uitkammen omdat ik een ski verloor in heupdiepe poeder…) maar dit zette mij toch aan het denken. Kan zoiets gebeuren? En wie is er dan verantwoordelijk?

Kan zoiets gebeuren? Niet waarschijnlijk. Pistes zijn niet snel steiler dan 30°

Wie is verantwoordelijk? In beginsel ben je dat zelf. Als je een poederhelling induikt kies je daar zelf voor. Nadien wijzen met je vinger is wat lastig als je niet meer ademt…

Maar als de piste geopend was en je zou er een lawine triggeren, dan zou je ook richting exploitant kunnen kijken, zij zorgen voor de veiligheid van pistes en zouden deze bij gevaar moeten sluiten. En en ander afhankelijk van de omstandigheden van het geval (het kan harder sneeuwen dan van te voren gedacht, kon de pistedienst e.e.a voorzien, hadden ze het moeten voorzien, etc.)

De kans dat je een lawine triggert op een geopende piste is nihil. Deze pistes zijn beveiligd en missen eigenlijk altijd de ‘zwakke laag’.

Ik ken geen voorbeelden van lawines die zijn getriggerd op een geopende piste. (Helaas wel lawines die over een geopende piste heen zijn gegaan).

Als er een lawine op een geopende piste wordt getriggerd dan zal het skigebied vrij zeker verantwoorldelijk zijn. Want zij bieden geopende en beveiligde pistes.

Dat zeggend is een beetje common sense op pistes met veel poeder niet onhandig:

  • ski deze pistes nooit alleen
  • ski echt niet buiten de piste (geen cm)
  • let echt heel erg goed op of de piste geopend is. Dit is soms een enkel bordje.
  • als je het niet vertrouwd / raar onderbuik gevoel hebt, doe de piste dan niet

Al met al is de rit naar de Alpen vele malen gevaarlijker dan het lawinegevaar op een geopende piste.

Click. Click. Peace

Al met al is de rit naar de Alpen vele malen gevaarlijker dan het lawinegevaar op een geopende piste.

Rogier op 5 feb 2019 22:37

Ik voorzie een nieuw topic over de gevaren van een rit naar de Alpen :)

Al met al is de rit naar de Alpen vele malen gevaarlijker dan het lawinegevaar op een geopende piste.

Rogier op 5 feb 2019 22:37

Ik voorzie een nieuw topic over de gevaren van een rit naar de Alpen :)

WillemJona op 6 feb 2019 06:18

De meeste mensen die naar Frankrijk op wintersport gaan moeten door Belgie, dat zegt al meer dan genoeg over de gevaren onderweg ;)

Born to Ride

Nog een tip: in geval je ook maar enigszins twijfelt: vraag gewoon even bij de posters na. De mannen hebben liever dat er te veel gevraagd wordt, dan dat er ongelukken gebeuren. Levert vaak prima tips op, specifiek voor de situatie op dat moment.

Edwin van Riel

Was die piste een beetje links op de berg boven St Sorlin zeker, naast een andere rode? Ben er 2 x geweest en toen was het beide keren een open ongeprepareerde piste, wel leuk om beetje te oefenen in diepe sneeuw.

Al met al is de rit naar de Alpen vele malen gevaarlijker dan het lawinegevaar op een geopende piste. [post]Rogier op 5 feb 2019 22:37
Ik voorzie een nieuw topic over de gevaren van een rit naar de Alpen :)[WillemJona op 6 feb 2019 06:18[/post][/quote]

De meeste mensen die naar Frankrijk op wintersport gaan moeten door Belgie, dat zegt al meer dan genoeg over de gevaren onderweg ;) [post]Matthias123 op 6 feb 2019 07:29[/post][/quote][mention=“126300”]
@Matthias123 [/mention]

Zeker als er dan door de slechtste bestuurders van EUROPA wordt gereden.😝

*bericht bewerkt door dan58 op 06 feb 2019 09:31

Born to run. B.S.

Bedankt voor de reacties! Ik heb lawinecursus 1 en 2 van WePowder doorgelopen en heb dus wat theoretische kennis maar ik vroeg met toch af hoe deze situatie in elkaar zat. Het was in de vallei van Corbier, piste Combe meen ik, al zie ik op de skimap daar niet die bewuste aftakking. Vanuit St Jean d’ Arves, waar wij zaten, was de verbinding naar St Sorlin en de andere deelgebieden behalve Corbier gesloten.

Plaats een reactie