Na 45 jaar skiën, hoe moeilijk is dat nou eigenlijk: SNOWBOARDEN ?

@X4ier lol :P

Dat is wel de reden waarom ik al redelijk snel na 1 seizoen ben overgestapt op Flow en nu de duurste variant daarvan heb dat zorgt al voor een hoop minder ergernissen en ongemakken :).
Deze flow bindingen bieden conventionele straps maar ook de inclineable highback wat o zo fijn is voor vlakke stukken, skiliften in/uit en de hele board los maken in gondels.
Door de ontwikkeling laatste jaren zijn de flow bindingen echt zo fijn dat je makkelijker in en uit je binding gaat.
Dus dan blijft alleen maar de lift over waar een klein k"t randje voor steun het grootste hekelpunt blijft voor mij…vlakke stukken houd niemand van :P

@Freerider wat meer druk op de voorste voet en de vlakke stukken zijn weinig probleem meer. En de liften, tja, oefening baart kunst! Die skiërs hebben het makkelijk, met 2 latten en stokken is het net als fietsen met zijwieltjes ;)

Flow zeker relax. Helaas kreeg ik er last van mijn voeten van. Daarom ben ik weer overgestapt op straps.

From a galaxy far far away.............

;-) kijk dat zijn nog eens tips en ervaringen waar ik iets mee kan!
iedereen super bedankt voor alle input, ga het zo wie zo proberen en wie weet krijg ik er een liefde bij… of een ervaring armer!
ik ga 2 weken dus een paar dagen spelen en testen kan er wel af dan.
we gaan het beleven!

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

Gaaf dat je het doet, Hans. Laat je vooral niet ontmoedigen. Nog een tip van een medebadmintonner: aangezien rechts het uitstapbeen bij badminton is zie ik dat veel badmintonners rechts als voorkeursbeen bij het boarden hebben. Dat zegt niet dat er een causaal verband is, maar wellicht een goed idee om je bindingen 'duck' te zetten. Dan kan je gemakkelijk van voorkeursbeen wisselen mocht het niet natuurlijk aanvoelen. Succes!

Leuk om te lezen. Ik heb eerst 15 jaar op skies gestaan. Daana overgestapt op het board.
Sinds 2 jaar ben ik weer terug naar de ski.

Maar boarden blijft o zo gaaf, ik ben blij dat ik het allebij beheers.

Laat je niet tegenhouden en probeer het gewoon!

Leuk om te lezen. Ik heb eerst 15 jaar op skies gestaan. Daana overgestapt op het board.
Sinds 2 jaar ben ik weer terug naar de ski.

Maar boarden blijft o zo gaaf, ik ben blij dat ik het allebij beheers.

Laat je niet tegenhouden en probeer het gewoon!

Laat je niet tegenhouden en probeer het gewoon!

BoardSki op 8 feb 2019 15:00

Eens . . . . Niet geschoten, altijd mis.
Zo ben ik aan de mono-ski begonnen . . . .

Rob

Ik vraag me altijd af hoe je snowboardles op een rollerbaan kunt nemen. Het belangrijkste onderdeel is toch zitten?

@DrPhil

Vandaar die uitgelabberde broeken.

Born to run. B.S.

Zijn we nu die verbale ski vs snowboard steken nog steeds niet voorbij? Wat een kinderachtig gedoe. En kan dat niet gewoon in een eigen topic?

Leuk om te lezen Hans. Ik ben benieuwd hoe het bevallen is! Stoer om iets nieuws te proberen.
Voor mij is snowboarden spelen en skiën ontspannen toeren. Het brengt mij beiden iets anders en dat vind ik erg leuk.

… of een ervaring armer!

HV180 op 8 feb 2019 13:15

Dat kan niet. Je bent sowieso een ervaring rijker en misschien een illusie armer ;)

Annoying skiers since 2003

Ikzelf weet de nadelen van boarden…vlakke stukken…

Freerider op 7 feb 2019 14:10

Daar is een prima oplossing voor:

*bericht bewerkt door sterko op 09 feb 2019 01:04

Annoying skiers since 2003

@Sterko nieuwe olympische sport 😃😎🏂
Ziet er geweldig leuk uit,

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Zijn we nu die verbale ski vs snowboard steken nog steeds niet voorbij? Wat een kinderachtig gedoe. En kan dat niet gewoon in een eigen topic?

Tomver op 8 feb 2019 17:32

Ze zijn gewoon jaloers dat wij geen ondersteuning zoals skistokken nodig hebben! ;)

Gewoon doen !
Heb vorig jaar ook na 25 jaar skiën de stap gezet om te leren snowboarden. Heb wel enkele lessen genomen op borstels voor vertrek .Het begin is moeilijk want is niet vergelijkbaar met skiën maar met wat doorzettingsvermogen gaat het wel lukken .
Eens je het gevoel hebt is het echt wel zalig om te doen .
Een hele dag boarden is naar mijn gevoel wel vermoeiender maar dan kan je altijd een dagje wisselen .
En gewoon beide kunnen is ook fun .
Veel plezier ermee .

Inderdaad, zeker doen, Hans. Doet me denken aan mijn eerste keer… ik heb het zelf geleerd op 51 jarige leeftijd, zonder enige ski-ervaring. Zoals velen hier al aangaven: je moet echt doorzetten in het begin… na de 1000ste keer rechtstaan de eerste dag(en) - of zo voelt het toch - heb je de neiging om "foert" te zeggen… gewoon even doorbijten, dan wordt het leuk.

Nog niet aangegeven hier, maar misschien kijken voor polsbeschermers (alhoewel niet iedereen overtuigd is dat dit beter is bij een slechte val). Ik weet wel dat men adviseert om "op de juiste manier" te vallen, maar dat is makkelijk praten… doe dat maar eens als je onverhoopt je evenwicht verliest. Voor de rest: de al genoemde de crash-pants, of broek met schokabsorberende stukken op de heupen en staartbeen zijn goud waard voor de eerste dagen (ik draag die trouwens nu nog, het stoort mij absoluut niet, dus waarom niet). Vermijdt de slepers… de zetelliften zijn de eerste keren al genoeg "challenge". Zorg dat er op je board antislip pinnen gekleefd zitten net voor je achterste binding, zodat je bij de afsprong toch een beetje grip hebt met je achterste voet, en dus controle.

Ben al benieuwd om hier je ervaringen te lezen, Hans… Nog 5 weken en het is voor mij ook weer zover…

Beste tip tijdens mijn eerste lesweek snowboard kreeg was dat snowboarden net dansen is …
ik zou wel een week les neemen . Ik kon na de eerste dag al bochtjesmaken.
Een val broek is zeker aan te raden ( grote onderbroek met schuimrubber erin) .

*bericht bewerkt door miepmiep op 10 feb 2019 19:29

Wat de meeste al aangeven, doorzetten! Zie de eerste week snowboarden met een pijnlijke kont en de spierpijn als een investering voor de komende jaren.
Als mede schaatser en snowboarder kan ik nog één tip geven, ga met het been welke je met schaatsen tijdens een start voor hebt staan ook voorop het snowboard staan. In mijn geval wat dat goofy, wat mij in het begin nog wel een sleepliftfrustratie heeft opgeleverd aangezien je dan met de rug naar de kabel staat

@RhF hoezo met je rug naar de kabel? Of bedoel je zo'n touw IPV een sleepliftje?

Want met een sleeplift (ding tussen je benen) heb je het touw gewoon voor je. Met zo'n touw is het afhankelijk van waar het touw is ;-)

Is maar net hoe je in de sleeplift instapt, maar in sommige gevallen kan de kabel inderdaad in je rug aankomen. Kwestie van gedraaid klaar staan, met je losse voet een klein zetje geven opdat je al glijd wil ook weleens helpen.

@Waah , ik bedoelde die sleepliften met die plastic haken die vast aan de kabel zitten. Die vind je vaak op plekken voor beginners. Schotels zijn inderdaad makkelijker te hanteren al moet je daar in het begin ook wel ff slag van krijgen met een snowboard

Hi HV-180, ikben benieuwd naar je ervaringen. Ik zit in dezelfde leeftijdscategorie en heb ook nog wel een stille wens om ook een keer dwars de berg af te gaan. ik ben benieuwd.

@Waah , ik bedoelde die sleepliften met die plastic haken die vast aan de kabel zitten. Die vind je vaak op plekken voor beginners. Schotels zijn inderdaad makkelijker te hanteren al moet je daar in het begin ook wel ff slag van krijgen met een snowboard

Rhf op 11 feb 2019 09:15

Bedoel je zo'n trektouw waar die haken aanzitten, of een T-bar? Ik denk dat eerste, maar is me niet helemaal duidelijk nog.

In mijn geval wat dat goofy, wat mij in het begin nog wel een sleepliftfrustratie heeft opgeleverd aangezien je dan met de rug naar de kabel staat

Rhf op 11 feb 2019 08:08

Ik begrijp, net als een paar anderen, ook niet wat je hiermee bedoeld. Ik ben ook rechts-voor, maar het is mij nooit opgevallen dat sleepliften vaker aan de rechter dan aan de linkerkant zitten. Volgens mij is dat redelijk 50-50.
De plaats van de sleeplift op de piste bepaald meestal vanaf welke kant de kabel komt.
Bij een ankerlift / T-bar zou ik beginnende boarders adviseren om alleen te gaan en de stang aan de voorkant te houden en als je toch met z'n tweeën gaat, te zorgen dat je aan de goede kant staat. Met je rug naar de stang met een skiër achter je, is niet handig.

Annoying skiers since 2003

@Waah , ik bedoelde die sleepliften met die plastic haken die vast aan de kabel zitten. Die vind je vaak op plekken voor beginners. Schotels zijn inderdaad makkelijker te hanteren al moet je daar in het begin ook wel ff slag van krijgen met een snowboard

Rhf op 11 feb 2019 09:15

Ik ken ze wel, maar heb die dingen alleen op een indoorbaan wel eens gezien. Kabel met vaste kunststof "haak". Kun je in je rug plaatsen, sommigen houden zich er aan vast (vermoeiend). Heb ze echt nog nooit buiten gezien.

Snowboarden is een kwestie van uren maken, zoals met alle sporten.
Eerst wennen aan het feit dat je voeten vast zitten, daarna balans onder de knie krijgen en gaan met die banaan.

Maar hoe moeilijk is dat nu feitelijk? Dus voor de komende wintersport staan minimaal 2 dagen gereserveerd om eens met een snowboard te gaan spelen.
Geheel zonder ervaring en lessen. Verstandig…? Weet ik nog niet, wellicht toch een paar beginners lessen nemen?..

HV180 op 6 feb 2019 14:56

Zou je iemand adviseren om zonder les te gaan skieën? Voor snowboarden geldt hetzelfde. Het is ongeveer net zo moeilijk, alleen met snowboarden val je veel vaker.

Ik vind op de rolbaan boarden heel moeilijk terwijl ik op en off piste gewoon goed kan boarden.
Ik zou dat voor een beginner dus niet aanraden. Wel een paar uur in een ski-hal, op een borstelbaan, of les in de sneeuw. Lessen dan. Ik vond mijn groepsles altijd leuk, dus ik zie het negatieve aspect van lessen niet zo erg.

Dapper om dat op je 53e nog te gaan doen. Vergeet geen tijgerbalsem mee te nemen want je gaat enorm spierpijn hebben. Overal! Een valbroek zou ik zeker doen. Ik had dat niet, maar weet nog hoe ik vloekte als ik weer op mijn blauwe kont viel.

Ik zou itt tot @Taan juist wel de rollerbaan adviseren. Je begint dan terwijl je gewoon aan een balk over de baan kan vasthouden. Op die manier bewaar je goed je stabiliteit en val je niet steeds en leer je gecontroleerd je eerste bochten te maken. Na verloop van tijd sta je steeds meer los. Ook sla je op die manier de 'vallend blad' manier van afdalen over en leer je gelijk goede bochten maken. Smokkelen door je board om te schoppen zoals je veel op de pistes ziet zit er ook niet in. Veel mensen denken het zelf wel even aan te leren en komen dan niet verder dan met geschopte bochten de piste afdalen, goede gesneden bochten kunnen ze niet.

Born to Ride

Plaats een reactie