Heb je een gids nodig voor je offpiste avontuur. Let goed op!!

Lees de bijbehorende reacties ook nog even en je weet het.

https://www.facebook.com/1300231621/posts/10218155956232626/…

When life gets too complicated.... SKI

Link werkt niet …

Nu wel als het goed is.

When life gets too complicated.... SKI

@Alex kan je de teksten hier ook quoten/neerzetten?
Ben niet handig met sociale media (heb het niet)

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Okay dan, een post van Martin Heeres op Facebook:

BELANGRIJKE INFO VOOR ELKE NEDERLANDSE/BELGISCHE WINTERSPORTER: Boek je een gids in Oostenrijk voor je volgende freeride, tourski of splitboard avontuur vraag dan ten alle tijde of deze gids zichzelf aan de hand van zijn skiführer / snowboardführer of bergführer licentie wil legitimeren. Door de komst van bepaalde bedrijfjes zet je zonder het te weten je eigen leven op het spel. Daarnaast gaat jou en hun verzekering zonder gekwalificeerde gids niets willen uitkeren of oplossen mocht het noodlot toe treffen. Belachelijk dat er mensen zijn die voor een beetje geld zo hun klanten oplichten. Please share and stay smart and safe out there!

null
null

When life gets too complicated.... SKI

Go-flipside zijn dan de oplichters of pakken ze toevallig nu wat extra promotie mee?

Ik maak uit het bericht op dat de schrijver stelt dat de medewerkers van deze organisatie niet gediplomeerd zijn om te doen wat ze doen. Ben dan als lezer altijd wel benieuwd naar een weerwoord. Iemand van die organisatie hier actief?

Ik vind het een bijzonder vaag artikel zonder dat er eigenlijk iets aan informatie in staat. Wanneer je van plan bent om een off piste trip te gaan plannen in je vakantie bereid je je van te voren goed voor lijkt me. Je zoekt van te voren op erkende sites zoals wepowder naar gidsen of je gaat naar de lokale skischool zoals de ESF.

Born to Ride

Ik maak uit het bericht op dat de schrijver stelt dat de medewerkers van deze organisatie niet gediplomeerd zijn om te doen wat ze doen. Ben dan als lezer altijd wel benieuwd naar een weerwoord. Iemand van die organisatie hier actief?

MTV1974 op 7 feb 2019 10:48

Ik volg het oorspronkelijke draadje op fb en daar hebben ze tot nu toe zelf nog niet gereageerd.

Edwin van Riel

Ik vind het een bijzonder vaag artikel zonder dat er eigenlijk iets aan informatie in staat. Wanneer je van plan bent om een off piste trip te gaan plannen in je vakantie bereid je je van te voren goed voor lijkt me. Je zoekt van te voren op erkende sites zoals wepowder naar gidsen of je gaat naar de lokale skischool zoals de ESF.

Matthias123 op 7 feb 2019 10:49

Ik denk dat het gros van de doorsnee (wat is doorsnee?) wintersporter dit dus niet doet. En wat is er vaag aan als ik vragen mag?

*bericht bewerkt door Alex op 07 feb 2019 11:08

When life gets too complicated.... SKI

Ik vind het een bijzonder vaag artikel zonder dat er eigenlijk iets aan informatie in staat. Wanneer je van plan bent om een off piste trip te gaan plannen in je vakantie bereid je je van te voren goed voor lijkt me. Je zoekt van te voren op erkende sites zoals wepowder naar gidsen of je gaat naar de lokale skischool zoals de ESF.

Matthias123 op 7 feb 2019 10:49

Ik denk dat het gros van de doorsnee (wat is doorsnee?) wintersporter dit dus niet doet. En wat is er vaag aan als ik vragen mag?

Alex op 7 feb 2019 11:08

Er staan 2 facebookposts als afbeelding bij een stuk tekst waarin ik vaag kan opmaken dat dat waarschijnlijk malafide gidsen zijn. Er staat verder helemaal niets concreets in waaruit je dus op kan maken dat ze werkelijk malafide zijn. Kom dan gewoon met duidelijke feiten waaruit blijkt dat ze niet veilig te werk gaan.

Born to Ride

Lees de bijbehorende reacties ook nog even en je weet het.

https://www.facebook.com/1300231621/posts/10218155956232626/…

Alex op 7 feb 2019 08:10

ik zie geen reacties?

De feiten zijn dat deze mensen niet Staatlich geprüft zijn en daarom geen klanten buiten de piste mee mogen nemen. En de tekst van Martin lijkt mij vrij duidelijk.

When life gets too complicated.... SKI

@Matthias123 Wat Alex hier neerzet, is de originele post van Martin Heeres op FB. Martin verduidelijk nog het eea op FB, dat hij de ‘gidsen’ van Flipside even nagetrokken heeft en dat blijkt dat ze niet geregistreerd staan als gids. Ze hebben deelgenomen aan de Staatliche opleiding, en niet eens afgerond (1 wel geloof ik). Het zijn dus gewoon Landes leraren, en die zijn niet gekwalificeerd om mensen mee off-piste te nemen. Dus het gaat er niet om of ze veilig te werk gaan (zullen ze ongetwijfeld doen, aangezien het ook hun eigen leven is), maar dat ze ongekwalificeerd zijn.

It's all about the turns duuuuuude!

ik zie geen reacties?

Nemrah op 7 feb 2019 11:15

Sorry reacties staan bij de originele post.

When life gets too complicated.... SKI

Ik vind het een bijzonder vaag artikel zonder dat er eigenlijk iets aan informatie in staat. Wanneer je van plan bent om een off piste trip te gaan plannen in je vakantie bereid je je van te voren goed voor lijkt me. Je zoekt van te voren op erkende sites zoals wepowder naar gidsen of je gaat naar de lokale skischool zoals de ESF.

Matthias123 op 7 feb 2019 10:49

Ik denk dat het gros van de doorsnee (wat is doorsnee?) wintersporter dit dus niet doet. En wat is er vaag aan als ik vragen mag?

Alex op 7 feb 2019 11:08

Er staan 2 facebookposts als afbeelding bij een stuk tekst waarin ik vaag kan opmaken dat dat waarschijnlijk malafide gidsen zijn. Er staat verder helemaal niets concreets in waaruit je dus op kan maken dat ze werkelijk malafide zijn. Kom dan gewoon met duidelijke feiten waaruit blijkt dat ze niet veilig te werk gaan.

Matthias123 op 7 feb 2019 11:11

Ik ben het met je eens dat ik graag weerwoord wil horen van de jongens zelf. Het feit echter dat ze zelf ‘gidsen’ opleiden maakt dat ik hier wel met enig wantrouwen naar kijk. Maar nogmaals graag hoor ik wederwoord van de jongens zelf. Maar het lijkt erop dat ze in ieder geval niet staartlicht geprüft zijn. https://go-flipside.nl/blog/181/interne-gids-opleiding…

Click. Click. Peace

Ik vind het een bijzonder vaag artikel zonder dat er eigenlijk iets aan informatie in staat. Wanneer je van plan bent om een off piste trip te gaan plannen in je vakantie bereid je je van te voren goed voor lijkt me. Je zoekt van te voren op erkende sites zoals wepowder naar gidsen of je gaat naar de lokale skischool zoals de ESF.

Matthias123 op 7 feb 2019 10:49

Ik denk dat het gros van de doorsnee (wat is doorsnee?) wintersporter dit dus niet doet. En wat is er vaag aan als ik vragen mag?

Alex op 7 feb 2019 11:08

Er staan 2 facebookposts als afbeelding bij een stuk tekst waarin ik vaag kan opmaken dat dat waarschijnlijk malafide gidsen zijn. Er staat verder helemaal niets concreets in waaruit je dus op kan maken dat ze werkelijk malafide zijn. Kom dan gewoon met duidelijke feiten waaruit blijkt dat ze niet veilig te werk gaan.

Matthias123 op 7 feb 2019 11:11

Ik ben het met je eens dat ik graag weerwoord wil horen van de jongens zelf. Het feit echter dat ze zelf ‘gidsen’ opleiden maakt dat ik hier wel met enig wantrouwen naar kijk. Maar nogmaals graag hoor ik wederwoord van de jongens zelf. Maar het lijkt erop dat ze in ieder geval niet staartlicht geprüft zijn. https://go-flipside.nl/blog/181/interne-gids-opleiding…

Rogier op 7 feb 2019 11:20

Het enige wat ik tot dat moment kon zien was alleen die ene post zonder iets van reacties er onder. Nu ik ook de reacties kan lezen wordt het allemaal al wel een beetje duidelijker. Uit die e eerste post met die 2 schermafbeeldingen en dat kleine stukje tekst was gewoon niets op te maken.

Born to Ride

@rogier: wat met je eigenlijk voor papieren hebben om zelf gidsen te mogen opleiden (indien al mogelijk/toegestaan)? Heb dit nog nergens gehoord in eigen beheer.

Edwin van Riel

@rogier: wat met je eigenlijk voor papieren hebben om zelf gidsen te mogen opleiden (indien al mogelijk/toegestaan)? Heb dit nog nergens gehoord in eigen beheer.

evr66 op 7 feb 2019 11:28

Volgens mij mag niemand ‘persoonlijk’ landelijke gidsen opleiden. Dit zijn eisen die op nationaal niveau worden geregeld en opleidingscentra (ENSA in Frankrijk bijvoorbeeld) die de opleidingen en testen uitvoeren. Hetzelfde dat je in Nederland niet zomaar een hogeschool vanuit je appartementje kunt beginnen.

Click. Click. Peace

Hoe beschermd is het woord gids trouwens? Is het zo dat je jezelf gewoon gids mag noemen, maar bijvoorbeeld berggids niet?

bovendien, zoals ik nu lees, hebben ze geen afgeronde opleiding om uberhaupt zelf te gaan touren… Zelf freeriden mag wel, maar dus zonder klanten…

Schijnt dat ze zelf een bepaalde cursus/opleiding niet eens hebben afgerond.

Ik heb deze reactie vanuit de reacties overgenomen zonder zelf kennis te hebben van de materie.

Hoe beschermd is het woord gids trouwens? Is het zo dat je jezelf gewoon gids mag noemen, maar bijvoorbeeld berggids niet?

Tiny-M op 7 feb 2019 11:45

Dat is een hele goede! In Nederland is dit volgens mij niet beschermd in de Alpen wel.
Maar dit maakt niet zoveel uit. Jezelf gids noemen is het probleem niet. Het werk uitvoeren zonder papieren is wel een probleem. Er wordt dus wel gecontroleerd op de activiteit zwart-gidsen. Dus gidsen die betaalt maar zonder de juiste papieren mensen mee de bergen innemen. Echter zijn er verschillende mogelijkheden hoe het soms wel kan (onbetaald in club-verband bijvoorbeeld). Er zijn best veel Nederlandse bedrijven die het randje opzoeken van wat mogelijk is, en er soms iets overheen gaan. Zeker in de zomer, met rotsklimmen/canyoning etc…

*bericht bewerkt door Rogier op 07 feb 2019 11:53

Click. Click. Peace

Hoe beschermd is het woord gids trouwens? Is het zo dat je jezelf gewoon gids mag noemen, maar bijvoorbeeld berggids niet?

Tiny-M op 7 feb 2019 11:45

Dat is een hele goede! In Nederland is dit volgens mij niet beschermd in de Alpen wel.
Maar dit maakt niet zoveel uit. Jezelf gids noemen is het probleem niet. Het werk uitvoeren zonder papieren is wel een probleem. Er wordt dus wel gecontroleerd op de activiteit zwart-gidsen. Dus gidsen die betaalt maar zonder de juiste papieren mensen mee de bergen innemen. Echter zijn er verschillende mogelijkheden hoe het soms wel kan (in club-verband bijvoorbeeld). Er zijn best veel Nederlandse bedrijven die het randje opzoeken van wat mogelijk is, en er soms iets overheen gaan. Zeker in de zomer, met rotsklimmen/canyoning etc…

Rogier op 7 feb 2019 11:51

Eens dat dit op het randje lijkt te gaan (even vanuit gaande dat Staatlich niet behaald is), maar met Landes mag je al wel met lessen buiten de piste. Vraag me af of de organisatie het off-piste gaan op die manier verantwoordt?

Anyway als ik off piste wil gaan, maak ik een andere keuze.

Als Landeslehrer zul je een stukje naast de piste nog kunnen verantwoorden, maar zeker geen betalende gasten meenemen op een toer. Overigens mag je vanaf Staatlich pas zelfstandig werken, en daar zitten ook nog restricties aan per Bundesland.

It's all about the turns duuuuuude!

De feiten zijn dat deze mensen niet Staatlich geprüft zijn en daarom geen klanten buiten de piste mee mogen nemen. En de tekst van Martin lijkt mij vrij duidelijk.

Alex op 7 feb 2019 11:16

Iets nuanceren. Ze mogen dit niet doen als ze niet voor een skischool werken. Bij volledig Landes mag dit wel onder een skischool. Daarnaast moet je dan weer staatlich zijn om je eigen skischool te runnen.

*bericht bewerkt door Rogier op 07 feb 2019 12:27

Click. Click. Peace

@arjen5 we zullen onze vriend ook maar eens naar zijn papieren vragen over 2 weken ;)

Edwin van Riel

FaceBook = FakeNews ?

Fun Lovin' Skier

@Bas Timmermans: ben zo vrij geweest jouw bijdrage als “niet ok” te beoordelen. Op de man spelen voegt niets toe aan de discussie.

Hiernaast:

  1. Dit podium is niet echt groter dan fb vermoedelijk;
  2. Een waarschuwing aan de mensen om goed te kijken met wie ze voor dit soort activiteiten in zee gaan lijkt me, ook gezien de vaak besproken risico’s, best goed;
  3. Of Alex niet door enige kennis gehinderd wordt, kan ik van achter mijn beeldscherm niet beoordelen…
Edwin van Riel

@Bas Timmermans: ben zo vrij geweest jouw bijdrage als “niet ok” te beoordelen. Op de man spelen voegt niets toe aan de discussie.

Hiernaast:

  1. Dit podium is niet echt groter dan fb vermoedelijk;
  2. Een waarschuwing aan de mensen om goed te kijken met wie ze voor dit soort activiteiten in zee gaan lijkt me, ook gezien de vaak besproken risico’s, best goed;
  3. Of Alex niet door enige kennis gehinderd wordt, kan ik van achter mijn beeldscherm niet beoordelen…
evr66 op 7 feb 2019 13:45

Werkelijk al zijn reacties hier op het forum gebeurd op deze manier. Gewoonweg negeren is denk ik de beste optie ;)

Born to Ride

Voor een (succesvol) Nederlands bedrijf in de wintersport wel. Waar nu zonder enig bewijs de poten onder de (figuurlijke) stoel vandaan gezaagd worden… Misschien hebben ze wel vrijstelling of opereren ze vanuit een Oostenrijkse skischool. Weten wij veel. En dan met naam en toe naam aan de schandpaal genageld worden vind ik wel wat.

*bericht bewerkt door BasTimmermans op 07 feb 2019 13:53

@BasTimmermans waar doet hij dit dan?
Maar is er niet voldoende nuance in het topic?
Zorgt dit juist niet voor bewustwording?
Zorgt dit bericht/topic er niet juist voor dat sommige hier met kennis de waarheid van zo’n bericht achterhalen? En dit aan een breed publiek kenbaar maken?

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Plaats een reactie