Heb je een gids nodig voor je offpiste avontuur. Let goed op!!

De jongens van Flipside hebben besloten om hier niet op de site te reageren. Ze zetten vanaf nu wel bij elke reis de volgende disclaimer neer:

Let op. Wij werken met gidsen die we zelf hebben opgeleid. Op deze manier kunnen we de kwaliteit en visie garanderen die wij nastreven. Wij werken niet met in Oostenrijk opgeleide Skiführers, Snowboardführers of Bergführers. Als jouw verzekering onze diensten niet dekt, dan kun je bij ons een kortlopende reisverzekering op maat afsluiten, die alles wel dekt. Heb je vragen hier over? Bel dan gerust even op.

Rogier op 9 feb 2019 15:59

Als ze dit erbij zetten, zijn ze eerlijk en als je de dienst neemt weet je wat je kan verwachten.
Vindt dit een goede oplossing.

Ook het niet zelf reageren is een goede keuze, als ze wat zouden schrijven zou het nooit goed zijn. Nu hebben ze de vervolg stappen laten weten en is er geen ruimte voor discussie.

Birdheart op 9 feb 2019 17:22

Nou zo'n goede oplossing vind ik het niet. Het komt op mij over als, we zijn niet goed genoeg om het officiële papiertje te halen dus verzinnen we onze eigen opleiding.
Net zoiets als iemand die al 3x gezakt is voor z'n rijbewijs en dan zichzelf gaat examineren naar eigen inzicht of het wel of niet goed is.

Übung macht den meister!!!

@birdheart Laat ze open en eerlijk zijn en op hun site duidelijk aangeven hoe het dan met die “speciale” verzekering van hun zit. Ik geloof nooit dat een verzekeraar gaat uitkeren bij ongecertificeerde gidsen.
Maar buiten dat, vanuit mijn oogpunt als klant gezien: ik ben geinteresseerd in veilig onderweg zijn. Daarom boek ik een gids.
Bij gekwalificeerde mensen weet ik dat zij aan bepaalde eisen moeten voldoen om hun papiertje te halen.
Als iemand die papiertjes met bijbehorende bevoegdheden niet heeft, hoe kan ik dan controleren of ik veilig onderweg ben?
Ik word wat ongerust als ik op hun website lees: “onze exameneisen zijn niet al te streng, je maakt al een goede kans om te slagen…” enz.
Waarom hebben deze boys niet gewoon hun opleiding afgemaakt?
Allemaal vragen die ik mezelf moet stellen. En daar heb ik persoonlijk geen zin in.
Tot nu toe heb ik zeer goede ervaringen met UIAGM-gidsen. En daar hou ik het lekker bij. Ik blijf de waarschuwing voor dit bedrijf terecht vinden. En zal mijn omgeving ook voor hen waarschuwen.
Maar eigenlijk vind ik het erg jammer dat zulke enthousiaste mensen het voor zichzelf verprutsen.

mama on a mission in the snow

Welke verzekeringsmaatschappij kunnen zij dan wel niet voorleggen voor "off-piste"aktiviteiten gerund door NIET erkende gidsen.
Die wil ik wel eens leren kennen en effe de polis nalezen.

Born to run. B.S.

Vergeten we aub niet dat deze jongens op buitenlands grondgebied werken en zich niet volgens de wetten die ter plekke gelden, en die na te leven zijn, gedragen… van top tot teen stinkt het ! Zodra er een werk-verbod opgelegd wordt kunnen ze hun opleidingsinstituut in de Nederlandse bergen verleggen , daar mag het allemaal vast en zeker !

*bericht bewerkt door skiandsmile op 09 feb 2019 18:40

@Skimams ben het eens met wat je zegt, zou daarom ook niet voor hun gaan.
Blijft dat door dit erbij te zetten ze open kaart spelen, door te melden dat ze niet volgens de gangbare regels gecertificeerd zijn. Ze doen niet dubbelzinnig/geheimzinnig over hun kwalificaties.
Dan heb je als consument de eerlijke keuze, goed gecertificeerd bedrijf of een bedrijf dat niet eraan voldoet.

Of je dit moet willen in een branche, waar je buiten de gebaande paden gaat en er een verhoogd risico is? Is een andere discussie, dan waar ik op doelde.
En voor de zekerheid ik vind van niet

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@birdheart ik begrijp wat je wil zeggen. Denk dat we het wel eens zijn over eea.
Maar weet je, ik heb het sterke vermoeden dat als dit niet aan de kaak was gesteld, zij vrolijk door zouden zijn gegaan met zich voordoen als zijnde gekwalificeerde gidsen. En ook nu zal een beginner/iemand die niet weet hoe het werkt niet meteen in de gaten hebben hoe het zit denk ik.
Als je overtuigd bent van je kunnen rond je gewoon even die opleiding af. En regel je de rest van je zaakjes formeel. Niemand wil toch illegaal bezig zijn?

mama on a mission in the snow

Heb je gezien welke klanten ze oa allemaal al gehad hebben? Werknemers van Schiphol… niet de minste werkgever. Je zal maar je naam gebruiken, een mooie teamactiviteit organiseren en de mist in gaan… onder het mom van niet gecertificeerde gidsen kan je dan gaan uitleggen waarom je met deze gasten in zee bent gegaan…

Fijn, een beetje research. En een weerwoord (ook al is het indirect). Ik weet genoeg. Ik weet met wie ik niet in zee ga. De risico acceptatie van deze reisleiders is overigens best hoog. Als het mis gaat, zijn ze waarschijnlijk zelf (ook) flink de sjaak.

In Oostenrijk mag je toch Alleen als (UIAGM) berggids, OF met het geldige Oostenrijkse papiertje Mensen buiten de Piste mee nemen?

@birdheart ik begrijp wat je wil zeggen. Denk dat we het wel eens zijn over eea.
Maar weet je, ik heb het sterke vermoeden dat als dit niet aan de kaak was gesteld, zij vrolijk door zouden zijn gegaan met zich voordoen als zijnde gekwalificeerde gidsen. En ook nu zal een beginner/iemand die niet weet hoe het werkt niet meteen in de gaten hebben hoe het zit denk ik.
Als je overtuigd bent van je kunnen rond je gewoon even die opleiding af. En regel je de rest van je zaakjes formeel. Niemand wil toch illegaal bezig zijn?

Skimams op 9 feb 2019 19:09

Ja dat is de grap, Even afronden… De toelating is al een hell of a job. (berggids toelating) believe me ;)

echte mannen lopen naar boven,

In Oostenrijk mag je toch Alleen als (UIAGM) berggids, OF met het geldige Oostenrijkse papiertje Mensen buiten de Piste mee nemen?

Slim op 9 feb 2019 23:52

M.a.w. ze zijn dus illegaal bezig? 😯

Bla, bla, bla.

In Oostenrijk mag je toch Alleen als (UIAGM) berggids, OF met het geldige Oostenrijkse papiertje Mensen buiten de Piste mee nemen?

Slim op 9 feb 2019 23:52

Yep. Compleet afgeronde Landes mogen mensen (in overleg met hun eigen skischool, en je mag alleen een skischool runnen als je staatlich bent) in off-piste (lift access) meenemen. Toeren is weggelegd voor Staatlich en natuurlijk gecertificeerde (UIAGM) berggidsen. Over het algemeen nemen landes vooral klanten mee in Skiroutes, zelden in 'echt' off-piste.
Zo heb ik het altijd geleerd, en zo staat het overal ook op internet.

*bericht bewerkt door Rogier op 10 feb 2019 10:42

Click. Click. Peace

@birdheart ik begrijp wat je wil zeggen. Denk dat we het wel eens zijn over eea.

Maar weet je, ik heb het sterke vermoeden dat als dit niet aan de kaak was gesteld, zij vrolijk door zouden zijn gegaan met zich voordoen als zijnde gekwalificeerde gidsen. En ook nu zal een beginner/iemand die niet weet hoe het werkt niet meteen in de gaten hebben hoe het zit denk ik.
Als je overtuigd bent van je kunnen rond je gewoon even die opleiding af. En regel je de rest van je zaakjes formeel. Niemand wil toch illegaal bezig zijn?

Skimams op 9 feb 2019 19:09

Ja dat is de grap, Even afronden… De toelating is al een hell of a job. (berggids toelating) believe me ;)

martijnuiterwijk op 10 feb 2019 10:14

Tsja @martijnuiterwijk de heren van Flipside denken toch echt anders over de officiele opleidingen, gezien hun uitingen.
Mijn persoonlijke mening is anders, maar dat weet je. Die arrogantie als dat de huidige opleidingen niet nodig of goed zouden zijn stoort mij dan ook.
Of zou hun probleem nou juist het niet kùnnen afronden van die opleidingen zijn? Ik doelde niet eens op de opleiding tot berggids namelijk. Ik begreep (maar correct me if I’m wrong) dat geen van deze jongens in bezit is van een Staatlich.
Het blijft gissen wat hun beweegredenen zijn om zichzelf op deze manier de markt in te gooien.
Anyway, ze zijn niet legaal bezig denk ik
zo. Ik vermoed gewoon via allerlei slimmigheidjes.
Goed dat dit aan de kaak wordt gesteld.
Een gewaarschuwd mens telt voor 2. Het boezemt mij allemaal geen vertrouwen in.

*bericht bewerkt door Skimams op 10 feb 2019 11:29

mama on a mission in the snow

@Rogier hoe kan het dat in het forumoverzicht een laatste activiteit op dit topic genoemd stond van 09-02-19 17:02 terwijl de laatste post op 10-02-19 om 11:02 was?
Mijn oog viel er toevallig op. Is dit een bugje?

*bericht bewerkt door Skimams op 11 feb 2019 08:43

mama on a mission in the snow

Wat zij waarschijnlijk "aanbieden" @Dan58 is een gewone persoonlijke reisverzekering met off-piste dekking. Je bent dan ook gedekt als je zelf het terrein in gaat en zolang je geen totaal mallote dingen doet of bij stufe 4 of 5 het terrein induikt zal die verzekering uitkeren. Dat die reisverzekering in geval van een ongeval onder begeleiding van een niet gediplomeerde gids, de schade zal willen verhalen op die niet gediplomeerde gids is een ander verhaal.

Ik denk dat de heren van het bedrijf zich ook niet realiseren wat de gevolgen voor hen zullen zijn wanneer er iets mis gaat. Zelfs wanneer hen in casu niets te verwijten valt, zullen zij waarschijnlijk volledig financieel worden uitgekleed.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane

That's what I ment.😉.

👌Jij hebt meestal maar 'n half oor nodig om iets te begrijpen .

Born to run. B.S.

Ik denk dat de heren van het bedrijf zich ook niet realiseren wat de gevolgen voor hen zullen zijn wanneer er iets mis gaat. Zelfs wanneer hen in casu niets te verwijten valt, zullen zij waarschijnlijk volledig financieel worden uitgekleed.

Shane op 11 feb 2019 09:21

Sterker nog: Goede kans dat ze ook strafrechtelijk aangepakt worden, en terecht als ze deze route willens en wetens kiezen.

Edwin van Riel

@Shane of ze weten het wèl en gaan bewust het risico aan omdat de kans klein is dat iets gebeurt…
Ik blijf het ontzettend jammer vinden dat mensen met zó veel passie voor sneeuw zich op deze manier uiten over bestaande gidsenopleidingen en hun eigen regels willen maken.
Je werkt met mensen in risicovol terrein. Dit moet je niet willen.
Maar dat is mijn bescheiden mening.

mama on a mission in the snow

Plaats een reactie