Tourski's en alpine ski's: ervaring met 1 set ?

@Slim Ik heb het over toerski’s. En in de toerski-tak is 100 mm onder de voet al echt een ski die bedoelt is voor het toeren in diepe poeder. In Europa iig. Natuurlijk kan het breder, maar dat heeft lang niet altijd zin. En het is ski-specifiek of je daar ook in crud etc wat aan hebt. Ik ken genoeg ski’s van 90 mm die beter skiën in slechte sneeuw dan ski’s van 105 of meer onder de voet. Verder heb ik het over ‘lichte ski’s’ en zeker niet over de allerlichste toerski’s. Ik zie veel Nederlanders / Amerikanen / Engelsen/ Duitser / Noren hier in de buurt met heel erg veel te zwaar materiaal lopen.

(De enforcer was een voorbeeldje van mij, om een ski te noemen waarbij ik geen seconde het idee heb op een toerski te staan, ik heb het geluk dat ik veel ski’s in mijn schuur heb staan, zo heb ik ook meerdere lichte <90 mm ski’s staan)

Verder vind ik de tekst die je ge-copypasted hebt weinig met toeren te maken, is erg afdaling minded. (En geeft echt wel een verschil aan tussen het Euopese toeren en het amerikaanse toeren ;-) ). Want bredere ski’s hebben meer nadelen dan alleen gewicht, en zijn lang niet altijd in het voordeel in de afdaling. Zo is omhoog lopen op harde (en veel lawineveiligere) voorjaarsneeuw veel vermoeiender en minder stabiel, zijn spitzekehres vaak lastiger bij lange dikke ski’s en ook glijden brede ski’s sneller weg tijdens het omhoog lopen dan smallere ski’s.

Natuurlijk zijn alpiene bindingen altijd veiliger. Maar aan de andere kant, zoveel feitelijke problemen zijn er niet met pin-bindingen. Goed gemonteerd en goed afgesteld zijn deze voor 99,9% van de skiërs veilig genoeg ook op de pistes. Tel daarbij op dat vermoeidheid ook erg gevaarlijk kan zijn, en dan zijn lichtere bindingen opeens geen rare keuze meer.

Maar we gaan off-topic. De topic starter geeft al precies aan geen brede poederbak te willen, en geen slappe (smalle toerski’s zijn trouwens niet slap) bak te willen. Dus 100 mm + ski’s vallen al buiten de boot, net als hele lichte ski’s.

Als je zoals de topic starter zegt gek bent op duursporten dan zou ik sneller voor een goede toer-setup gaan ipv een hele zware toer setup. Met bindingen als de Radical / G3 zed/ion / Kingpin als zwaarste oplossing kun je echt wel veilig op de pistes skiën en loop je heerlijk omhoog.

Als een goede all-mountain/freeride/ook lekker op de piste ski kun je kijken naar ski’s tussen de 85 en de 95/100 onder de voet. In deze ski’s vind je echt van alles wat. Hier komen persoonlijke ski-voorkeuren om de hoek kijken. Als @Snow70 daarin een inkijkje wil geven (lange/korte bochten / gewicht / ski-niveau) dan wil ik zeker wel meedenken.

Click. Click. Peace

@Snow70 waarom huur je eigenlijk niet eerst een keer om te kijken of je het echt zo leuk vindt als het je lijkt?

mama on a mission in the snow

Hi,
Net terug van een verlengd weekend in Montafon.
De terugrit was best vermoeiend met de felle regen en de heftige wind.

Ziet ernaar uit dat ik aardig wat lectuur re verwerken heb!
Dank hiervoor, zal reacties aandachtig lezen.

Vanmorgen nog 2 uurtjes gaan skiën op de Golm.
Ook eens goed rondgekeken naar materiaal van (de vele) toerskiërs die ook aan de lift stonden aan te schuiven. Ik had de indruk vnl. King Pin (of gelijkaardig) te zien.
Wat me ook opviel was dat bijna 1 op 2 met gele Blizzards op pad was.
Heb type opgezocht. Is 85 mm breed.

Oostenrijks merk is dus populair in Oostenrijk.

*bericht bewerkt door Snow70 op 10 feb 2019 21:47

Blizzard maakt dan ook hele goede ski's :-) en 85 is een hele fijne do-it-all maat…

Click. Click. Peace

Nog een setje op wepowder: https://wepowder.com/nl/forum/topic/264863

When life gets too complicated.... SKI

ik heb mijn eerste toerski set in een belgische winkel gekocht. ik dacht hier echt goed advies te krijgen maar merk toch op dat ze door hun beperkt aanbod mij eigenlijk weinig keuze hebben gegeven. en ben uiteindelijk gewoon buitengekomen met een goede pisteski, toerbindingen en flexibele alpine botten.
aangezien ik een drukke levensstijl heb en vaak kortere weekends ga wil ik zo weinig mogelijk tijd verliezen aan ski's passen, skipassen kopen etcetera. maar soms heb je eigenlijk gewoon geen keuze hierin en is het beter om van deze principes eens af te wijken :) .
Moest ik van jou zijn zou ik toch ergens een grotere sportzaak opzoeken op bestemming (dichtbij een piste of helling) en kan je inderdaad al het een en ander eerst huren en testen om daarna aan te kopen.

Bedankt al voor de vele reacties!
Ik heb het professioneel momenteel heel erg druk, en dus niet evident om alles goed na te kijken momenteel. Komt zeker nog.

Wel heb ik het artikel op Outdoorgearlap waar @slim naar verwees al aandachtig gelezen.
Was echt interessant. Ik heb hier toch vnl. uit opgestoken dat een bredere ski weliswaar een voordeel biedt bij de afdaling in de diepsneeuw, maar dat smallere ski’s ook zeker voldoende fun bieden in de afdaling. Het nadeel van bredere ski’s bij een (langere) klim, is anderzijds wel een feit en zou volgens het artikel wel eens zwaarder kunnen doorwegen.

Begin maart gaan we weer richting Montafon.
Ik heb gemerkt dat er skitour excursie wordt georganiseerd waarbij er vnl. op beginners wordt gefocust. Vertrekplaats is het skigebied van Gargellen (Schafberghüsli) op het eind van de skidag.
Vandaar vertrekt de tocht over een beperkt aantal hoogtemeters. Is dus laagdrempelig.
Op het einde van de toch gaat het dan met de nodige lampjes op de helmen naar beneden.
Denk dat ik ons hiervoor ga inschrijven.

Huren van materiaal is dan aan de orde.
Is allicht ineens ook de beste manier om het materiaal te ‘voelen’.

Ps:
De cursus op WePowder heb ik ook ontdekt. Zeer interessant en belangrijk. Zal hier met plezier tijd voor vrij maken.

in 80 % van mn skidagen ga ik met mn tourski set. de atomic automatic 109 in 189 cm met de Kingpins er op.
Als schoen, de atomic backland carbon.

Zeer prettige setup, en niet te zwaar. Smaller en lichter kan zeker. (kwestie van trainen en ook op deze set loop je 1500 hoogtemeters)

Op de piste houd ik mn vriendin op haar race latten makkelijk bij. Echter mis ik op hoge snelheid wel wat stabiliteit. Maar daar kan ik prima mee leven. Qua touren goed te doen, echter in t bos als t wat ijziger is gooi ik de zijwieltjes er op (hascheisen).

Waarom 109, wil genoeg float hebben bij de afdaling. Echter ben ik momenteel wel nog opzoek naar een ca 80 mm ski puur voor t piste lopen en voorjaar (trainingsdoeleinden)

echte mannen lopen naar boven,

Hi,

Ondertussen heb ik me ingeschreven voor de (online) cursus van WePowder.
Het handboek heb ik nog niet ontvangen, maar met de online cursus ben ik al een paar hoofdstukken ver.

Nu ook verder aftellen naar volgende trip naar Montafon, en ook nog wat verder aan de conditie werken 😉

Ik kon niet aan de verleiding weerstaan, en heb al wel wat rond gekeken naar materiaal op het internet. Niet om te kopen, zeker eerst huren, maar het maakt wel deel uit van de journey om te kijken wat er zo allemaal beschikbaar is.
In Vorarlberg zie je veel Kästle, maar de prijzen van de TX series zijn niet van de poes. Zoals wel vaker met Kästle.

De volgende ski’s lijken me wel te kunnen bekoren:

  • Black Crows Ova Freebird, 85mm
  • Blizzard Zero G85
  • Movement Session 89

Greetings,

Hi,

Ondertussen een kleine week terug van vakantie in Montafon.

Het was een vakantie met iet of wat gemengde gevoelens, in die zin dat ik het eerste deel van de vakantie snipverkouden was met een felle ontsteking van de sinussen en de luchtwegen.
Gelukkig heb ik iedere dag wel wat kunnen skiën. De eerste dagen telkens maar een halve dag, maar naar het einde van de week toe ging het wel weer best prima.

Maakte wel dat ik mij niet ingeschreven heb voor de begeleide toertocht in groep. Ik voelde me fysisch simpelweg niet sterk genoeg.
Was wel ontgoochelend, zeker ook voor onze dochter die hier ook echt naar uitgekeken had.
Anderzijds hebben we op het eind van de vakantie samen wel aardig wat poedersneeuw-fun gehad.

Hopelijk kunnen we tijdens de paasvakantie wel nog eens teruggaan.

Tijdens onze vakantie waren we in de Intersport van Schruns en we hadden er ook de mogelijkheid om er met een verkoper over tourskiën te spreken.
Hij vertelde ons dat deze tak van de sport echt wel in de lift zit. Zeker ook dit seizoen.
In de winkel in Schruns hebben ze bv. nagenoeg al hun materiaal voor dit seizoen uitverkocht, en ook centraal zou er niets meer kunnen bijbesteld worden.
Was dus een prima seizoen wat verkoop betreft, algemeen voor de skitak, maar zeker specifiek voor touringski.

Ook deelde hij me mee dat er naar volgend seizoen weer wat veranderingen zitten aan te komen op het vlak van materiaal / vraag van de markt.
Hij gaf vooral aan dat de touringski’s onder de 90mm weinig of niet meer verkocht zullen worden bij Intersport volgend jaar. De markt vraagt blijkbaar vooral ski’s vanaf 90mm. Het aanbod tourski’s smaller de 90mm zal bij hen dan ook eerder beperkt zijn.

We hadden het ook over de bindingen.
Het viel me op dat hij wel fan leek van de Marker Tour 10/12, met name omwille van het feit dat deze binding ook erg goed functioneert als je op de piste skiet. De andere framebinding die ze verkochten (Frischi) vond hij dan blijkbaar wat te fragiel voor sterke en zwaardere skiërs.
Hij was zeker ook fan van de KingPin bindingen, maar meldde wel dat voor occasioneel gebruik (vb. één of twee dagen per vakantie), de framebindingen zeker voldoende zijn.

Misschien wel een ideetje voor mezelf, om een poeder/all-mountain-ski te combineren met een frameding zoals Marker Tour 12?

Eerst even zelf ervaren…

*bericht bewerkt door Snow70 op 15 mrt 2019 13:18

Pasen is met een beetje geluk prima om te touren!

Edwin van Riel

Hoe bevalt de online cursus @Snow70 ?

Hoe bevalt de online cursus @Snow70 ?

AFB79 op 15 mrt 2019 18:31

Ik vind dit prima materiaal.
Ik kan niet zeggen dat ik al veel hoofdstukken heb afgewerkt, maar ik neem er echt de tijd voor wanneer ik deze heb. Combinatie on-line en printed vind ik knappe combinatie.

Zelf merkte ik dat ik tijdens de skivakantie in de krokus, toch anders aankeek tegen het ganse off-piste gebeuren.
Niet zozeer voorzichtiger (was ik voorheen ook), maar toch al met een beetje meer kennis. En vooral met drang naar kennis. Vb: waarom heeft een toerskiër een bepaalde lijn gevolgd…

Montafon is overigens een prachtregio voor tourskiën !

Plaats een reactie