Sportieve ski voor lange man 1.98m. Hulp gevraagd!

Hallo allemaal,

Hopelijk kunnen jullie me helpen met het uitzoeken van een nieuwe ski. Op dit moment ski ik een Atomic Supercross sx9 beta plus aero speed? (bruin groen, rode letters, 1.80m). Deze is altijd goed bevallen, maar gezien de leeftijd van de ski is het ondertussen tijd om wat nieuws uit te zoeken.

Ik heb al meerdere forumberichten gelezen, maar kom er toch nog niet helemaal uit. Vooral gezien mijn lengte heb ik moeite om de adviezen goed in te kunnen schatten. Ik ben namelijk 1.98m lang en 90 kilo.

Ik schat mezelf in op niveau 7 zoals hier omschreven op het forum. Ik kom blauw, rood en zwart piste met techniek en vertrouwen af. Op blauwe en de meeste rode pistes kan ik gas geven en vaak lekker carven, sommige rode en vrijwel alle zwarte pistes ski ik slippend. Ik hou ervan om sportief en energiek te skiën, waarbij ik varieer tussen lange en kortere carve bochten of korte slippende bochten. Waar ik in mijn zoektocht op vastloop is dat ik ook van tijd tot tijd relaxed en cruisend wil skiën, waar in mijn ogen een te stijve ski dit al snel lastig maakt.

Tot nu toe is mijn oog gevallen op de volgende ski's:

  • Rossignol Hero Elite MT (Ca vs Ti?)
  • Rossignol Pursuit 600 CAM of 700 Ti
  • Fischer Progressor F18 / F19
  • Elan Amphibio 12 Ti / 14 Ti

Helaas zijn lang niet al deze modellen langer dan 176 cm te verkrijgen. Ik vraag me dan ook af of dit een probleem is?
Mijn budget ligt rond de 400 euro.

Hopelijk kunnen jullie me wat goede adviezen geven of eventueel naar een andere ski verwijzen.

Bij voorbaat dank!

Ik denk dat alle ski's die je noemt aan de softe kant zijn voor jouw postuur. Je budget laat ik even buiten beschouwing, want ik denk dat alleen de Progressors daar binnen te vinden zijn.

Kijk eens naar de Nordica Dobermann Spitfire Pro in 180, de Dynastar Speedzone 12 TI in 182, de K2 Speed Charger in 182, de oude of de nieuwe Rossignol Hero Elite LT TI, de oude (2016, 2017 of 2018) Völkl Racetiger GS UVO, de Salomon S/Max 12, de Atomic G9… Allemaal zeer allround skiënde ski's die wel door bouw de stabiliteit en steun geven die je wil met jouw postuur. Bovendien zijn al deze ski's in 180 of langer te krijgen én ook op lage snelheden/intensiteit (cruisend) heerlijk te skiën.

zoals reeds eerder in andere topics aangegeven: ik ben voor dit gebruik heel tevreden over de Fischer F19ti in 1m82, zowel voor hogere snelheden (alleen) of cruising (met de familie erbij).
zelf ben ik 1m84 + nu 92 kg

Glide on!

Rossignol LT Ti eens proberen. Mag best overjarig zijn. Topski voor wat jij wilt

Edwin van Riel

Bedankt voor jullie snelle antwoorden!

Hebben jullie misschien nog websites waar jullie goede ervaringen mee hebben waar ik eens kan zoeken naar een overjarig model?

Waarschijnlijk voor dit jaar eerst maar eens wat huren om te voelen wat echt bij me past. Weet iemand of verhuur in Oostenrijk (Sölden dit jaar) ook weleens tegen gunstige prijzen verkoopt na de huur?

Bedankt!

de atomic g9 in 183.

Gewoon gaan op dat ding en niet miepen :)

echte mannen lopen naar boven,

leuke sites met perfecte service bijvoorbeeld: ekosport, bergzeit, conrad, xspo

Edwin van Riel

hi, ik ben 1,97, 90kg, heb vorig jaar head gekocht super shape, rond de 475 euro heel tevreden over, nu 3x mee geskied

Groet

Hi,
Ik heb mijn fischer progressor f19 ski voor een gunstige prijs kunnen halen bij twinseasons.nl.
Betreft wel het oudere model. Gewoon even mailen voor een strakke aanbieding aangezien ze op hun duitse website de ski goedkoper aanbieden dan op hun nederlandse.

Gr cobazn

Hoor/lees goeie verhalen over de Fischer Worldcup. Ikzelf (197/91kg) ski met Stöckli Laser AX, een all mountain ski en geeft me veel vertrouwen, ook op hoge (piste)snelheid. De Laser SX is de piste variant. Wellicht kan je ze eens testen… Nadeel is dat de niet echt goedkoop zijn (de Stöckli's dus).

In Sölden zit onder de Gaislachkogellift een verhuurbedrijf welke o.a. ook Stöckli verhuurt.

*bericht bewerkt door DerGraf op 12 feb 2019 21:13

*keep cool and relax...*

dat is toevallig, ik heb dezelfde afmetingem (hoewel de KG's afhankelijk zijn van het seizoen :) ) Voor allmountain heb ik atomic crimson Ti in 186cm, na een wenperiode kan ik nu lezen en schrijven met ze, maar zeker geen allemans vriend.
Voor erbij heb ik nog een paar race SL's van 170cm, voelt vreemd om van die korte dingen onder de voeten te hebben, maar voor op de piste skiet het zo verschrikkelijk makkelijk dat ik geen enkel nadeel van die korte dingen merk.

de atomic g9 in 183.

Gewoon gaan op dat ding en niet miepen :)

martijnuiterwijk op 12 feb 2019 11:55

Nuance is niet echt jouw ding geloof ik 🤔

When life gets too complicated.... SKI

Voor erbij heb ik nog een paar race SL's van 170cm, voelt vreemd om van die korte dingen onder de voeten te hebben, maar voor op de piste skiet het zo verschrikkelijk makkelijk dat ik geen enkel nadeel van die korte dingen merk.

Ivo- op 12 feb 2019 21:31

Die van mij zijn eigenlijk ook tekort (175cm) maar door hun stijfheid en kwaliteit blijven ze goed, ook op hoge snelheid. Heb er wel eens >100km mee gedaan en ze gingen niet klapperen. En met al die pap- en buckelpistes in de namiddag is het idd. best wel comfortabel ;-0

*keep cool and relax...*

Ik heb ook de fischer progressor f19 182cm, ben zelf 187 met 92 kg.
Nivo 7 of 8 zal ik zijn…

Ik heb de ski's besteld bij 3s ski, hebben meestal goede prijzen.

Ik ben 1.93m en 115kg. Heb de Rossignol Hero Elite MT Ca in 183cm. Ze waren minder dan 400 euro nu.

Ondanks mijn lengte en gewicht vind ik het heerlijke ski's. Zeker niet te slap. Klapperen totaal niet. Heerlijk afwisselen tussen knallen en relaxt skien. Ik ski ongeveer zoals jij jezelf omschrijft.

Volkl P9 van 210 cm :D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Volkl P9 van 210 cm :D

dokteruk op 15 feb 2019 18:18

Haha, die heb ik ook nog gehad.
Deze hadden een linker en rechter ski en je kon dan kiezen of slalom of superG naar ik meen waren de kanten verschillend geslepen.

U only live ones

Volkl P9 van 210 cm :D

dokteruk op 15 feb 2019 18:18

Haha, die heb ik ook nog gehad.
Deze hadden een linker en rechter ski en je kon dan kiezen of slalom of superG naar ik meen waren de kanten verschillend geslepen.

JorisB op 16 feb 2019 09:46

Echt voor toentertijd geweldige ski’s! Ergens wel een beetje spijt van dat ik die ooit heb weg gedaan. Ik zou er graag weer eens een dagje mee willen stoeien.

Grtz!
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Ik heb dit jaar Volkl racetiger SL UVO gekocht…met een radius van 13.
Ik ben 195 cm.
Ik had ze eerst in Ischgl gehuurd en was daar bijzonder aangenaam door verrast.
Aangeschaft vanwege m’n lengte…Zeer goed met korte en lange bochten . Verder hoor ik goede recensies over de ski’s. ook van een verhuurbedrijf in Westendorf, waar ik een tripje later schoenen ging huren.
Ik zou zeggen huur ze tijdens wintersport en vergelijk ze eens met anderen.

@willem17

welke lengte?

Born to run. B.S.

Ik heb dit jaar Volkl racetiger SL UVO gekocht…met een radius van 13.
Ik ben 195 cm.
Ik had ze eerst in Ischgl gehuurd en was daar bijzonder aangenaam door verrast.
Aangeschaft vanwege m’n lengte…Zeer goed met korte en lange bochten . Verder hoor ik goede recensies over de ski’s. ook van een verhuurbedrijf in Westendorf, waar ik een tripje later schoenen ging huren.
Ik zou zeggen huur ze tijdens wintersport en vergelijk ze eens met anderen.

willem17 op 17 feb 2019 13:45

Haha, en dan te bedenken dat ze in Italië de Völkls slappe hap noemden bij de verhuur. Vriendelijke, soepele latten voor gemiddelde skiërs 😂

@Dan58 Met die radius zou het 165 moeten zijn.

*bericht bewerkt door Bennie op 17 feb 2019 15:19

thx @Bennie …maar 165 cm voor iemand van 195cm??? Toch alléén voor 'n short-ski hoop ik.😁

Born to run. B.S.

Ik vermoed 170. Die hebben een radius van 13.4.

Ja… idd 170 cm.

En die Italianen. De ski’s zijn daar natuurlijk niet gemaakt, maar in Duitsland. Laten die Italianen die zeggen dat het slappe latten zijn, beter letten op hun pasta’s dat die niet te slap worden.
Ik hecht meer waarde aan tests op internet, de mening van goede verhuurders en bovenal m;n eigen ervaring na meerdere latten voor m’n eigen gevoel getest te hebben.
Ik ben ook geen zeer geoefende skiër die in een rechte streep naar beneden gaat, maar hou wel van stevig doorskiën .

Ik dacht dat het wel interessant was om mijn feedback nog even te plaatsen. Ondertussen 2 weken geleden op wintersport geweest en daar 1 dag ski’s gehuurd. Gezien de omstandigheden waren mijn Atomic’s niet geheel de juiste ski. Ongeveer elke dag viel er een laag verse sneeuw. De pistes waren goed en bleven dat ook de hele dag omdat het niet al te zonnig was, maar door de verse sneeuw waren ze wel erg zacht.
Na een tijdje twijfelen toch de Rossignol Hero Elite MT TI 183cm opgehaald. 10mm meer onder de voet was zeker te merken. De ski hapte veel minder agressief en was prima te sturen in deze omstandigheden, waarbij slippend en carve bochten elkaar lekker konden opvolgen. Ook met tempo skiën bleven ze prima stabiel, maar kan merken dat ondanks de leeftijd van de atomics deze wel strakker carven voor mijn gevoel. Niet heel gek denk ik gezien de Rossignol een stukje breder is. Ik moet er wel bij zeggen dat het zicht die dag niet erg goed was -ik zie dit ook terug op mijn gps tracker (max 75km/u)- dus echt op flinke snelheid heb ik ze niet kunnen testen.

Conclusie: erg tevreden na een dag skiën en zou graag nog een set aanschaffen. Helaas zitten deze ski’s wel boven mijn budget, dus ben bang dat het op zoek wordt naar tweedehandsjes in een vergelijkbaar type. De ski’s zijn denk ik vooral geschikt voor iemand die niet alleen een race ski zoekt voor de perfect geprepareerde pistes, maar ook lekker wil kunnen skiën in de vaak “all-round” omstandigheden die je in een ski week op de piste tegenkomt.

Ik zou toch internet goed in de gaten houden komen toch zeer interessante aanbiedingen voorbij, zeker nu het seizoen ten einde begint te lopen. Heb zojuist nieuwe (seizoen 2018-2019) Nordica Dobermans gsr’s voor de helft gekocht (Grassi Sport, Turijn)

Plaats een reactie