Wat is jouw favoriete piste?

Soms heb je een piste die zo fantastisch is dat je hem de hele dag wel zou willen afdalen! Bij deze een topic om jouw favoriete lijstje te delen.

Zal hem aftrappen. In willekeurige volgorde:

  • Hochjoch in Schruns: van helemaal boven naar het dal knallen. Favoriet vanwege de lengte en variatie.
  • Pezid bij Serfaus: beide zwarte afdalingen, sowieso een mooi stuk van het gebied
  • Rettenbachgletscher in Sölden: stuk zwart waar je ook kunt carven, vergt veel kracht en concentratie, maar met hoge snelheid gecontroleerd hiervan af knallen is geweldig!
  • Lattenabfahrt in Kappl: en dan door knallen naar het dalstation. Lekker lang en vooral boven heerlijk carven
  • Feegletscher bij Saas Fee: en dan het zomerskigebied, omdat het fantastisch is om in de zomer tussen de (semi-)profi’s te skiën. De ijle lucht op 3600m hoogte. Jeugdsentiment.
  • Carvepistes boven bij Bella Nova in Montafon: breed en mooi glooiend, gas erop!
  • skiroute langs de Madrisa bij Gargellen: poedersneeuw, strakblauwe lucht, afwisselend, leuk avontuur.

En dan zijn er nog de herinneringen aan zo veel pistes waarvan ik geen idee meer heb welke het waren. Zo herinner ik me een niet eens zo heel lange piste in Valmorel waar ik heerlijk gecarved heb. Helaas geen idee welke dit was…

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Hands down de afdaling vanaf de Theodulpass naar Cervinia, via de rode 46 en zwarte en blauwe 5. Duurt 40 minuten om boven te komen, 1300 meter hoogteverschil en dan in 10 minuutjes naar beneden, ge-wel-dig! Nog 4.5 week dan mag ik weer 😁

*bericht bewerkt door Lein op 11 feb 2019 20:05

Nou ik heb alleen nog maar geskied in Kleinwalsertal maar

Blauwe afdaling bij Ifen, lang en afwisselend, glijwegen, brede pistes, door het bos, mooi uitzicht en ook nog een smal paadje. Dit is nr 4 op de kaart met het rode deel is ie nog leuker

Dalafdaling walmerdingerhorn en dan daarna de B4. B4 is een korte buckelpiste.

Rode 2a bij Ifen want deze is meestal rustig en een lekkere knalpiste.

7a en het funpark bij de fellhorn/ kanzelwand want dat is een speelse en leuke piste

Ski you later!

Snowworld Zoetermeer piste 3, hands down. Die heb ik zeker al 1000 keer gedaan en is elke keer weer een feestje!

I can stick uphill ice, on my saucer...

In Monte Rosa piste b1/b2 vanaf colle bettaforca naar staffel. Wat een fantastische carve piste. Wel doen als het rustig is.

Snowworld Zoetermeer piste 3, hands down. Die heb ik zeker al 1000 keer gedaan en is elke keer weer een feestje!

Shane op 11 feb 2019 20:13

🤣

Haha ik ken ze tot nu toe bijna allemaal :). In Kleinwalsertal vond ik de dalafdaling vanaf de Kanzelwand een van de mooiste pistes. In Zoetermeer kan er niets op tegen de afwisseling van piste 3, zeker als het mooi weer is ;). De piste die @lein bedoelt, vind ik ook mooi, maar dat hem vooral in de lengte en hoogtemeters.

In Alta Badia vond ik de dalafdaling naar Piz Sorega erg leuk.

Ergens is het ook wel een beetje kip ei verhaal. Ik doe leuke pistes wat vaker en hoe vaker ik een piste doe, hoe meer ik hem vaak ga waarderen :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Piste de l’ours vanuit Veysonnaz, les 4 Vallées

❄️

Ben al een paar keer begonnen aan een antwoord, want leuk onderwerp. Maar ik merk dat ik niet kan kiezen uit de vele schitterende pistes die ik heb mogen doen. Dat was bij eerdere, soortgelijke topics wat makkelijker, maar inmiddels heb ik een stuk meer gebieden bezocht, waardoor het kiezen ook een stuk lastiger is geworden.

In mijn gebiedsreviews en reisverslagen noem ik altijd een aantal pistes die mij enorm zijn bevallen. Maar er één, of een paar van kiezen…

Mr. Slow

Mijn favoriet komt altijd uit het laatste gebied. Dat is nu piste 85 Handlalm in Königsleiten/Gerlosplatte: bochtig, heuvelachtig en niet zo heel breed. Ook niet zo lang, maar wel een heerlijke racebaan :D De piste is rustig want zit aan de rand van het gebied en heeft alleen een sleeplift. Dus niemand die midden op de piste stil staat/zit ;)

Het mooie van skien is dat je niet HOEFT te kiezen, net als met “favoriete eten” kun je steeds iets anders nemen, afhankelijk van de dag.
Natuurlijk zijn er hele leuke en minder leuke pistes, maar een favoriet, oef, dat zou ik niet kunnen kiezen.

  1. Het kronkelparcours tussen Bergers/chauvet (?), Serre Chevalier; moet er nog steeds om lachen;
  2. Eduits, Serre Chevalier: helemaal alleen, perfecte sneeuw, tussen de bomen;
  3. Clos du Prey, Oz-en-Oisans, einde van de dag, groen, maar echt volgas vertrekken, ultrakorte bochtjes, en dan vol in de rem net voor het eind. Één foutje en… Moet ik ook nog steeds om lachen.
    En inderdaad nog veel meer.

De Ki-west in Westendorf, toppertje!

De rode 19 en de rode 28 in Zermatt: lang, afwisselend en met een weergaloos uitzicht op de Matterhorn.

Gamsleiten 2 in Obertaueren.
Blauwe dal afdaling in Zell am see (met zicht op het meer).

Maar kiezen is verliezen 🙈

Schiheil ⛷🏂🎿

De tunnel bij Alpe d'Huez
Diamand Noir Flaine
En vrijwel iedere skiroute, zoals de 15/16 Axamer Lizum

Blauwe piste 2b in Saalbach. Ideaal om in één trek naar beneden te gaan. Spijtig dat er geen lift terug naar boven is (toch niet naar dezelfde piste).

Zonder twijfel de La Longia naar Ortisei! En vergeet uiteraard geen tussenstop te maken bij Annatal.

De Hochjoch naar Schruns is inderdaad ook een topper. Net als de afdalingen vanaf de Masnerkopf in Serfaus. Maar er gaat niks boven de La Longia…

Met stip op 1: Aiguille Rouge van Les Arcs naar Villaroger. Een hoogteverschil van 2km (3200 naar 1200 meter) over een lengte van 7km. Wat een pareltje!

De Sarenne in L'Alpe d'Huez vond ik geweldig. In het begin zwart, daarna vooral rood, vond ik dan. Een kilometer of tien heerlijk afdalen en dan voldaan het laatste stuk door die kloof wat skiënd weliswaar niets voorstelde, maar wel prachtig qua natuur was. Als je je dag met De Sarenne begon kon het daarna niet meer stuk.

De Seables in Serfaus is trouwens ook heerlijk om te doen. Iets korter dan de Frommes, maar daar zitten veel meer stukken pad in.

De H1 vanaf Hohe Scharte in Bad Hofgastein is ook een aanrader. Je gaat in één keer van 2250 naar 860 meter. En dan vrijwel alleen maar over piste, in mijn beleving ben ik geen tussenstukken tegen gekomen.

Peter Pos

Vond de dalafdaling van de Nebelhorn toch wel erg lekker.
7,5 km lang 1400 meter hoogteverschil.
Beginnend met rood, dan over in pittig zwart en laatste deel lekker rood door de bossen cruisen, met af en toe wel wat lekker rustige glij stukken ertussen om even bij te komen.

Maar zo heb ik wel meer fijne pistes gehad, valt voor meer wat te zeggen.

La Longia komt dicht in de buurt van de perfecte piste qua comfort, natuurschoon enz
Qua uitdaging, Mont Fort, Tunnel, l’Ours enz enz

De Plansegg abfahrt bij Serfaus voor mij 😍

De zwarte 20 in Kals Matrei is een van mijn favoriete pistes ooit. Helaas was je altijd minimaal drie kwartier onderweg om deze te doen. Daarom bleef hij wel altijd mooi. Zelfs om 16:00.

Of de rode 12 in See. Ook heel erg mooi. Die heb ik vorig jaar wel tig keer achter elkaar gedaan…

En in Ischgl de rode 76, rode 80 en de zwarte 72.

*bericht bewerkt door luuk777w op 12 feb 2019 00:28

Wintersport, het beste wat er is.

Snowworld Zoetermeer piste 3, hands down. Die heb ik zeker al 1000 keer gedaan en is elke keer weer een feestje!

Shane op 11 feb 2019 20:13

1000x pas joh. Moet je eens wat vaker langs komen. 😉

Übung macht den meister!!!

De Robert Blanc direct naast de speedskipiste in Les Arcs. Machtig steil, al moet ik er wel bij zeggen dat het heel lang geleden dat ik daar was.
Verder in Grindelwald de blauwe piste 10 van Schilt richting Hohwald, met een fantastisch uitzicht recht voor je.
En in Zauchensee de rode vanaf de Gamskogel.

De rode 4 in Flachau, kan daar stukken zelfstandig met de zitski naar beneden komen

Lastig. Wat zo in me opkomt:

  • lapiaz en vraille (zwart) in La Clusaz
  • bellecote en rochu (zwart) in La Plagne
  • 14-20-21/22 (zwart en rood, top to bottom Giggijoch) in Sölden
  • 2 (blauw) in Sölden
  • vallon (zwart) in Alta Badia
  • de twee pistes (zwart en rood) vanaf Lagazuoi

En natuurlijk piste 3 in Zoetermeer (wit) 😄

Franz Klammer abfahrt Bad KleinKircheim
A1 Katschberg
Blauwe 31 Mellau
Ormet/Tarchan St Colomban des Villards

Fun Lovin' Skier

Lapiaz (rood) Grand Massif.
En natuurlijk Quickjet piste in Winterberg, die doe ik ook minimaal 10x achter elkaar.

Don`t eat yellow snow

Dutyfree run van Ischgl naar Samnaun! Vorig jaar voor het eerst geskied met uitstekende condities!

Plaats een reactie