skieen eind april

Wie heeft er tips waar je eind april nog kunt skieen met een beetje goede sneeuw?

Via google lees ik Val Thorens(kom ik net vandaan), Tignes maar bv ook Ischgl in Oostenrijk.

Ischgl ligt op 1400 meter, ik gok dan zo dat een dalafdaling wel uit te sluiten valt?

Wie heeft er tips?

Dalafdalingen in Ischgl zijn regelmatig tot de laatste dag van het seizoen open. Enkel in slechte jaren komt het wel eens voor dat die gesloten zijn. Veel maakt dat echter niet uit aangezien 80% van het gebied boven 2000m ligt.
Andere opties zijn Sölden, Obergurgl-Hochgurgl, Zermatt en nog een handvol gletsjergebieden

*bericht bewerkt door Skiwi op 11 feb 2019 21:53

Andere opties zijn Sölden, Obergurgl-Hochgurgl, Zermatt en nog een handvol gletsjergebieden

Skiwi op 11 feb 2019 21:53

Laat ik nogmaals benadrukken dat ook dit jaar (evenals vorig jaar) Sölden en Obergurgl-Hochgurgl na paasmaandag sluiten. Enkel de gletschers van Sölden zijn dan nog open.

En Zermatt gaat de 23e ook al dicht (behalve Klein Matterhorn).

Laat ik nogmaals benadrukken dat ook dit jaar (evenals vorig jaar) Sölden en Obergurgl-Hochgurgl na paasmaandag sluiten. Enkel de gletschers van Sölden zijn dan nog open.

En Zermatt gaat de 23e ook al dicht (behalve Klein Matterhorn

No shit, dat wist ik niet. Dat is dan toch ook het eerste jaar dat die zo vroeg sluiten?

Qua grote skigebieden (> 150km) schieten na Paasmaandag 22/4 dus enkel Ischgl, Espace Killy (Tignes/Val d'Isère) en Val Thorens over?

Cervinia is ook top 5/5 open, maar valtournenche niet meer en Zermatt dus ook niet. Als de lagere pistes dan ook dicht gaan is het wellicht niet meer echt de moeite waard voor een week, maar je kan er vast nog prima skien en in de zon lunchen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Cervinia is ook top 5/5 open, maar valtournenche niet meer en Zermatt dus ook niet. Als de lagere pistes dan ook dicht gaan is het wellicht niet meer echt de moeite waard voor een week, maar je kan er vast nog prima skien en in de zon lunchen.

Ah, Matterhorn Paradise dus eigenlijk wel nog een groot stuk (Cervinia & Zermatt Klein Matterhorn kant)
Wellicht wel best in Cervinia logeren, want als de verbinding dicht gaat (wat daar regelmatig gebeurt omwille van de wind) schiet er aan Zermatt kant niet veel over

Conclusie is wel dat je in de laatste week van april best kiest tussen Ischgl, Val Thorens en Tignes als je nog een groot aantal pistekilometers wil.

*bericht bewerkt door Skiwi op 12 feb 2019 10:14

In Engadin (zwitserland) zijn na Paasmaandag Corvatsch open (tot 28ste april) en Diavolezza (ten minste tot 5 mei, met betere sneeuw nog langer).

2 gebieden die prima met auto of bus zijn te bereiken uit omliggende dorpen en hebben goede sneeuwzekerheid omdat het dal vrij hoog ligt.

Corvatsch: tegen die tijd nog 80km piste open van 3300m tot 1800m, de dalafdaling is dan nog vrijwel altijd open.
Diavolezza: 25 km piste en veel off-piste mogelijkheden tot laat in het seizoen van 3000-2300 meter.

Ik kan mij hier prima een week vermaken omdat je een beetje tussen de gebieden afwisselt.

Conclusie is wel dat je in de laatste week van april best kiest tussen Ischgl, Val Thorens en Tignes als je nog een groot aantal pistekilometers wil.

Skiwi op 12 feb 2019 10:14

dat denk ik ook

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Sulden, Italië, open tot 5 mei.

Bla, bla, bla.

Zermatt sluit elk jaar rond 23 april.

Breuil-Cervinia was nog de moeite waard vorig jaar (5 mei 2018). En je kan wel degelijk de grens over richting Zermatt. Let er wel op dat enkel de ankerlift zal open zijn voor de terugkeer (±45 min.!) en dat is met een snowboard niet al te praktisch.
In Cervinia konden we tot beneden boarden. De sneeuw was niet super, omdat er net veel Sahara-zand was over gewaaid., maar dat kun je nooit vooraf weten. Qua hoeveelheden sneeuw lag er nog meer dan een meter.
En de skipas was gratis, FYI.

Ik zit die week in tignes val d’isere. Vorig jaar tot dezelfde conclusie gekomen dat er maar weinig gebieden echt open zijn. Let goed op want sommige/veel gebieden zeggen nog wel dat ze open zijn, maar zijn dat nog maar voor bijv 25% vd km/liften.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Let goed op want sommige/veel gebieden zeggen nog wel dat ze open zijn, maar zijn dat nog maar voor bijv 25% vd km/liften.

Veenhoorn op 12 feb 2019 13:33

Dat overkwam GiGi een keer in Obertauern. In de laatste weken draaien er nog maar 3 tot 1 lift(en).
Turracher Höhe wil ook wel eens langer draaien trouwens, maar Tignes/Val d'Isere en Ischgl bieden de meeste kilometers, gevolgd door Val Tho.

La Rosière is dit jaar wat langer open dan voorheen: 26 april. Dit komt waarschijnlijk doordat er een paar pistes bijgekomen zijn en je nu tot op 2800 meter hoogte kunt komen. Geen idee overigens hoeveel pistes er dan open zullen zijn, dat zal helemaal van de condities afhangen tegen die tijd.

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Stubaier Gletscher is dan ook nog gewoon open.

Stubaier Gletscher is dan ook nog gewoon open.

Claire op 13 feb 2019 09:50

Ja, en nog een handvol andere gletsjergebieden (Hintertux, Mölltal, Kaunertal, Sölden, Engelberg, …) ook, maar die zijn allemaal een stuk kleiner

*bericht bewerkt door Skiwi op 13 feb 2019 10:17

Blijft Livigno meestal ook niet tot die tijd ergens open?

In Ischgl is trouwens inderdaad meestal wel de dalafdaling open, maar een beetje behelpen. De pistes zelf over het algemeen vrij goed.

In 2017 van 21 april tot 29 april in Les Deux Alpes geweest was top zelfs 24 april nog een halve meter verse poeder gevallen toen.

@Tiny-M

Jawel, Livigno is open tot begin mei en vanaf 6 april zelfs gratis skipassen(zie livigno.eu)

Born to run. B.S.

De Hintertuxer Gletscher (werd al door Skiwi genoemd) aan het einde van het Zillertal is het hele jaar door open. Juist in April is de sneeuw over het algemeen nog zeer goed. Vanaf 11 mei hebben ze daar ook weer goedkopere skipassen (Sommerskilauf). Maar goed, dan ben jij waarschijnlijk al weer weg… .

Obergurgl en hochgurgl zijn open tot 28-4… maar niet verder doorvertellen :-)…

##Laat ik nogmaals benadrukken dat ook dit jaar (evenals vorig jaar) Sölden en Obergurgl-Hochgurgl na paasmaandag sluiten. Enkel de gletschers van Sölden zijn dan nog open.#

Andere opties zijn Sölden, Obergurgl-Hochgurgl, Zermatt en nog een handvol gletsjergebieden

Skiwi op 11 feb 2019 21:53

Laat ik nogmaals benadrukken dat ook dit jaar (evenals vorig jaar) Sölden en Obergurgl-Hochgurgl na paasmaandag sluiten. Enkel de gletschers van Sölden
zijn dan nog open.

Bennie op 11 feb 2019 22:21

Klopt niet wat je zegt. Het winterskigebied van Sölden is open tm 28.04.2019. Daarom ga ik daarna, lekker rustig op de gletscher ;)

*bericht bewerkt door HansM op 27 feb 2019 00:15

Plaats een reactie