Verkeerde of helemaal geen sneeuwkettingen:wintersporters slecht voorbereid

Even advocaat van de duivel spelen. :)

Komend weekend is het >10 gr op 98% van de route. Omstandigheden waarbij een winterband 100% zeker een 20% langere remweg heeft dan een zomerband.

Vervolgens heb je op de laatste 2% van de route gezien de voorspelingen misschien 1% kans op omstandigheden waarbij je verder zou kunnen op winterbanden, maar niet op zomerbanden, maar waarbij je je ook zou kunnen redden met zomerbanden en sneeuwkettingen.

Dan vraag ik me af wat de veiligste keuze is. Misschien is het antwoord wel op welk deel van de wintersportreis de meeste ongelukken gebeuren?

Ik heb winterbanden en (passende) sneeuwkettingen hoor, don't worry. Maar het belang ervan wordt schromelijk overdreven.
Ik zou in ieder geval liever zonder winterbanden vertrekken dan zonder sneeuwkettingen. (afgezien van de wetgeving)

*bericht bewerkt door Taan op 14 feb 2019 11:30

Even advocaat van de duivel spelen. :)

Komend weekend is het >10 gr op 98% van de route. Omstandigheden waarbij een winterband 100% zeker een 20% langere remweg heeft dan een zomerband.

Vervolgens heb je op de laatste 2% van de route gezien de voorspelingen misschien 1% kans op omstandigheden waarbij je verder zou kunnen op winterbanden, maar niet op zomerbanden, maar waarbij je je ook zou kunnen redden met zomerbanden en sneeuwkettingen.

Dan vraag ik me af wat de veiligste keuze is. Misschien is het antwoord wel op welk deel van de wintersportreis de meeste ongelukken gebeuren?

Ik heb winterbanden en (passende) sneeuwkettingen hoor, don't worry. Maar het belang ervan wordt schromelijk overdreven.
Ik zou in ieder geval liever zonder winterbanden vertrekken dan zonder sneeuwkettingen. (afgezien van de wetgeving)

Taan op 14 feb 2019 11:27

Dan zou ik vertrekken met de winterbanden in de achterbak zodat je ze kan omleggen wanneer nodig. Veiligheid boven alles…

Ik zou in ieder geval liever zonder winterbanden vertrekken dan zonder sneeuwkettingen. (afgezien van de wetgeving)

Taan op 14 feb 2019 11:27

Winterbanden zijn verplicht in Duitsland en Oostenrijk bij winterse omstandigheden.
Op die 98% van de rit zou je dus prima met je zomerbanden kunnen gaan rijden.
Alleen knap lullig als gedurende de week het weer omslaat en je moet nog naar huis.
Ik snap dat het een theoretisch verhaal is, maar in de praktijk dus lekker winterbandjes om :)

Ik weet niet wat de ervaringen zijn voor wat skigebieden betreft. 1,5 week geleden was er in het gebied Les Menuires/Val Thorens t/m vrijdagmiddag erg veel sneeuw gevallen, maar was de hele afdaling van circa 35km. op zaterdagochtend vrijwel sneeuwvrij gemaakt. Enkel in het dorp Les Menuires dienden kettingen te worden omgelegd. Bij 4x4 geen noodzaak. Ik heb er in de afgelopen 10 jaar nog nooit kettingen gebruikt. Rij wel AWD.

Hulst op 12 feb 2019 11:19

2 weken geleden op zaterdag de laatste 2 km naar Val Thorens moesten de sneeuwkettingen om de rest van de klim was sneeuwvrij . Dit was ook echt nodig. Je voelde de bus ook glijden . Hoorde ook dat de gedarmerie de sneeuwkettingen omlegde bij personen auto’s

*bericht bewerkt door miepmiep op 14 feb 2019 11:59

In 15 jaar tijd 1x nodig gehad in obergurgl bij een klimmetje naar het pension. Een vriend reed ze daar kapot, omdat hij vol gas begon te slippen😞. Uiteindelijk heeft de eigenaar van het pension ons omhoog getrokken mat zijn 4x4. Aangezien er het eind van de vakantie kettingplicht was tussen obergurgl en solden, hadden we toch kettingen nodig. Daar gekeken om nieuwe te kopen, maar niks te krijgen onder de €120. Uiteindelijk met schoenveters de kapotte kettingen gemaakt. MacGyver style. We hebben t zo wel geleerd hoe je WEL met kettingen om gaat😂

Ik weet niet wat de ervaringen zijn voor wat skigebieden betreft. 1,5 week geleden was er in het gebied Les Menuires/Val Thorens t/m vrijdagmiddag erg veel sneeuw gevallen, maar was de hele afdaling van circa 35km. op zaterdagochtend vrijwel sneeuwvrij gemaakt. Enkel in het dorp Les Menuires dienden kettingen te worden omgelegd. Bij 4x4 geen noodzaak. Ik heb er in de afgelopen 10 jaar nog nooit kettingen gebruikt. Rij wel AWD.

Hulst op 12 feb 2019 11:19

2 weken geleden op zaterdag de laatste 2 km naar Val Thorens moesten de sneeuwkettingen om de rest van de klim was sneeuwvrij . Dit was ook echt nodig. Je voelde de bus ook glijden . Hoorde ook dat de gedarmerie de sneeuwkettingen omlegde bij personen auto’s

miepmiep op 14 feb 2019 11:56

Klopt!! De Gendarmerie had de kettingen er in 2 minuten om liggen, top service!
Achteraf ook blij dat ik de kettingen verplicht om moest leggen, mijn gevoel zei eigenlijk dat ik het wel zou halen, maar met kettingen ging het een stuk beter!

@Des De lokale autoriteiten zullen afhankelijk van de omstandigheden de sneeuwkettingen verplichten vanaf een bepaald punt. Ongeacht of je een 4X4 rijdt of niet. De lokale autoriteiten kunnen wel een 4X4 door laten rijden zonder de kettingen als zij denken dat dat kan, maar in principe is het voor iedereen verplicht en als je geen kettingen hebt kun je niet verder rijden.

Marijnt op 14 feb 2019 11:00

Gelukkig nog nooit nodig gehad. Paar keer in Zwitserland politie controle gepaseerd maar die lieten alle vierwiel aangedreven autos doorrijden.

Alle lokals die ik ken in Oostenrijk en Zuid-Duitsland hebben ook geen kettingen bij zich in een auto met AWD en die zijn de hele winter in de Alpen op pad.

Kettingen in 25 jaar nog nooit nodig gehad. Wel ieder jaar bij me en uiteraard de juiste maat.
Eén keer thuis geoefend, geen probleem!
Eén keer in de sneeuw en in het donker geprobeerd om te leggen. Niet gelukt.
Ik kwam niet weg van mijn schuinlopende parkeerplaats, maar gelukkig vertrok de auto achter me :)

Jay op 12 feb 2019 18:02

Gewone sneeuwkettingen werden bij ons nooit gebruikt. Wel voelden we de auto soms dansen en zo nu en dan voelden we ons hart eens lekker doorpompen…
Sedert aanschaf van een ketting van het concept spin “Thule- / König- K-summit” worden deze wel gebruikt. Toegegeven het gripeffect is minder dan bij traditionele kettingen, doch beter een matige ketting om de band dan een geweldige ketting in de koffer. Het geeft toch een extra comfortgevoel als de auto niet meer danst en ik niet constant moet anticiperen op de mogelijkheid van slippen.

null

Bij de aankoop van een auto voor mijn dochter was dit het eerste dat ik toevoegde aan de optielijst. Niet enkel als wettelijk verplicht toebehoren doch als gebruiksvriendelijke comfort tool.
Iedereen moet zijn eigen grenzen kennen en deze zullen zeker niet voor allen dezelfde zijn.
Rijden zonder kettingen, spijts duidelijke tekenen van wenselijkheid, is als rijden onder invloed van alcohol. Het is niet meer ver, dat kan geen kwaad, zo glad is het nu ook weer niet, dadelijk zal het wel terug beter gaan, ik kan dat wel……en in 95% van de gevallen klopt dit, maar wees niet blind voor die andere 5%?

*bericht bewerkt door Johan-R. op 15 feb 2019 11:44

@Johan-R Ik vermoed dat deze door de lokale autoriteiten niet als kettingen zullen worden gezien? Dan kan het problematisch worden om door te kunnen rijden zodra er een verplichting op het gebruik van de kettingen is vanwege de omstandigheden!

@Johan-R Ik vermoed dat deze door de lokale autoriteiten niet als kettingen zullen worden gezien? Dan kan het problematisch worden om door te kunnen rijden zodra er een verplichting op het gebruik van de kettingen is vanwege de omstandigheden!

Marijnt op 15 feb 2019 12:09

Uhh deze kettingen worden weldegelijk door de locale autoriteiten als kettingen gezien. Dit zijn de zogenoaamde loopvlak kettingen. Maggi Trak en Rud hebben deze ook in het assortiment en zijn Tuv goedgekeurd.

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

@Marijnt, het plaatje dat Johan-R laat zien zijn wettelijk goedgekeurde loopvlakkettingen zoals dokteruk ook al opmerkt. Deze worden vaak aangeraden bij (sport)auto's met weinig ruimte (aan binnenkant van wiel) in de wielkast. Ik heb zelf de RUDcomfort Centrax, prijzig, maar wel snel te bevestigen.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Weer wat geleerd! Ik vind ze er wel iel uitzien en zou ze zelf niet snel gebruiken. Voor de auto's met weinig ruimte in de wielkasten zou ik eerder voor een dunnere ketting kiezen dan zo'n loopvlakketting…

*bericht bewerkt door Marijnt op 15 feb 2019 15:56

Hoe span je die strak op de band?

@DrPhil vooraf dien je de loopvlakketting op de juiste maat in te stellen door schakels te verwijderen (dat zijn die dwarsplaatjes waar de kettingschakels naar elkaar toe zijn gespannen). Dit moet je uiteraard thuis in alle rust hebben gedaan en ook natuurlijk even monteren/uittesten. Als je dat eenmaal hebt gedaan is de montage verder vrij eenvoudig, want je hoeft bij montage niet 'achter het wiel' te komen zoals met traditionele kettingen. Eenmaal op het loopvlak gelegd (het deel wat je zelf op de band kan schuiven), zal de ketting zichzelf op het loopvlak verder schuiven (zelfspanner) bij het (weg)rijden.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Ok, thx.

Weer wat geleerd! Ik vind ze er wel iel uitzien en zou ze zelf niet snel gebruiken. Voor de auto's met weinig ruimte in de wielkasten zou ik eerder voor een dunnere ketting kiezen dan zo'n loopvlakketting…

Marijnt op 15 feb 2019 15:53

@Marijnt Soms kan ook een dunnere ketting niet vanwege het remsysteem en ESP. Om deze rede heb ik ook een Maggi Trak 211

*bericht bewerkt door dokteruk op 15 feb 2019 19:48

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Ok, thx.

DrPhil op 15 feb 2019 16:43

@DrPhil ik kan zo’n ketting echt aanraden. Zit er binnen 30 seconden om, zelfs in de vrieskou en in het donker

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Plaats een reactie