Pure klasse of waanzin?


Waanzinnig indrukwekkende beelden van fenomenale skiers!
De vraag is nu, met al die lawines weten ze wat ze doen, of hebben ze gewoon geluk, …?

beetje van de 2 denk ik

Ik ken niets van off-piste maar ik denk toch te zien dat ze 'n paar keer "good luck" hebben, of niet?🤔

Born to run. B.S.

Pure klasse lijkt mij… Ik kijk dit soort beelden vol jaloezie en bewondering.

Maar goed in de extreme sports is pure klasse voor de één gelijk aan waanzin voor de ander natuurlijk…

🏂

"Al die lawines"…
Nou dat viel wel mee. In dergelijk steil terrein komt aardig wat losse sneeuw (sluff) naar beneden rollen. Paar kleine plaatjes, maar mag geen naam hebben.

Gewoon een gaaf filmpje van gasten die het prima kunnen 👍

Deze mannen weten wel wat ze doen, door kennis en ervaring kun je het terrein goed inschatten waardoor risico’s verkleind kunnen worden

Die gasten nemen de risico´s echt wel voor lief. Pure klasse ongetwijfeld, maar niemand maakt mij wijs dat er niks kan gebeuren :). gasten die ik volg op Instagram plaatsen ook wel eens van die filmpjes. O.a die je ziet van Redbull, Killian Jornet of Seb Montaz. Ze zullen ongetwijfeld ook wel eens geluk hebben. Hoe goed ze ook mogen zijn. Er zullen er ook wat zijn die misschien wel een ongeluk krijgen. Part of the game :). Het overkomt de beste, zeggen ze wel eens. je zag het wel bij een andere sport bij Uelli Steck en de Nederlander Martijn Seuren.

Prachtig om te doen en te kijken. Althans, om te doen…ik zou willen dat ik het zo goed kon :)

Not all who wander are lost

Om alle twijfel weg te nemen: Deze mannen weten heel goed wat ze aan het doen zijn. Misschien moeten alle criticasters even googlen op Paul de Groot en Koen Bakkers.

When life gets too complicated.... SKI

De natuur heeft altijd het laatste woord.
En zij hebben nooit honderd procent de controle.

De natuur heeft altijd het laatste woord.
En zij hebben nooit honderd procent de controle.

Hooykaas op 14 feb 2019 00:19

Tsja. Jij, ik en ieder ander mens op aarde ook niet.

Ik sluit me aan bij Hessel, Super vet filmpje!!

Freeride = Life

Zijn het van oorsprong Hollanders?

Gave beelden, natuurlijk zie je nu een compilatie van alle geslaagde missies en de mooiste dronebeelden bij elkaar.
Mogelijk zelfs dagen, weken of maanden over gedaan (het lijkt in de film een middagje sneeuwpret, maar om het perfecte shot te maken moet je wel iets meer doen dan een beetje met een drone rondzoemen)

Neemt niet weg dat ik veel respect voor het filmpje heb. Hopelijk verdienen deze jonge mannen er ook nog een leuke boterham mee…?

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Ja, Paul de Groot is Nederlander. Hij skiet ook regelmatig in Canada. Hij is zeker zeer ervaren en heeft daardoor veel kennis en ervaring in de offpiste en kan met behulp van de aanwezige informatie zoals het lawinebericht de risico’s reduceren waardoor dit soort afdalingen prima te doen zijn qua risico. @Rogier kan hier ongetwijfeld een betere uitleg over geven!

Dit zijn gasten die prima weten wat ze doen. Maar inderdaad, 's ochtends in bed blijven liggen is veiliger.

Beetje sluff dat naar beneden komt heeft weinig relatie met het lawinegevaar, laat hoogstens zien dat de hellingen wel flink steil zijn.

Maar terug naar de vraag: dit heeft met geluk heel weinig te maken. Heb je flink pech, dan zit je hier natuurlijk wel zwaar in de sh*t

Edwin van Riel

Dit zijn gasten die prima weten wat ze doen. Maar inderdaad, 's ochtends in bed blijven liggen is veiliger.

Beetje sluff dat naar beneden komt heeft weinig relatie met het lawinegevaar, laat hoogstens zien dat de hellingen wel flink steil zijn.

Maar terug naar de vraag: dit heeft met geluk heel weinig te maken. Heb je flink pech, dan zit je hier natuurlijk wel zwaar in de sh*t

evr66 op 14 feb 2019 07:32

Op 2:05 is toch wel iets meer dan alleen sluff, dat is een forse plaat die los komt. Idem op 2:40.

to ski or not to ski, thats no question

Inderdaad @Zimoski. Hoe noem je het fenomeen dat zich hierboven een beetje ontvouwt ook alweer? De “expert-trap”?

Het staat overigens buiten kijf dat ze heel goed voorbereid zijn en waanzin is het niet, maar met de 2 incidentjes die Zimoski noemt zijn ze zelf zeker niet blij geweest.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Expert trap is als je blind een expert in de groep volgt zonder zelf kritisch na te denken. Dat valt echt niet uit dit filmpje af te leiden.
Het kan een foute afweging zijn, of een bewuste keuze met hogere risico-acceptatie, of gewoon restrisico (wrong place wrong time), etc.

to ski or not to ski, thats no question

Nee @Zimoski, ik bedoel de argumenten hierboven. De mannen uit het filmpje zijn experts en dus maken zij geen fouten is een beetje de toon die er in zit.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik weet niet zeker of dit alle dagen het geval was, maar ze zijn onderweg met Snowboardfuhrer Irian van Helfteren. Die zal ongetwijfeld ook wat meegedacht hebben over de snowsafety. En Koen Bakkers is een uitstekende ski-alpinist en kan daar ook heel fijn verslag van doen (echt respect voor de lijnen die hij rijdt). Paul de Groot is een van de beste freeriders die ons vlakke landje rijk is.

Toch schrok ik ook wel van een aantal plakken die los kwamen. Maar ik denk dat dat onvermijdelijk is in dit soort terrein…

It's all about the turns duuuuuude!

Qua skitechniek: pure klasse
Qua omgeving: fantastisch
Qua kennis van de omgeving: lijkt me ook in orde, zo te zien weten ze wel welke route ze nemen
Qua verantwoordelijkheid: twijfelachtig. Ik zie ze regelmatig zonder helm en zonder handschoenen in beweging. Vind ik persoonlijk niet verstandig. Te triggeren ook een paar keer een lawine. Geen grote en ik zie het ook niet als geluk dat ze daaraan ontkomen. Maar als je pech hebt, kun je wel de klos zijn.

En ik weet het: in bed is veiliger. Daar doel ik ook niet op. Maar je kunt je ook afvragen of ze dat konden voorkomen door alerter te zijn op hun omgeving. Ik kan het antwoord niet geven, dat kunnen ze alleen zelf.

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Nee @Zimoski, ik bedoel de argumenten hierboven. De mannen uit het filmpje zijn experts en dus maken zij geen fouten is een beetje de toon die er in zit.

Shane op 14 feb 2019 09:05

Iedereen maakt fouten, dat scheelt :). Vraag me ook af wat Alex bedoeld met "om alle twijfel weg te nemen"? Ik gaf een mooi voorbeeld van een andere sport. Er kan altijd iets gebeuren.

Not all who wander are lost

Op 2:05 is meer losgekomen dan wenselijk voor de mannen, maar ik betwijfel of zij dit al een grote lawine noemen. Dat zij geen fouten maken omdat zij experts zijn is zeker niet het geval, maar dat zij onverantwoordelijk bezig zijn geweest is ook niet het geval. Het zijn in elk geval alledrie ervaren mannen in dit terrein, dus dit zullen risico's zijn die zij ingecalculeerd hebben.
Wat Alex bedoeld met "Om alle twijfel weg te nemen": Het zijn zoals al vaker aangehaald in dit topic gewoon zeer ervaren mensen die beter weten wat zij in dit terrein doen dan de gemiddelde wintersporter.

Laten we een paar zaken niet door elkaar halen:

Het is niet zo dat als je kennis hebt je sowieso niet in een lawine komt. Het enige is dat je een goede afweging kunt maken van het terrein en daarbij kom je uit op een bepaald risico. Dat de risico acceptatie van de een anders is dan van de ander mag ook voor zich spreken.
Deze jongens weten wat ze doen, maar dat ze af en toe een beetje op het randje gaan zitten dan klopt ook. Maar persoonlijk heb ik daar geen enkel probleem mee, omdat ze weten wat ze doen.

Dit is wat anders dan een vader/moeder die met zoon of dochter een gesloten piste op gaat. en denkt in veilig terrein te zijn.

Off-piste kennis en ervaring staat niet per definitie gelijk aan gevaar 0. Soms lijkt men dat wel eens te denken. En dat is zeker niet zo. Het enige is, en nu herhaal ik mezelf, is dat je een inschatting kan maken van het risico dat je loopt in de afdaling.

In dit soort afdalingen moet je jezelf bewust zijn van vluchtroutes, van terraintraps en je moet keihard en snel kunnen skiën. Dus roepen het zijn experts dus gebeurt ze niets slaat nergens op, en daarmee de discussie afkappen. Maar roepen dat ze 'slechts geluk hebben' slaat ook nergens op ;-)

*bericht bewerkt door Rogier op 14 feb 2019 10:00

Click. Click. Peace

Kortom gewoon lekkere beelden van semi-proffesionele riders die weten wat ze doen. En een goede disclaimer 'don't try this at home' zou er bij passen voor 99 % van alle andere skiërs.

Click. Click. Peace

In dit soort afdalingen moet je jezelf bewust zijn van vluchtroutes, van terraintraps en je moet keihard en snel kunnen skiën. Dus roepen het zijn experts dus gebeurt ze niets slaat nergens op, en daarmee de discussie afkappen. Maar roepen dat ze 'slechts geluk hebben' slaat ook nergens op ;-)

Rogier op 14 feb 2019 09:48

Helemaal mee eens. Op 3:10 zie je dat hij de goede kant op skiet bij een getriggerde lawine en op 3:16 raakt ie hem bijna kwijt maar weet dankzij zijn techniek en snelheid het nog net te corrigeren. Gaaf om te zien hoor!

*keep cool and relax...*

Vraag me ook af wat Alex bedoeld met "om alle twijfel weg te nemen"? Ik gaf een mooi voorbeeld van een andere sport. Er kan altijd iets gebeuren.

Edwin. op 14 feb 2019 09:30

Misschien iets nuanceren van mijn kant: Ik bedoelde de twijfel die sommigen hebben (hadden) over de kennis en kunde van de personen in het filmpje.

En wat @Rogier zegt m.b.t. 'slechts geluk' hebben onderschrijf ik ook. Als je zoiets roept impliceer je bij voorbaat dat ze geen kennis van zaken hebben.

When life gets too complicated.... SKI

Kortom gewoon lekkere beelden van semi-proffesionele riders die weten wat ze doen. En een goede disclaimer 'don't try this at home' zou er bij passen voor 99 % van alle andere skiërs.

Rogier op 14 feb 2019 09:49

Ik zou willen dat ik dit thuis kon proberen in mijn tuin.
Wat een tuin zou dat zijn 😃😃😃🏂

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Wat ik bedoelde met af en toe geluk zie je tussen 3.10 en 3.30, maar dat zegt veel over zijn kwaliteiten; wanneer 1 been daar OP DIE HELLING zo wegschuift en op 3.10 is dat géén lawine veroorzaken? Nogmaals ik ken er NIETS van.

Born to run. B.S.

Kortom gewoon lekkere beelden van semi-proffesionele riders die weten wat ze doen. En een goede disclaimer 'don't try this at home' zou er bij passen voor 99 % van alle andere skiërs.

Rogier op 14 feb 2019 09:49

Ik zou zeggen voor 99,99% ;-)

Dit is echt jaloersmakend mooi om naar te kijken.

Peter Pos

Pure klasse!!
Gewoon goed sluff management en risico inschatting. Toch een plaatje trickeren? Dan met de goede snelheid en uitloop uit de baan van de (kleine?) lawine.
Prachtige film van deze Flatlanders. ;-)

Wel grappig om te zien dat op wepowder niemand zich druk maakt over het beetje sneeuwschuiven. Daar alleen maar lof voor de makers.

@Hessel

da's dan ook een klasse apart, those guys there.😉

Born to run. B.S.

Plaats een reactie