Steep skiing > Next Level

When life gets too complicated.... SKI

Zonder ook maar iets van het niveau en de prestatie af te halen, want dit is indrukwekkend. Ik heb echt hele grote vraagtekens bij de genoemde 60°. In 60° blank ijs laat je niet je ijsbijlen los ;-) laat staan dat het te skiën is :-)

*bericht bewerkt door Rogier op 20 feb 2019 10:17

Click. Click. Peace

Buiten die bedenking van Rogier vraag ik me nu af wat de lol hiervan is?
Effe lekker je leven riskeren en bij wat pech ook nog dat van hulpverleners?
Daarnaast lijkt me net hetzelfde als de absolute beginners die ik laatst de zwarte Kappe in Winterberg zag doen: één en al gesukkel om beneden te geraken zonder te verongelukken.
Nu ja, ieder zijn hobby.

Bla, bla, bla.

ik vind dit dan ook niks met skien te maken hebben… als je nou nog een klein beetje zou kunnen skien, echter is dit meer rutschen en omlaag stappen dan glijdend op je latten…

ik zou het niet kunnen hoor, maar of dit nou leuk is?

een iets meer ski-bare route lijkt me veel leuker voor de waaghalzen onder ons…

het omhoog lopen en een bijzondere route omlaag skien snap ik wel, als het maar skiend is…

Normaal vind ik het altijd wel heel gaaf wat de meest extreme steil terrein skiërs doen. Echter in dit geval ben ik het wel eens met @Nemrah dit heeft nog maar heel weinig met skiën te maken… ik heb niet meteen zin om dit ook te skiën, in tegenstelling tot sommige andere hele steile couloirs.

Click. Click. Peace

Zoals een ski-maatje van mij net zei… om een helling af te klimmen zijn stijgijzers veel praktischer ;-)

Click. Click. Peace

Heb altijd veel bewondering voor zijn speed records beklimmingen.
Maar dit is andere (veel gevaarlijkere) koek.
Hopelijk kan hij dit blijven doen tot zijn pensioen…

Don`t eat yellow snow

@jaapm hij heeft veel mooiere 'eerste afdalingen' op zijn naam staan…

Click. Click. Peace

Had het topic nog niet gezien, @Rogier.

Iets meer info:
Of ik het helemaal "vloeiend" skién wil noemen weet ik niet, maar het blijft wel een baas, die Jornet. Die gasten zoeken wel vaak het onmogelijke op. Erg indrukwekkend vind ik ook zijn Everest record. "even" heen en weer zonder zuurstof o.i.d

e Troll Wall in Noorwegen is de hoogste verticale rotswand van Europa. Je kunt hier de iconische Fiva-route kunt vinden. Deze route was nog nooit geskied voordat Kilian Jornet in 2018 een poging deed. Ontdek Kilian’s reis om een ​​van de beste steep skiërs van de wereld te worden en hoe hij erin slaagde om een ​​uitdagende route af te leggen in de Noorse Alpen!

Featuring: Kilian Jornet, Vivian Bruchez, Alex Pittin, Henki Flatlandsmo, Halvor Hagen en Sebastien Montaz-Rosset.

Meer info: Vóór 1965 dacht niemand dat het mogelijk was om de Trollveggen-bergmuur te beklimmen, totdat een groep Noorse klimmers en een afzonderlijke groep Engelse klimmers iedereen lieten zien dat ze ongelijk hadden. Het kostte hen 14 dagen om de top te bereiken via twee verschillende routes. Trollryggen is nog steeds de langste klimroute in Europa, met ongeveer 3,5 km klimmen.

Lijkt mij ook wel met de nodige risico's. Al kent hij die als geen ander. En z'n vrouw Emilie maar zenuwachtig zwanger thuis zitten :P

Not all who wander are lost

Had het topic nog niet gezien, @Rogier.

Iets meer info:
Of ik het helemaal "vloeiend" skién wil noemen weet ik niet, maar het blijft wel een baas, die Jornet. Die gasten zoeken wel vaak het onmogelijke op. Erg indrukwekkend vind ik ook zijn Everest record. "even" heen en weer zonder zuurstof o.i.d

Het is zeker een baas. Begrijp me niet verkeerd. Ik kwam hem vorig jaar tegen in de bergen… Hij liep best snel omhoog ;-) en was erg, erg vriendelijk…

Over die Everest bestaat trouwens heel veel discussie. Het is de vraag of hij echt (2 keer) boven is geweest. Ik heb zijn film erover nog niet gezien. Ik weet niet of daar onomstotelijk bewijs is dat hij het twee keer heeft gehaald. Een aantal zeer ervaren Franse Himalaya gidsen keerden die dagen terug vanwege te diepe sneeuw en te lastig klimmen. Dat zet wel wat vraagtekens…

Wat ik heel indrukwekkend vind was een paar weken geleden zijn hoogtemeter record, bijna 24.000 omhoog gelopen en afgeskied in 24 uur…

Click. Click. Peace

Mooie passie! Mooie verhalen!

Begrijp me niet verkeerd, ik vind dit ook heel bijzonder en sluit me bij de liefhebbers aan. Vond het alleen met skiën weinig te maken hebben, dit is dan alleen om een ‘eerste afdaling’ op je naam te hebben, lijkt het een beetje…

Ben zelf vooral een zomersporter en dan ook regelmatig in de bergen te vinden; alpinisme gaat me net iets te ver maar huttentochten met kletterseig routes zijn super gaaf om te doen. Binnen in een hal een sportklim ervaring op gedaan en buiten in de Pyreneeën een kamp gehad van mijn studie destijds. Je komt daar ook overal gepassioneerde mensen tegen die alleen leven om buiten in de bergen te zijn. Prachtige figuren, mooie verhalen en een schitterende anekdotes. Ruwe bolsters of juist verrassend subtiele verschijningen. Als je de Matterhorn bijvoorbeeld tot de laatste hut op gaat, dan kom je ook mensen tegen die de top willen gaan beklimmen. Bijzonder vind ik dat…

Kan me voorstellen dat het bijzonder is als je zo’n iemand in de bergen tegen komt, hem herkent en een gesprekje over wederzijdse interesses/passie kan voeren!

Kan me voorstellen dat het bijzonder is als je zo’n iemand in de bergen tegen komt, hem herkent en een gesprekje over wederzijdse interesses/passie kan voeren!

Nemrah op 20 feb 2019 23:23

Ik heb vorig jaar in de bergen dus een half uurtje met Kilian gepraat, echt hele vriendelijk en leuke gast. Hij had heel leuk proto-type toerskimateriaal mee :-) Super gaaf dat ie tijdens zijn training de tijd nam om met ons te praten…

Click. Click. Peace

Ik moet wel een beetje gniffelen om de reacties dat dit niets met skien te maken heeft :). Dan heb je gewoon de verkeerde bril op denk ik. Bij hardcore skimountaineering als dit draait het om andere dingen dan mooie poederbochten. En 'Effe lekker je leven riskeren en bij wat pech ook nog dat van hulpverleners?' is een typische 'nu.nl' reactie en daar doe je een figuur als Kilian Jornet echt tekort mee.

*bericht bewerkt door Tim26 op 21 feb 2019 09:27

Kan me voorstellen dat het bijzonder is als je zo’n iemand in de bergen tegen komt, hem herkent en een gesprekje over wederzijdse interesses/passie kan voeren!

Nemrah op 20 feb 2019 23:23

Ik heb vorig jaar in de bergen dus een half uurtje met Kilian gepraat, echt hele vriendelijk en leuke gast. Hij had heel leuk proto-type toerskimateriaal mee :-) Super gaaf dat ie tijdens zijn training de tijd nam om met ons te praten…

Rogier op 21 feb 2019 07:57

Bijna altijd alles van Salomon, toch? En vrij nieuw materiaal altijd

Not all who wander are lost

Dit was er denk ik toch echt eentje in de categorie 'Ik doe het omdat het kan' en niet dat hij van plan was om hele mooie bochtjes te draaien. Ik ken inderdaad ook genoeg filmpjes van hem waar het toch wat meer lijkt te gaan om het skiplezier zelf en niet het goede gevoel achteraf dat je de eerste bent. Vandaar de opmerkingen of het wel of niet met skiën te maken heeft.

In dit filmpje vind ik hem toch echt meer in control lijken bij het klimmen dan skiën, waar ik bij andere films van hem wel het gevoel krijgt dat het skiën ook helemaal gecontroleerd gaat.
Wat ik maar wil zeggen is dat ik hoop dat we niet binnenkort een bericht krijgen over hem á la Ueli Steck waar ik ook grote bewondering voor had, maar waar het uiteindelijk toch ook mis ging.

Bergredding in gevaar zal hier inderdaad wel meevallen. Als er wat gebeurt kunnen ze hem onderaan de helling wegdragen.

Don`t eat yellow snow

Kan me voorstellen dat het bijzonder is als je zo’n iemand in de bergen tegen komt, hem herkent en een gesprekje over wederzijdse interesses/passie kan voeren!

Nemrah op 20 feb 2019 23:23

Ik heb vorig jaar in de bergen dus een half uurtje met Kilian gepraat, echt hele vriendelijk en leuke gast. Hij had heel leuk proto-type toerskimateriaal mee :-) Super gaaf dat ie tijdens zijn training de tijd nam om met ons te praten…

Rogier op 21 feb 2019 07:57

Bijna altijd alles van Salomon, toch? En vrij nieuw materiaal altijd

Edwin. op 21 feb 2019 09:38

Niet alles van Salomon… (bindingen niet, schoenen niet) maar waarschijnlijk mag ik dat niet hardop zeggen ;-) hij had wel een salomon helm die er erg gaaf uit zag…

Click. Click. Peace

In dit filmpje vind ik hem toch echt meer in control lijken bij het klimmen dan skiën, waar ik bij andere films van hem wel het gevoel krijgt dat het skiën ook helemaal gecontroleerd gaat.

Bergredding in gevaar zal hier inderdaad wel meevallen. Als er wat gebeurt kunnen ze hem onderaan de helling wegdragen.

jaapm op 21 feb 2019 09:41

Buiten dat hij ondanks wat Salomon wil doen geloven hij zeker niet 's werelds beste steil terrein skiër is… hij is goed. Hij is een soort berggeit. Maar er wordt door bepaalde jongens veel heftiger (en harder geskied) en lang niet allemaal zo in de picture.

En ik zeg het vaker. Als de bergredding zichzelf in gevaar brengt voor een redding maken ze verkeerde keuzes. Dat zijn allemaal bergsporters die maar al te graag de bergen in gaan. De commandant van de bergredding in Briançon heeft ooit gezegd dat hij het als een belediging voor zijn kennis en vak ziet als mensen zeggen dat hij zichzelf/zijn mannen in ongeoorloofd gevaar brengt.

Click. Click. Peace

Hij wordt toch als de beste runner bergop gezien? Trail marathons enzo…

Hij ziet zichzelf niet zo. Hij is ooit gaan rennen in de zomer om fit te zijn/worden/blijven voor de winter…

Ik vind het gewoon fantastisch. Totale controle onder alle omstandigheden… dat willen we toch allemaal?

Grtz!
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

@dokteruk Zeker! Mee eens ;-)

Click. Click. Peace

Zoals een ski-maatje van mij net zei… om een helling af te klimmen zijn stijgijzers veel praktischer ;-)

Rogier op 20 feb 2019 13:57

of een wingsuit… 😉

🏂

Dit is er ook zo eentje… die ik eigenlijk mooier vind:

Click. Click. Peace

Toen ik nog heel naïef was en gewoon off piste sporen volgde 1x geëindigd op een wandje met blauw ijs. Niet fijn. Voel mijn angst weer als ik dit zie. Eerst nog wat kunnen afdalen (zonder kennis ijsbijl etc)Flink eind gevallen, gelukkig lag er een berg poeder onder de helling.
Wijze les: Niet zomaar sporen volgen.

Dit is er ook zo eentje… die ik eigenlijk mooier vind:

Rogier op 21 feb 2019 21:37

Jemig wat wen afdaling weer! Respect hoor!

Wat trouwens ook wel wat wenkbrauwen doet fronsen is dat hij de troll wand (natuurlijk niet, deze is overhangend) niet geskied heeft. (http://www.bigwalls.net/climb/Troll.html). In ieder geval niet wat alpinisten de troll wand noemen.

null

Hij heeft een geweldig steil en indrukwekkend couloir geskied in het trollmassief. Ik denk dat we hem niet allemaal echter niet kwalijk mogen nemen en dat het eerder de marketing afdeling van Salomon is die hier achter zit. Dit maakt dus de prestatie niet minder. Alleen op een persoonlijke noot vind ik het jammer dat men het nog steeds nodig vind om geweldige prestaties nog groter te blazen dan dat ze eigenlijk al zijn. Dat lijkt mij niet nodig…

*bericht bewerkt door Rogier op 22 feb 2019 10:08

Click. Click. Peace

@Rogier: Scherp. Hij noemt zelf wel gelukkig wat vaker de 'Fiva route', dat is wat specifieker. Dat de Troll Wall gebruikt wordt omdat het wat meer aan spreekt is wel begrijpelijk maar flauw als het niet helemaal klopt. Maar is niet gewoon de hele wand de Troll Wall en is de Fiva Route simpelweg een route er in? Dan klopt het technisch gezien wel weer. Net zoals dat je via een x aantal routes, van gemiddeld tot zeer moeilijk, El Capitan kan beklimmen en altijd kan zeggen dat je El Capitan beklommen hebt :). Toch? Kan het zelf niet zo makkelijk vinden.

Het is zeker misleidend; de tekst "The Troll Wall has never been skied until…" suggereert dat de Troll Wall nu wel geskied is.

Ik heb wel eens de Harakiri loodrecht naar beneden geskied. De laatste 10 meter ;)

Die marketing is altijd zo overdreven. Laat de beelden gewoon voor zichzelf spreken!

@Tim26 Nee want een wand is geen top. Dit is een beetje zeggen aslof je de Nose geklommen hebt terwijl je de El Capitan via de normaal route geklommen hebt ;-) (een beetje overdreven ;-) )

En de troll wand is gewoon loodrecht / overhangend, dat kan echt niet geskied worden ;-)

(En wederom dat haalt niets van de prestatie af.)

*bericht bewerkt door Rogier op 22 feb 2019 11:38

Click. Click. Peace

Als je intresse hebt in extreem steil terrein hou dan ook Paul Bonhomme in de gaten (en die draait wel veel bochten :-) )

null

https://www.facebook.com/PaulBonhom/videos/714992955563679/…

Click. Click. Peace

Deze kan er ook iets van maar is nu wel vermist.😥

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/britse-klimmer-30-vermi…

Born to run. B.S.

Plaats een reactie