ski advies

Hi,

Ik zou graag eigen ski’s aanschaffen (een dezer jaren) en kan wel wat advies gebruiken!

Ervaring; geskied van mijn 6de tot 15 jaar 1x per jaar, daartussen gesnowboard van 15-30) en nu sinds 3 jaar weer op de ski’s.

Wat ik leuk vind: mooie korte bochten maken als het wat vlakker is en op techniek letten, lekker hard als het kan en als ik wil, af en toe ook lange bochten. Fijnste op rode pistes, geen zwart, geen off piste. Wil veel grip en stabiliteit maar wel ook controle als ik wat langzamer ga.

Lengte/ gewicht; 1.67 / 77. Sneller verzurende rechter knie door blessure leed.

Vorig jaar heb ik de eerste vakantie geskied op Salomon 24hours (1.62). Deze had ik niet helemaal onder controle. Merkte wel dat hij fijn was als ik hard ging en stabiel maar kon er niet echt langzamer op en korte bochten lukte niet goed. Hij ging er beetje met me vandoor. Had teveel kracht nodig. Wellicht ook door de lengte?
De tweede vakantie vorig jaar heb ik een Fischer RC4 (dacht ik) meegekregen vanuit NL. Dat was niks, geen grip en ging klapperen dus die heb ik na 1 dag aan de kant gezet. Toen een Atomic Redster S6 (1.59) gehuurd en die ging echt heel goed, nog nooit zo snel geskied en fijne bochten gemaakt. Rode pistes waren lekker hard dus goede omstandigheden. Alleen op ijzige vlakke stukjes (blauw) had ik minder grip maar verder top.

Idee was dus om Atomic Redster s6 te gaan aanschaffen dit jaar. Mij was al wel verteld dat dit high end slalom ski was en dat het moeilijker kan worden als omstandigheden lastiger zijn. Naar Zoetermeer geweest om wat te testen. Alleen de atomic redster s6 was helaas niet te testen in die lengte dus 1.65 geprobeerd. Dat was geen succes. In Zoetermeer gisteren veel hobbels. Totaal geen grip (kon ook liggen aan dat hij veel is gebruikt alsdus winkelpersoneel) en bochten lastig.

Verder geprobeerd:

  • Cloud 11 (1.54): was makkelijk, goede grip, maar gaat die klapperen bij hogere snelheid? (kan ik niet testen in Zoetermeer)
  • Salomon S max W10 (1.55); vond ik vergelijkbaar met Cloud 11. Volgens personeel stabieler dan Cloud 11 op hogere snelheid. Fijne bochten, veel grip.
  • Cloud 12 (1.54): vond ik lastiger in bochten en minder grip
  • Elan Interra (1.58); voor fun geprobeerd. Was an sich prima op de hobbels en bochten ging ook goed.
  • Atomic Redster s6 (1.65); zie hierboven. Veel te lang voor mij dus.

Omdat ik de Atomic Redster s9 1.59 dus zo fijn vond ben ik nu dus erg in de war. Neig nu meer naar Saomon s max W10 maar zou eigenlijk allebei in Oostenrijk willen testen Wie heeft er tips? Hoe is de Salomon S max op hoge snelheid? Zijn er nog anderen die ik zou moeten proberen. Hopelijk hebben ze over een week wel wat leuks in de verhuur in Oostenrijk.

Alvast veel dank!

Oh waar staat Atomic Redster s6 moet staan s9.!

Als je een atomic s9 kan skien zou ik zeker geen s max w10 kopen. Prima ski hoor maar een s9 kan echt veel meer. En als je die op vakantie fijn vond dan kun je die toch prima kopen op de gewenste lengte…

Puntje van aandacht: ik heb laatst ook weer eens wat getest in zoetermeer en staat van sommige ski's was echt slecht. Een onderhoudsbeurt was geen overbodige luxe. Dus wellicht heeft de geteste s9 gewoon botte kanten.

159 of 165 maakt echt niet zoveel verschil, dat je op ene wel kunt skiën en op de andere niet (“totaal geen grip”). Dat de 24hours met je aan de loop gaat, vind ik ook weinig bemoedigend. Dat is een makkelijke ski om te skiën, en 162 loopt al helemaal niet gauw met je weg. Geen grip en klapperen met de RC4 doet vermoeden dat die veel te stijf voor je was. Dat sluit aan bij de rest van je beschrijving. Het komt op mij over alsof je skikunsten beperkt zijn (sorry). De S/max W10 is een allround ski, makkelijk te skiën, veel grip (heb zelf de 10, die is identiek). Die lijkt me prima bij je te passen. De rest ken ik niet.

Volg je gevoel zolang je maar geen ski koopt die eigenlijk te moeilijk is en je die daarom 10 cm korter koopt omdat ie dan wel te skiën is. Dan kan je beter voor ander model gaan. Met een te korte ski lever je vaak veel stabiliteit in en haal je niet datgene uit de ski waarvoor die gemaakt is.

Een Atomic S9 hoor je eigenlijk in lengte 165 te skieen. Het is best een pittige ski en vraag wel wat van je. Als je hem fijn vind dan moet je gewoon wel zorgen dat hij in perfect conditie is. Ik zou ook eens aan de Head Supershape denken … prima voor het niveau net onder de S9

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Ik schat dat IngeW een dame is en dan is de typische lengte van een slalomski 155. Daar hoef je je niet aan te houden uiteraard…

Ik schat dat IngeW een dame is en dan is de typische lengte van een slalomski 155. Daar hoef je je niet aan te houden uiteraard…

GiGi op 23 feb 2019 22:13

Oepppsss foutje van mij 😂
Ik corrigeer bij deze dus naar 155-160 cm en volg het advies van @GiGi.
Puike ski, mij vrouw heeft hem ook! Ze heeft hem zelf in 159 cm.

*bericht bewerkt door dokteruk op 23 feb 2019 23:07

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Kleine duit: als je nog gaat testen, probeer eens een K2 uit de Luvserie. Smooth, stevig (met titanium) en met controle te skien, geeft veel zekerheid zodat je ook die zwarte pistes gewoon doet.

Bedankt voor de reacties. Denk dat ik inderdaad gewoon in Oostenrijk moet testen en gevoel moet volgen. Hopelijk kan ik ook nog een keer de atomic redster proberen. Ben trouwens inderdaad een dame.

@ Dr. Phil; het was bij nader inzien zeker niet de RC die ik had. Ik had gegoogled op uiterlijk (geel-rood-zwart) maar denk dat het eerder de Fischer 800 was (was volgens mij een special editie die niet zomaar meer te krijgen was oid). In ieder geval ik had deze meegekregen om verschil met 24hours te voelen. Conclusie was dat deze te flexibel waren voor mij en ik een stijvere ski nodig heb (aldus verhuurder connected met mijn skijuf van de rollerbaan). Ik zou daarnaast niet zeggen dat ik een mega goede skier ben, maar kon mee met beste groepje van bedrijf waar ook nog eens oud wedstrijd skier bij zat dus op de redster heel hard kunnen meeknallen. Dus schat mezelf wel zeker hoger dan gemiddeld. Verder wil ik graag nog beter leren skien. ben altijd jaloers op de mooie wendelaars.

@ Sandr/ dokterruk: volgens mij heb je van de Luv en Head Supershape ook weer vele soorten, welke zouden in de buurt komen? Dan schrijf ik die ook op mijn lijstje mochten ze die hebben bij verhuur in oostenrijk. Gewone en makkelijke zwarte pistes doe ik trouwens ook wel gewoon maar ik ga niet beginnen aan de Harakiri bijvoorbeeld. ik zoek dat risico niet door blessureleed wat ik al achter de rug heb (niet door skien overigens) dus houd het liever veilig.

@ Gigi; de atomic redster is er ook in 1.53 zag ik. 1.59 ging prima maar zou 1.53 dan nog beter zijn of wordt die te kort?

Dank!

Als een 24hours er met je vandoor gaat, klopt er mi iets niet. Ik heb de 24 X-kart gehad, dat is de slalomversie van de 24hours. Die is nooit met me aan loop gegaan, en ik ben niet bepaald een crack.
De RC4 heeft elk jaar een andere kleur. De Curv Ti Is bv ook rood zwart geel (en dat is een RC4). Bochten moeilijk op een slalomski, zeker indoor, vind ik ook weinig bemoedigend. Maakt mij verder niet uit, hoor. Succes met testen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 24 feb 2019 17:06

@ IngeW Ik bedoel de Head Supershape iSpeed. Ik zou zoveel mogelijk testen. Is de Head te soepel (lijkt uit me sterk) dan zou ik zowiezo de Atomic S9 serieus overwegen, ik deze ook te mak, dan kan je nog altijd de Worldcup Rebels I.SL/SLR van Head proberen.

*bericht bewerkt door dokteruk op 24 feb 2019 21:19

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Tsja, ik weet ook niet precies wat een goed advies is. Ik sluit me toch bij Dr. Phil aan. Eerder geteste ski's als de Cloud 12 lijken te stijf te zijn. De S9 buigt in verhouding mooi progressief, dus dat is een aanknopingspunt. Echter lijkt het erop dat er te weinig druk wordt gegeven, want een aantal ski's die als griprijk te boek staan worden niet zo ervaren. Eventueel is de Volkl Deacon 74 een optie. Echter denk ik dat een stevige K2 of Fischer damesski kan helpen met het gewicht naar voren brengen en het skiplezier.

persoonlijk zou ik niet voor een echte slalom ski kiezen als het is om op vakantie te skiën. zijn leuke voor de eerste uren maar zijn daarna voor de meeste onder ons te vermoeiend en te zwaar om deftig te skiën in zwaarder terrein . de druk die nodig is om een stijve ski niet te laten klapperen is hoog .
als je de elan of de cloud 11 leuk vond zou ik eerder voor de deze gaan om te testen op vakantie. de kans dat je die ski gaat ontgroeien door 1x per jaar te gaan skiën is redelijk klein voor ze aan vervanging toe zijn.
als je van plan bent om regelmatig indoor te trainen( niet eens gewoon gaan skieen maar echt lessen) zou ik de s9 of dergelijke nemen en een 2de paar voor als de piste condities niet leuk zijn voor die slalomski :)

persoonlijk zou ik niet voor een echte slalom ski kiezen als het is om op vakantie te skiën. zijn leuke voor de eerste uren maar zijn daarna voor de meeste onder ons te vermoeiend en te zwaar om deftig te skiën in zwaarder terrein . de druk die nodig is om een stijve ski niet te laten klapperen is hoog .
als je de elan of de cloud 11 leuk vond zou ik eerder voor de deze gaan om te testen op vakantie. de kans dat je die ski gaat ontgroeien door 1x per jaar te gaan skiën is redelijk klein voor ze aan vervanging toe zijn.
als je van plan bent om regelmatig indoor te trainen( niet eens gewoon gaan skieen maar echt lessen) zou ik de s9 of dergelijke nemen en een 2de paar voor als de piste condities niet leuk zijn voor die slalomski :)

jvr op 24 feb 2019 22:19

Ik ben het wel met @jvr eens dat ik niet als eerste keuze een slalom ski zou kiezen voor de vakantie. Ik zou eerder opteren voor een consumenten versie van een GS ski. Die is vele malen relaxter. Ik heb zelf altijd slalom ski’s als tweede paar mee. Namelijk als de groep wat betreft niveau wat minder is dan gebruik ik de slalom ski. Er zijn dan voldoende rust momenten om de gehele dag op slalom ski’s te staan. Wordt er wel flink door geskied dan zou ik voor GS consumenten ski’s kiezen. In dezelfde lijn heeft Atomic ook een G9. Ik zou die zeker ook proberen.

*bericht bewerkt door dokteruk op 25 feb 2019 17:41

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Plaats een reactie