Hogere verwachtingen privé leraar?

Misschien een gekke vraag; mag ik (veel) meer verwachten van een priveleraar?

Ik vind klagen of navragen erg vervelend maar een skileraar die het gebied amper kent, niet bekend is met de regels rondom kinderen die gratis lift in mogen en ook niet beseffen dat jonge kids soms wat extra rust of een andere aanpak nodig hebben en zelfs nog de papieren aan het halen is in de ochtenden kan ik slecht rijmen met 1200 euro betalen.

Maar ik heb geen enkele ‘ondersteuning’ voor dit gevoel… Het voelt alleen een beetje alsof je opgelicht wordt. Nog los van het ongemakkelijke gevoel wat je krijgt van het ‘lichtgewicht’ leraar, die op pad gaat met je kostbaarste bezit, terwijl hij gevoelsmatig amper op de hoogte is van geschikte pistes en dergelijke…

Als je 1200 euro hebt neerglegd (wat ik overigens heeeeel veeeel geld vind) dan begrijp ik helemaal dat je dat gevoel hebt 🥴

*bericht bewerkt door Alex op 24 feb 2019 19:27

When life gets too complicated.... SKI

Tsjah, het rekensommetje qua skilessen is vrij gemakkelijk te maken; een aantal dagen maal een aantal uur per dag maal 60 tot 80 EUR per uur en de rekensom is gemaakt. Stop 2 kinderen in een groepje (vanwege een reden willen we dat dit jaar niet) en je bent ook de helft kwijt…

Maar het gaat niet zozeer om de prijs, daar achteraf over klagen is kinderachtig, maar het gaat meer om het verwachtingspatroon; is dat te hoog aan onze kant of heb ik een punt?

*bericht bewerkt door MiKeZZa op 24 feb 2019 19:31

Ik weet het niet. Achteraf heeft t allemaal sowieso weinig zin. Ik denk dat je bij een priveles (de hoeveelheid doet denk ik wat minder ter zake) mag verwachten dat hij wel enigszins de weg weet (maar hoe weet je dat dat niet zo is?) en kan inschatten of een kind moe is of niet (maar dat is natuurlijk ook aan de ouders, die hun kind misschien minder les hadden moeten inplannen).

Dat leraren doorleren, is toch alleen maar toe te juichen?

Ik vind het heel lastig dit soort dingen (die van een kant beschreven worden) goed in perspectief te plaatsen, maar ik denk dat je het meest bereikt als je direct je beklag doet, achteraf heeft niet zo veel zin.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Qua vermoeidheid; klopt. Onze voorkeur was 2 uur maar het moest 3 uur worden van de skischool. Dat is op het randje…

Qua de les weten; dat merk je aan antwoorden die je krijgt en aan routes die ze skiën.

En voor de goede orde; ik open dit topic juist om simpelweg te peilen; mag je van een privé leraar hoge(re) verwachtingen hebben? De rest vullen we zelf wel in als het antwoord helder is. Maar het voelt ergens niet goed op dit moment…

*bericht bewerkt door MiKeZZa op 24 feb 2019 19:47

Hi Mike, dit klinkt als niet helemaal lekker. Wie weet is het erg (te) druk en zit de school met een tekort aan leraren. op de skischool in het dal waar wij nu ziten hebben ze deze week geen privelessen omdat er gewoon te weinig skileraren zijn (of teveel gasten) en die hebben de keuze gemaakt om alleen groepslessen te geven zodat er zo min mogelijk teleurstellingen zijn. Terecht of niet laat ik in het midden en is ook geen discussie waard.

Om je vraag dan concreet te beantwoorden: ik vind je verwachtingen niet heel raar. Ik zou (maar da’s wat ongefundeerd) wel verwachten dat een leraar die priveles geeft wat verder is dan iemand die groepsles geeft, als in: de lat ligt hoger.

Sowieso: balen dat het niet helemaal naar je zin was.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Bij de wat grotere skischolen zie je dat Privat Unterricht vaak door de gevorderde leraar wordt gegeven (lees: meerdere jaren les ervaring of hoger diploma). De wat kleinere scholen werken met “jij vraagt, wij draaien” en hier is dus een grotere kans dat een net 18-jarige Anwärter, die misschien nog wat onwennig is, jouw twee kids met zich mee krijgt.

Bedankt voor de reacties; dit sluit redelijk aan bij ons gevoel.

We gaan er eens een nachtje over slapen…

Inderdaad is het meestal zo dat de privé les gegeven wordt door iemand die al wat langer werkt/meer opleiding heeft ed. Maar als je dat van te voren niet gevraagd hebt, kun je er achteraf geen verhaal gaan halen. (Ik heb het vaak ook niet gevraagd, altijd geluk gehad)

Ik vindt dat elke leraar, maar vooral privé, goed rekening moet houden met het niveau, de mentale en fysieke vermoeidheid van de leerlingen. Dat is immers juist een belangrijke reden om privé les te doen, zodat als je weet dat jou kids wat sneller moe zijn, of wat verlegen, ze lekker op hun eigen tempo individueel aandacht krijgen.
Dat vindt ik zeker bij het verwachtingen patroon passen.

En als je nu eens concreet naar zijn/haar opleidingsniveau vraagt, hoe lang al werkzaam en hoe lang in dit gebied. Ben je toch al verder dan nu lijkt me.

Edwin van Riel

De keren dat wij privéles genomen hebben hadden we inderdaad een oudere,meer ervaren skileraar.Dat hield automatisch ook in dat het een local was en dus enkel duits sprak.Voor ons geen probleem maar ik weet niet wat jullie gevraagd hebben voor de kinderen natuurlijk.Als het een skileraar moest zijn die nederlands sprak is de kans op een jonger en minder ervaren iemand waarschijnlijk groter.Ik denk dat het belangrijk is om op het moment zelf goed te communiceren wat je verwacht van privéles.En ik vrees eigenlijk dat zo n skischool misschien eerder een minder ervaren skileraar met 2 kinderen op pad zal sturen dan met een klas van 10 kinderen.Het lijkt me nu eenmaal makkelijker om zich te concentreren op 2 ipv verantwoordelijk te zijn voor 10.Maar dat kan ik ook helemaal verkeerd zien.Ik begrijp heel goed dat je meer verwacht als je meer betaalt,maar ik weet niet of zij dat ook zo zien.

Je lijkt wel héél graag bijval te willen krijgen, terwijl je eigenlijk weinig vertelt over wat er precies aan de hand is… Het is alvast duidelijk dat het voor jou geen goeie ervaring is geweest, en dat is spijtig.

Een privéleraar moet exact hetzelfde kunnen als een leraar die aan een groep lesgeeft. Er is geen aparte opleiding 'privéles' geven, je kan wat mij betreft niet 'meer' verwachten.

Dit gezegd zijnde mag je van een skileraar best wel wat verwachten: lessen die in eerste plaats veilig zijn, gevolgd door leuk en waar de leerlingen als het meezit ook nog wat van opsteken op gebied van skiën (in die volgorde). Al het bijkomende is een commercieel gegeven waarmee skischolen met elkaar de concurrentie kunnen aangaan. En dan kan het zijn in tijden van schaarste dat je niet de meest ervaren leraren tegenkomt. Zeker als je de vijver waarin je moet vissen kunstmatig kleiner zou maken door bijvoorbeeld een Nederlandstalige privéleraar te vragen.

Als je leraar niet voldoet aan de eerste drie criteria, heb je recht om klagen. Als het serviceniveau niet overeen komt met je verwachtingen, zal je het gesprek moeten aangaan met de skischool. Sommige zullen dat commercieel beter aanpakken dan anderen.

Pech voor jullie, lijkt het. Hopelijk gaat het volgende keer beter.

Ja de vraag is inderdaad geweest om een NL sprekende leraar te krijgen. Dit vanwege een vervelende ervaring vorig jaar. Toen er tóch een Duits sprekende leraar ingepland stond heb ik aangegeven dat dat niet de deal was en kwam deze leraar uit de hoge hoed. Dus achteraf gezien is het denk ik grotendeels onze eigen schuld. Maar dat neemt niet weg dat het een vervelend gevoel is.

Ik heb in 1 dag les een paar dingen gezien die mij duidelijk maken dat het echt een relatief onervaren leraar is. Informeren naar ervaring hebben we gedaan maar daar werd nogal schimmig over gedaan.

Laat ik nog even zeggen dat de kids tevreden zijn, dat is het belangrijkste (na de veiligheid), maar ik had stiekem op iets méér (van alles) gerekend.

Ik zou (maar da’s wat ongefundeerd) wel verwachten dat een leraar die priveles geeft wat verder is dan iemand die groepsles geeft, als in: de lat ligt hoger.

Roy83 op 24 feb 2019 19:51

Dat zie ik dus net andersom: je wil je beste mensen de moeilijkste opdrachten laten doen. Zolang het niveau hetzelfde blijft is een groep lesgeven moeilijker dan privéles geven. Daar zou dus de meest ervaren leraar moeten staan.

Persoonlijk vind ik ook dat beginnende skiërs bij voorkeur les zouden moeten krijgen van ervaren lesgevers omdat daar de basis gelegd wordt waarop alle andere lesgevers verder moeten bouwen.

Laat ik nog even zeggen dat de kids tevreden zijn, dat is het belangrijkste (na de veiligheid), maar ik had stiekem op iets méér (van alles) gerekend.

MiKeZZa op 24 feb 2019 20:24

Kids tevreden en in één stuk terug na de vakantie. Dat is toch wel positief te noemen 👍.

En voor volgende keer weet je dan met wie je niet moet gaan praten. Dit jaar heb je wat pech gehad, dus dat kan volgende keer helemaal anders zijn.

Ik ben het met @Morzel eens.
Voor @MiKeZZa zou ik willen zeggen en goede gepassioneerde skileraar te vinden is net zo moeilijk als een goede leraar vinden op de lagereschool/middelbare school.
Of een goede vakman vinden in de bouw.
Soms heb je geluk.Soms heb je pech en dat is een rot gevoel ik begrijp het maar al te goed.

Verwachtingen zijn altijd subjectief en dat is normaal. De belangrijkste vraag is of de kinderen technisch beter zijn geworden en of ze een goede tijd hebben gehad. Wat weten wij, doorsnee wintersporters, eigenlijk over ski les geven, wat geschikte pistes zijn, enz. om dat te kunnen beoordelen?

Twee jaar geleden zat mijn dochter in een klasje waar de eerder wat gesloten en norse leraar behoorlijk wat tempo maakte en hen dagelijks meenam naar de pittigste rode piste (eigenlijk zwart). Dat voelde allemaal wat ongemakkelijk aan en we hadden ook onze twijfels over hoe die man het aanpakte, maar goed … het resultaat was er wel en dat was best wel indrukwekkend.

Ja de vraag is inderdaad geweest om een NL sprekende leraar te krijgen. Dit vanwege een vervelende ervaring vorig jaar. Toen er tóch een Duits sprekende leraar ingepland stond heb ik aangegeven dat dat niet de deal was en kwam deze leraar uit de hoge hoed. Dus achteraf gezien is het denk ik grotendeels onze eigen schuld. Maar dat neemt niet weg dat het een vervelend gevoel is.

Ik heb in 1 dag les een paar dingen gezien die mij duidelijk maken dat het echt een relatief onervaren leraar is. Informeren naar ervaring hebben we gedaan maar daar werd nogal schimmig over gedaan.

Laat ik nog even zeggen dat de kids tevreden zijn, dat is het belangrijkste (na de veiligheid), maar ik had stiekem op iets méér (van alles) gerekend.

MiKeZZa op 24 feb 2019 20:24

Een volgende keer zou ik de skileraar die de skischool jou geeft en die dan misschien wel geen nederlands spreekt toch een kans geven en de eerste dag in de buurt blijven om te zien hoe het gaat.Wij bleven de eerste dag sowieso in de buurt.Onze jongste heeft toen ze 5 was zo n slechte ervaring gehad met de skiles dat het jaren geduurd heeft vooraleer ze terug een beetje plezier kreeg in skiën.Beter de eerste jaren wat van je eigen vakantie opofferen dan jaren werk hebben om puin te ruimen.Mijn ervaring in die jaren is dat er hele goeie en gemotiveerde skileraren zijn,maar 1 idioot is voldoende om een jong kind een trauma te bezorgen waar je jaren werk mee hebt om het terug recht te trekken,vooral als je een kind hebt dat al wat onzekerder en banger is van in het begin.

Hogere verwachtingen van een privéskileraar is uiteraard normaal. Echter is het ook realistisch dat er tijdens de topweken de betere leraren niet automatisch beschikbaar zijn. Wat wel mag is een leraar die op zijn minst een beetje les kan geven. Dat de gebiedskennis dan niet optimaal is, is nog tot daar aan toe. Er mag voor dat tarief wat mij betreft aan de skischool aangegeven worden dat er geen goede match is tussen leraar en leerlingen. De meeste scholen willen best iets regelen, want het betreft toch weer een maandsalaris van een beginnende leraar.

Ik denk dat de match tussen leraar/leerling het belangrijkste is, dan heb ik het dus zowel over niveau, als over communicatie. Wat ik uit 'ervaring' weet is dat ze niet per se de best skiënde leraar de privéles laten geven, maar vooral degene waar ze denken dat er qua communicatie een goede match is. Als je maar 1, 2 of 3 leerlingen hebt dan wordt er van een leraar/lerares een stuk meer gevraagd qua communicatie dan wanneer je een groep hebt waarbij ze ook elkaar wel onderhouden. Dit gaat zowel over het technisch vlak, maar ook over het koetjes en kalfjes gedeelte.

Een skischool heeft er niets aan om mensen echt af te schepen, reputatie verspreidt zich snel en als klanten niet terugkeren hebben ze uiteindelijk zelf het probleem. Wellicht dat er soms iets te makkelijk gedacht wordt, maar ik ga toch doorgaans wel van het beste uit.

Maar tegelijkertijd mag je natuurlijk verwachten dat je waar krijgt voor je geld. Als dat niet het geval is, dan is het misschien niet altijd even makkelijk, maar is het denk ik bij veel skischolen geen probleem om dit aan te geven. Je verwachtingen uitspreken, vertellen dat iets geen gelukkige match is, kan heel erg helpen om het voor een volgende dag of een volgende keer te verbeteren.

In de basis wordt van de leraar (ik heb meer ervaring in andere sporten, dan in skiles, maar generaliseer even) verwacht dat deze problemen ziet en probeert aan te pakken. Maar wanneer leerlingen problemen vermijden/omzeilen of krampachtig verbergen door zich er doorheen te slaan is dat soms lastig te zien. Met goede communicatie twee kanten op kan je daarom vaak veel meer uit een les halen. Tuurlijk een goede docent stelt vragen, maar het kan geen kwaad om zelf aan te geven, dit gaat niet zo lekker, of waarom lukt dit me niet? Of kunnen we hieraan werken?

Al met al denk ik een beetje geven en nemen en zo open mogelijk zijn, dan komt het vermoedelijk het dichtste bij je verwachtingen in de buurt.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Inmiddels dag 2 van de lessen gehad en vandaag beviel beter. Gebiedskennis is inderdaad aantoonbaar 0, aangevuld met een beperkt richtingsgevoel maakt het erg spannend voor ons om je kostbaarste bezit mee te geven.

Maar ik zag vandaag meer communicatie, ik zie nog steeds plezier en ik zie vooruitgang dus ik geloof dat we het er gewoon voor gaan doen zo…

Het is/wordt geen 9 of 10, maar inmiddels merken we dat kids + docent beter ‘ingewerkt’ raken.

Overigens gaat hier de ‘we laten de communicatiefste juf/meester de privélessen doen’ absoluut niet op, maar dat is geen ramp. Al zou een over de bergwereld vertellende docent nog mooier zijn, maar daar zijn de NL sprekende te onervaren voor vrees ik :)

Bedankt voor alle reacties!

Ik dacht dat de lessen al gedaan waren 😛.

Mooi dat het de goeie kant uitgaat 👍.

Om hier zelf wat aan toe te voegen. Ik werk dit seizoen zelf bij een skischool in Oostenrijk en bij ons rouleert de planning gewoon door. De ene week kun je op de oefenweide staan, de andere week een groep skiënde kinders en daarna privé (en variaties hierop). Bij privé wordt er vooral gekeken naar het kunnen van de leraar, bij een anwärter zal dit dus meestal groen of blauw zijn, maar een erg goede skiër kan net zo goed rood of zwart krijgen. Ze gaan een landes leraar niet zomaar op beginners zetten bijvoorbeeld.

Zelf vind ik groepen makkelijker dan privé. Er wordt minder van je verwacht namelijk… Tuurlijk, de klanten horen beter te skiën aan het eind van de week (en dat lukt ook prima) maar plezier is ook belangrijk. Bij privé ligt de focus op in weinig tijd beter worden.

Dus op de vraag van kun je meer verwachten: nee en ja
Nee want je krijgt een leraar voor jouw niveau en dat kan een onervaren leraar zijn als jouw niveau nog niet heel hoog ligt of die leraar gewoonweg goed is/goed skiet. En ja want het is persoonlijk dus er wordt gericht op jouw verbeterpunten.

#proudtobepartofleswintersporters

Helder allemaal.

Al met al vandaag wederom bevestigd dat leraar echt 0,0 gebiedskennis heeft, maar de samenwerking met de kids gaat alsmaar beter (gevoelsmatig groeit de docent hier ook in) en we komen dus echt niet op die 9 deze week. Maar tevreden zijn we steeds iets meer…

Dat gebrek aan skigebied kennis merken jouw kinderen dat ook of hebben ze daar last van. En uit pure nieuwsgierigheid waar baseer je het eigenlijk op? Want ik neem aan dat je niet achter de skiles van je kinderen aan skiet.

Let it snow, let snow, let it snow!

Al pakken jouw twee kids 10x het bospad naar beneden op een dag. Dan zullen ze dat de 11e keer net zo stoer vinden. Zet je gedachte aan de kant. Heb zelf een leuke week. Over 3 jaar gaan ze je voorbij. Genietse 👌🏼

´

*bericht bewerkt door martijnuiterwijk op 27 feb 2019 17:40

echte mannen lopen naar boven,

@MiKeZZa
Leraar leraar
Hoe oud was dat kuiken eigenlijk.

@vic2000 ik was al benieuwd waar je gebleven was, maar je zit dus lekker een seizoen in Oostenrijk. Miste al een paar mooie verslagen ;)

Mr. Slow

@Quick ja ik vond die 4 weken van vorig seizoen toch nog wat te weinig, 4,5 maand leek me een beter plan!

#proudtobepartofleswintersporters

Plaats een reactie