TIPS gevraagd: vrijdag 1/zaterdag 2 maart vertrekken richting FISS

Hoi hoi,
we hebben vanaf 2 maart voor een weekje geboekt in Fiss.

Nu twijfelen we wanneer we moeten vertrekken, op welke tijden is het het rustigst?

  • vrijdag 1 maart savonds 20:00 uur
  • zaterdag 2 maart snachts 01:00 uur

Tips zijn welkom. De route vanaf Memmingen willen we daar ter plaatse bekijken of we voor Fernpass of Bregenz kiezen.

vrijdagavond vertrekken om 20:00 dan ben je sochtends 06:00 op lokatie…

serieus; wat zijn je overwegingen?

20:00 uur vertrekken is wel erg overdreven. Maar 01:00 kan best. Ik vertrek vrijwel altijd rond die tijd em dat bevalt me uitstekend. 's Ochtends ontkom je weliswaar niet aan drukte, maar 's nachts kun je lekker rustig doorrijden.

Mr. Slow

vrijdagavond vertrekken om 20:00 dan ben je sochtends 06:00 op lokatie…

serieus; wat zijn je overwegingen?

Nemrah op 25 feb 2019 12:12

is dat zo gek? kids kunnen dan mooi slapen en dan ben je als het goed is voor de drukte op bestemming? al weet ik niet wanneer de piektijden zullen zijn…

20:00 uur vertrekken is wel erg overdreven. Maar 01:00 kan best. Ik vertrek vrijwel altijd rond die tijd em dat bevalt me uitstekend. 's Ochtends ontkom je weliswaar niet aan drukte, maar 's nachts kun je lekker rustig doorrijden.

Quick op 25 feb 2019 12:25

overweging 20 uur ipv 1uur is omdat ik kids dan niet hoef wakker te maken en ze daar meestal mega sago van zijn. 1 van ons slaapt smiddags en rijd eerste stuk, ander kan dan in auto slapen en halverwege gaan rijden.

20 uur weg… Mooi rustig op de weg en als je veel te vroeg Oostenrijk in rijdt even op een parkeerplaats een uurtje slapen in de auto. Of doorrijden tot aan Ried en daar bij de plaatselijke bakker die om 6.30 uur al open gaat een lekker bak koffie nemen met een heerlijk pas gebakken broodje.

20 uur weg… Mooi rustig op de weg en als je veel te vroeg Oostenrijk in rijdt even op een parkeerplaats een uurtje slapen in de auto. Of doorrijden tot aan Ried en daar bij de plaatselijke bakker die om 6.30 uur al open gaat een lekker bak koffie nemen met een heerlijk pas gebakken broodje.

ducatif1 op 25 feb 2019 12:32

kijk jij snapt me wel!!! ervaring? dit hadden we dus ook gedacht! volgens mij heb je dan geen files, behalve als er ongeluk ofzo gebeurd

Vaak genoeg met z'n 4-en in de auto geslapen op een parkeerplaats in Oostenrijk. De echte vermoeidheid steekt zo rond 4 uur in de ochtend op bij mij… Met een beetje mazzel zijn we dan Brengenz net gepasseerd na 8 uren rijden. Dan nog ca. 1,5 uur via de tunnels naar Fiss.
1x zelfs bijna verslapen…sliep 3 uren in de auto en werd om 7 uur pas wakker. Hahaha.

Vaak genoeg met z'n 4-en in de auto geslapen op een parkeerplaats in Oostenrijk. De echte vermoeidheid steekt zo rond 4 uur in de ochtend op bij mij… Met een beetje mazzel zijn we dan Brengenz net gepasseerd na 8 uren rijden. Dan nog ca. 1,5 uur via de tunnels naar Fiss.
1x zelfs bijna verslapen…sliep 3 uren in de auto en werd om 7 uur pas wakker. Hahaha.

ducatif1 op 25 feb 2019 12:47

ha ha, dat zou dan weer een grap zijn! Vooral met kids lijkt het me echt ideaal snachts rijden, we doen het zelf niet echt graag, maar als we daarmee file kunnen vermijden heb ik dat ervoor over! En inderdaad, als we het echt niet trekken tegen de ochtend, kun je effe een uurtje je stoel onderuit doen! Bedankt dat je me overgehaald hebt ;)

we doen het ondertussen al verschillende jaren. Samen met onze vrienden rond 21u vertrek richting Oostenrijk. Kids (8 tot 10 jaar) lekker uitgelaten. Tegen dat we Duitsland inrijden slapen die gasten. Dan rustig rechterbaanvak cruisecontrol op 130 en wat wisselen met rijden. Ons hotel verwacht ons vanaf 07u30 en we mogen aanschuiven bij het ontbijt. Moet wel 'bekennen' dat we dan zaterdag gewoon rust nemen: heel traag ontbijten, skigerief halen, heel traag lunchen met een eerste biertje ;-). Vroeg gaan zwemmen, eten en rond 21u bed in. Ons bevalt het prima en ons doel is steeds voor 05u30 Munchen voorbij te zijn. Veel succes!

Blogt voor wintersport.be - familiaal skiër, levensgenieter en Alpenfan.

we doen het ondertussen al verschillende jaren. Samen met onze vrienden rond 21u vertrek richting Oostenrijk. Kids (8 tot 10 jaar) lekker uitgelaten. Tegen dat we Duitsland inrijden slapen die gasten. Dan rustig rechterbaanvak cruisecontrol op 130 en wat wisselen met rijden. Ons hotel verwacht ons vanaf 07u30 en we mogen aanschuiven bij het ontbijt. Moet wel 'bekennen' dat we dan zaterdag gewoon rust nemen: heel traag ontbijten, skigerief halen, heel traag lunchen met een eerste biertje ;-). Vroeg gaan zwemmen, eten en rond 21u bed in. Ons bevalt het prima en ons doel is steeds voor 05u30 Munchen voorbij te zijn. Veel succes!

SnowCJ op 25 feb 2019 14:28

bedankt voor je ervaring. goed om te horen. hier gaat er 1 smiddags 4uur proberen te slapen zodat ie het tot 2/3 vol moet houden. als de ander van 9 tot 2/3 kan slapen kunnen we wisselen. ons lijkt het ook ideaal. doe je dit ook op de terugweg?

Wij vertrokken meestal om 21.00 uur vanuit het midden van NL naar Fiss. Zeker als het weer goed was, dan was je meestal te vroeg daar en moesten we zelfs wachten voordat we de eerste lift konden nemen op zaterdag.
Met slecht weer hebben we wel eens gehad dat het laatste stuk wat langzamer ging.
Dus zeker als je op zaterdag al wil skiën, dan zou ik lekker vroeg vertrekken.

Peter Pos

we doen het ondertussen al verschillende jaren. Samen met onze vrienden rond 21u vertrek richting Oostenrijk. Kids (8 tot 10 jaar) lekker uitgelaten. Tegen dat we Duitsland inrijden slapen die gasten. Dan rustig rechterbaanvak cruisecontrol op 130 en wat wisselen met rijden. Ons hotel verwacht ons vanaf 07u30 en we mogen aanschuiven bij het ontbijt. Moet wel 'bekennen' dat we dan zaterdag gewoon rust nemen: heel traag ontbijten, skigerief halen, heel traag lunchen met een eerste biertje ;-). Vroeg gaan zwemmen, eten en rond 21u bed in. Ons bevalt het prima en ons doel is steeds voor 05u30 Munchen voorbij te zijn. Veel succes!

SnowCJ op 25 feb 2019 14:28

bedankt voor je ervaring. goed om te horen. hier gaat er 1 smiddags 4uur proberen te slapen zodat ie het tot 2/3 vol moet houden. als de ander van 9 tot 2/3 kan slapen kunnen we wisselen. ons lijkt het ook ideaal. doe je dit ook op de terugweg?

Oostenrijk-ganger op 25 feb 2019 14:56

op de terugweg reden we tot vorig jaar overdag. Maar vorig jaar moest ik om 18u thuis zijn voor een voetbalmatch ;-) . Ze gaven eveneens wat sneeuw onderweg. Daarom zijn we om 04.00u vertrokken en dit is zo goed bevallen dat we dit jaar waarschijnlijk gaan herhalen. Rond 05u wegrijden uit het dal, voor alle massa. Een paar jaar geleden tot zondag gebleven. Dit is ook super bevallen maar gaat helaas niet voor het hotel.

Blogt voor wintersport.be - familiaal skiër, levensgenieter en Alpenfan.

Wij doen het nog rustiger aan en vertrekken op vrijdag rond de middag om vervolgens 5 a 6 uurtjes later in Karlsruhe te overnachten. Vanaf daar op zaterdag ochtend nog een paar uurtjes richting Fiss. Relaxed en zonder vermoeidheid. We gaan echter met een short ski ook eigenlijk altijd 's nachts en dat bevalt ook heel goed.

poedermeneer

Terugweg rond 5 uur vertrekken of als je extra wilt skien die dag pas rond 16 uur.
We stoppen met skien rond 14 uur… uitgebreide lunch en dan met goed gevulde maag wegrijden.

Wij doen het nog rustiger aan en vertrekken op vrijdag rond de middag om vervolgens 5 a 6 uurtjes later in Karlsruhe te overnachten. Vanaf daar op zaterdag ochtend nog een paar uurtjes richting Fiss. Relaxed en zonder vermoeidheid. We gaan echter met een short ski ook eigenlijk altijd 's nachts en dat bevalt ook heel goed.

Luc6 op 25 feb 2019 15:19

bedankt das helaas geen optie. kunnen op zn vroegst 20.30 uur weg

Terugweg rond 5 uur vertrekken of als je extra wilt skien die dag pas rond 16 uur.
We stoppen met skien rond 14 uur… uitgebreide lunch en dan met goed gevulde maag wegrijden.

ducatif1 op 25 feb 2019 15:22

we moeten savonds weer thuis zijn, dus wordt inderdaad vroeg in de ochtend vertrekken

Vanuit B-Limburg vertrek ik meestal om 23u om als eerste op de piste te staan. Vb. in Nauders. Zonder me te moeten haasten. 🙄
Geen idee vanwaar jullie vertrekken maar 20u lijkt me wat vroeg. 😉

Bla, bla, bla.

Wij doen het nog rustiger aan en vertrekken op vrijdag rond de middag om vervolgens 5 a 6 uurtjes later in Karlsruhe te overnachten. Vanaf daar op zaterdag ochtend nog een paar uurtjes richting Fiss. Relaxed en zonder vermoeidheid. We gaan echter met een short ski ook eigenlijk altijd 's nachts en dat bevalt ook heel goed.

Luc6 op 25 feb 2019 15:19

Vorig jaar precies hetzelfde gedaan naar Ischgl in dezelfde week. Echter besloten we de volgende ochtend om 09.00 te rijden. Aankomst 16.00 😭. Wees verstandig en rij daar weg rond 06.00 (via Bregenz) 👌🏼

Houd wel rekening met een zeer druk verkeer in Duitsland ! Het lijkt alsof het gedaan is met de drukte maar heel Zuid Duitsland krijgt komend weekend pas vakantie en ik dat brengt meer drukte met zich mee dan de nederlandse carnavalsvakantiegangers ! Dus lijkt het verstandig om of voor deze uittocht te vertrekken of er achter aan gaan rijden.

Ik vroeg me inderdaad af wat je overwegingen zijn…

Wil je zaterdag nog skiën? Kan je je accommodatie al in als je zo vroeg aanwezig bent?

File vrij ben je wel gok ik, als je om 20:00 weg rijdt…

Wij kunnen ons appartement niet zo vroeg binnen en nemen met 3 kleine kinderen niet de gok met slecht weer en vermoeidheid niks te kunnen doen…
Wij vertrekken in de nacht van vrijdag op zaterdag rond 02h, meestal wel iets file maar de bende zijn we dan net voor bij München.

Vorig jaar precies hetzelfde gedaan naar Ischgl in dezelfde week. Echter besloten we de volgende ochtend om 09.00 te rijden. Aankomst 16.00 😭. Wees verstandig en rij daar weg rond 06.00 (via Bregenz) 👌🏼

JackE op 25 feb 2019 17:23

Haha, wij ook:p Ik kan me herinneren dat we er zelfs rond 18.00 uur waren en dus zo'n 9 uur hebben gedaan over Karlsruhe - Fiss. Via de Fernpass. Vanaf Reutte was het eigenlijk tot aan Fiss langzaam rijden/stil staan (in maart). Extra nadeel was de afgesloten toegangsweg richting Ladis van uit het Inntal, waardoor alle drie de dorpen maar via één bergweg bereikbaar waren. Dit jaar gaan we vroeger richting ontbijt en weer op pad. Mogelijkheid om via de Arlbergtunnel te gaan laten we in ieder geval ook open.

poedermeneer

Ik vroeg me inderdaad af wat je overwegingen zijn…

Wil je zaterdag nog skiën? Kan je je accommodatie al in als je zo vroeg aanwezig bent?

File vrij ben je wel gok ik, als je om 20:00 weg rijdt…

Wij kunnen ons appartement niet zo vroeg binnen en nemen met 3 kleine kinderen niet de gok met slecht weer en vermoeidheid niks te kunnen doen…
Wij vertrekken in de nacht van vrijdag op zaterdag rond 02h, meestal wel iets file maar de bende zijn we dan net voor bij München.

Nemrah op 25 feb 2019 21:22

we kunnen einde morgen in appartement, maar zitten vlakbij groot Kinderland. dus denk dat we ons wel paar uur vermaken. en nee we willen niet zelf meer skien. alleen nog met de kids naar kinderland. grootste overweging is de file. als we die hiermee vopr kunnen blijven zijn we happy. maar we hebben nog geen ervaring met drukke weken omdat we hiervoor buiten hoogseizoen gingen. dus zochten enige ervaring als we 20:30 uur vertrekken of we dan de file ook echt voorblijven

Zo bizar druk zal het toch niet meer zijn?? Wij zijn vrijdag 15 februari, start vakantie regio noord, om 20.00 uur uit Venlo vertrokken. Lagen om 4 uur 's nachts in Prutz in bed! Scheelt dat wij zo de caravan in kunnen stappen en kunnen gaan liggen natuurlijk.
Ik zou eerder rond 4 uur 's nachts vertrekken, nog even slapen en in de middag aankomen. De vakanties in NL zijn dan af voorbij, afgezien van de carnavalregio. Wel heeft Duitsland dan nog vakantie. Maar in heb het idee dat de drukte wel aardig verspreid is. Afgelopen vrijdag zagen wij ook al veel auto's weer naar huis vertrekken, mijn zwager reed zaterdag heel vroeg terug maar hebben ook nergens last van gehad en zelf ben ik zondag terug gereden en in 10 uurtjes thuis. Veel plezier in ieder geval!!

Zo bizar druk zal het toch niet meer zijn?? Wij zijn vrijdag 15 februari, start vakantie regio noord, om 20.00 uur uit Venlo vertrokken. Lagen om 4 uur 's nachts in Prutz in bed! Scheelt dat wij zo de caravan in kunnen stappen en kunnen gaan liggen natuurlijk.
Ik zou eerder rond 4 uur 's nachts vertrekken, nog even slapen en in de middag aankomen. De vakanties in NL zijn dan af voorbij, afgezien van de carnavalregio. Wel heeft Duitsland dan nog vakantie. Maar in heb het idee dat de drukte wel aardig verspreid is. Afgelopen vrijdag zagen wij ook al veel auto's weer naar huis vertrekken, mijn zwager reed zaterdag heel vroeg terug maar hebben ook nergens last van gehad en zelf ben ik zondag terug gereden en in 10 uurtjes thuis. Veel plezier in ieder geval!!

APeters op 26 feb 2019 13:06

Dan is het carnaval, dus juist in Duitsland erg druk en veel scholen in Zuid Nederland kiezen ook voor die week om vakantie te hebben.

Als jullie in de auto goed kunnen slapen zou ik in de nacht rijden dat is gewoon het meest rustig. Je vermaakt je echt wel in Fiss overdag.

Ik zou eerder rond 4 uur 's nachts vertrekken,

APeters op 26 feb 2019 13:06

File gegarandeerd. ;)

Bla, bla, bla.

Ik zou eerder rond 4 uur 's nachts vertrekken,

APeters op 26 feb 2019 13:06

File gegarandeerd. ;)

bartvwg op 26 feb 2019 13:15

ja dat dacht ik dus ook!

Zo bizar druk zal het toch niet meer zijn?? Wij zijn vrijdag 15 februari, start vakantie regio noord, om 20.00 uur uit Venlo vertrokken. Lagen om 4 uur 's nachts in Prutz in bed! Scheelt dat wij zo de caravan in kunnen stappen en kunnen gaan liggen natuurlijk.

Ik zou eerder rond 4 uur 's nachts vertrekken, nog even slapen en in de middag aankomen. De vakanties in NL zijn dan af voorbij, afgezien van de carnavalregio. Wel heeft Duitsland dan nog vakantie. Maar in heb het idee dat de drukte wel aardig verspreid is. Afgelopen vrijdag zagen wij ook al veel auto's weer naar huis vertrekken, mijn zwager reed zaterdag heel vroeg terug maar hebben ook nergens last van gehad en zelf ben ik zondag terug gereden en in 10 uurtjes thuis. Veel plezier in ieder geval!!

APeters op 26 feb 2019 13:06

Dan is het carnaval, dus juist in Duitsland erg druk en veel scholen in Zuid Nederland kiezen ook voor die week om vakantie te hebben.

Als jullie in de auto goed kunnen slapen zou ik in de nacht rijden dat is gewoon het meest rustig. Je vermaakt je echt wel in Fiss overdag.

Tiny-M op 26 feb 2019 13:12

bedankt. volgens mij staat volgende week als drukste voorjaarsvakantie week te boek, omdat Duitsland en België ook vakantie hebben. inderdaad die zaterdag vermaken we ons echt wel

Wij gaan al een paar jaar in de drukke week weg en vertrekken bijna altijd om 2-3:00 snachts. Ik moet echt wat slapen voor we gaan rijden want vrijdagochtend is het altijd vroeg. Ja je krijgt wat file bij München, maar dat hoort er een klein beetje bij. De ergste drukte zijn we voor, meestal tot München geheel file vrij.

Vrijdag overdag zijn we ook al eens gaan rijden. Een overnachting na München en zaterdag ochtend de snelweg weer op na de file, voor de ergste drukte.

In beide gevallen zijn we ergens tussen 11:00 en 14:00 bij ons huis. Eerder hoef ik er niet aan te komen dus zou het vertrekken van 20:00 voor ons geen optie zijn. Wel vrijdagmiddag rijden tot 22-23h en een hotel pakken of nog eerder en gewoon hapje eten iig een hotel en lekker op tijd je bed in…

Vorig jaar rond 22u vertrokken richting Montafon. Om 10u waren we ingecheckt in hotel maar onderweg rond 4u al heel druk met files rond Ulm. Dit jaar doen we hetzelfde maar ga ik vanaf Stuttgart via de 81 en de Bodensee naar Bregenz.

*bericht bewerkt door Triple-T op 26 feb 2019 15:16

Laaste 3 jaar iedere keer met krokus naar Fiss geweest. Als je om 1 uur weggaat dan ga het laatste stuk veel file hebben. De Fernpas moet je voor 7 uur over zijn anders heb je grote kans op vertraging. Vorig jaar om 7.30 aangereden in Kempten en via Bregenz. Dat viel ook tegen. Ik zou toch voor 20 uur gaan maar wel rekening mee houden dat je dan wel een heel vroeg op locatie kunt zijn.

Plaats een reactie