Go pro hero 7 white, silver of black?

Hallo allemaal!
Ik vertrek binnenkort op skivakantie. Ik zou graag eindelijk is een goede action Cam aanschaffen. Ik ben 16 dus mijn budget is niet eindeloos, daarom laat ik de black al links liggen (tenzij deze echt zooooveeeel beter is). Is het prijsverschil tussen de white en de silver de moeite waard? Ik las dat de silver ook in 4K kan filmen, is het moeite waard om de hoge meerprijs hiervoor neer te tellen? Zijn er nog andere zichtbare verschillen?
Zijn de accessoire kits voor de go pro Hero 5,4,6,… ook te gebruiken op de Hero 7? Want ik dacht dat het universeel was, al zie ik bijna nergens expliciet staan dat het compatibel is met de Hero 7…

ps: Verder wil ik de go pro ook gebruiken voor het filmen van aftermovies, deathrides,…

OF is er een ander toestel dat jullie kunnen aanraden? ik hoor het graag!!

Alvast bedankt!
gr Seppe

*bericht bewerkt door SeppeF op 27 feb 2019 00:41

Misschien kun je ook overwegen om een Gopro 6 Black te kopen. Die is inmiddels in prijs gezakt (vergelijkbaar met de silver 7 voor zover ik kan zien).

Over de 6 ben ik zelf erg tevreden. Enige reden voor mij om de 7 te kopen is omdat ik benieuwd ben naar de verbeterde stabilisatie.

Ik heb de GoPro 7 black. De stabilisatie is echt top.
Verschil met een Gimbal is wel, dat schommelbewegingen gewoon blijven natuurlijk.

De 6 is ook een goede optie, moet je achteraf meer aan de slag met software om trillingen weg te halen. En een borstharnas gebruiken ipv de op je helm te dragen. GoPro7 black met stabilisatie is top, maar er zijn dus ook andere opties die geen geld maar iets meer tijd kosten om bijna dezelfde kwaliteit te krijgen.

Ik had hiervoor een 5, alle accessoires gebruik ik nu op de 7. Incl. de extra batterij.

Je zou ook naar de Yi , Yi 4K en Yi 4K+ kunnen kijken.

De Yi is gelijk aan de White
De Yi 4K is ongeveer gelijk aan de Gopro 7 silver
De Yi 4K+ is ongeveer gelijk aan de Gopro 6 Black

En dan heb je nog de Gopro 7 black, die in een eigen "league" zit vanwege Hypersmooth stabilisatie.

4K is een stuk scherper. Dus daar zou ik wel voor gaan. De gemiddelde Smartphone filmt ook al met 4K namelijk. En als je eindresultaat Full HD is, heb je de mogelijkheid om "in te zoomen" achteraf.
De 4K+/Hero 6 black geeft vloeiender 4K en meer slow-motion. Dus als je dat belangrijker vind: dan daarvoor gaan.
De Gopro 7 is eigenlijk overkill voor wintersport. De stabilisatie is wel heel handig, maar full hd met 240 frames per seconde (8/10x slowmotion) is wel HEEL langzaam voor wintersport-actie. met 120 frames heb je vaak al genoeg slow-motion.

Ga je ook een after-movie maken? want 4K is vrij zwaar om te bewerken. En 4k60 is NOG zwaarder. Iets om rekening mee te houden ook.

Laatste tip: Kan je hem niet samen met vrienden/familie kopen? Vaak ga je toch niet op hetzelfde moment op vakantie. Wij hebben een Gopro 7 black gekocht met zijn drieën (zus, vader en ikzelf). Daardoor zijn we relatief weinig geld kwijt. En OF we zijn samen op vakantie, of we gaan op andere momenten. Een gopro is nu net zo'n apparaatje die je vaak enkel op die paar weken op vakantie gebruikt…

off-topic: wat is een deathride?

*bericht bewerkt door Waah op 27 feb 2019 11:11

Wat Waah zegt. Koop een Yi 4K. Heb i zelf ook gedaan en ben zeer tevreden. Vooral de verwissebare batterijen zijn fijn. Anders is het op na een uurtje.
Op Marktplaats staan er wel. Scheelt een hoop centen! En accessoires zijn er in overvloed op Aliexpress.

Aftellen maar!

Wat Waah zegt. Koop een Yi 4K. Heb i zelf ook gedaan en ben zeer tevreden. Vooral de verwissebare batterijen zijn fijn. Anders is het op na een uurtje.
Op Marktplaats staan er wel. Scheelt een hoop centen! En accessoires zijn er in overvloed op Aliexpress.

Matthieu op 27 feb 2019 11:13

En ook op Amazon.de ;-)
Want als je de accessoires binnenkort wil hebben is Aliexpress niet aan te raden ;-) voor een volgende vakantie kan je daar wel prima bestellen.

Ik heb zelf de 5 silver als het goed is, de eerste zonder de behuizing wat een reden was om mijn 4 te verkopen vanwege de flinke upgrade.
Ga kijken naar een 5 of 6 en je hebt meer dan je wilt hebben kwa kwaliteit en geluid.
ik heb zelf een 4K tv sindskort maar om het te bewerken heb je een sterke laptop nodig die de grote 4K beelden goed en snel kan renderen.
Alleen voor de beeldstabilisatie zou ik het wel interessant vinden de 7 maar geloof niet dat het de moeite waard is.
Ik gebruik mijn gopro buiten wintersport eigenlijk maar amper…en op wintersport naar de zelfde locatie word het ook nog eens eentonig…wellicht vandaar dat mensen vaker hun smartphone gaan gebruiken ;)

Ik denk dat er genoeg adviezen worden gegeven hier waar je je keuze op kan maken, zolang je het jezelf maar niet aan doet om een Gopro White te kopen. Dat is echt pure geld verspilling.

Ok Rene,
Daar denk ik anders over. Prima camera om leuke filmpjes op te nemen. Waarschijnlijk stel ik dan geen hoge eisen…maar GPS en dergelijke heb ik niet nodig. Beeld vind ik stabiel en scherp genoeg. Kortom tevreden met m'n Gopro White.

Ok Rene,
Daar denk ik anders over. Prima camera om leuke filmpjes op te nemen. Waarschijnlijk stel ik dan geen hoge eisen…maar GPS en dergelijke heb ik niet nodig. Beeld vind ik stabiel en scherp genoeg. Kortom tevreden met m'n Gopro White.

vlam op 27 feb 2019 15:17

De Gopro White heeft al geen verwisselbare accu. Dus na max een uur (en met kou eerder een half uur) al geen mogelijkheden meer tot filmen.

Dus nee, de White lijkt me geen goede optie. Zeker niet als de Yi 2K zo'n beetje hetzelfde kan voor 70 euro… waar de White 200 euro kost.

Bedankt voor de vele reacties! Ik werk momenteel met een MacBook air (mid 2013) dus ik denk niet dat 4K beelden bewerken zal lukkken…
Maar is de app van de Yi toestellen even goed en gebruiksvriendelijk als die van go pro? Verder valt de white dus al af, momenteel denk ik aan de go pro Hero 7 silver. Een goede keuze? (De silver heeft ook geen verwijderbare accu…)

Als je weinig filmt is de silver een prima keuze…
Maar is de accu leeg (en in de kou gaat dat sneller, en een uur filmen met een GoPro is de max) dan kun je de rest van de dag niet meer filmen…

De Yi app vond ik even gebruiksvriendelijk . Als in, dat de GoPro app ook nukken heeft ;-) . Met beide apps (en camera's) moet je even weten hoe ze werken. Daarna werkt het prima. Beide hebben 5ghz wifi dus beide is rap beelden versturen. En de Yi heeft ook standaard proxy files (lage resolutie versies) van de video's die snel te downloaden en bekijken zijn.

Sterker: je kunt met de proxies je video's editen en als die klaar is renderen met de originele files.

Welke software gebruik je om te editen? IMovie? Final cut? première?

Ik heb de Hero 7 Black, een voordeel is al dat de Black wisselbare accu's heeft de overigen niet. Daarbij is Hypersmooth een geweldige optie op de Hero 7 black, de stabilisatie van de black is gewoon top.

Hier de volledige vergelijking tussen de Black, Silver en White.

https://gopro.com/compare

Voorbeeld van de TimeWarp functie deze zit alleen op de Black.

https://youtu.be/zTuvI1bHfaA

En een voorbeeld van de Night photo mode die ook alleen op de Black aanwezig is.

null

*bericht bewerkt door michelr op 28 feb 2019 11:35

Als je weinig filmt is de silver een prima keuze…
Maar is de accu leeg (en in de kou gaat dat sneller, en een uur filmen met een GoPro is de max) dan kun je de rest van de dag niet meer filmen…

De Yi app vond ik even gebruiksvriendelijk . Als in, dat de GoPro app ook nukken heeft ;-) . Met beide apps (en camera's) moet je even weten hoe ze werken. Daarna werkt het prima. Beide hebben 5ghz wifi dus beide is rap beelden versturen. En de Yi heeft ook standaard proxy files (lage resolutie versies) van de video's die snel te downloaden en bekijken zijn.

Sterker: je kunt met de proxies je video's editen en als die klaar is renderen met de originele files.

Welke software gebruik je om te editen? IMovie? Final cut? première?

Waah op 28 feb 2019 07:39

Bedankt voor de tips! Ik bewerk mijn video’s met IMovie.

Zou de kwaliteit van de video’s, los van het skiën (dus thuis in de tuin enzo), beter zijn dan die van de IPhone Xr? In gebruik deze namelijk om mijn video’s te maken…

Ik heb ook een 7 Black gekocht maar houd er rekening mee dat als je in 4K wilt filmen dat zowel je geheugenkaart als je computer dat wel aan moeten kunnen. Ik film daardoor dus niet in 4K. Verder is voor mij een verwisselbare accu een must want inderdaad, anders is hij zo leeg en kun je niks meer.

Ik zou je aanraden te kijken naar een tweedehands Hero 6 Black. Persoonlijk vond ik de White of Silver het niet waard. Verschil met de Hero 7 is minimaal voor mijn gebruik (alleen dat 4k60fps gestabiliseerd is bij de 7, waar bij de 6 dit tot 4k30fps gaat).
De vraag is ook welke resolutie je wilt gaan gebruiken. Ik vond 2.7k60fps al een grote verbetering t.o.v. de standaard 1080p60fps, terwijl de bestanden nog handelbaar zijn.

Stay frosty

En een borstharnas gebruiken ipv de op je helm te dragen.

Fokroese op 27 feb 2019 10:34

Vind je op de borst beter dan op de helm? Ik word altijd een beetje misselijk als ik een video vanaf de borst zie. Je bovenlichaam beweegt veel meer dan je hoofd. Je houdt je hoofd automatisch wat rechter.
Daarnaast krijg je bij opnames van de borst ook heel de tijd links en rechts handen en stokken het beeld in zwaaien.

Op de helm:
https://youtu.be/bZQllpM8vR8?t=49

Op de borst:
https://youtu.be/HrW_x9SPVHU?t=21

Annoying skiers since 2003

Als je weinig filmt is de silver een prima keuze…

Maar is de accu leeg (en in de kou gaat dat sneller, en een uur filmen met een GoPro is de max) dan kun je de rest van de dag niet meer filmen…

De Yi app vond ik even gebruiksvriendelijk . Als in, dat de GoPro app ook nukken heeft ;-) . Met beide apps (en camera's) moet je even weten hoe ze werken. Daarna werkt het prima. Beide hebben 5ghz wifi dus beide is rap beelden versturen. En de Yi heeft ook standaard proxy files (lage resolutie versies) van de video's die snel te downloaden en bekijken zijn.

Sterker: je kunt met de proxies je video's editen en als die klaar is renderen met de originele files.

Welke software gebruik je om te editen? IMovie? Final cut? première?

Waah op 28 feb 2019 07:39

Bedankt voor de tips! Ik bewerk mijn video’s met IMovie.

SeppeF op 28 feb 2019 19:01

iMovie werkt (helaas) niet soepel met 4K op jouw machine. Met Final Cut Pro X zou dat veel soepeler gaan. Want FCP X maakt er zelf proxy (lage resolutie) videos van. Daarmee kan je dan editen, en als je klaar bent gebruikt die de 4K weer voor je export.

Maarja FCP X kost volgens mij 300 euro… dus dat zal buiten het budget vallen.

Met de iPhone XR heb je hetzelfde probleem. Die filmt 4K, en als je dat niet instelt zelfs met H.265 ipv H.264. En die eerste is al helemaal niet te bewerken met je PC.

Dus je zult op 1080p of 2.7K willen filmen. En dan is de vraag eerder hoeveel slow-motion je wilt. Want dat is het grote verschil tussen de camera’s. Beeldkwaliteit is van alle camera’s gewoon goed. Zeker bij genoeg licht, zoals op wintersport.

Andere optie is om zelf je eigen proxy-workflow te maken. Dan film je gewoon in 4K, en ga je thuis een aantal stappen doen:
1: Video’s van je geheugenkaartje op je PC
2: Omzetten van de video’s van 4K naar 1080p (liefst naar Prores) met dezelfde naam, maar een andere map
3: Met de 1080p versies je video in iMovie in elkaar zetten.
4: Als je klaar bent verplaats je de 1080p video’s naar een andere map, en verplaats je de 4K video’s in de map waar de 1080p video’s stonden
5: open iMovie weer, en nu zal iMovie de 4K bestanden gebruiken. Aanpassingen maken kan eigenlijk niet meer, maar je kan hem wel exporteren

Op die manier doe je eigenlijk wat FCP X automatisch doet. En dan heb je hoge kwaliteit video’s, en kan je toch bewerken op een PC. En Prores (in plaats van H.264/MP4) is heel makkelijk te bewerken voor een Mac!

De Yi 4K(+) maakt trouwens die proxy-videos al zelf in de camera. Dus dan hoef je het omzetten (stap 2) niet eens te doen.

@Waah Final Cut Pro X is inderdaad prijzig maar voor €229,- heb je deze legaal met 4 extra programma’s, heb ik ook gedaan.

https://www.apple.com/nl-edu/shop/product/BMGE2ZM/A/pakket-m…

Als je toch geen 4K gaat filmen en editen, hoef je ook niet perse een te dure actioncamera te kopen en kan je ook met een oudere GoPro (of een Yi) goede en toffe filmpjes maken. Sowieso kan ik me vinden in @Siard zijn mening en die van @Waah: laat de GoPro 7 lekker links liggen en ga voor een GoPro 6 of een Yi.

Ik heb tot vorig jaar heel veel met de GoPro2 gefilmd. Echt een ouder beestje, maar kan je ook echt prima films mee maken. Skills van degene die filmt en degene die gefilmd wordt zijn belangrijker dan het materiaal ;-)

Plaats een reactie