Als Gezin met kind van +1 jaar op wintersport?

Langere tijd leek het erop dat we met onze hele goede vrienden in 2020 weer samen op wintersport zouden gaan maar laatst lieten ze al merken dat ze twijfelen omdat ze na inzien het gevoel hebben weinig aan wintersport te hebben met 2 kinderen onder de 4 jaar.
De kans is dus groot dat ik iets anders moet gaan bedenken voor het volgende winterseizoen in Januari.
Nu vroeg ik mezelf af of hier meer mensen zijn die hier ervaring mee hebben of weten hoe andere het doen om met een kleine van 1 jaar en 1 maand oud op wintersport te gaan.
We vinden het beide niks om telkens alleen halve dagen op pad te gaan zowel om te skiën als in het appartement te blijven of wandelen/activiteit doen met de kleine.
Hoe doen jullie dit?

Meest rotte aan dit verhaal is dat mijn moeder heeft toegezegd dat ze graag een week op de kleine wil passen in NL zodat wij alleen op wintersport kunnen…maar moeders kan haar kroost niet 1 week missen :(

*bericht bewerkt door Freerider op 01 mrt 2019 10:27

oma meenemen is geen optie? ;)

Mr. Slow

@Freerider

Lees even dit topic terug van 1 j geleden, toevallig postte topicstarter vandaag nog zijn POSITIEVE ervaringen.

https://www.wintersport.be/forum/topic/413486

Born to run. B.S.

Met een kind van 1 jaar oud kun je helemaal niks doen op de piste of eromheen op wat geneuzel na dan… Dan wordt het of in de crèche stoppen hele of halve dagen maar dat moet je willen, wilden wij destijds absoluut niet, of om en om maar dat zeg je zelf al dat dat niks is voor jullie of bij opa en oma maar dat is een dingetje voor moeders, dat is dus in het algemeen zo bij moedertjes🙈
De opties die overblijven zijn dan:
*dat jij alleen gaat met vrienden/familie of aansluiten bij een groep hier op het forum.
*dat jullie wachten tot het kind 3 is en al op skiles kan en je na de lessen ook wat samen kunt ondernemen op de beginnerspiste of naast de piste sleeën/wandelen in de sneeuw, verwacht nog niks.

Wij zijn zelf nog 1x een week geweest toen de kids 3 en 1 waren en ze bij de opa’s en oma’s waren maar dan heb je dus de hele week van hoe zou het met ze gaan vanuit moeders😅 daar moet je tegen kunnen🙈
Toen hebben we maar gewacht tot de jongste 3 was en zijn toen voor het eerst naar LA NORMA😍☃️ gegaan, daarna wordt het met het jaar makkelijker voor de kids en kun je steeds meer uren samen met het gezin op de piste vertoeven😃

LA NORMA😍☃️

Wij zelf hebben de kinderen een week bij opa en oma laten logeren. De kinderen en mijn ouders vonden het fantastisch en ook mijn vriendin vond het fijn om eens een week zonder kinderen te zijn. Voor het contact kun je elke avond even Skypen oid.
Vrienden van ons hebben de kinderen meegenomen waarbij er altijd een paar volwassenen achterblijven bij de kleintjes. Ze gaan wel met een groep van 10-12 volwassenen, dat maakt het rouleren wat makkelijker.

Dorp zoeken met veel wandel- of winkelmogelijkheden en oma meenemen.
Bij ons gingen mijn ouders altijd mee en die vonden het wel fijn om met de kinderwagen (bij veel sneeuw vastgebonden op een slee) door het dorp te kuieren. En de dochter die leek 't ook allemaal wel goed te vinden

Ik zie veel gasten die om beurten oppasdienst nemen. Offert iemand één a twee dagen zich op. En vaak gaan voor die dingen opa en oma mee ja… ;)

Ik heb nog niet gevragen of oma mee wil…maar dat komt ook omdat mijn Mazda 2 daarvoor niet ruim genoeg is helaas, en omdat het geen grote ruime gezinsauto is weet ik ook niet of er een skikoffer op past die lang genoeg is voor 1 paar skies en 1 snowboard mee te nemen ?
Zal het morgen eens vragen, ze wilde het al wel bij komende zomervakantie doen dus wellicht op wintersport ook maar dan moet ik wel naar een dorp gaan die ook wat vermaak/ wandel mogelijkheden heeft voor oma's, L3V valt daar buiten naar mijn mening :P

*bericht bewerkt door Freerider op 01 mrt 2019 11:40

weet ik ook niet of er een skikoffer op past die lang genoeg is voor 1 paar skies en 1 snowboard

Is toch voldoende als de oma er in past? ;)

Wij namen opa en oma mee. Onze kinderen zijn altijd meegegaan op wintersport. De eerste keer voor ze waren ze 6 maanden oud. Skietjes mee voor onder de wandelwagen, opa en oma konden dan lekker aan de wandel. Toen ze eenmaal zelfstandig konden zitten namen we een goede slee mee. Dan namen we ook echt de tijd om na het middagslaapje samen in de sneeuw te spelen.
We huurden een huisje of groot app met minimaal 3 slaapkamers. Wat in het laagseizoen overigens zeer betaalbaar was. Lunchen deden we altijd gezamenlijk, dan kwamen wij naar beneden of indien een gondel voorhanden was, kwamen opa en oma met de kids de berg op. Vanaf drie jaar zijn we voorzichtig begonnen om ze spelenderwijs kennis te laten maken met skietjes.

Wij zouden er nooit, maar dan ook nooit voor kiezen om ze een week ergens te laten logeren. Ons motto, wintersport moet je er met de paplepel/fles melk ingieten 😉

Alsof opa’s en oma’s niet (kunnen) skiën zeg en alleen maar goed zijn om te gaan wandelen. Tsk, tsk, tsk.

Bla, bla, bla.

Wij hebben de kinderen altijd meegenomen (vanaf 3 maanden). De 1e jaren naar Fieberbrunn, daar in de opvang en dat ging altijd heel goed. Bij goed weer gaan ze naar buiten en lekker in de sneeuw klooien etc. Voordeel was wel dat mama vanuit huis werkt en zich dus totaal niet schuldig voelde om op vakantie de kinderen naar opvang te brengen. Dat moet ook iedereen voor zich weten maar de kern is meer dat erg goede opvang te vinden is in de ski gebieden. Wij hebben alleen ervaring met Oostenrijk en dat ging altijd goed. Het is wat aanpassen, je kan niet uren van de opvang weg zijn etc (ze verwachten als ze bellen dat je binnen afzienbare tijd je kind komt halen). Verder als het erg mooi was dan gooiden we de kinderen in de rugzak en gingen we sneeuw wandeling maken. Zo leren ze ook al vroeg genieten van de sneeuw en daardoor konden ze bij ons niet wachten om op les te mogen.

@bartvwg

👏👍💪

Born to run. B.S.

Wij zijn vorig jaar met onze dochter van toen 5 mnd oud op wintersport geweest waarbij mijn ouders zijn meegegaan. Die skien toch niet @dan58 en @bartvwg en hebben er van genoten om te wandelen door het dorp met de kleine muppet. Die hebben zich ook verbaast dat overdag er alleen maar groot-ouders te zien waren in het dorp die op pad waren met de kleinkinderen, hahaha. Zij kunnen niet wachten om volgend jaar weer mee te gaan. Dit jaar slaan wij over vanwege de komst van nr2 en bouw van nieuw huis.

Sterker nog ik zou er niets op tegen hebben als ze “met de warme hand” zoals dat heet de hele vakantie zouden betalen 😃😃😃
Wat zeg je daarvan @bartvweg
@Freerider ik zou je moeder meenemen.Gezellig toch 👍

null

Ik zou deze wel voor haar kopen dan.
Zodat ze zich geen breuk valt op de gladde straten.

Sterker nog ik zou er niets op tegen hebben als ze "met de warme hand" zoals dat heet de hele vakantie zouden betalen 😃😃😃
Wat zeg je daarvan @bartvweg

Dat ik niet gek ben @Hooykaas :p

*bericht bewerkt door bartvwg op 01 mrt 2019 13:03

Bla, bla, bla.

@Hooykaas

Ook mee akkoord MAAR het mag géén evidentie worden om altijd op oma en oma te rekenen.
Wij behoren ook tot de generatie die al met 2 gingen (en gaan) werken en véél vrije tijd blijft er dan niet over.
Wij hebben ons indertijd ALTIJD aangepast aan ons gezin met jonge kinderen en dat zijn altijd toffe vakanties geweest.
Skien deden wij pas vanaf 40 j toen onze kids +/- 10 j werden.
Ik heb niet het gevoel dat we iets hebben gemist.
LET WEL : ik heb er niets op tegen dat iemand hier héél anders over denkt en handelt MAAR het als een evidentie beschouwen dat grootouders altijd moeten klaar staan is ook niet correct.
Ook wij willen wat genieten (zonder schuldgevoel) en hebben hier hard voor gewerkt . Dat genieten willen we NU want binnen enkele jaren kan dit misschien niet meer.

Born to run. B.S.

@Freerider. Jij onderschat, als kenner nog wel, de wandelmogelijkheden in Les Menuires. De wandelkaart kennelijk toch nog niet goed bekeken. Mijn vrouw kan je er met 10 jaar ervaring over vertellen. Onze kleindochter ging voor het eerst mee op de leeftijd van 9 maanden. Dat was dan wel in Les Deux Alpes, maar dat maakt weinig verschil. We hadden toen wel 2 niet skiende oma’s en 1 opa. De kindercrèche is toch ook nog een alternatief. Een weekje een grotere auto huren en een extra opa/oma. Ik probeer maar even mee te denken.

Hen48

@Freerider

kijk eens naar 't filmpje van @Waah (video's van 2018-2019) hoe mooi een sneeuwvakantie kan zijn met kids.

*bericht bewerkt door dan58 op 01 mrt 2019 13:30

Born to run. B.S.

@dan58
Ik ben het helemaal met je eens 👍👍
Er zouden meer mensen (zonder schuldgevoel ) nee moeten kunnen zeggen. Maar dat moet je wel leren.

Wij zijn dit jaar voor het eerst weg geweest met een kleine van 2 jaar. Opa en Oma mee. Oma wil niet meer skiën en heeft zich over de kleine ontfermt als wij op de piste waren.

Dat is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd (oma's die niet mee willen, oma's die niet van skiën houden etc).

Aan de andere kant zijn we twee jaar geleden, toen de kleine 3 maanden was(!), met zijn tweetjes gegaan. Ja, dat is even slikken voor de moeder, maar ook toch erg mooi. Met facetime/videobellen kan je tegenwoordig prima contact houden. En die ene week van de 52 in een jaar is voor het kind echt geen probleem. Sterker: Voor je relatie is het (IMHO) wel goed om soms ook iets samen te doen zonder kinderen. Maar dat is meer mening ;-)

Dus 3 opties:
1: Oma mee die niet skiët. Voor kind ideaal, mits Oma dat leuk vind natuurlijk( (zie opmerking Dan58)
2: Kind bij de Crèche. In mijn ervaring vinden kinderen de crèche helemaal niet erg. Ouders maken er vaak een probleem van, en zeker de omgeving van de ouders…
3: Zonder kleine gaan. Ga eventueel een shortski van 4 of 5 dagen. Op die manier ben je nog geen week weg. Het is een stap voor de moeder, absoluut, maar dat overleef je echt wel ;-)

*bericht bewerkt door Waah op 01 mrt 2019 13:37

@Hulst daar heb je een punt dat je vrouw al 10 jaar de wandelschoenen aan trekt, maar ik weet dat mijn moeder nog wel eens klutskniën heeft en zeker niet goed is in omhoog wandelen :P
Dus meer vertier in een dorp zonder lange afstanden te leggen is wenselijk maar omdat ik non stop board in LM is mij alles wat er omheen zit niets opgevallen aan vertier voor een oma met een kleine.

Mijn grote hoop is nog steeds dat de onzichtbare navelstreng een rek krijgt van ± 1000 km en dat moeders een week zonder kind kan :P

Ik heb gekeken naar opvang die er maar voor halve dagen zijn en de prijzen liegen er helaas niet om ook buiten hoogseizoen :(

*bericht bewerkt door Freerider op 01 mrt 2019 14:15

@Waah helaas zijn niet alle vrouwen zo ;), verder mag ik niet klagen :P

@Waah helaas zijn niet alle vrouwen zo ;), verder mag ik niet klagen :P

Freerider op 1 mrt 2019 14:13

Je hebt nog een jaar ;-)

Click. Click. Peace

Mag je niet een weekje of short-ski alleen gaan?

Bla, bla, bla.

Wij gaan dit jaar ook voor het eerst naar de sneeuw met onze kleine van 13 maand. Wij hebben het geluk dat oma zo gek is om mee te gaan als oppas(we zijn nog niet weg maar vindt het nu al geweldig…). Opa zou ook mee maar die viel helaas weg door drukte op het werk. Kan je gelijk de grotere auto van opa en oma meenemen, want je wilt toch wel dat de kleine comfortabel die kant op gaat :.).

We gaan het zien of het bevalt maar ben er eigenlijk niet zo bang voor. Het enige wat je denk ik vooraf goed moet regelen is een appartement met voldoende slaapkamers(3), een omgeving waar ook voor niet wintersporter vermaak is en duidelijke afspraken maken met Opa en Oma.

*bericht bewerkt door XtremeBlitz op 01 mrt 2019 14:53

Pas trouwens maar op met die oma’s (en opa’s) meenemen. Je weet dat wintersport besmettelijk is. Goed kans dat ze daarna elk jaar mee willen. Financieel kan het een uitkomst zijn.

Hen48

@Freerider ik kan alleen onze ervaring delen, onze kinderen hebben destijds bij buren gelogeerd,tot ze de leeftijd hadden om op skiles te mogen. Eigenlijk vond ik het heerlijk om samen met mijn man een weekje alleen te gaan. Toen had je nog geen kinderopvang, of crèche. Nu, zou ik het anders doen, en de kinderen nemen, en proberen s'morgens een paar uutjes naar de kinderopvang te doen, om in die tijd, lekker samen te kunnen skieen, en s'middag iets gezelligs, met de kinderen te doen.

Natuurlijk had ik destijd best moete mee, om ze een week te moeten missen, maar vond het achteraf heerlijk, 1 weekje in het jaar😂
Inmiddels zijn onze kinderen al heel lang volwassen, en gaan nog steeds elk jaar mee😃

*bericht bewerkt door marie-louise op 01 mrt 2019 15:51

Ik ski gewoon lekker halve daagjes, soms een bonusdagje en soms misschien 2 uurtjes sinds mijn kids er zijn. Heerlijk! Wat zie je die kids nou helemaal de rest van het jaar voor echte quality time? Ik snap echt helemaal niets van mijn generatie. Voor je het weet is die prachtige baby, peuter- en kleutertijd voorbij, geniet er verdimme van, juist op vakantie!!!

*bericht bewerkt door Shane op 01 mrt 2019 18:30

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane

👍, Indeed my man.

Door werk en dergelijke is de kindertijd van mijn kids voorbijGEVLOGEN en NU geniet ik des te meer van mijn kleindochters, en niet alléén als oppas.

Born to run. B.S.

@dan58 tijd vliegt ja, veel te snel. 😮😯😔😕

Bla, bla, bla.

Plaats een reactie