Vader neemt kinderen mee in (doodlopend) off-piste zonder materiaal

Dit onderwerp gaat over de bestemming Tignes - Val d'Isère

Al meer dan 50 mensen zijn dit seizoen gered door de pisteredding in Val d’Isere omdat ze in de (niet voor iedereen) skibare couloirs boven Chemin des Côves vast zijn komen te zitten.
Afgelopen zaterdag was het de beurt aan een vader die met zijn kinderen en neefjes (allemaal minderjarig) off-piste was gegaan. De goede man droeg zelf een lawinepieps + gear maar de kinderen hadden niets om. Daarnaast had de man ze dus meegenomen naar een couloir waar zonder serieuze freeride-skills niet doorheen te komen is.

Het is duidelijk dat deze vader het belangrijkste veiligheidsmateriaal: zijn hersenen die dag niet echt goed gebruikt heeft.

Ga niet/nooit zonder gedegen voorbereiding off-piste. En gebruik ten alle tijden je hersenen.

Click. Click. Peace

Complete Idiot! Zeker voor iemand die gezien zijn eigen uitrusting de indruk wekt beter te (moeten) weten.

Edwin van Riel

Welke nationaliteit? Eens kijken welk vooroordeel we nu weer bevestigd krijgen.

Vraag me af hoeveel percent er nu altijd lawinegear mee neemt. 1/10 een helm en 1/100 3 eenheid schat ik ongeveer

Vraag me af hoeveel percent er nu altijd lawinegear mee neemt. 1/10 een helm en 1/100 3 eenheid schat ik ongeveer

jeandeflamand op 4 mrt 2019 18:12

Ik schat het aantal helmdragers hoger in en het aantal met een 3eenheid lager. ;)

Übung macht den meister!!!

@Rogier is dat bij de gorges aan het einde van oa de Grand Vallon. Oftewel bij het bruggetje van Col d’ Iseran ?

@Jamie010 Volgens mij is het vlak boven het dorp. Die kom boven het marker symbool. Hier lopen een aantal mooie off-piste afdalingen. Maar je moet wel de weg weten. En 'op het oog' ski je snel de verkeerde kant op. Een aantal hellingen zien er mooi uit tot je te laat bent. Letterlijke 'tourist-traps'

Even googlen levert al een uitleg op hoe je hier wel moet skiën, met de uitleg erbij dat je als je vast-skiet je ook erg vast komt te zitten ;-)
http://freeskilly.canalblog.com/pages/les-coves/33460969.htm…

null

*bericht bewerkt door Rogier op 04 mrt 2019 19:22

Click. Click. Peace

Vraag me af hoeveel percent er nu altijd lawinegear mee neemt. 1/10 een helm en 1/100 3 eenheid schat ik ongeveer

jeandeflamand op 4 mrt 2019 18:12

Ik denk dat het aantal helmdragers eerder 9/10 is tegenwoordig. Mensen die geen helm dragen vallen tegenwoordig echt op, was paar jaar geleden nog wel anders…

Ik ben deze winter 5 weken in Val le fornet geweest en het aantal helmdragers in de gondel naar oa gletsjer was niet veel. Er werden best veel mutsen gedragen. 50 50 op sommige dagen.
@Rogier dank je wel. Ik ga de plek eens opzoeken. De plek die ik bedoelde zijn deze winter op 1 dag al 29 skiërs uit de gorges opgepikt omdat ze sporen volgden. Of ze moesten een paar uur klimmen om niet in een ravijn te vallen.

Dat is een andere afdaling inderdaad…

Click. Click. Peace

@Rogier bedankt voor de link. Goede app met veel mooie routes.

Plaats een reactie