Februari schoolvakantie 2020 bestemming in de Alpen

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/886cd92b0eb1cb721f64d5c0...

Ja, ik heb de vraag al eerder gesteld. Is het electronisch papier bijna op dat dat niet mag ;-) ?

Ik heb weer veel meer geleerd over waar ik ski plezier aan beleef en over verschillende skigebieden, dus ik wil het toch opnieuw vragen.

Zoals eerdervermeld, woon ik in Amerika en heb mijn ski vakanties de laatste jaren in de Utah en Colorado gedaan. Als wij naar Europa zouden koen in de winter dan wil ik vooral richten op wat dingen die anders zijn(in positieve zin), dan wat ik daar beleef.

Velen van julie zijn net terug van deze vakantie week (midden Nederland), dus laatste week van februari.

Criteria:
-In de Alpen
-Niet te druk.
-Gezellig, sfeervol, maar rustig, dorpje (geen feestgedruis!) gehucht mag ook.
-Mooi ruig berglandschap uitzicht vanaf de pistes
-Mogelijkheid tot “piste-tochten”, dus van het ene dal naar het andere.
-Leuke berghutten/restaurantjes/lekker eten. Hoeft geen “haute cuisine” te zijn’
-Middelgroot of groot aaneengesloten gebied. Ik vermoed dat zo’n 150km aan pistes zat zou zijn.
-Goede mogelijkheden voor eenvoudige off-piste
-Weinig “poederstress”.
-(Lariks) bossen, of andere ski-bare bossen en pre.
-I.v.m. Lang van te voren plannen, betrouwbare sneeuw kwaliteit en kwantiteit. Dus zowel wat hogers en noord hellingen, als iets tussen de bossen.
-Mag best meer kleine, niet verbonden gebiedjes zijn, als er maar 1 verbonden gebied bij zit.

Dit is wel met basis school kinderen, maar die skien mij er uit, dus hoeven geen oefenweides e.d. ;-)

*bericht bewerkt door Slim op 05 mrt 2019 17:03

Serre Chevalier klinkt bijvoorbeeld interesant zo op het eerste gezicht.

*bericht bewerkt door Slim op 05 mrt 2019 16:57

Serre Chevalier is echt een topper! Andere aanraders van mijn kant zijn Monte Rosa en Jungfrau Region. Alledrie de gebieden zijn best sneeuwzeker en kun je ook mooi off-piste.

*bericht bewerkt door Quick op 05 mrt 2019 17:00

Mr. Slow

Thx, Monte Roas was inderdaad een andere waar ik naar had gekeken. Zal Jungfrau ook nog eens bekijken.

Welk dorp dan?

*bericht bewerkt door Slim op 05 mrt 2019 17:11

Dubbel

*bericht bewerkt door Slim op 05 mrt 2019 17:11

Grindelwald! Vind ik het leukste dorp en het deelgebiedje First is zwaar onderschat (onbekend maakt onbemind?).

Mr. Slow

Ik zeg Livigno

When life gets too complicated.... SKI

@Slim
Laax - Flims of Grimentz, ik zou er niet eens over hoeven nadenken.

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Ik zeg Grand-Massif; Samoëns.
Scoort op al je punten , alléén berghutten is wat minder, maar er zijn enkele leuke te vinden.

Born to run. B.S.

@Slim
Laax - Flims of Grimentz, ik zou er niet eens over hoeven nadenken.

dokteruk op 5 mrt 2019 19:02

De pagina over Grimentz hier op de site opent met: “Het mooiste dorp van Wallis?” dus dat klinkt goed. Maar dan staat er ook:
“Mogelijkheden voor tochten
Tochten zijn niet echt mogelijk. Wel is het mogelijk om iedere dag in een van de drie skigebieden in het Val d’Anniviers te gaan skiën. Je moet dan wel met de skibus of auto”. Ben jij het daar dan dus niet mee eens?

@Slim

Laax - Flims of Grimentz, ik zou er niet eens over hoeven nadenken.

dokteruk op 5 mrt 2019 19:02

De pagina over Grimentz hier op de site opent met: “Het mooiste dorp van Wallis?” dus dat klinkt goed. Maar dan staat er ook:
“Mogelijkheden voor tochten
Tochten zijn niet echt mogelijk. Wel is het mogelijk om iedere dag in een van de drie skigebieden in het Val d'Anniviers te gaan skiën. Je moet dan wel met de skibus of auto”. Ben jij het daar dan dus niet mee eens?

Slim op 5 mrt 2019 21:09

Met (gebrek) aan echte tochten maken ben ik het wel eens trouwens… vandaar dat ik Flims als eerste noemde. Omheb je PM gestuurd.

*bericht bewerkt door dokteruk op 05 mrt 2019 21:25

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

@Slim
Laax - Flims of Grimentz, ik zou er niet eens over hoeven nadenken.

dokteruk op 5 mrt 2019 19:02

Ik wilde Grimentz ook noemen. Daar zijn we deze voorjaarsvakantie geweest en zeer aangenaam verrast door de prachtige omgeving, het pittoreske karakter van het dorpje, de rúst op de pistes, uitstekende mogelijkheden voor -beginnend- offpiste, uitzicht op meerdere 4000’ers, aaneenschakeling met Zinal, en op zelfde skipas ook de andere dorpjes van Val d’Anniviers.
Volgend jaar gaan we terug!

❄️

@Slim

Laax - Flims of Grimentz, ik zou er niet eens over hoeven nadenken.

dokteruk op 5 mrt 2019 19:02

De pagina over Grimentz hier op de site opent met: “Het mooiste dorp van Wallis?” dus dat klinkt goed. Maar dan staat er ook:
“Mogelijkheden voor tochten
Tochten zijn niet echt mogelijk. Wel is het mogelijk om iedere dag in een van de drie skigebieden in het Val d'Anniviers te gaan skiën. Je moet dan wel met de skibus of auto”. Ben jij het daar dan dus niet mee eens?

Slim op 5 mrt 2019 21:09

Dat is wel waar mbt tochten.
Er is een directe gondel naar Zinal.
Grimentz heeft een zalige lange zwarte afdaling van de top (ca. 2900 mtr) naar het dal (1500 mtr) waar je met de gondel weer terug kan of de gondel de andere kant op neemt naar Zinal.
Heel veel telemarkers gezien en wandelaars. Voor hen duidelijk uitgebreide mogelijkheden.

Overigens komt er een nieuwe 6-pers-stoeltjeslift ter vervanging van een oude tweepersoons & een pannenkoek.

*bericht bewerkt door Marije77 op 05 mrt 2019 21:40

❄️

Dat is wel waar mbt tochten.

Marije77 op 5 mrt 2019 21:34

Ik denk dat de mogelijkheid tot 1 of 2 tochten (tochten gaan we heus niet iedere dag doen, zeker met de meisjes niet) wel een echte harde eis is. Dat is namelijk juist iets wat je in Amerika niet echt kunt doen.

*bericht bewerkt door Slim op 05 mrt 2019 22:09

Ik zal ook even wat meer uitleg geven dat helpt misschien nog.

Mijn idee is, skien kan ik in Amerika ook, dus het gaat om meer dan de ski beweging zelf. Dus als ik zo lang ga reizen en slepen met skispullen dan wil ik ook optimaal genieten van de dingen die skien in Europa anders maken dan wat ik hier in Utah en Colorado gewend ben.

Mijn idee was om tijdens onze februari vakantie te gaan en dan een week er aan vast te plakken. Dat is namelijk de week dat mijn vrienden kunnen, omdat zijn schoolgaande kinderen hebben regio midden.
Ik dacht dan bijvoorbeeld die eerste week in Nederland te verblijven en de jetlag te absorberen en dan een week skien met onze bevriende familie.

Mijn dochters zijn volgend jaar 9 en 12 jaar oud. Als wij hier in Amerika skien, dan skien we de meeste tijd off-piste(maar inbounds). Poeder als we het kunnen vinden, bos en buckel pistes. Geprepareerde pistes (afgezien van heen of weer naar de lift) zijn de hoge uitzondering. Beetje toerskien af en toe.

Toch lijkt wat meer piste skien ons ook wel eens leuk, zeker als je nog eens ergens komt.

Zo’n tochtje skien van dal naar dal is in Amerika zelden mogelijk, ook de grotere gebieden bestrijken meestal maar 1 bergrug.

Wij zijn geen kilometer vreters, dus heel veel piste hoeft het niet te zijn, maar wel een beetje het gevoel dat je nog eens ergens anders komt. Ik denk dat wij “groomer” skien dan ineens een stuk leuker vinden!

Maar we willen natuurlijk ook nog steeds de ongeprepareerde sneeuw proeven, en ook daar heeft Europa een voorsprong met kids, om met lift ondersteuning off-piste te gaan skien. ook dat is in Amerika eigenlijk haast nooit mogelijk. Althans niet in de zin van dat je uit de lift stapt, omlaag skiet en weer bij een andere lift uitkomt. Tenminste, inbounds natuurlijk wel, maar dan blijf je altijd “dicht bij huis”, en het is heel snel verspoord.

Dus ik denk dat we in een week misschien 2 keer een piste tochtje skien, 1 dag met een gids op pad gaan, en de rest een mix van pistes, en side-country.

Een ander punt is de lokale cultuur en ambiance, met historische dorpen of stadjes en lokaal eten. Dat staat natuurlijk ook hoog op het lijstje!

Na je achtergrond verhaal gelezen te hebben blijf ik bij mijn tip.

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Ga naar Frankrijk.
Ik raad La Plange aan buiten de EU vakanties. Dorp champagny en vannoise. Daar staan zelfs de koeien nog op het gelijkvloers in de originele huisjes. Geen echte après ski, 2 leuke cafés, paar restaurantjes, supermarktje, 1 ambachtelijke bakker en kaas, vlees winkel … en zeer rustig. En Franse chalets.
Een sneeuwfabriek, jawel ze maken ook sneeuw in een grote loods beneden. Ong 200 km pistes, tochten zijn er veel, 1 gletsjer , uitbreidbaar naar ong 350 km pistes: + les arc, nog een gletsjer, allemaal noordhellingen daar. Al 10 jaar verse sneeuwval in april gehad, maar ook af en toe regen.

@Monoskito,
Het is natuurlijk aantrekkelijk qua rust om buiten de Europese schoolvakanties te gaan, maar voor mij is gezelligeheid met mijn vrienden het allerbelangrijkst. Dus dan zitten we toch aan de Nederlandse vakanties vast. Onze april vakanties ontlopen elkaar te veel.

*bericht bewerkt door Slim op 05 mrt 2019 22:36

Dan zeker niet naar la plagne gaan, te druk. In tignes en les tres vallees heb je ook rustigere, originele dorpen. De iets lagere gehuchten. En gemakkelijk en veel off-piste naast de lift: eigen risico.
Persoonlijk vind ik Oostenrijk meer disneyland: saai en ze staan heel de dag te lachen voor je geld te ontvangen. En ook geen tochten daar.

Ps ieder zijn mening natuurlijk

Tignes de lagere dorpen zou ik zeker als optie overwegen. Zelf vind ik portes du soleil fantastisch om tochten te maken. Veel tussen de bomen, maar ook boven de bomen en aardig wat ongeprepareerde pistes als je daarvan houdt. Ook genoeg authentieke dorpjes. En door 2 landen heen.

Hoe ver reikt het budget? Ik zou anders zeker ook Zermatt - Breuil Cervinia overwegen.

Oostenrijk zijn trouwens om genoeg gebieden die aan de meeste eisen voldoen, maar naar mijn idee altijd drukker in de NL vakantie dan Frankrijk of Zwitserland. Serfaus-fiss-ladis heeft wel de hogere en lagere pistes en leuke dorpjes, maar ik vind het erg druk daar.

Misschien een wat kleiner resort, zoals Valloire (galibier thabor) Mooi authentiek dorpje met een middelgroot ski gebied (150km) Zelf een seizoen gezeten en tikt vrijwel all jou punten aan.

Freeride = Life

Misschien een wat kleiner resort, zoals Valloire (galibier thabor) Mooi authentiek dorpje met een middelgroot ski gebied (150km) Zelf een seizoen gezeten en tikt vrijwel all jou punten aan.

Arnie777 op 6 mrt 2019 04:47

Het dorpje Valloire zelf is trouwens ook erg charmant.
Dat is ook trouwens de ellende daar… die supermarkten… meters heerlijke kaas, beaufort, tomme, zalige vleeswaren.
Vers stokbrood… erg lekker.

Als je nou een bijzonder hotel/B&B zoekt… deze dames… Elisabeth en Mylene.
http://chaletcolinn.com/en
Ligt compleet buiten Tignes… ze brengen je met een busje naar Tignes en kunnen je ophalen.
Ze zijn dames van halverwege de vijftig gok ik.
ELisabeth is een van de eerste vrouwelijke skigidsen geweest.
Mylene is opgegroeid in een hotel in Courchevel en heeft de horeca met de paplepel ingegoten gekregen.
Ze kookt elke dag heerlijk. Je zit met andere gasten aan een lange tafel in de huiskamer met panoramisch raam over het Lac du Chevril.

Ze wonen afgelegen, maar oh zo mooi hebben ze dat huis vormgegeven.
Ik ben er afgelopen jaar met de motor geweest. Ik zou er zo weer heengaan maar ken zelf het skigebied van Tignes niet.
Bijzondere dames, met een bijzonder pand waar je je onmiddelijk thuisvoelt.

It is an amazing world

@Henrike, dat chalet ziet er prachtig uit!

*bericht bewerkt door Slim op 06 mrt 2019 15:42

Arosa-Lenzerheide? Verschillende dalen en dorpen, dus ‘ergens anders heen skiën’ is echt mogelijk. Tegelijkertijd prachtig terrein en pistes. Drukte in die periode durf ik niks over te zeggen…

@Henrike, dat chalet ziet er prachtig uit!

Slim op 6 mrt 2019 15:41

Het is ook een geweldige plek met hele bijzondere mensen.
Als je iets bijzonders zoekt kan ik het echt aanraden.
Wellicht juist wel geschikt omdat jij iets breder zoekt dan puur wintersporten.
Overigens heb ik me wel een breuk gezocht naar dat Chalet.
We hadden het via het internet op de valreep geboekt, maar konden het moeilijk vinden.
Het dorp is miniscuul… we vonden het doordat Elisabeth naar buiten gelopen kwam. :)
Stonden we op 50 meter van de voordeur. De tartiflette van Mylene is heerlijk!
En 's avonds komt ze aan tafel met een paar flessen lokale drank (al dan niet zelf gestookte genepi).

It is an amazing world

Kijk ook eens trois vallees .Wel veel groter dan 150 km . Maar daar kan je zeker van dal naar dal skien. Is wel veel boven de boom grens . Maar voor tochten ideaal .

Les arcs / la plagne kan je ook mooie tochten maken .

Inderdaad Trois Vallees en dan vanuit St. Martin de Belle Ville. Leuk dorpje, authentiek en je bent snel in het fantastische gebied met of piste mogelijkheden! Heerlijk voor gevorderde skiërs en ook met kinderen. Je kunt ook wat touren.

@MiepMiep en @Mukkie, ik dacht dat de grote gebieden, zoals de Trois Vallees, tijdens de Nederlandse februari vakantie stervensdruk zouden zijn?

St. Martin de B. Ben ik wel eens een weekje in het voorjaar wezen snowboarden, lang geleden, inderdaad mooi dorp en inderdaad, genoeg ruimte om een piste tochtje te skien of te toerskien. ;-)

*bericht bewerkt door Slim op 06 mrt 2019 23:18

Misschien wordt het eens tijd om zelf een shortlist van de aangedragen gebieden te maken en hier extra informatie over te zoeken en een knoop door te hakken. Uiteindelijk krijg je met zo'n vraag antwoorden die goed aansluiten op je wensen, en daarnaast antwoorden die mijns inziens ongeschikt zijn en door mensen zijn geopperd die niet gelezen hebben, dan wel geen goed overzicht hebben van wat er allemaal in de Alpen te vinden is. Mijns inziens heb je inmiddels voldoende opties gekregen om zelf een goede keuze te kunnen maken…

*bericht bewerkt door Quick op 06 mrt 2019 23:33

Mr. Slow

@MiepMiep en @Mukkie, ik dacht dat de grote gebieden, zoals de Trois Vallees, tijdens de Nederlandse februari vakantie stervensdruk zouden zijn?

St. Martin de B. Ben ik wel eens een weekje in het voorjaar wezen snowboarden, lang geleden, inderdaad mooi dorp en inderdaad, genoeg ruimte om een piste tochtje te skien of te toerskien. ;-)

Slim op 6 mrt 2019 22:47

Valt heel erg mee . Het is wel druk . Maar wij hebben altijd gewone wachttijden gehad bij de liften . In ieder geval nooit langer dan 15 min . Ik denk dat je bij sommige Italiaanse of Oostenrijkse dorpen langere wachttijden hebt . In trois vallees verspreidt het zich snel .

Plaats een reactie