hulp vinden skigebied - kindvriendelijk en veel blauw - lichtrood

Hallo allemaal,

Wij zijn dit jaar - voor het eerst als gezin - met onze zoon van net 5 gaan skiën. Wij waren in Fiss.
Ge-wel-dig voor kinderen! Goede voorzieningen. Behulpzame mensen voor de kinderen en alles!

Een ding is jammer, hij skiet in Kinderland en we komen hem dus niet toevallig tegen. En dat is toch jammer, dat je elkaar op skivakantie zo weinig ziet. En we halen hem op voor de lunch, dus zelf niet niet ver weg. We skiën al jaren, maar door omstandigheden vooral op blauw en makkelijke rode pistes aangewezen.

Wie helpt aan een goed skigebied voor volgend jaar? Het mag best een kleiner gebied zijn.

Voorwaarden:

  • kindvriendelijk!!! (qua helpen in de liftjes) On ze zoon skiet volgend jaar K3 ( beginnen met benen te sluiten na bochtjes)
  • sneeuwzeker
  • goede skischool
  • niet te ver hoeven lopen naar liften
  • niet met skibussen of met de auto moeten
  • veel blauwe en lichtrode pistes
  • we gaan in de krokus dus liefst een dorp wat de drukte dan goed aan kan…
  • liefst onder de 1000 km van Utrecht of goed te bereizen.

Voor ons is apresski geen must.

Waar moeten we heen en waarom?!?!

Dank je wel!!!

*bericht bewerkt door kirsten333 op 06 mrt 2019 14:17

Ehm Kirsten, je komt dan al gauw in Frankrijk uit met je wensenpakket. Dus of een paar km meer rijden of de skibus niet als issue zien. In dat geval kan ik of Katchberg, Steinplatte of Lofer aanraden, of Espace Diamant, St. François Longchamps en Alpe d'huez. Die eerste twee Franse bestemmingen gaan nog rustig zijn ook!

*bericht bewerkt door Bennie op 06 mrt 2019 14:20

En waarom volgende keer niet weer Fiss?

Ooit komt hij uit kinderland… Volgens mij gaat hij volgend jaar heus de Ladis Abfahrt al af en vervolgens verder het gebied in.

Ook als je naar ander skigebied gaat blijven ze op bepaald niveau in kinderland en kom je ze ook niet tegen…

Eventueel hier in NL nog op indoor baan doen en wie weet dat hij dan naar K4 kan. Maar ook 6 jarigen in K3 kom je op moseralm en sprookjesbos tegen. Ze gaan ook altijd vrij snel naar de Frommes…

Maar ja, hier spreekt een enthousiasteling voor dat gebied… Onze kinderen hebben hier elk jaar les gehad (totaal 7-8 jaar les).

Op dinsdag t/m donderdag gingen ze altijd incl lunch zodat wij op die dagen ook even rustig konden skiën. En natuurlijk hele dag samen skiën op zaterdag! En dan je kind proberen te volgen did overal van de piste vliegt omdat ze dat met les ook deden…
Grote hilariteit als wij opeens flink moesten bukken voor overhangende takken waar zij zo onderdoor floepten.

En trots als ze konden laten zien waar de boot was en de grot met krokodil en… En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ha Reiziger14,

Ik vond het een heel mooie plek! Hij heeft in Nederland de borstelbaan gedaan (10 lessen) en
hij is dag 2 Ladis al afgegaan (hadden we echt niet verwacht)! En Moseralm met sprookjesbos ook al gedaan, onze mond viel open.

Ik vond zelf de Ladispiste heel erg fijn. Maar miste meer dat soort pistes in Fiss. Of heb jij tips?

Hij was net twee weken 5 dit jaar, lunchen met de groep was net te veel. Maar hij wordt ook 6 7 8 etc :)

hallo Bennie,

ik had zelf Lermoos en Lofer gevonden. Is Lofer een beetje sneeuwzeker? Wat is het verschil met Fiss denk je?

Fijn dat je mee denkt!

Ik ga uit van de voorjaarsvakantie, midden februari. Dan is elk skigebied sneeuwzeker te noemen, behalve heel exotische gevallen ver naar het Oosten.
Lofer is een gemoedelijk dorpje. Het grote verschil zit hem in de grootte en de moeilijkheidsgraad. Lofer heeft weinig lastige pistes. De zwarte langs de sleper bijvoorbeeld is wel steil, maar ook breed en niet druk. Daardoor altijd in goede, zij het harde conditie. Kinderland op de berg is leuk ingericht, en de routes laten veel spielerei toe. Wel is het 's ochtends rond 9en aanschuiven bij de gondels. En in de dalafdaling zit een lastig stukje, dus nog niet geschikt voor jullie zoon.

*bericht bewerkt door Bennie op 06 mrt 2019 15:45

Ik kan je Maria Alm in Hochkonig aanraden. Zeker de Natrun bij het dorp zelf is zeer geschikt voor jonge kinderen. Ik heb er de hele week hele kleintjes zien rond skiën en kan hij nog niet goed genoeg skiën om met de sleeplift naar boven te gaan dan is er altijd nog een babylift.

Maria Alm is een leuk dorp. Wij zijn er vorige week geweest (voorjaarsvakantie) en wij hoefden nergens lang te wachten. Door de bouw van een nieuwe lift hoef je ook geen skibussen meer te nemen en is het gehele Hochkonig skigebied vanaf het dorp bereikbaar.

Heeft je kind de hele dag skiles dan kan je ze in dit gebied makkelijk zelf ophalen tussen de middag om samen te lunchen (hebben wij ook gedaan met onze kinderen). En blijven ze op de Natrun skiën dan kan je ze daar de hele dag tegenkomen. Ik ben niet zo’n goede skiër en ik vind dat een heerlijk gebiedje om te skiën.

De Ladisabfart is ook wel een heel lekkere inkomer. Breed en heel lichtblauw. Daar kan je bijna zonder bocht te maken naar beneden. Die pistes kom je wel in meer gebieden niet zo vaak tegen ben ik bang.

Als je doorsteekt naar Serfaus heb je boven een soort funpark. Pistes daar vlak boven zijn ook van die lekkere racebanen.

Hoe vond je de Frommes?

*bericht bewerkt door reiziger14 op 06 mrt 2019 16:17

Even opgezocht: de Zanbodenabfart bedoel ik. De rode pistes die daar min of meer naast liggen zijn ook lekker om te doen.

Ok, confession, het eerlijke verhaal…Ik heb ski-angst gekregen. Althans, ik ben bang controle te verliezen en ben bang voor snelheid. Ik kan eigenlijk heel goed skiën. Ik ski ook al jaren. Maar zie ik een stukje ijs, een takje, een stukje slush… dan durf ik niet zo goed. En snelheid… dus ik ga Ladis niet af in een streep :)
Vandaar de wens om blauw-lichtrood :)
Ik heb extra skiles geprobeerd en ook de rollerband in Nederland, maar dat hielp niet zo.

Mijn man is niet bang en skiet alles.

Vandaar de vraag te helpen met het uitzoeken van een ander gebied. We hebben Ladis gedaan, Moseralm, en wat er om heen. Maar dat was het wel. In mijn hoofd zouden we naar de Masner gaan om daar te lunchen en dan terug, maar het werd 2 keer de Ladisabfaht en dan koffie…

De Frommes begon leuk. Tot dat ie enorm lang bleek en erg slushy (voor mijn doen). Heel Serfaus ook dus niet gezien…

Dus echt, jullie input is meer dan welkom. Ik zou graag met mijn man en zoon willen kunnen blijven skiën, al is het dan op blauw en lichtrood…

*bericht bewerkt door kirsten333 op 06 mrt 2019 19:42

Lofer is oké, maar kan later wat slushy worden. Frankrijk heeft echt veel te bieden. Val Cenis is ook al zo’n pareltje.

Verder vind ik Waidring dus heel goed. Je kijkt niet enorm de diepte in, de afdalingen zijn breed en spannender dan volrood wordt het niet. Winklmoosalm is alleen maar lichtblauw, dus ideaal.

null
null

Mellau zou ook een mooie optie kunnen zijn. Vorige week (krokus voor midden) absoluut niet druk en lekker dichtbij vanuit Nederland. De dalafdaling kan slushy worden, maar het echte skiën begint vanaf ongeveer 1.400 meter (net als in Damüls) en dat is hoog genoeg. Genoeg blauw en rood om je te vermaken, en ook genoeg leuk zwart als je daar toch weer behoefte aan krijgt.

Verder sluit ik me aan bij @bennie: Waidring is een hele mooie optie!

Riederalp in Zwitserland, of Bettmeralp in datzelfde gebied Iedere dag 3 uur les en dan voldoende tijd in de middag om samen te skiën en genieten. Niet druk, aardige mensen, veel blauwe pistes en makkelijke rode.

Raar verhaal op deze manier, sorry hoor, maar u laat eerst iedereen helpen terwijl u zelf een kulverhaal ophangt. En dan komt de (eerlijke?) aap uit de mouw en verwacht u nog meer hulp. Het zal wel, maar komt heel raar over.

Wens u desondanks nog veel fijne vakanties toe.

*bericht bewerkt door evr66 op 06 mrt 2019 21:30

Edwin van Riel

Nou Edwin, het is niet zo fijn om te moeten toegeven dat je na jaren overal vanaf skiën, het weer oppakt en dan wel wil maar niet durft. Dat je al jaren skiet maar niet meer zo geniet als vroeger. Ik kan je vertellen dat voelt rot en om dan zo op een forum te zeggen:mmm Fiss is een topdorp, alleen ik ben een bangert, durf de helft van de pisten niet af en kan mijn zoon dan niet zien… das nogal een dingetje!

Dus net een hele fijne vakantie gehad. Vooral genoten van man en zoon, de koffie en de zon. Maar zoals andere zeggen hoe was die piste en daar kan je ook lekker knallen… dat durf ik niet meer. Vandaar de zin het eerlijke verhaal: Die blauwe pisten zijn niet voor mijn zoon van 5 maar voor mij.

Dus jammer en vervelend dat je het een kulverhaal noemt. Het is wel mijn verhaal.

Ik ben oprecht blij met alle de suggesties! Ik ga ze allemaal opzoeken en bekijken!
Die foto van Waidring ziet er heel fijn uit!

Michelle13: Ik heb jaren in Saas-Almagell Zwitserland geskied. Maar tegenwoordig is Zwitserland heel erg duur. Of is het je mee gevallen? In Fiss sprak ik veel Zwitsers (heerlijk dat accent!) die juist vanwege de kosten in Oostenrijk gingen skiën.

Riederalp Bettmeralp zijn niet het goedkoopste nee, maar overall bezien valt het reuze mee. En moderne infrastructuur, ook niet onbelangrijk.

@Kirsten333 De mensen hier willen over het algemeen graag helpen, ook Edwin, maar het is dan wel zo fijn als de ware reden meteen ter tafel komt. Er zijn meerderen hier op het forum die hun angsten proberen te overkomen. Sommigen durven zelfs toe te geven dat ze er psychotherapie voor proberen. Dus voel je niet bezwaard.

Er kan wel een probleem ontstaan dat je zoon je binnen no-time aan alle kanten voorbij skiet als die angst zo blijft. Al privéles geprobeerd? Die angst lijkt me een lastig dingetje. Ben laatst eens met een kennis de berg op geweest die ook met angst zat. Anderhalf uur gewerkt aan de berg gebruiken als natuurlijke rem; 2 keer de Glocknerwiese gedaan. En dat is niet veel kan ik je zeggen, maar voor die kennis een hele onderneming (met wat vooruitgang gelukkig).

Ik snap de angst niet zo om anoniem op een forum de ware reden van de vraag/angst te delen, maargoed. Is de Seiseralm geen optie?

Mr. Slow

Oh dat is balen dat je ski angst hebt gekregen.

Om weer plezier terug te krijgen, zou ik denken aan:

  • inderdaad een gebied uitzoeken met heel veel blauwe pistes (lastige aan rood is dat je niet van te voren weet wat lichtrood, gewoon rood, danwel zwaar rood is…)
  • vaker naar eenzelfde gebied teruggaan (zodat je weet wat je te wachten staat)
  • ik zou ook investeren in privé les ter plekke (en daar aangeven dat je nu angst hebt), leer je ook meteen waar alle ‘makkelijke (rode)’ pistes zijn
  • geen idee of je in de buurt van Zoetermeer/Landgraaf woont maar ik zou anders daar gaan skiën. Is toch anders dan de rolbaan, je krijgt dan ook de snelheid naar beneden meer mee.

Chamrousse tegen Grenoble, mooie veel gemakkelijke pistes . Appartement’ Ecran de neige’, rechtover de lift of je gaat op 50 m de groene slope af naar de lift Arcelles.
Heeeeel kindvriendelijk. Enkel wat druk in het weekeinde wegens nabijheid Grenoble.
Voornamelijk skischool voor kinderen te zien van alle niveau s op de pistes.

ik kom net uit lofer vandaan . gezien je verhaal zou ik je dit gebied wel aan kunnen raden. voor wat meer info stuur gerust een pb …

*bericht bewerkt door jolijn op 07 mrt 2019 09:48

@kirsten333: Tsja, als je een vervolgpost plaatst die begint met “Ok, confession, het eerlijke verhaal…” dan durf ik best stellen dat het eerste verhaal gewoon kul was, met andere woorden: niet in overeenstemming met de waarheid. Misschien reageer ik wat rechtlijniger/botter dan je gewend bent, excuses dan ;)

Desondanks: Zwitserland is iets duurder, maar niet zo gek veel. Als je oplet valt het allemaal wel mee, maar in de horeca kan het snel oplopen. Om een voorbeeld te geven: in Italie gaan we gewoon 2x per dag uit eten, gooi maar op tafel waar je trek in hebt. In CH lunch op de piste, 's avonds koken we vrijwel altijd zelf. Is ook het enige land waar ik vanuit NL al flink wat boodschappen (paar lekker stukken vlees en zo) meebreng. Verder dingen als spaghetti, pannekoeken enz een paar dagen. Voorbeeldje Zwitserland: resto tegenover de camping heeft een lekker schoteltjes met wat gegrilde kipfilet, maar op daar CHF 30 (zeg maar EUR 27) voor neer te tellen verdom ik echt. Tsja en de cappucino’s zijn in CH gewoon 3x zo duur en minder lekker ;)

CH heeft wel hele mooie en rustige gebieden. Dit zou iets op kunnen lossen als angst bijvoorbeeld ingegeven wordt door drukte op de pistes. Wat je vaak ziet is dat mensen onzeker worden omdat ze gewoon naar hun idee onvoldoende ruimte om zich heen hebben. Als je wilt heb ik nog wel contact van een hele lieve en capabele Nederlandse skilerares in Flumserberg die je best zou willen helpen.

Ik zou eerst eens kunnen kunnen informeren bij Skiexperience. Die hebben in Zoetermeer (groeps)lessen, speciaal gericht op angstreductie. https://www.skiexperience.nl/onze-experiences/skien-zonder-a…

Zo zie, zeg gewoon waar het op staat en er is niemand op uit je belachelijk te maken en wellicht haal je er veel nuttigs uit. Succes er mee!

Edwin van Riel

@Kirsten333

Als je naar de Aletsch Arena wilt gaan kies dan voor de Bettmeralp. De Moosfluh lift die je vanaf Riederalp moet nemen gaat naar een blauwe piste waar bovenin (ondanks de blauwe markering) best een paar pittige stukjes zitten. In Bettmeralp kun je een paar liften nemen (oa Blausee, Würzenbord en Schönbiel) naar hele mooie brede blauwe pistes.

Paul

@kirsten333 mijn moeder was ook altijd al wat bangig en is dat is in de loop van de jaren alleen maar erger geworden. Tot het punt dat ze eigenlijk niet meer durfde te gaan, terwijl ze het zo heerlijk vindt. Ze heeft toen een aantal lessen voor angstige gevolgd in Snowplanet Spaarnwoude. Wat mij betreft een dikke vette aanrader! Mijn moeder was technisch altijd goed genoeg, maar bang voor snelheid en inderdaad alles wat op ijs, slush enzo. lijkt. Die lessen hebben echt wondere gedaan. Even helemaal terug naar de beginselen en vertrouwen krijgen in dat je het kan. Ik heb mijn moeder nog nooit zo lekker op haar ski’s zien staan als de vakantie na de lessen. Ze was toen begin 60. Ik zou zeggen kijk of je wat aan de tips hier op het forum hebt, want hoe leuk is het voor je zoon als jij straks over een paar jaar ook gewoon meegaat de rode piste af!!

Let it snow, let snow, let it snow!

Lofer is oké, maar kan later wat slushy worden. Frankrijk heeft echt veel te bieden. Val Cenis is ook al zo’n pareltje.

Verder vind ik Waidring dus heel goed. Je kijkt niet enorm de diepte in, de afdalingen zijn breed en spannender dan volrood wordt het niet. Winklmoosalm is alleen maar lichtblauw, dus ideaal.

null
null

Bennie op 6 mrt 2019 20:03

Wij zijn ook jaren naar de Steinplatte in Waidring geweest. Erg veel plezier gehad. Mijn moeder en tantes die of hoogtevrees hebben of wat angstig waren vonden de blauwe pistes hier erg fijn. De “gevorderden” onder ons vonden de rode en enkele zwarte pistes heel fijn. Wij maakten vanuit Waidring ook verschillende uitstapjes naar St Johann, Ellmau en Fieberbrunn.

Dank voor jullie suggesties! Heb ook voor de angst skiles gekeken! Is ook slim!
Kreeg via PB nog obertauern door.

Ik ga ze allemaal bestuderen!

Plaats een reactie