Diverse ski voor actieve lange (toekomstig) skileraar

Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar een ski die goed bij mijn wensen past. Hiervoor heb ik al veel gehad aan dit forum, maar door alle mogelijkheden zie ik ondertussen door de bomen het bos niet meer.
Naast dat de ski aan mijn wensen voldoet, ben ik ook van plan (ten minste) een seizoen als skileraar aan de slag te gaan. Ik vind het lastig te beoordelen of de ski’s die ik op het oog heb hiermee te combineren zijn (denk aan zonder teveel moeite op laag tempo te skiën, slippende bochten en evt achteruit skiën). Mijn prioriteit is dat de ski bij mijn eigen wensen past, maar ik moet natuurlijk wel mijn focus kunnen leggen op het lesgeven.

Wat over mijzelf:
Man, 1.98 m, 82 kg. Ik schat mijzelf in op niveau 7; Op de piste kom ik overal onder alle omstandigheden beheerst en (evt) op snelheid van af. M.u.v. buckelpistes, waar ik prima van af kom, maar wel m’n tijd voor neem. Voor off-piste geldt hetzelfde; ik heb redelijke ervaring met lange en verre stukken off-piste, maar kan technisch zeker nog verbeterd worden.

Ik zoek een ski die zowel op korte als lange bochten presteert. Ik ski met name gesneden (carvende) bochten, vind het geen probleem om sportief en technisch moeite te doen en ski met name op snelheid. Wat dat betreft ben ik dus niet op zoek naar een ski die te vergevingsgezind en makkelijk is, maar anderzijds moet het ook niet een ski zijn die me teveel in de weg zit bij het lesgeven. Daarnaast wil ik in alle condities uit de voeten komen. Ten slotte zou ik zelfs ook off-piste er mee willen, maar dit is geen vereiste. Ik spendeer de meeste tijd op de piste, dus als ik echt een tocht ga doen kan ik evt skies daarvoor huren.
Ik denk dus dat ik uitkom bij een allround pisteski. Maar vind het lastig te beoordelen of een ski zowel een hoog ‘plafond’ heeft, maar ook inzetbaar is in alle condities en met gemak op lage snelheid. Én of de ski wel lang genoeg is voor mij (ik zie vaak dat een skiër die toch een stuk kleiner is, al de langste variant van een ski aangeraden krijgt. Hier word ik toch een beetje nerveus van…). De volgende ski’s had ik in gedachten:
Fischer progressor f19 182cm
Fischer pro mtn 80 TI 180cm
Völkl deacon 76 181cm (is deze wel geschikt om ook op lagere intensiteit mee te skiën?)

In de winkel werden me de volgende ski’s aangewezen, maar daar kreeg ik na het lezen van recensies een minder gevoel over (of lijkt niet bij mij te passen): head supershape magnum/rally, atomic vantage x80, elan amphibio 16.

Zitten hier ski’s tussen die toch niet bij mij zouden passen? Of heeft iemand nog andere opties die aan mijn eisen voldoen? Als ik nog informatie kan toevoegen om specifiekere suggesties over te houden, laat het weten!

Sportieve groet,
Jaap

P.S. ik heb het topic ‘ski’s voor skileraren’ gelezen, waarbij inderdaad de fischer progressor f19 het beste bij mij leek te passen. Maar deze topic is ondertussen 3 jaar oud, dus misschien dat er andere opties zijn.

*bericht bewerkt door Jaap97 op 09 mrt 2019 19:25

Supershape Magnum of Elan Amphibio 16 zouden prima passen hoor. De Deacon 76 kun je overigens uitstekend langzaam skiën, maar haalt je domweg makkelijk over om te rellen. Head WC Rebels iSpeed, of een stukje relaxter, Rossi Hero Elite LT en Volkl Racetiger GS zijn voor lesgeven trouwens ook prima. Alleen in het kinderland/pfluglessen vervelend lang (bij gebruik juiste lengte). Maar misschien hebben ze daar leenski’s voor bij de skischool.

Heb je al een diploma 👍
Je moet iets goedkoops hebben wat makkelijk skiet voor het les geven.
Bijvoorbeeld Fischer RC4
Voor Off-piste moet je Off-piste ski’s kopen.Twee in één gaat niet.

@Bennie weet je wel zeker dat die stijve krengen (Head WC Rebels) lekker ontspannen skiën bij het les geven 😂

@Hooykaas
Een skileraar hoort alles op één ski te doen ;)

En als ik zo rondkijk de meest populaire ski onder leraren. ;)

Daar heb je gelijk in @IkBakErNiksVan
Hij moet met een slalom ski elegant door de tiefschnee kunnen.
Maar of hij/zij het volhoud elke dag het hele seizoen is de vraag waar ik het antwoord al op weet 😃😃

Heb je al een diploma 👍
Je moet iets goedkoops hebben wat makkelijk skiet voor het les geven.
Bijvoorbeeld Fischer RC4
Voor Off-piste moet je Off-piste ski’s kopen.Twee in één gaat niet.

Hooykaas op 9 mrt 2019 20:01

Een skileraar skiet met GS ski’s ook gewoon off piste hoor!

@Bennie weet je wel zeker dat die stijve krengen (Head WC Rebels) lekker ontspannen skiën bij het les geven 😂

Hooykaas op 9 mrt 2019 20:06

@hooykaas jaren lang op Atomic gs ski’s gestaan net als alle anderen (mogelijk door de sponsoring aldaar). Er is niet veel veranderd, toen ik deze vakantie lekker met mijn vrouw wilde skiën, en de kinderen op les gezet had, heb ik goed gelet op welke ski’s de leraren stonden. Dat waren overwegend, in meer dan 90% van de leraren/leraressen, stijve tot zeer stijve GS en SL ski’s. Overwegend Stöckli en Atomic (dat zal wel door de plaats/korting/sponsoring komen), maar daarnaast ook soms andere merken. Alleen leraren voor beginnersklasjes en freestyle hadden wel eens iets anders onder hun schoenen.
Het opperen van de Heads van @Benni lijkt me helemaal niet zo gek dus. Anderzijds zou ik nu eerder voor bijvoorbeeld een Stöckli Laser AX kiezen omdat het minder energie zou kosten. Toegegeven, de leraren en leraressen waren gemiddeld ook 25 jaar jonger 😊

Je hebt zeker een punt, een iets relaxter apparaat zou wellicht beter geschikt zijn, maar het is zeker geen ‘standaard’ onder het leraren en leraressen volk.

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Hier op de Ispeed Pro, voor het lesgeven.

Behalve als er genoeg verse sneeuw ligt, dan pak ik de Head Kore.

De Ispeed Pro is prima voor het lesgeven én voor de uurtjes voor en na het lesgeven. Een slalomski zou ook kunnen, maar ik vind dat die minder veelzijdig is als een cheater GS, dus de SL blijft voor indoor.

Bedankt voor alle reacties! Ik ga in alle rust even alle suggesties bekijken, maar voor zover ik nu snel heb gezien sluit het inderdaad aan bij wat ik zoek. Voor de duidelijkheid; ik heb nog geen opleiding gevolgd, maar ben van plan in het seizoen 20/21 mijn anwärter te halen (eerst nog even een beetje doorstuderen…). Dat off-piste lossen we wel op inderdaad.
Ik vroeg me wel nog af of de langste variant van de meeste ski’s wel lang genoeg is voor mij. Zoals ik in de post al zei, zie ik vaak dat skiërs die een stuk kleiner zijn dan ik ski’s van ~180cm aangeraden krijgen…

@Jaap97 als je nog niet praktiserend bent, dan zou ik nog helemaal niet je keuze laten afhangen van het lesgeven. Ik zou gewoon de ski kiezen die je prettig vind. Vroeger (25 jaar geleden) kwam er altijd een vertegenwoordiger van een bepaalde firma en daar kon je gewoon uitzoeken wat je wilde (bijdrage 10%). Daarom stonden we allemaal op Atomics. Ik weet niet of dat nu nog steeds het geval is om dat ik nu veel meer variatie zie in merken. Het zal ook wel afhankelijk zijn van de plaats/school

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

@dokteruk Bij vrijwel alle opleidingen wordt gezegd dat je je eigen ski’s moet meenemen. Bij een enkele kun je ski’s bij een bepaalde winkel kopen met korting, maar vraag me af hoeveel keuze je dan hebt. Mijn prioriteit is dan ook een ski die op hoge snelheid, alle condities en verschillende soorten bochten goed presteert en leuk sportief skiet. Maar als extra zou het wel fijn zijn als ze dan ook een beetje praktisch zijn op lagere snelheid en met mindere concentratie.

@Jaap97 kijk, dan is dus wel wat veranderd!

Als je niet afhankelijk bent in je keuze, dan zou ik iets meer multi-inzetbaar gebruiken zoals bijvoorbeeld de Stöckli Laser AX of SC maar die zijn duur. Ik heb zelf de een Atomic Redster X9 geprobeerd twee weken geleden en die vond ik ook erg relaxed. Niet zozeer met het oog op lesgeven (doe ik al geruime tijd niet meer… papieren zijn zelfs verlopen) maar meer met het oog om met de familie te skiën en tegelijkertijd mijn kinderen bij te schaven. Er zijn vast vele andere ski’s te vinden. Deze 3 heb ik in elk geval zelf geprobeerd en vond ik uitdagend genoeg en vrij relaxed (soms zelfs wat braaf).

Ik zou als ik jou was GiGi een PM sturen. Die heeft, zo lijkt het, de meeste ervaring met verschillende ski’s.

Succes met jouw voornemen.

*bericht bewerkt door dokteruk op 09 mrt 2019 21:49

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

@Jaap97 De lengte van de ski heeft ook met lichaamsgewicht te maken. En je mag best licht genoemd worden voor die lengte. Komt er op neer dat je gewoon de langst beschikbare maat moet nemen, en die liggen voor de Consumenten GS ergens tussen de 182 en 186, en voor de high-end pisteski’s tussen de 177 en 185.
En dat echt lang aanraden is iets wat bepaalde adviseurs hier prefereren. Echter zijn er veel nieuwe ski’s die je goed op lengte wilt/kunt hebben, deels puur omdat ze zo makkelijk skiën.

Ik zie deze steeds meer.

null

Ik denk dat de black crows iets te free-ride ingesteld zijn voor mij. Ik heb ondertussen een lijstje dat alleen maar langer en langer wordt…! Ik denk dat deze ski's bij mij kunnen passen omdat ze compleet en all-round zijn, er ook leuk mee geracet kan worden (niet perse om top tijden neer te zetten, maar dat hoeft ook niet) en technisch het plafond hoog genoeg is voor mij. Maar misschien zijn sommigen een beetje een overkill (ook ivm de prijs), of niet handelbaar voor geslipte bochten voor het skiën met mensen die het wat rustiger aan doen (niet toegankelijk genoeg)?
Fischer pro mtn 80 TI
Fischer progressor f19
Völkl deacon 76
Völkl racetiger speedwall GS uvo
Head WC rebel i.speed
Rossignol hero elite LT
Elan GSX
Blizzard WRC

Wat denken jullie?

*bericht bewerkt door Jaap97 op 10 mrt 2019 15:30

Ik zou de Progressor F19 uit je lijstje halen, als je het hebt over racen op de piste… vind die ski te licht en voelen als bordkarton.

Zou voor een GS consumentenversie gaan, meest breed inzetbaar: racen, rustig aan geslipte bochten (zijn prima te skien op die skis, zelfs op n FIS ski zijn die te skien), lange en korte gesneden bochten en buckels en off piste gaat ook.
Kun je nog op doorgroeien en sportief/uitdagend genoeg voor voor en na je lessen.

Bij de meer allmountain skis ga je inleveren op het racen en denk ik op het skien in je vrije tijd.

De nieuwe Blizzard Firebird WRC vond ik meer baksteen dan de oude Dobermann GSR. Zou ik niet direct aanraden. En het oude type vind je eigenlijk nergens.

Ik zou de Progressor F19 uit je lijstje halen, als je het hebt over racen op de piste… vind die ski te licht en voelen als bordkarton.

ieniemienie op 10 mrt 2019 16:24

Ontleen je nu eigenwaarde aan zulke flagrante overdrijvingen? Prima hoor, maar het doet de rest van je betoog (steeds) zo’n tekort…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik zou voor een (cheater) GS ski gaan. Kun je alles mee en vaak op doorgroeien. Aangezien je Fischer je benoemt kan je voor de Curv gaan (heeft in verschillende varianten cheater GS ski's maar zou voor de zwaardere variant kiezen. Ik ben het met @ieniemienie eens dat F19 een te lichte ski is voor hoge snelheden carven (bijv. in GS training). Prima als je Anwärter wilt gaan doen en voor lesgeven aan beginners (draait makkelijk, niet zwaar aan je benen met pflugsteuern), heerlijk in de buckels, maar als je wilt doorgroeien naar Landes zou ik een wat zwaardere (cheater) GS aanbevelen die ook op hogere snelheden stabiel is en waarbij techniek fouten sneller worden afgestraft.

Slalomski raad ik af, verveelt snel en ruk in gelände.

*bericht bewerkt door Skiwi87 op 11 mrt 2019 23:03

Plaats een reactie