Fernpass zaterdag 16/03

Beste forumleden,

Aanstaande zaterdag zullen wij 's morgens in Karlsruhe richting de Dolomieten vertrekken. De standaard route loopt over de Fernpass. Na wat lezen hier op het forum wordt er vaak aangeraden om de Fernpass te mijden bij of na sneeuwval. Voorlopig voorspellen ze heel de week sneeuw in Oostenrijk en ook op de pass. Daarom de vraag, welke alternatieve route is aan te raden? Over München rijden?

Alvast bedankt!

Ben ook benieuwd naar het antwoord/advies.

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Bijkomende vraag, welke site check ik i.v.m. voorspelde sneeuwval en fileverwachting best voor vertrek uit Karlsruhe?

*bericht bewerkt door Crocky op 10 mrt 2019 23:13

edit… double post

*bericht bewerkt door Crocky op 10 mrt 2019 23:15

Tegen de tijd dat je bij Ulm bent mbv maps en webcams een keuze maken, fernp of München.

Edwin van Riel

Afgelopen zaterdag was het een ramp. Het was mooi weer maar het liep voor geen meter.

Afgelopen zaterdag was het een ramp. Het was mooi weer maar het liep voor geen meter.

ruudsan op 11 mrt 2019 11:45

Afgelopen week was ook een zwarte week dus lijkt mij niet te vergelijken met komende week.

De fernpass is op vrijdagmiddag en op zaterdagmorgen richting duitsland altijd een drukke route met veel files dankzij de ‘blockabfertigung’ bij de Lermoosertunnel, omdat er geen stilstaand verkeer in de tunnel mag staan.

Ik mijd op zaterdagen, tijdens de winter, de fernpass. Kijk meestal wat de minste vertraging oplevert. München of via garmisch partenkirchen. Fernpass is bijna altijd langzamer.

*bericht bewerkt door laco op 11 mrt 2019 15:52

Probleem met de Fernpass-route (de Oostenrijkse B179) is naast de Blockabfertigung in de grenstunnel en de Lermoosertunnel ook dat er nauwelijks uitwijkmogelijkheden zijn, mocht er iets gebeuren op deze tweebaans route. Op zaterdag 2 maart jl. stonden wij al om 7 uur 's ochtends muurvast op weg naar huis wegens een ongeluk met volledige versperring tussen Heiterwang en Reutte. Na een uur stilstaan omgedraaid (en velen met ons) en via Garmisch-Partenkirchen, Landsberg en Augsburg (B23-B17) uiteindelijk op de A8 gekomen. Vier uur later thuis dan gepland… Bij voorspelde sneeuwval zou ik, afhankelijk van je bestemming, de route via Bregenz-Arlbergtunnel of Garmisch-Partenkirchen zeker overwegen! Succes en goede reis alvast.

Bedankt voor de reacties!

Afgelopen zaterdag was al vanaf s'morgens vroeg vertraging. Omdat zelfs met vertragingen de route naar Ortisei nog steeds sneller was, hebben we de heen weg de ontwikkeling goed in de gaten gehouden. We zijn op het laatste moment toen toch bij Ulm richting München gereden. Hierdoor flink veel vertraging vermeden…

*bericht bewerkt door XtremeBlitz op 13 mrt 2019 19:02

Momenteel, vrijdag 15 maart, is de Fern naar beide kanten dicht door sneeuwval. Zegt nog niets over morgen natuurlijk maar ik zou het heel goed in de gaten houden als je morgen daar in de buurt bent.

Even een update: net de Fern over, prachtig weer dus geen grote problemen. Gemiddeld 40-50 km/h kunnen rijden van begin tot einde.

In de richting Duitsland was er wel veel file, ging stapvoets tot stilstand. Blijkbaar vindt de Oostenrijke politie het ook nog eens een goed idee om tijdens het spitsuur op een spitsdag de boel af te sluiten en elke wagen te controleren…

@Crocky

Fijn dat 't goed ging , véél skifun.
Vergeet ook niet iets te posten op 't Dolomietentopic voor ons als D. verslaafden.😉

Als 't richting Duitsland was dan zal 't wel de Duitse politie geweest zijn zeker?

*bericht bewerkt door dan58 op 16 mrt 2019 12:36

Born to run. B.S.

Plaats een reactie