Nieuwe ski Fischer Progressor F19 vs Fischer The Curv Ti vs Head SS iRally

Hallo allemaal,

Eerste post van mijn kant. Ik zal me eerst kort voorstellen:

Ik ben Aryen, ik ben toen ik 3 jaar was op skietjes gezet (intussen 37 jaar geleden) en ben op m'n 16e gaan snowboarden. Nu ben ik de laatste 5 jaar het skien weer gaan oppakken. Zo ski en snowboard ik in een week ongeveer 50/50. Ik zit eraan te denken om het boarden grotendeels te laten voor wat het is en me volledig op het skien te richten. Hiervoor wil ik eigen ski's gaan kopen.
Handig om te weten: ik ben 1.98 lang, ongeveer 83 kg zwaar en ik schaal me qua niveau op randje 6/7. Nu heb ik vorig jaar Head SuperShape iRally in ik meen 177 geskied en dit jaar weer 2 dagen. Vervolgens heb ik geswitcht naar een Fischer Progressor F18 in 174. Deze bevielen eigenlijk allebei prima, ik ben alleen op zoek naar een ski waar ik flinke stappen mee kan zetten qua niveau. Ik mag ook graag het gas even open zetten op z'n tijd. Ik heb m'n oog nu op:

Fischer Progressor F19
Fischer RC4 The Curv Ti
Head SuperShape iRally
Elan GSX

Wat is jullie advies? Ik weet dat de gemiddelde mening over lengte is dat die 174 cm te kort is voor mij, maar ik moet zeggen dat ik daar weinig last van heb gehad.

*bericht bewerkt door Aryen op 11 mrt 2019 16:27

Wat voor bochten maak je? Is dat vooral rutschen of juist carven? En zijn dat vooral grote bochten? Kleine?

Ik probeer steeds meer te carven en dus minder te rutschen. Vanuit het snowboarden heb ik dat redelijk meegenomen. Grote bochten vind ik het leukst om te doen. Sidenote: aangezien ik jonge kinderen heb en soms met het gezin op pad ben moet ik ook op een drukke piste vol slush en bulten met de ski’s uit de voeten kunnen.

Kijk eens op Gigiski onder het kopje allrounde pisteski’s. Die cateforie past je het best. Voor een consumenten gs heb je het niveau nog niet, daar ga je geen plezier aan beleven. De de curv ti en head ss zijn beter voor de korte bochten skiers gemiddeld gezien. De f19 kan. Dynastar speedzone 12ti. Salomon s max 12. Dat segment in elk geval.

Thanks voor jullie antwoord!

Bij nader inzien weet ik niet of ik korte bochten of grote leuker vind (en vooral of ik de definitie daarvan scherp heb). Ik kon met die iRally echt lekker mijn favoriete bochten draaien. Tja, wat is kort dan hè?

Het lijkt me een makkelijke keus. De Rally heeft in 177 een radius van 14,7 meter. Daar kun je dus alle bochten mee skiën. Qua niveau en voor doorgroeien ook prima. En je vindt hem fijn. Dus?

Dan gewoon de iRally kopen. Prima ski voor jouw doel 👌

Op zich een goed advies, alleen lees en hoor ik ook dat de iRally wat minder voor carven en iets meer voor rutschen is. Staat dat mijn “carve-ambities” dan niet in de weg?

Ik weet niet waar je dat leest, maar dat heb ik nog nooit gehoord. Eerder het tegendeel.
Hier bv.
https://www.skiessentials.com/2018-ski-test?skis=head-supers…

*bericht bewerkt door DrPhil op 11 mrt 2019 21:09

Binnen de Supershape serie is de Rally de softste ja, maar carven kan ie nog steeds meer dan prima, en het plafond ligt hoog zat. Als je er één voor een redelijke prijs kan vinden, dan doen.

Ik weet niet waar je dat leest, maar dat heb ik nog nooit gehoord. Eerder het tegendeel.
Hier bv.
https://www.skiessentials.com/2018-ski-test?skis=head-supers…

DrPhil op 11 mrt 2019 21:06

Ik heb het gehoord in een Duitse review van Snow How op YouTube.

Binnen de Supershape serie is de Rally de softste ja, maar carven kan ie nog steeds meer dan prima, en het plafond ligt hoog zat. Als je er één voor een redelijke prijs kan vinden, dan doen.

Bennie op 11 mrt 2019 21:16

Ja die prijs… dat wordt nog een uitdaging, haha!

Ik heb de Curv Ti, heerlijke pisteski. Dit jaar voor het eerst mee geskied. Ook bospaadjes en kortere werk ging prima vooral na een dag of 4 als je de ski leert kennen, maar voor één ding was ie direct goed vanaf dag 1 en dat is snelheid en lange carve bochten.

Al eens gekeken naar de Nordica GT 76 TI ?

Nee die ken ik niet. Heb jij die? Ik zie dat @gigi er niet echt positief over is, wat zijn jouw ervaringen?

Ik moet wel zeggen: mijn vriendin heeft vorig jaar Nordica Sentra S4’s gekocht en die hebben haar sprongen vooruit gebracht!

*bericht bewerkt door Aryen op 12 mrt 2019 08:57

Hey Aryen

Ik heb deze vorige week gekocht op advies van de winkel. Ga ze morgenavond eens indoor gaan testen. Ik zal je op de hoogte houden. Ik had de review van Gigi ook gelezen maar ben er toch voor gegaan. Op youtube toch een aantal positieve feedback’s te vinden.

The curv ti, topski! Zowel met korte bochten als tijdens lange carve bochten.
Succes met je keuze!

Ik heb via Sport Robl de Fischer the Curv Ti besteld in 178!

Was gisteren in een winkel waar ze ze in de sale voor 499 hadden staan, daar konden nog 2 tientjes vanaf. Aangezien ik hier gelezen had dat mensen goede ervaringen hadden met Sport Robl heb ik die gemaild en uiteindelijk de koop afgerond. 319 euro! Dan nog 29 euro verzendkosten (wel verzekerd!) en ik ben spekkoper vind ik zelf.

Nu hopen dat ze goed en wel binnenkomen!

Ski’s netjes binnen een paar dagen binnen, in topstaat! Goeie winkel!

Mooi, goed om te weten, heb ze gisteren ook getest en zijn idd lekkere ski’s. Vanmorgen met de Redster X9 op pad geweest maar vanmiddag omgeruild en nu een set Elan slx bij me.

@Userd ga je ons nog een mooi verslagje brengen van de ski’s die je hebt getest? Altijd leuk 😁

@Userd ga je ons nog een mooi verslagje brengen van de ski’s die je hebt getest? Altijd leuk 😁

elisabeth101 op 4 apr 2019 20:33

Kan de ervaring wel delen ;) Ik heb nu inmiddels wat oud wordende k2 ricochet en heb eens wat gehuurd in de lokale shop hier:
Rc4 curve ti:
prettig lichte speelse ski die eigenlijk alles wel prima doet en vindt. Heel snel en heerlijk relaxed te skien. Lijkt iets stuiterig in de tips maar daar merk je in praktijk verder niets van. Kanshebber voor mij.

Redster x9:
Even wennen, gaat niet helemaal vanzelf maar als je dat doorhebt een enorm snel te skien en zeer stabiele ski. Houdt vooral van gesneden bochten. Wel een zware ski maar daardoor ook alsof je op rails skiet. Ik vond hem zo stabiel dat het een beetje saai werd op een of andere manier, na een ochtendje dus teruggebracht en omgeruild voor

Elan slx
Alleen vanmiddag even op geskiet in slecht zicht en een cm of 15 vers gevallen sneeuw. Lijkt me tot nu toe meer te liggen dan de redster en heb me er vanmiddag meer dan prima mee geamuseerd. Korte en lange bochten, gesneden of gegleden is allemaal prima, zo lang je maar duidelijk bent in wat je wil. Heb de verhuurder maar even gemeld dat ik ze nog een dagje houd, dan kan ik ze morgen ook in wat normalere omstandigheden proberen. Lijkt ook wel een kanshebber maar of ze de meerprijs tov de fischers waard zijn?

De Slx is inderdaad ook een leuke ski. Ben benieuwd hoe je die vindt tov de fischers. Op een strakke piste dan.

Carven: salomon s max blast, volkl deacon 74, Fischer curv gt.

Maar ik zou eerst testen voor te kopen…

Carven: salomon s max blast, volkl deacon 74, Fischer curv gt.

Maar ik zou eerst testen voor te kopen…

kjiratsiekoedel op 4 apr 2019 23:41

Ik zou eerst lezen voor te reageren…

Carven: salomon s max blast, volkl deacon 74, Fischer curv gt.

Maar ik zou eerst testen voor te kopen…

kjiratsiekoedel op 4 apr 2019 23:41

Ik zou eerst lezen voor te reageren…

Userd op 5 apr 2019 07:57

uhm… Ik denk dat dit een reactie is op de initiële vraag. Dus wat betreft je reactie: right back at ya

Carven: salomon s max blast, volkl deacon 74, Fischer curv gt.

Maar ik zou eerst testen voor te kopen…

kjiratsiekoedel op 4 apr 2019 23:41

Ik zou eerst lezen voor te reageren…

Userd op 5 apr 2019 07:57

uhm… Ik denk dat dit een reactie is op de initiële vraag. Dus wat betreft je reactie: right back at ya

GiGi op 5 apr 2019 08:07

Ts heeft zijn gekochte skies inmiddels al binnen, als je dan toch daar iets over wil melden, is het op zijn minst wat laat.

Ze zijn inderdaad binnen. Staan mooi te wezen in de gang. Ben bang dat ik ze pas in 2020 kan gaan gebruiken…

Op de reactie: ik ben er vrij zeker van dat de Fischer the Curv GT voor mij veel te heftig zijn…

@Aryen, waarom niet op een indoorski baan alvast testen/ervaren (weliswaar op lagere snelheden, maar toch) :-) ?

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

De Slx is inderdaad ook een leuke ski. Ben benieuwd hoe je die vindt tov de fischers. Op een strakke piste dan.

elisabeth101 op 4 apr 2019 21:22

Op strakke pistes heb ik ze maar ten dele kunnen testen en ja, best fijn maar ook niet meer dan dat. Ik heb dan ook een paar Fischer rc4 the curve ti gekocht. Waarom?: die ski’s zorgden met regelmatig voor een lach op mijn gezicht.
Vwb de andere: de X9’s zijn zeker een betrouwbare metgezel maar zoals al aangegeven daardoor ook wat saai en daarom ook niet het extra aankoopbedrag waard (voor mij!). Ben je op zoek naar een ski die er altijd voor je is, ga voor deze. Stoïcijns is misschien wel de beste.omschrijving.
De SLX zijn leuk maar vragen steeds om aandachtig skiën en hadden niet veel meerwaarde tov de inmiddels toch op leeftijd zijnde K2 Ricochets die ik al heb.

Plaats een reactie