Hoe zit het met garantie van ski's wanneer deze verbogen is tijdens skien

En het helpt ook bijzonder veel (NOT).

@DrPhil jawel, maar dat doet verder ook niet ter zaken. Ik probeer me met reacties te beperken tot zaken waar ik verstand van heb, maar lees vaak wel mee. Jij hebt blijkbaar alles gestudeerd, want je hebt overal wel wat over te roepen. Jij zet ts op het verkeerde been met je productaansprakelijkheid en direct naar de importeur. Hij moet in eerste instantie bij de verkoper zijn. Mijn reactie is dus nog behoorlijk behulpzaam, maar sorry de volgende keer zal ik niet zeggen dat je maar wat lult.

@DrPhil jawel, maar dat doet verder ook niet ter zaken. Ik probeer me met reacties te beperken tot zaken waar ik verstand van heb, maar lees vaak wel mee. Jij hebt blijkbaar alles gestudeerd, want je hebt overal wel wat over te roepen. Jij zet ts op het verkeerde been met je productaansprakelijkheid en direct naar de importeur. Hij moet in eerste instantie bij de verkoper zijn. Mijn reactie is dus nog behoorlijk behulpzaam, maar sorry de volgende keer zal ik niet zeggen dat je maar wat lult.

HarmN op 12 mrt 2019 16:59

Voorbeeld: je fietswiel breekt in tweeen door een ontwerpfout, je valt en je fiets is kapot. 100% produktaansprakelijkheid. Art. 6:187, eerste lid, BW, om technisch te worden.
Als je nou eens ophoudt met je beledigingen…

*bericht bewerkt door DrPhil op 12 mrt 2019 17:13

Weetje het frustreert me nog meer dat Goofkensport, nadat ik de ski's voor 20 euro bij hem heb laten bezorgen gaat zeggen dat er iemand van Völkl langs is geweest. Die had de conclusie dat deze niet onder de garantie vallen en dat ze gerepareerd konden worden. Deze beste man van Völkl is waarschijnlijk nooit langs gekomen bij hem, en de manier van mailen over de huidige situatie was ook gek. Dat blijkt dus te kloppen als je alle puzzelstukjes op de plek legt wat hier onder ander aan het licht komt.

Met een beetje boerenverstand en in mijn geval de kennis in de werktuigbouwkunde was meteen al duidelijk dat dit materiaal zodat ontzet is dat het niet mogelijk is om terug te buigen.

Ik heb ook direct contact gezocht met een ervaringsdeskundige m.b.t. ski-materiaal. Hij concludeerde ook meteen dat de ski overleden. Hier valt niets aan te repareren.

Je koopt immers wel een high-end pisteracers voor een flink bedrag met de gedachten dat je er wel uitdaging uithaalt zonder dat deze iets overkomt bij een valletje.

De reisverzekering is ingelicht overigens, maar ik zal de importeur ook eens een bericht doen van Völkl.

*bericht bewerkt door Tim. op 12 mrt 2019 17:16

Hij concludeerde ook meteen dat de ski overleden. Hier valt niets aan te doen

RIP ski. 😔😕😟😢😭

Je koopt immers wel een high-end pisteracers voor een flink bedrag met de gedachten dat je er wel uitdaging uithaalt zonder dat deze iets overkomt bij een valletje.

Nou, de uitdaging zit hem in dit geval in wat anders, nl een hoop vervelend gedoe. 😉

De reisverzekering is ingelicht overigens, maar ik zal de importeur ook eens een bericht doen van Völkl.

Tim. op 12 mrt 2019 17:15

Importeur en Völkl zou ik beiden gelijktijdig mailen. Zodat ze tenminste kunnen zien dat je met beiden contact genomen hebt.
Voorkomt antwoorden zoals: neem edns contact op met je importeur/Völkl. 😉
Succes!

Bla, bla, bla.

@DrPhil jawel, maar dat doet verder ook niet ter zaken. Ik probeer me met reacties te beperken tot zaken waar ik verstand van heb, maar lees vaak wel mee. Jij hebt blijkbaar alles gestudeerd, want je hebt overal wel wat over te roepen. Jij zet ts op het verkeerde been met je productaansprakelijkheid en direct naar de importeur. Hij moet in eerste instantie bij de verkoper zijn. Mijn reactie is dus nog behoorlijk behulpzaam, maar sorry de volgende keer zal ik niet zeggen dat je maar wat lult.

HarmN op 12 mrt 2019 16:59

Voorbeeld: je fietswiel breekt in tweeen door een ontwerpfout, je valt en je fiets is kapot. 100% produktaansprakelijkheid. Art. 6:187, eerste lid, BW, om technisch te worden.
Als je nou eens ophoudt met je beledigingen…

DrPhil op 12 mrt 2019 17:02

Ik ken geen Nederlands recht, maar ik veronderstel dat jullie ook het onderscheid kennen tussen productaansprakelijkheid en garantie. Ik vrees dat je toch op het verkeerde spoor zit hoor, mijn beste @DrPhil.

Je bent (in de mate dat het niet is uitgesloten) aansprakelijk voor schade veroorzaakt door het product. Dus het product creëert elders schade en dit is een onrechtmatige daad in hoofde van diegene die verantwoordelijk wordt geacht voor het product. Bv. een elektronisch toestel creëert kortsluiting en daardoor vat een gebouw vuur.

En je bent (in de mate dat het niet is uitgesloten en conform dwingende wetgeving waaronder Europees recht) verplicht als verkoper garantie te geven op de producten die je verkoopt. Indien binnen de 6 maand een gebrek opduikt, is het aan de verkoper om te bewijzen dat de schade aan het product is veroorzaakt door een fout van de koper. Indien dit niet kan worden bewezen, wordt het gebrek bij aankoop geacht aanwezig te zijn en moet garantie worden verleend.

In principe kan garantie worden verleend door het product te maken. Maar indien dat niet mogelijk is, zal de fabricant dat normaal gezien ook niet gaan proberen. Het merk heeft een beetje naam hoog te houden natuurlijk.

Als de topicstarter er niet in slaagt hier gewoon een nieuw paar ski’s te bekomen van de verkoper, is het omdat hij niet genoeg “aandringt” ;-).

Ik ken geen Nederlands recht
En toch weet je hoe het zit. Best knap!

*bericht bewerkt door DrPhil op 12 mrt 2019 18:28

Ik ken geen Nederlands recht
En toch weet je hoe het zit. Best knap.

DrPhil op 12 mrt 2019 18:19

Tja en dan een ander verwijten te beledigen. Inhoudelijk reageren is ook een optie.

/edit: Het is hier trouwens onder Belgisch recht dus topicstarter kan maar beter assertief zijn en zijn recht op garantie afdwingen :-)

En ik hoor graag hoe onder Nederlands recht in dit geval productaansprakelijkheid relevant zou zijn. Zeer benieuwd!

*bericht bewerkt door skivr op 12 mrt 2019 18:38

Je zegt dat je geen verstand hebt van Nederlands recht, maar je weet wel meteen dat ik het fout heb.
Op de 6 maanden ben ik al direct ingegaan. Teruglezen kan nooit kwaad.
Je andere vraag heb ik ook al beantwoord.
Ik reageer er verder niet meer op.

*bericht bewerkt door DrPhil op 12 mrt 2019 18:48

Je zegt dat je geen verstand hebt van Nederlands recht en vervolgens ga je precies vertellen hoe het zit.

DrPhil op 12 mrt 2019 18:37

Wel verstand van Belgisch recht. En van Europees recht. En van contracten. En ik heb eens de moeite gedaan om dat Art. 6:187, eerste lid, BW van je te googlen. Kost me 2 minuten om te zien dat het valt onder “Titel 3. Onrechtmatige daad” en dat het artikel 6:185 stelt dat “De producent is aansprakelijk voor de schade veroorzaakt door een gebrek in zijn produkt […]”. Dus zoals ik zei: schade door en niet aan het product. Art. 190 verduidelijkt trouwens dat de productaansprakelijkheid bestaat voor:
“a. schade door dood of lichamelijk letsel;
b. schade door het produkt toegebracht aan een andere zaak die gewoonlijk voor gebruik of verbruik in de privésfeer is bestemd en door de benadeelde ook hoofdzakelijk in de privésfeer is gebruikt of verbruikt, met toepassing van een franchise ten belope van € 500.”

Dus opnieuw: het betreft schade veroorzaakt door het product en niet schade aan het product.

Ik hoop wel echt dat jij geen juridische adviesverlening doet in deze materie :-). Groetjes uit België!

Lees het eens rustig terug.

@skivr Nederlands en Belgisch recht komen dan in grote lijnen overeen. Een vergelijking tussen een fiets en een wiel (2 zaken) en een ski (1 zaak) gaat dan ook volledig scheef.

@skivr Nederlands en Belgisch recht komen dan in grote lijnen overeen. Een vergelijking tussen een fiets en een wiel (2 zaken) en een ski (1 zaak) gaat dan ook volledig scheef.

HarmN op 12 mrt 2019 18:57

Het ging erover dat jullie steeds schrijven dat schade aan de zaak zelf nooit onder produktaansprakelijkheid valt. Dat is lariekoek. Verder is een fietswiel een bestanddeel van een fiets, zonder welke de fiets zijn functie niet kan vervullen. Maar dat is een heel andere verhaal.
Einde discussie.

Geen ruzie maken jongens. Laten we het niet over fietswielen en of recht of wat dan ook hebben maar alleen over deze Volkl ski. Off-topic reacties verwijder ik.

Click. Click. Peace

Geen ruzie maken jongens. Laten we het niet over fietswielen en of recht of wat dan ook hebben maar alleen over deze Volkl ski. Off-topic reacties verwijder ik.

Rogier op 12 mrt 2019 19:26

Het ging erom of je in dit geval de importeur rechtstreeks kunt aanspreken of niet.
Ik hou er in elk geval verder over op.

Als de winkelier niet thuisgeeft kun je dat altijd doen/proberen.

Click. Click. Peace

https://economie.fgov.be/nl/themas/consumentenbescherming/ga…

Daar staat het allemaal samengevat.

De verkoper dient in dit geval de voorwaarden voor wettelijke garantie te vervullen. Importeur of fabrikant is geen rechtstreekse partij bij een garantiegeval, Völkl zou in het beste geval een commerciële geste kunnen doen als je hen rechtstreeks benadert. Hoe de verkoper en Völkl (en eventueel de importeur) de zaak onderling afhandelen is niet relevant voor @Tim.

De hamvraag is of er sprake is van niet-conformiteit, in dit geval dat de ski’s “de prestaties en de kwaliteiten aanbieden die de consument redelijkerwijs mag verwachten van het goed, rekening houdend met de vermelde eigenschappen op de etikettering en met de verklaringen van de verkoper”. Dat staat open voor interpretatie, en winkels met een gebrek aan lange-termijnvisie proberen daarvan gebruik te maken om hun verantwoordelijkheden te ontlopen.

Wat @skivr zegt klopt helaas: hoe harder je roept, hier groter de kans dat je geholpen wordt. Dat kan via de sociale media (modern), via aangetekende ingebrekestelling (klassiek), via ombudsdienst (zie link) … Je verhaal doen op de sociale media van Völkl kan zeker geen kwaad.

En vooral: goeie en slechte ervaringen delen zodat we er collectief wijzer van worden 👍.

Voor een einde discussie ga je wel lang door Phil😎

Ik ga weer even terug
naar het 80km/u topic

Oké. Even afgezien van alle wet en regelgeving is dit wat ik zou doen:
Stap 1: doorgeven aan de verkoper dat je het niet eens bent met het afwijzen van de garantieclaim, dat je experts geraadpleegd hebt en er een forumtopic aan hebt geweid en dat de conclusie is dat een kromgetrokken ski niet kan bij normaal gebruik en dat er dus sprake moet zijn van een bestaand gebrek bij aankoop. Je geeft ze de optie om met een passende oplossing te komen.

Komt er geen oplossing of een oplossing die voor jou niet afdoende is, dan stap 2 de fabrikant/ importeur benaderen, met daarbij de afwijzing van de verkoper. Dan loop je niet het risico dat je weer terugverwezen wordt.

De verkoper heeft er m.i. ook meer belang bij dan Volkl, want negatieve verhalen op een populair forum in België en Nederland zoals hier kunnen best wel impact hebben op zo'n webshop.

*bericht bewerkt door HarmN op 12 mrt 2019 20:40

Om nog even op de vragen van @Johan-R te reageren.
Met welk gewicht?
Zou je niet tevreden zijn met je gewicht.Kan ik je de Weight Watchers aanraden.Zit je met 20 dames elke maandag om 7.30 uur over overgewicht te praten en wat daaraan te doen 😃 Succes verzekerd 👍
Welke ski?
Kan met elke ski.Slalom ski is wat moeilijker uiteraard.
Hoe?
Hoofdzakelijk veel trainen (les)
Uren maken en jaren ervaring opdoen.
Één week per jaar is daarbij echt onvoldoende.
Meer niet 👍😃

Oké. Even afgezien van alle wet en regelgeving is dit wat ik zou doen:
Stap 1: doorgeven aan de verkoper dat je het niet eens bent met het afwijzen van de garantieclaim, dat je experts geraadpleegd hebt en er een forumtopic aan hebt geweid en dat de conclusie is dat een kromgetrokken ski niet kan bij normaal gebruik en dat er dus sprake moet zijn van een bestaand gebrek bij aankoop. Je geeft ze de optie om met een passende oplossing te komen.

Komt er geen oplossing of een oplossing die voor jou niet afdoende is, dan stap 2 de fabrikant/ importeur benaderen, met daarbij de afwijzing van de verkoper. Dan loop je niet het risico dat je weer terugverwezen wordt.

De verkoper heeft er m.i. ook meer belang bij dan Volkl, want negatieve verhalen op een populair forum in België en Nederland zoals hier kunnen best wel impact hebben op zo'n webshop.

HarmN op 12 mrt 2019 20:32

@Tim. Dat lijkt me een prima suggestie. Bij mij heeft het in elk geval al impact. Bij de aanschaf van nieuwe gear sla ik Goofken in elk geval over. Wat een gedoe om iets wat gewoon op te lossen is.

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

En dat is helaas niet de eerste keer dat zoiets gebeurt. Uiteindelijk opgelost maar toch geen fantastische klantenservice daar bij Goofken. Ik kan me nog een heel verhaal over iemand die zijn Head WC Rebels I.Speed PRO met zware (bijna) wedstrijdbindingen wilde annuleren herinneren van enkele maanden terug.

*bericht bewerkt door Bennie op 13 mrt 2019 09:20

Deze toch, @bennie?
https://www.wintersport.nl/forum/topic/434505
Dat was een heel ander verhaal.

On topic blijven.

Click. Click. Peace

Hij moet in eerste instantie bij de verkoper zijn.

Eens … iets met hoofdaannemerschap …

Rob

Ski’s horen onder normaal gebruik veel langer mee te gaan dan 6 dagen. Dat staat los van de garantie. Dus je hebt recht op reparatie, je geld terug of een vervangend product.

Nee ik heb al van meerdere mensen gehoord dat het niet verstandig is om bij Goofkensport ski’s te gaan kopen. Ze zullen zien waar het schip strand. In ieder geval voldoende informatie.

Plaats een reactie