Is er nog wat aan te doen?

We zitten letterlijk middenin onze ski vakantie. Nu een paar dagen geskied op nieuwe (2e hands) ski’s: Elan Insomnia’s (dames ski). Mijn niveau is 5 tot 6. De ski’s werken prima voor me, maar wat goed mis gaat is skiën op plakken ijs. Zodra de ski op ijs komt zwabbert hij en ik kan het punt niet vinden dat hij gaat snijden. Hoe ver ik mijn voeten ook buig, knieën naar binnen draai, gewicht verplaats, de ski blijft glijden en zwabberen. Ik geef toe, ik hou niet van ijs, maar zelfs op langzame stukken waar ik echt wel durf te experimenteren krijg ik hem niet snijdend. Ligt dit aan mijn techniek of kan er iets anders aan de hand zijn? Ik heb ze laten waxen/slijpen voordat we weggingen. Het zijn mijn eerste ski’s, dus ik weet nog niet veel van de mogelijk/onmogelijkheden. Heeft iemand licht? Heeft iemand anders dit ook met deze ski?

Liever technisch mooi van blauw dan krampachtig van rood :-D

damn had deze in ‘materiaal en techniek’ willen zetten, vergeten…

Liever technisch mooi van blauw dan krampachtig van rood :-D

Misschien zijn ze te veel afgebot? Laat ze eens slijpen en vraag er expliciet bij of ze de ski’s niet willen afbotten.
Dat is het enige wat ik kan bedenken.

Misschien weet @Rogier nog wat.

Klinkt anders alsof ze niet echt geslepen zijn. Tip en tail gaan nog wel, maar het contactstuk onder de bindingen willen ze (zeker machinaal) wel eens wat luitjes aanpakken. Mijn pisteski’s voelen ook weer niet fantastisch onder de binding, terwijl voor en achter prima scherp zijn. Uit gemakzucht en ruimtegebrek laat ik ze door de lokale shop behandelen.
Mijn oude K2s waren ook redelijk op en niet helemaal scherp te krijgen zonder het metaal flink op te slijpen. Die schoten op ijs ook meters door.

@MarlenaMop Even checken dus of 20cm onder de punt net zo scherp voelt als onder de binding.

Heb je het over ijs of gewoon een harde piste? Als het echt ijs is kun je beter niet kanten en er gewoon overheen glijden.

When life gets too complicated.... SKI
  • Laat ze nog een keer slijpen. Of even in een winkel controleren of ze nog scherp genoeg zijn.
  • Ik zal ze sowieso wel laten afbotten, anders worden ze onskibaar. Juist ook op ijs :-)

En verder is het toch altijd techniek. Met andere woorden hoe beter je techniek hoe minder snel materiaal en harde sneeuw / ijs een probleem geeft.

Stappenplan: laat je ski’s slijpen. Levert dit nog steeds problemen op. Neem dan een (paar) uur les en vraag de leraar specifiek met je mee trainen op harde sneeuw. ;-)

Click. Click. Peace

@Bennie, ja hoe goed ze geslepen zijn weet ik niet, maar ze voelen overal wel scherp aan, de bramen en putjes zijn er uitgeslepen. @gigi en @Bennie: ik denk dat ik morgen langs de locale shop in het dorp (dienten oostenrijk) ga en daar eens vraag of ze kunnen kijken. Mijn vriend riep ook al dat ze misschien teveel afgebot zijn. Mijn vriend had het ook over dat de slijphoek wellicht iets uit zou kunnen maken. Die van mij zijn 1 graad anders dan die van hem (geen idee of die ene graad iets uit maakt). @Alex: ja ik bedoel echt zo’n ijsplaat van meters bij meters, maar eigenlijk op al het ijs, vlak, stijl, ijzig bospad, nergens pakt de ski op, wat ik ook met mijn benen/houding doe. Op zo’n supersteile ijsplaat durf ik niet veel te experimenteren, maar op vlakker ijs wel en ik voel gewoon nergens met mijn voeten dat hij pakt of snijd, ik blijf maar zijwaarts gaan.

Liever technisch mooi van blauw dan krampachtig van rood :-D

Dank jullie voor jullie reacties. @rogier ja inderdaad morgen even naar de shop. Ik ben het met je eens dat techniek en durf belangrijk zijn en ik inderdaad niet de stoerste ben, maar ik weet vrij zeker dat ik eerder huur ski's heb gehad waarbij ik wel aan mijn voeten voelde dat de ski sneed op ijs waardoor ik beter naar de overkant van de ijsplaat snij ipv er overheen rutsch. We hebben overigens net een pakket lessen gehad op de rolband, maar inderdaad misschien moet ik eens specifiek op 'ijsles'

*bericht bewerkt door MarlenaMopEnHenk op 13 mrt 2019 21:56

Liever technisch mooi van blauw dan krampachtig van rood :-D

@alex heeft zeker ook wel een punt. Als er echt ijs tussen zit (en geen harde sneeuw, dat al snel ijs genoemd wordt), gewoon even de ski’s iets vlakker laten lopen, wat minder de kanten belasten en je ding weer doen zodra mogelijk.

Edwin van Riel

Ben wel benieuwd hoe de rest van jullie vakantie is verlopen. Was het nou inderdaad een materiaalprobleem, of heeft de extra skiles uitkomst geboden?

Hoi Jethro, ja het was ook een materiaal probleem :-(
Ben naar een winkel gegaan in Dienten, daar hebben ze de ski’s goed bekeken en vergeleken met exact dezelfde die ze daar hadden en de conclusie was geen spanning. Ze zijn zo plat als een dubbeltje, de camber die er in hoort te zitten is er uit. Het zijn mijn eerste ski’s en ik ben geen top skiër, dus daardoor gaf ik mezelf de schuld. Misschien heb je er ook minder last van als je 'n profi skiër bent.

Om te weten wat het verschil is heb ik exact dezelfde ski’s gehuurd (nu wel met camber) en inderdaad, die skieden een stuk makkelijker, kon weer over ijs traverseren, wel grip, geen gedoe op bospaden en ik had het idee dat bochten makkelijker gingen, voelde me een stuk minder een amateur. De dagen er na nog een aantal andere ski’s gehuurd en op allemaal ging het me beter af…

Ik baal er wel van, want ik denk dat dit gebeurt is doordat de vorige eigenaar ze niet goed opgeborgen heeft. Dure les, iets met goedkoop duurkoop. Ik ga ze niet, zoals zij wel gedaan heeft, doorverkopen aan iemand anders, want dat wil ik niemand aan doen en ik ga ook de verzekering niet oplichten, dus helaas pindakaas, dag 300 euro.

Aangezien ze toch al stuk zijn is mijn vriend aan het proberen ze weer ‘in shape’ te krijgen met stukken hout er tussen en verwarmen/koelen. Zou dat werken?

Volgend jaar maar een vakantie waarbij ik elke dag andere ski’s ga huren om een keuze te maken en dan NIEUW kopen, dit gedoe wil ik niet meer.

Los daarvan was het wel een fantastische vakantie, hoop lol gehad! :-)

Liever technisch mooi van blauw dan krampachtig van rood :-D

Jeetje wat balen! Van welk modeljaar was die ski dan? En ze waren ‘nieuw’ tweedehands?

Sowieso was €300 nogal veel. Ik zou willen dat ik dat voor mijn 2e hands materiaal zou krijgen. En dat verkeert wel ik topstaat…

Helaas dus een dure les. Koop je tweedehands, zorg dan dat je weet waar je op moet letten. Echter is het wel heel bijzonder dat de voorspanning weg is. Zo oud waren die insomnia’s toch niet?

Ze waren een jaar oud, 1.5 skivakantie gebruikt (zei mevrouw). Op zich klopt het qua kleurstelling wel, ze hebben de kleur van 2018. Ja het is raar, ik weet niet wat ze er mee gedaan hebben. Misschien te warm, te plat opgeborgen. In de winkel waren ze ook wel verbaasd.

Ja zo zit ik in elkaar, ik hou niet van de dubbeltje op de eerste rang mentaliteit van marktplaats. Als iets er goed uitziet heb ik er wat voor over. Ze vroeg 350.
Maar ik ben het zeker met je eens dat ik te snel heb gehandeld, tikkie naïef, maar goed een snufje naïviteit is ook verfrissend in het leven, nu heeft het een keer tegen me gewerkt :-)

Liever technisch mooi van blauw dan krampachtig van rood :-D

Is toch wel vreemd dat de spanning er dan al uit is.
Lijkt me dat er meer aan de hand is dan “verkeerd” opbergen.
Zet al mijn ski’s ook gewoon maar recht overeind in een hoek en heb nog nooit ergens last van gehad.
Zou toch de importeur eens benaderen wat ze ervan vinden!!

Hoi @QmaartenQ goed punt, ga ik proberen. Geen idee of ze het boeiend vinden, gezien dit 2e hands ski’s zijn, maar iets met niet schieten altijd mis. Dit lijkt de importeur te zijn: https://www.kubus-sports.nl/geschiedenis/
Groetjes!

Liever technisch mooi van blauw dan krampachtig van rood :-D

Zijn toch Elan Insomnia’s? Dat zijn best betrouwbare skies en zouden echt wel wat langer dan 2 jaar mee moeten kunnen. Lijkt wederom een ‘maandag-ochtend’ exemplaar te zijn. De camber kan er niet zomaar uit. Ik zou hem naar een winkel brengen en kijken of ze er nog iets aan kunnen doen. Zij hoeven echt niet te weten of het nu 2de hands zijn of niet. Ik zou er in elk geval niet zelf aan gaan zitten met verwarmen enzo. Ten eerste omdat dat geen enkele zin heft, ten tweede dat je dan elke claim (van welke aard dan ook) gedag kan zeggen.

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Ja klopt, zijn Elan Insomnia’s uit 2018. Dat zou ik inderdaad kunnen doen (winkel). Wat is een goeie winkel daarvoor? Is het überhaupt oplosbaar? Want met die gelaagde boel lijkt me lastig om ‘de shape’ er weer in te krijgen of niet?
Groetjes, Marijke

Liever technisch mooi van blauw dan krampachtig van rood :-D

Die voorspanning of camber krijg je er niet meer in terug.
Die zit gewoon ingebakken in de ski. Dat er geen spanning meer in zit is echt heel vreemd.

@QmaartenQ @dokteruk is het niet met je eens :-D

Liever technisch mooi van blauw dan krampachtig van rood :-D

Hij is het juist wel met me eens; die camber kan er niet zomaar uit zijn.
Daar is een reden voor, mogelijk “maandag” ski’s, of iets anders heel bizars.
Dat de camber eruit is wijst op een groot probleem en die camber krijg je er ook niet meer in terug.

Als je ze tegen elkaar aan houdt met de punt en de onderkant (niet in elkaar haken), komen ze dan in het midden tegen elkaar?
En als je de plat op de grond legt, raakt de middenkant dan de grond? (Even de stopper inklappen en even vastzetten met een elastiekje)

*bericht bewerkt door DrPhil op 20 mrt 2019 18:06

Hij is het juist wel met me eens; die camber kan er niet zomaar uit zijn.
Daar is een reden voor, mogelijk “maandag” ski’s, of iets anders heel bizars.
Dat de camber eruit is wijst op een groot probleem en die camber krijg je er ook niet meer in terug.

QmaartenQ op 20 mrt 2019 17:15

Inderdaad… ik ben het wel met je eens. De camber eruit wijst op een productiefout (bij een ski uit 2018) of grove mishandeling. Dit is echt heel vreemd.

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Plaats een reactie