Algemene helmplicht?

Toch mooi hoe zo’n simpele vraag lekker ontspoort met felle reacties! #doeslief ;)

Marijnt op 15 mrt 2019 12:58

de topicstarter zijn openingspost en dan vooral de laatste zin zijn natuurlijk al behoorlijk agressief, als je zo een topic start kan je wel verwachten dat die ontspoort.

En ik ben blijkbaar een asociale, botoxspuitende, bruingebrande toerist, volgens hem…

Denis op 16 mrt 2019 08:18

Als jij je aangesproken voelt blijkbaar! Maar wellicht dacht de TS om de knuppel eens in het hoenderhok te gooien na een paar drankjes en schreef hij dit met een grote grijns op zijn smoel 😉

Als de helmplicht er komt, zou er dan aub svp, per direct een wet kunnen komen waar vrijgezelle vrouwen/dames een kaartje moeten dragen dat duidelijk maakt dat ze vrijgezel zijn 😀.

Birdheart op 16 mrt 2019 08:02

Liefst met bepaalde kleuren dan dat je ook kan zien hoe jong/oud ze zijn. Het is tegenwoordig zo moeilijk leeftijd raden😂.

En qua helmplicht verplichten we mensen met een moto en scooter één te dragen. Terwijl een scooter maximum 25 of 45km/h gaat. Er word zelfs aangeraden voor fietsers om dit verplicht te maken. Waarom zou het niet verplicht kunnen worden bij skieën? De meeste halen veel hogere snelheden op ski’s dan ze ooit op een scooter of fiets halen. Al ben ik ook tegen het woord verplichten en verbieden. Daarin lijkt het mij veel handiger dat bepaalde risico’s gewoon worden uitgesloten van de verzekering zoals het niet dragen van een helm is geen terugbetaling bij hoofdletsels. Net zoals off piste skieën bij veel verzekering is uitgesloten.

Jongens , jongens , on topic hé, wat heeft botox en bruine torso nu met 'n helm te maken.

Nu ONSPOREN we echt .😉

dan58 op 16 mrt 2019 09:09

Volgens ts is het 1 op 1 hetzelfde volk.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Iemand nog n idee voor volgend topic waar we lekker over kunnen discussiëren😬?

Iemand nog n idee voor volgend topic waar we lekker over kunnen discussiëren😬?

Skizoeker op 16 mrt 2019 19:43

Ik had niet gedacht dat er zoveel onzin bijgehaald zou worden in dit topic. Dus ik denk dat als jij gewoon ergens over begint je vast weer van iemand te horen krijgt dat het raar is dat jij er zo over denkt, omdat je ook vindt dat je gewoon een beetje door moet rijden op de provinciale wegen.
‘Succes’ verzekerd ;-)

Peter Pos

Ben deze winter voor het eerst een helm gaan dragen. Hoewel ik de voordelen zie, ben ik absoluut tegen verbieden. Ik draag zeker niet elke dag een helm, en wil graag de vrijheid houden om te kiezen per dag of ik een helm op doe of niet.

Freeride = Life

Voor zover ik kan zien draagt nu rond de 95% vrijwillig een helm. Ik betwijfel of het zinvol is voor die 5% de moeite te doen om het te verplichten/controleren. Die energie kan beter voor iets anders gebruikt worden.

Voor zover ik kan zien draagt nu rond de 95% vrijwillig een helm. Ik betwijfel of het zinvol is voor die 5% de moeite te doen om het te verplichten/controleren. Die energie kan beter voor iets anders gebruikt worden.

Errant op 18 mrt 2019 13:34

Ik denk dat 95% nog bijzonder mager gerekend is…

I can stick uphill ice, on my saucer...

wil graag de vrijheid houden om te kiezen per dag of ik een helm op doe of niet.

Arnie777 op 17 mrt 2019 05:48

Dat doe je dan ook met de afstemming van je bindingen, vandaag goed morgen niet? En, ik rijd goed auto daarom hoef ik geen gordel om.
Fijn dat de Bergrettung er is, niet?

wil graag de vrijheid houden om te kiezen per dag of ik een helm op doe of niet.

Arnie777 op 17 mrt 2019 05:48

Dat doe je dan ook met de afstemming van je bindingen, vandaag goed morgen niet? En, ik rijd goed auto daarom hoef ik geen gordel om.
Fijn dat de Bergrettung er is, niet?

Frank66 op 18 mrt 2019 15:02

Ik ski 30 jaar. De laatste 2 jaar met helm. In al die tijd ben ik één keer hard op mijn achterhoofd gevallen. Zonder schade (moeilijk te geloven, ik weet het) Overdrijven is ook een kunst.

ik heb inmiddels een 47 jaar op de ski-klok teller staan. pas de laatste 6 jaar “aan de helm” voorheen gelukkig nooit iets erg mee hoeven te maken. maar het voelt gewoon goed en heb geen last van de helm. Helm plicht…??? wat je zelf vooral fijn en prettig vind.
Het is “wintersport” en geen wedstrijdsport, of is het dan toch een soort van deelnemen aan een verkeers situatie? we hebben piste regels en afspraken om onderling goed en veilig te kunnen genieten van de pistes. als we een helmplicht echt gaan instellen kan het lijstje nog wel langer gaan worden:

helm plicht.
body protector.
ellebogen en pols beschermers.
knie beschermers.
crashpants.
ABS lawine bescherming.
GPS tracker.
skipas alleen op smartphones, met een directe on-line verbinding van het gebied i.c.m. meldkamer en de berg redding. ;-)
en: EEN ALGEHEEL ALCOHOL VERBOD BIJ ALLE RESTAURANTS EN BARS DIE OP DE PISTE AANWEZIG ZIJN !
dat zou pas een impact hebben denk ik…?!

zijn we aan het genieten van de natuur in een winters landschap, of zijn we allemaal onverantwoorde verkeersdeelnemers die roekeloos en zonder enige vorm van fatsoen het vooral de ander zo lastig mogelijk willen maken…???

30 jaar geleden was rijden in een auto zonder gordels, en roken in een auto met kinderen op de achterbank ook heel “normaal”
grt Hans

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

wil graag de vrijheid houden om te kiezen per dag of ik een helm op doe of niet.

Arnie777 op 17 mrt 2019 05:48

Dat doe je dan ook met de afstemming van je bindingen, vandaag goed morgen niet? En, ik rijd goed auto daarom hoef ik geen gordel om.
Fijn dat de Bergrettung er is, niet?

Frank66 op 18 mrt 2019 15:02

@frank66 toevallig wel, in slush en poeder hoog, op de gemiddelde dag wat lager. Tuurlijk is het fijn dat er bergredding is, maar daar heb ik (nog) geen gebruik van hoeven maken. Ik vind gewoon dat een helm dragen.op een gemiddelde dag niet nodig is, pas als je wat leuks wil doen buiten de piste of wil springen ga ik een keertje nadenken over een helm.

Freeride = Life

wil graag de vrijheid houden om te kiezen per dag of ik een helm op doe of niet.

Arnie777 op 17 mrt 2019 05:48

Dat doe je dan ook met de afstemming van je bindingen, vandaag goed morgen niet? En, ik rijd goed auto daarom hoef ik geen gordel om.
Fijn dat de Bergrettung er is, niet?

Frank66 op 18 mrt 2019 15:02

@frank66 toevallig wel, in slush en poeder hoog, op de gemiddelde dag wat lager. Tuurlijk is het fijn dat er bergredding is, maar daar heb ik (nog) geen gebruik van hoeven maken. Ik vind gewoon dat een helm dragen.op een gemiddelde dag niet nodig is, pas als je wat leuks wil doen buiten de piste of wil springen ga ik een keertje nadenken over een helm.

Arnie777 op 27 mrt 2019 16:04

Dan hoop ik voor je dat niet eens aangeskiëd/board wordt :-)

Het is lang niet altijd door je eigen fout dat het mis gaat. Ben zelf al meerdere keren aangeskiëd. Tijdens het boarden als aan de zijkant van de piste waar ik duidelijk in het zicht zat. Dan is een helm (en rugprotector) toch erg fijn.

Vriendin is met les eens door een niet-kundige skiër geraakt. Man ramde zo het groepje in, met ski's vooruit. Gevolg: Hele dikke kras in de helm van de staalkant. Gelukkig een helm, anders had ze nu waarschijnlijk een leuk litteken in het gezicht als aandenken aan de wintersport…

Zelf ben ik voor eigen keuze, behalve bij kinderen. Want kinderen moeten beschermd worden tegen onverantwoordelijke ouders. Verder vind ik dat je zelf maar moet kiezen. Maar dan niet klagen als er een ongeluk gebeurd dankzij een ander en het voorkomen was met iets simpels als een helm.

(wind + vriezen kan trouwens voor betonharde pistes zorgen. Dan is een helm ook fijn. En je weet nooit wanneer het weer omslaat. dus tja, wat als je helmpje dan nog thuis ligt?)

*bericht bewerkt door Waah op 27 mrt 2019 16:10

tsja het hele punt van een helm/gordel is toch juist voor die ene keer dat het wel misgaat…iedereen moet het zelf weten maar dan moet je ook niet zeiken als je eindigt met schedelfractuur/hersenbeschadiging die voorkomen had kunnen worden.

zou me trouwens niks verbazen als zorgverzekeraars hier moeilijk over (gaan) doen. Tenslotte staat in de kleine letters dat ze niet uitkeren bij roekeloosheid. Kan me daar wel iets bij voorstellen.

Wat was ik blij dat mijn zoon tijdens skiën helm droeg toen hij door stomme pech ongelukkig viel en met achterhoofd op harde ijsplaat knalde.
Een barstje in de helm en hijzelf toch wel een duidelijke hersenschudding waar hij enkele weken last van heeft gehad.
Maar die helm beschadiging bewees maar eens wat een impact zo’n ongelukkige val kan hebben.

Verplichten? Tsja, blijft iets van eigen verantwoordelijkheid (en voor minderjarigen die van de ouders).
En eens met eerdere reacties; skiërs zonder helm zijn op één hand te tellen. Zou een helmplicht daar iets aan veranderen? En zouden de kosten en moeite die met handhaving / controle gepaard gaan, opwegen tegen het zover krijgen van die enkelingen?
Bij skischolen is het -terecht- al verplicht (althans, waar wij in Zwitserland en Frankrijk zijn geweest).

*bericht bewerkt door Marije77 op 27 mrt 2019 18:07

❄️

.
Dubbel

*bericht bewerkt door Marije77 op 27 mrt 2019 18:07

❄️

En eens met eerdere reacties; skiërs zonder helm zijn op één hand te tellen.

Marije77 op 27 mrt 2019 18:06

Dit jaar viel het me nochtans tegen: naar mijn gevoel terug veel meer mensen zonder helm gezien tov vorige jaren… Misschien door het warmere weer? Of door ander publiek (dit jaar voor het eerst samen met regio Parijs in Franse alpen aan het skiën)?

Ik zou het bij skischolen alvast een goed idee vinden dat de leerkrachten het goede voorbeeld geven als ze les geven aan kinderen. En het waren zeker niet alleen de “oudere” leerkrachten die geen helm droegen!

#wakeupwhereyouwant

tsja het hele punt van een helm/gordel is toch juist voor die ene keer dat het wel misgaat…iedereen moet het zelf weten maar dan moet je ook niet zeiken als je eindigt met schedelfractuur/hersenbeschadiging die voorkomen had kunnen worden.

Tja … kans versus impact … elementaire risicoanalyse

Rob

30 jaar geleden was rijden in een auto zonder gordels, en roken in een auto met kinderen op de achterbank ook heel “normaal”

Tja, die zg “goede oude tijd” toen we 1000en verkeersdoden ook heel normaal vonden.
Als je het aantal verkeersdoden van de jaren 50, samen met het aantal voertuigen, inwoners, jaarkilometrage etc zou extrapoleren naar nu zouden er ca 50000 (nee, geen tikfout, 4 nullen!) doden per jaar vallen.

Ik kan me niet voorstellen dat we dat normaal vinden, toen niet en nu niet.

Dus zo goed was die oude tijd niet . . . .

En de gevaren van roken zijn al sinds de jaren 30 bekend, dus roken in de auto met de kids op de achterbank was 30 jaar geleden net zo aso als nu …

Rob

30 jaar geleden was rijden in een auto zonder gordels, en roken in een auto met kinderen op de achterbank ook heel “normaal”

Tja, die zg “goede oude tijd” toen we 1000en verkeersdoden ook heel normaal vonden.
Als je het aantal verkeersdoden van de jaren 50, samen met het aantal voertuigen, inwoners, jaarkilometrage etc zou extrapoleren naar nu zouden er ca 50000 (nee, geen tikfout, 4 nullen!) doden per jaar vallen.

Ik kan me niet voorstellen dat we dat normaal vinden, toen niet en nu niet.

Dus zo goed was die oude tijd niet . . . .

En de gevaren van roken zijn al sinds de jaren 30 bekend, dus roken in de auto met de kids op de achterbank was 30 jaar geleden net zo aso als nu …

RCGrootveld op 27 mrt 2019 21:59

Ach, nu stappen er allemaal ouderen zonder helm op een elektrische fiets…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Plaats een reactie