Swix waxijzer wordt niet warm

Daar zit wat in (geschiktheid 220/110). Maar dan zou “3” de middenaftakking moeten zijn tussen de 2 weerstanden en zou de losse draad ergens het ijzer in moeten. Voor 220 gebruik is de draad naar “3” dan loos en veilig afgezonderd. Voor 110 gebruik moeten de draden dan anders aangesloten worden (doet nu niet terzake).

Gaston, is er nog een vrije opening naar onderen waar de draad uit losgekomen kan zijn?

Ik ga zometeen eens opnieuw het apparaat uit elkaar halen, en een mooi paar foto’s maken voor jullie

Tijd voor een uitpakparty?!

Niemand met hetzelfde apparaat die het ook effe wil openen? 🤔🤗

Bla, bla, bla.

Ik vraag me oprecht af wie van hier zo’n apparaat heeft.

Tijd voor een uitpakparty?!

Fabrikant zal je toch wel een aansluitschema sturen?

Hier volgt dan de gevraagde fotoshoot.

Op onderstaande foto het apparaat in zijn meegeleverde doosje.

null

Het apparaat staat aan, maar warmt niet op.

null

De twee verborgen schroeven, samen met 2 aan de onderzijde geven ze toegang tot de binnenkant.

null

De T71 open en bloot

null

Voorzichtig de stekker van het display/bedieningsknoppen los maken

null

Zo ziet het eruit onder het printplaatje

null

Een close up.

null

De onderkant van de printplaat.

null

En een foto van de triac

null

Tijd voor een uitpakparty?!

Ik denk dat er 2 verwarmingselementen in zitten met elk 2 blauwe draden. Van elk element moet 1 draad onder klem 2.de andere 2 draden zullen op 1 en op 3 moeten. Zo zullen er waarschijnlijk 2 elementen worden geschakeld om op te warmen en 1 geregeld worden om op temperatuur te blijven.

Klem 2 is dus de nul. 1 en 3 zijn de geschakelde fases. Nu zit het ene element aangesloten op de 1 en 3. De 2 fases dus en dat zal nooit werken. Het andere element zit alleen op 2 en werkt daardoor dus ook niet.

Klopt Eric helemaal mee eens.

Klem 2 is dus de nul. 1 en 3 zijn de geschakelde fases. Nu zit het ene element aangesloten op de 1 en 3. De 2 fases dus en dat zal nooit werken. Het andere element zit alleen op 2 en werkt daardoor dus ook niet.

eric.steijvers op 17 mrt 2019 16:32

Hij heeft gewoon gewerkt, hoor.

@Gaston: er zit toevallig geen handleiding in dat koffertje?

Verder ga je toch best een paar dingen doormeten vooraleer je dat draadje terug verbindt. Heb je een multimeter?

Ik zie het nu; er zijn inderdaad twee verwarmingselementen zoals Morzel al suggereerde. De losse draad moet dus toch gewoon in de achterkant van “3” vastgezet worden. Daarmee krijg je voor 220V gebruik een serieschakeling van de elementen. Klem “3” is dus alleen een doorverbinding.

De stroomkring loopt als volgt: “L” -> triac -> “1” -> eerste element -> “3” -> tweede element -> “2” -> “N”.

Op de allereerste foto zag ik aanvankelijk niet goed dat de losse draad uit het ijzer komt. Ik dacht te zien dat hij via een bocht naar “2” liep. Niet dus.

Allemaal heel interessant gedaan en Shanetje had al die tijd gewoon gelijk 😁👍.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Heb helaas geen meetapparatuur en ook geen electrokennis.

Gaston op 15 mrt 2019 13:56

@morzel

Hier een vooraanzicht:

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/ce977c55231e86bebf82f95a...

Ik zie geen ruimte. Toen dacht ik, haal de kabel eens los bij 3.

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/4db670da118e695f42d6dfdd...

Er zit iit de losse kabel een aderhuls over… ik denk steeds meer dat de losse kabel echt los hoort. En dus de triac kapot zou kunnen zijn.

Ik wacht op reactie van Swix

*bericht bewerkt door Gaston op 17 mrt 2019 20:13

Tijd voor een uitpakparty?!

Op je oorspronkelijke foto’s zie dat het losse draadje wel ooit eens in een kroontje heeft gezeten. De koperdraadjes zijn wat ingededeukt.

De voedingskabel zit niet goed vast onder de klem - daar lijkt een schroef te ontbreken waardoor die kabel wat te dicht bij de blauwe draadjes ligt. Dat kan misschien wel de oorzaak zijn van een los draadje, bv door beweging van de voedingskabel.

Allemaal heel interessant gedaan en Shanetje had al die tijd gewoon gelijk 😁👍.

Shane op 17 mrt 2019 19:26

Gezien de positie van de losse draad dacht ik in eerste instantie ook gelijk al aan “3”. Maar dan moet hij wel vanaf die kant vastgezet kunnen worden. Losgeschoten draden blijven meestal in hun originele bocht liggen.
Een kapotte triac en verder geen probleem is ook een leuke gedachte. Maar dan is zowel de losse draad loos als de draad in “3” (want loopt dood). Dan zou er slechts 1 verwarmingselement moeten zijn tussen “1” en “2”. Het zou kunnen maar ik vind het erg onwaarschijnlijk. Een multimeter biedt zekerheid. pm verstuurd.

Dat is misschien een praktische beperking, twee eindaderhulzen passen niet samen in één terminal.

En dat zou meteen ook de verklaring kunnen zijn waarom hij losgekomen is, want dat kan nooit goed vastgezet worden.

Nu snap ik waarom 'n reparatie altijd zo duur is in de winkel!

'n Tiental techneuten die “advies” geven en dan nog herstellen. 😁😜😂

Born to run. B.S.

Dat is misschien een praktische beperking, twee eindaderhulzen passen niet samen in één terminal.

En dat zou meteen ook de verklaring kunnen zijn waarom hij losgekomen is, want dat kan nooit goed vastgezet worden.

Morzel op 18 mrt 2019 07:58

Je moest eens weten hoeveel toestellen / industriële installaties ik al gezien heb waar deze fout inzit.
En zoals je zegt: het is gewoon kwestie van tijd voordat deze loskomen.

Hoe het wel moet: ofwel 2 terminals op de PCB met een verbinding via de PCB (gaat hier dus niet meer)
ofwel met een dubbele eindaderhuls.

null

ofwel (als noodoplossing): verderop in de kabel een afsplitsing maken een een 3-voudige aftakklem
null

Glide on!

fotootjes zijn wat groot, sorry

Glide on!

Zojuist reactie gekregen van Swix!

"Sorry for the bad experience you’ve had with our T71220 iron. I can assure you that we have a very low reclamation rate on this iron, so this is more or less a single issue.

Please get in touch with Van Bergen, our Dutch distributor. If the iron qualifies for a reclamation they should be able to assist you"

We gaan van Bergen eens bellen!

Tijd voor een uitpakparty?!

Als ze de boel repareren, ga je dat ding toch opnieuw openmaken om te zien wie het hier bij het rechte eind had? 😛

Ik ken helemaal niks van al die dingen, maar vind het boeiend wanneer die nu eindelijk terug gaat werken 😁

Zou hij het inmiddels al weer eens doen???

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Zou hij het inmiddels al weer eens doen???

Jeffvdv op 7 apr 2019 21:20

Nee hij is nog steeds stuk! Hoop steeds dat ie het weer doet maar telkens niet.
Heb ook nog niet gebeld/mailt met importeur en het repair cafe (laatste vrijdag vd maand) is het ook niet geworden, dat kwam me niet uit.

Vrijdag eerst naar Dr Wax om belag te vlakken, misschien dat ik daarna weer zin krijg om ermee aan de slag te gaan.

Heeft iemand een idee waar ik deze triac krijg, wilde er een paar van op voorraad nemen?
BT812-6008W
GK025 VU

*bericht bewerkt door Gaston op 09 apr 2019 09:53

Tijd voor een uitpakparty?!
Edwin van Riel

*bericht bewerkt door dan58 op 09 apr 2019 10:26

Born to run. B.S.

zou het bw kunnen zijn ipv 8w? https://www.conrad.de/de/thyristor-scr-triac-stmicroelectron…

evr66 op 9 apr 2019 10:15

Bij de foto’s hierboven staat de triac die het betreft. Ik krijg het niet goed ontcijferd…

Tijd voor een uitpakparty?!

Ik zou eerst bepalen wat er stuk is. Met een losse draad is dat niet de triac. Nou ja, in theorie kan hij stuk zijn, maar er is in ieder geval nog iets gaande.

Plaats een reactie